Minulla on omituinen ongelma liittyen naapuriini, toivottavasti saan asiallisia vastauksia
Asun rivitalossa ja seinänaapurina on vanhempi nainen. Aina jos menen sisäpihan postilaatikolle tai omalle takapihalleni puuhailemaan, hän tulee juttusille tai vähintäänkin katselemaan touhujani.
Olen introvertti, ja minulla on ehkä jotain paniikkihäiriön omaistakin, enkä tykkää olla huomion kohteena. Tästä syystä kaikki pihatyöt ovat jääneet viime aikoina hoitamatta, ja posti kasautuu laatikkoon. Usein hän myös bongaa sen, jos vien roskia, niin sitäkin vältän viimeiseen asti.
En vaan pysty nyt sosiaaliseen kanssakäymiseen hänen kanssaan, koska olen todella kuormittunut. Mitä teen?
Kommentit (116)
Mitä jos vain jäät puhumaan vähäksi aikaa. Opettelet rentoutumaan ja puhut niitä näitä. Harjoitusta sinulle.
Sitten haet postia joskus myöhään illalla. Ei tarvitse joka päivä jutella.
Ala hyvin vähäsanaiseksi ja olemukseltasi vältteleväksi. Vastaa siis suurinpiirtein yksisanaisesti tai taikka yhdellä lauseella ja jatka puuhaasi keskittymistä, käännä vähän selkää naapurille kun jatkat omaa tekemistäsi. Et ole noin varsinaisesti epäystävällinen, mutta ilmaiset torjuvuutta enempään kanssakäymiseen. Ehkä naapuri ymmätää jättää sut sitten rauhaan. Siis nopea hei ohimennessä ilman kunnon katsekontaktia tms., jos hän jatkaa jotain, niin hyvin lyhyt vastaus ja keskittymisen omaan toimeen.
Ei juttusille tarvitse alkaa, pelkkä hei naapurille riittää. Ilmaise asia siis lähinnä kehonkielelläsi ja sillä, ettet lähde jutteluun mukaan. Suurin osa ymmärtää tuollaisesta, sitten on pieni vähemmistö niitä, jotka ei ota onkeensa vaan väkisin koittaa jatkaa juttua ja tuttavuutta.
Epäystävälliseksi ei siis tavi alkaa, ihan ystävällinen nopea hei, sitten torjuvuus ja kontaktin ottoon vastaamattomuus riittää.
Vierailija kirjoitti:
Siinä mielessä ikävä tilanne, että sinä et haluaisi vuorovaikuttaa ja naapuri selvästi haluaa ja on kenties yksinäinenkin. En osaa sanoa, miten tuohon ystävällisesti puuttuisi, mutta ehkä kannattaa vastailla hyvin lyhyesti niin eiköhän naapuri tajua, ettet ole juttelija tyyppiä. Voithan sinä kysyä, haluaako auttaa, kun tutkailee niin tarkasti touhujasi. Yksi asia, mitä itse olen joskus toisessa tilanteessa tehnyt olen esittänyt puhuvani puhelimeen, kuuntelemalla kuulokkeilla olevinani jotain jne.
Ei kannata kysyä, että hauaako auttaa, innostuu vielä ja tulee...
Vierailija kirjoitti:
Naapurissa asuvan pariskunnan noin parikymppiset lapset ovat samaa maata kuin ap. Kaikki muut taloyhtiössä tuntevat toisensa, mutta nämä lapset eivät edes katso päin eivätkä moikkaa, kun tulevat vastaan. Heidän nimiäänkään ei tiedä, eikä lukumäärää - joku saattaa asua jo muualla. En tuntisi, jos tulisivat kyselemään yleisavainta, jos ovat omansa jättäneet kotiin (meillä ei ole huoltoyhtiötä), jolloin tietenkään avainta ei pitäisi edes antaa. Eivät vietä koskaan aikaa pihalla, jolloin voisi törmätä johonkuhun.
Toki yksityisyyteen on kaikilla oikeus, mutta ihan käytännön syiden takia olisi hyvä tietää, keitä talossa asuu.
Kuten sanoit, niin yksityisyyteen on kaikilla oikeus. Nyt kuitenkin jollain tavoin paheksut tuota ihan syyttä. Sosiaalisia ollaan niiden kanssa, joiden kanssa se on vastavuoroista. Ei tuo sosiaalinen kanssakäyminen naapureiden kanssa ole mikään arvotettava hyvä tai huono asia, vaan ihmiset haluaa eri asioita ja on erilaisia, ja se on ihan ok.
Tuo avainesimerkki on ihan keksitty tekosyy. Kyllä se oven avaaminen onnistuu isossa kerrostalossakin, vaikkei naamoja tunneta. Taloyhtiössä pitää olla asukkainen nimet tiedossa, voi kysyä siis vaikka ihan henkkarit.
