Millä tavoilla olet vanhanaikainen?
Itse en ole koskaan tilannut woltista mitään, ostan junalippuni ärrältä ja ikävöin aikaa, kun ratikkalipun pystyi ostamaan tekstarilla.
En pidä nykyisestä sovelluksien maailmasta ja vihaan nykymusiikkia autotuneineen. En ole whatsappissa enkä instagramissa. Lista jatkuisi vaikka kuinka.
Entä te?
Kommentit (470)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ostanut mitään eineksiä. Teen aina kaiken ruuan itse alusta lähtien. Lasten ollessa vielä kotona, oli iso piha missä kasvatin kaikkea syötävää. Vieläkin, vaikka asun yksin, teen leivät, leipomukset ja ruuan alusta asti. Marjastan ja sienestän ihan hulluna ja syön niitä pitkin talvea.
Käyn kaupassa, en tilaa mitään.
Luen kirjoja, en ekirjoja
Täydellisyysposeeraaminenhan on juuri nykyaikaa?
Tämä on yhtä täydellisyysposeeraamista koko ketju :D Ihan oikeastiko ihmiset kuvittelee, että jos joskus aikoinaan olisi ollut tarjolla televisiossa hömppää, kännykät ja ekirjat niin ihmiset olisivat olleet käyttämättä niitä. Ei ihmiset ole muuttuneet miksikään, elämää helpottavaa tekniikkaa on tullut lisää ja maatalousyhteiskunta on muuttunut palveluyhteiskunnaksi.
Olen 30-vuotias kaupungissa asuva korkeakoulutettu nainen ja olen parin viime vuoden aikana tullut siihen päätelmään, että avioliitto on paras tapa järjestää yhteistalous kahden toisiinsa sitoutuneen ihmisen välillä. Minulla ei ole lapsia enkä haaveile niistä, mutta mietin usein, miksi joku hankkisi lapsia ennen naimisiinmenoa. Jos se sitoutumisen aspekti pelottaa, niin eikö yhteinen lapsi vasta olekin loppuiän sitoumus?
En enää muuttaisi yhteen miehen kanssa ennen vähintään kihloissa olemista. Jos aloittaisin deittailun uudelleen, en missään nimessä harrastaisi seksiä heti ensimmäisten tapaamiskertojen, vaan vasta pidemmän tutustumisen jälkeen.
En ole vielä tavannut miestä, joka kykenisi hoitamaan kaikki kotityöt puoliksi tavalla, joka täyttäisi molempien standardit. Siksi haaveilen perinteisestä työnjaosta, jossa mies tekisi enemmän töitä ja ansaitsisi enemmän kotitaloutemme hyväksi, ja minä voisin höllätä hieman ja käyttää vapautuvaa aikaa kodista huolehtimiseen kokematta, että teen jatkuvasti enemmän.
Uskon vakaasti myös avioehtoon eron varalta, mutta suhteessa, joka parhaassa tilanteessa päättyy toisen luonnolliseen kuolemaan näen suurimpana rakkaudenosoituksena sen, että kumpikin pyrkii tekemään yhteisestä elämästä mahdollisimman hyvää ja taloudellisesti turvattua.
Reissaan kotimaassa aika usein, enkä käytä navigaattoria. Reittien suunnittelu on paljon helpompaa kunnon paperikartalla.
Maksan kyllä ostoksia kortilla ja Mobile Payllä, mutta käteistä on aina mukana 100-200e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyväksyn homouden, mutta en sitä et hankkivat jollain keinolla lapsen tai lapsia. Lapset kuuluvat vain äidin ja isän suhteen/liittoon.
Miä taas en koe olevani sellaisessa asemassa muihin nähden että kenenkään homous/lesbous/younameit olisi minun hyväksymisestäni kiinni millään tapaa.
Eli en katso ylhäältäpäin "parempana" alaspäin "huonompia"
Kyllähän se niin on, että suvun vanhimmat päättää nämä asiat. He tietävät paremmin, mikä on parhaaksi.
Ajattelennetko(?) että se vanhin on automaattisesti hetero?
Tietenkin on. Eihän ennen vanhaan mitään homoja ja lesboja ollut. Sehän oli rikos olla homo!
Homoja ja lesboja on ollut kautta maailman historian mm. Antiikin Roomassa miesten väliset suhteen olivat ihan "luonnollisia" oliko se sitten rikos, sitä en tiedä. Suomessa on ollut homoja ja lesboja aina, oli se sitten rikosoikeudellisesti ollut rikos tai ei, niistä suhteista vain vaiettiin yleensä "hienotunteisesti". Tässä vastaus kirjoittajalle : "Tietenkin on. Eihän ennen vanhaan mitään homoja ja lesboja ollut. Sehän oli rikos olla homo!"
🙈🙈🙈🙈🙈🙈🙈🙈🙈🙈🙈🙈
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tupakkaa poltan kaikkialla ja perjantaisin vedän perseet. Ajan autolla joka paikkaan. En lajittele roskia, aikoinaankin ne vaan kaikki dumpattiin yhteen läjään kunnan peränurkkaan. Lomalla olen neljä viikkoa juhannuksesta lähtien ja kyläilen sukulaisten mökillä, niin tehtiin myös lapsuudessani. En yleensä ilmoita tulostani, pölähdän vaan pihaan, kyllä sitä kahvit keitetään ja itseleivotut pullat pakkasesta kaivetaan. Jos on jotain kaupasta ostettua, niin kyllä katson huonoa emäntää tiukasti, eikö edes pullaa osata tehdä. Uutiset katson televisiosta klo 20:30 ja silloin on muiden oltava hiljaa. Kyllä ennen oli kaikki paremmin.
Poimin tästä luettelooni 1/2 9 uutiset, ne on must. Ja maksan käteisellä. Muut paperilehdet, -kirjat yms luettelin jo aiempana.
Ja herätyskello on käytössä myös... :)
Lisäys itselleni: paperikartat, ehdottomasti. Kerran lapinreissulla linja-automme (tilausbussi) ajoi garhaan! Ammattikuski!!!. Mulla oli maantiekartta mukana, josta seurasin reittiämme. Tämä 2024.
Mummo opetti laittamaan kompostiin virtsaa. Siinä oleva typpi saa aikaan palamisen käynnistymisen. Ei tarvitse ostaa kalliita herätteitä, jotka on samaa ainetta.
Olen aika monessa asiassa vanhanaikainen, EI KOSKAAN EKOILLA TREFFEILLÄ!
Mukavaa huomata että on muitakin kaltaisiani; itse kasvattamista juureksista, vihanneksista, marjoista, tulee tehtyä syötävää talven varalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole koskaan ostanut mitään eineksiä. Teen aina kaiken ruuan itse alusta lähtien. Lasten ollessa vielä kotona, oli iso piha missä kasvatin kaikkea syötävää. Vieläkin, vaikka asun yksin, teen leivät, leipomukset ja ruuan alusta asti. Marjastan ja sienestän ihan hulluna ja syön niitä pitkin talvea.
Käyn kaupassa, en tilaa mitään.
Luen kirjoja, en ekirjoja
Täydellisyysposeeraaminenhan on juuri nykyaikaa?
Tämä on yhtä täydellisyysposeeraamista koko ketju :D Ihan oikeastiko ihmiset kuvittelee, että jos joskus aikoinaan olisi ollut tarjolla televisiossa hömppää, kännykät ja ekirjat niin ihmiset olisivat olleet käyttämättä niitä. Ei ihmiset ole muuttuneet miksikään, elämää helpottavaa tekniikkaa on tullut lisää ja maatalousyhteiskunta on muuttunut palveluyhteiskunnaksi.<
Totta tuokin! Suurin osa olisi ottanut nykyteknologian käyttöön jo silloin, tietenkin. Mutta tottakai on ihmisiä, jotka aidon oikeasti tykkäävät lukea enemmän kirjaa paperisena kuin tabletin tai kännykän näytöltä. Ja itsekin, kun lähes koko päivän istuu tietokoneella töissä ja sen ulkopuolellakin, niin ei jaksa yhtään enempää näyttöjä, joten kirjat kirjoina. Televisiota en juuri katso, mutta silloin kun katson, niin nimenomaan tosi-tv:tä, no siis uutiset/dokumentit ja paneeliohjelmatkin käy. Hömppäviihde ei ole valitsemieni ohjelmien päätarkoitus, vaan "oikea elämä ja aidot tilanteet". Katson mieluummin Raharemonttia, Kokkisotaa ja Amazing Racea, kuin jotain sinkut saarella -hommia, eli tosi tv:llä en tarkoita aivan pahinta hömppää. En halua katsoa mitään käsikirjoitettua. Ja joo, tietysti vaikka "Noin viikon uutiset" on käsikirjoitettu, ja osa tosi-tv-ohjelmien riidoista ja draamoistakin, mutta tiedätte mitä tarkoitan, en vaan tykkää katsoa poliisisarjoja, sairaalasarjoja, saippuasarjoja jne., vaan valitsen tosi-tv:n. Joissain asioissa olen vanhanaikainen ja joissain en.
Haluan lukea kirjani kirjoina, enkä näytöltä. Ja juu, koen huonoa omaatuntoa puiden puolesta.
Rakastan vanhoja suomalaisia perinneruokia, kuten esim:😋
Ruispuolukkapuuro
Kaalilaatikko
Perunalaatikko
Läskisoosi
Kalakukko
Paistetut muikut
Sienisalaatti
Kuutamokiisseli
Pappilan hätävara
Yms.
Vierailija kirjoitti:
Olen aika monessa asiassa vanhanaikainen, EI KOSKAAN EKOILLA TREFFEILLÄ!
Minäkään en ekoilla treffeillä, enkä seuraavilla. Olin niin vanhanaikainen, että pysyin neitsyenä hääyöhön saakka, samoin mieheni. Minä olin 19v ja mies 21v kun avioiduimme.