Vierailija kirjoitti:
Naapurissa asuvan pariskunnan noin parikymppiset lapset ovat samaa maata kuin ap. Kaikki muut taloyhtiössä tuntevat toisensa, mutta nämä lapset eivät edes katso päin eivätkä moikkaa, kun tulevat vastaan. Heidän nimiäänkään ei tiedä, eikä lukumäärää - joku saattaa asua jo muualla. En tuntisi, jos tulisivat kyselemään yleisavainta, jos ovat omansa jättäneet kotiin (meillä ei ole huoltoyhtiötä), jolloin tietenkään avainta ei pitäisi edes antaa. Eivät vietä koskaan aikaa pihalla, jolloin voisi törmätä johonkuhun.
Toki yksityisyyteen on kaikilla oikeus, mutta ihan käytännön syiden takia olisi hyvä tietää, keitä talossa asuu.
Kauheesti alapeukkuja. Menisittekö itse päästämään yleisavaimella tuntemattomia ihmisiä jonkun asuntoon?
Vierailija kirjoitti:
Muuta pois. Jäisi minullakin roskat viemättä ja postit hakematta, jos joku kyttäisi ja ilmestyisi heti paikalle.
Kyttääjä saisi muuttaa tapansa. Tai häipyä jos ei jätä ihmisiä rauhaan.
Itsellä vähän samanlainen tilanne. Olen kolmekymppinen mies ja aina kun tämä vanhempi nainen näkee ulkona niin pakko päästä jutulle. Vielä välillä heittää sellaista hyvän maun rajoilla käyvää kaksimielistä juttua että en tiedä mitä siihen pitäisi vastata muuten kuin kiusallisesti hymyillä. Nainen on sen näköinen että en ikinä voisi kuvitella mitään välillemme. Aika oksettava tilanne.
tammelan kunta on hyvä esim. KAIKILLA ON PAHA OLLA vanhusten rivareissa. 2 narsistia hyökkää heti kippuun jos ulos menet selittelemään mitä puutteita asunnoissa on en kyllä ole huomannut. saatikka kunta majoittaa rivareihin panta vankeja ja jo tuomittuja pyromaaneja.. NÄIN TAMMELAN KUNNASSA VANHUKSIA HOIDETAAN. seinän takana tuomittu pyromaani miljoona velat maksettavana. HEI HALOO TAMMELAN KUNTA. lokoksi voi ottaa erittäin paha olla ja elää. kukaan ei enää puhu kenenkään kanssa kun ei tiedä mikä kriminaali hän on. TOIVOTTAVASTI MENEE KUNNAN TIETOON TÄMÄ PAHA OLO
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuten sanoit, niin yksityisyyteen on kaikilla oikeus. Nyt kuitenkin jollain tavoin paheksut tuota ihan syyttä. Sosiaalisia ollaan niiden kanssa, joiden kanssa se on vastavuoroista. Ei tuo sosiaalinen kanssakäyminen naapureiden kanssa
Yleisavain kiertää kuukausittain asunnolta toiselle. Asukaslistat puolestaan eivät kierrä, joten henkkareiden näyttäminen olisi yhtä tyhjän kanssa.
Kuulokkeet päähän ja sen verran käytät pois korvilta, että saat sanottua ystävälliset tervehdykset.
Vierailija kirjoitti:
Laita päähän kuulokkeet, missä on selvästi erottuva mikrofoni.
Kun naapuri lähestyy, alat puhua jotain kuin olisit keskustelussa, ja supata naapurille, että on puhelu kesken. Ei se voi tietää, että milloin on puhelu kesken ja milloin ei. Riittää kun hoet "niin" aina välillä.
Osoittelet sormella kuulokkeet ja sitten "juttelet" sen unelmien pomon tai parhaita juoruja jakavan kaverin kanssa
Vierailija kirjoitti:
Kuulokkeet päähän ja sen verran käytät pois korvilta, että saat sanottua ystävälliset tervehdykset.
Niin ja pikaisen tervehdyksen jälkeen luuri heti alas katse poispäin mummosta. Olet kuulokkeiden maailmassa.
Vie roskat, hae postit ja tee pihatyöt yöllä.
Täytyy kyllä olla pahasti päässä vikaa jos omat pihatyöt jää hoitamatta yltiöpäisen sosiaalisen naapurin takia,hanki jotain apua ittelles.
Hoida hommasi normaalisti. Mutta hei, nyt pitää mennä jatkamaan etätöitä. Heippa!
Minulla on ollut pari silmiä avaavaa tilannetta näissä ei toivotuissa kontakteissa. Toinen bussissa töistä tullessa, kun hieman kulahtaneen oloinen vanhempi mies alkoi juttelemaan. Lopuksi kuuntelin hänen puhettaan suorastaan lumoutuneena. Oli hyvä kertoja ja tarina hyvä.
Toinen taloyhtiön pihalla asuintaloni pihalla. Siellä aika usein törmäsin vanhempaan puheliaaseen naishenkilöön ja ja yritin aina vältellä, kunnes kerran jäin kuuntelemaan ja hänenkin kertomansa olikin kivoja, jotka vieläkin muistan. Aikaa on kulunut niin paljon, että molemmat lienevät jo kuolleet.
Leiki että puhut puhelimessa, itse käytän tätä.Toimii.nyökkään naapurille ja puhun puhelimeen juuh juuh mmmh juuuh niih..eiks vaa päläpälä