Olen jo yli 50-vuotias, enkä noin yleisesti pidä itseäni kovin vanhanaikaisena, mutta muutama juttu on. Uskon avioliittoon ja olen itse halunnut tehdä asiat oikeassa järjestyksessä, eli ensin naimisiin ja sitten lapset. Olen myös iloinen, että omat lapset ovat tehneet samoin.
En pidä kovin paljastavasta pukeutumisesta.
En ole tiktokissa, FB ja insta riittää.
En ole kasvattanut kännykkää kiinni käsiini enkä naamaani. Enkä mitenkään ihannoi sitä typerääkin typerämmän käytännön elämässä täysin tarpeettoman täysälyttömän ja täystyperän muka "älykännykän" käyttöä en yhtään missään.
En piittaa nykyisten muka "älykännyköiden" typerästä räpläämisestä, pahiten ärsyttää, kun esim. työtehtävien vuoksi joutuu käyttämään omalla rahalla ostettua täysin älytöntä muka "älykännykkää" työtehtäviin, mm. työajanraportoinnit työnantajan kännykkäsovelluksella (tietenkään ei ole mahdollisuutta nettikäyttöön sillä järkevällä tietokoneella, vain se typerääkin typerämpi kännykkäsovellus on ainoa työajanseurannan täyttömahdollisuus. Lisäksi töissä on pakko käyttää työryhmän Whatsappia, vaikka olen tehnyt erittäin harvinaisen menestyksekkäästi ulkomaantyökomennustöitä jo 1980-luvulta lähtien jopa ilman mitään kännyköitä, matkustaen kaikilla asutuilla mantereilla työtehtävissä ja vapaa-ajallanikin liki sadassa maassa ja pärjännyt yli 20 vuotta niissä tehtävissä alkuvuosina ilman yhtään mitään kännykkää ja myöhempinä vuosina ilman mitään typerääkin idioottimaista muka "älykännykkää". Puhelut Suomeen piti tilata erikseen, telex oli päivittäisessä käytössä, faxi myös myöhemmin jne. Voi että sitä ihanaa aikaa elämässä ilman mitään kännyköitä!!!!!
Nykyinen niiden typerääkin typerämpien täysin idioottimaisten ja täysin tarpeettomien muka "älykännyköiden" käyttö suomalaisten käsissä joka päivä joka hetki on maailman idioottimaisinta ja *****päisintä toimintaa. Lisäksi se sen typerääkin typerämmän järkikäytössä täysin tarpeettoman, täysin tarpeettoman muka "älykännykän" käyttöpakko työtehtävissä, vaikka työnantaja ei työlainsäädäntöämme rikkoen kustanna sitä ****:aa kännykkää ja liittymää, siis työnantajanhan kuuluu Suomessa kustantaa työntekijälle se kännykkä ja liittymä, mikäli työntekijän on käytettävä sitä kännykkää työtehtävissään.
Vierailija kirjoitti:
Olen jo yli 50-vuotias, enkä noin yleisesti pidä itseäni kovin vanhanaikaisena, mutta muutama juttu on. Uskon avioliittoon ja olen itse halunnut tehdä asiat oikeassa järjestyksessä, eli ensin naimisiin ja sitten lapset. Olen myös iloinen, että omat lapset ovat tehneet samoin.
En pidä kovin paljastavasta pukeutumisesta.
En ole tiktokissa, FB ja insta riittää.
Jos et ole tiktokissa, se ei tarkoita, että olisit vanhanaikainen. Se tarkoittaa, että olet yli 35 v.
Vierailija kirjoitti:
Millä tavoilla olet vanhanaikainen?
Olen monessa asiassa kehityksen kärjessä, jos nyt eläkeläisestä niin voi sanoa.
On älykodit,kaikki vimpaimet ja E-mersut.
Mutta ajan dieselautolla ja olen arvoiltani isänmaallinen.
En kannata DEI ja WOKE aatteita ja suomi on suomalaisia varten.
Nuolen ja nussin rouvia vain hyvin valmistelemaani pilluun. Suuhun ja anukseen en kaluani työnnä.
En halua tehdä etätöitä. Viihdyn kyllä yksin, joten en mene toimistolle seurustelemaan, vaan oikeasti tekemään töitä.
Mitä tarkoitat vanhanaikaisuudella? Ei ole sellaista.
Jos olisi niin kaikki se mitä olemme opetelleet, kävely, puhuminen, kaupassa käynti, lasten teko, autolla ja pyörällä ajo, pukeutuminen ym olisi vahanaikasta. En ymmärrä sitä sanaa.
Onko vanhanaikasta kävelä? Onko vanhanaikasta puhua?
Ei ole vanhanaikasta, ne on opittuja taitoja ja tapoja joita pitää tehdä aina. Ne kuuluvat asiaan jos meinää elää maailmassa. Uusia asioita tulee, mutta mikän ei ole vanhanaikasta.