Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minulla on omituinen ongelma liittyen naapuriini, toivottavasti saan asiallisia vastauksia

Vierailija
04.10.2024 |

Asun rivitalossa ja seinänaapurina on vanhempi nainen. Aina jos menen sisäpihan postilaatikolle tai omalle takapihalleni puuhailemaan, hän tulee juttusille tai vähintäänkin katselemaan touhujani.

Olen introvertti, ja minulla on ehkä jotain paniikkihäiriön omaistakin, enkä tykkää olla huomion kohteena. Tästä syystä kaikki pihatyöt ovat jääneet viime aikoina hoitamatta, ja posti kasautuu laatikkoon. Usein hän myös bongaa sen, jos vien roskia, niin sitäkin vältän viimeiseen asti.

En vaan pysty nyt sosiaaliseen kanssakäymiseen hänen kanssaan, koska olen todella kuormittunut. Mitä teen?

Kommentit (116)

Vierailija
21/116 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ahdistus vaan lisääntyy mitä enemmän jätät sen takia tekemättä.

Vierailija
22/116 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Postin voit hakea illalla, on jo pimeää. Rivarin pihankin voit hoitaa illalla. Sulla selkeesti muutakin ongelmaa kun naapuri. Asun myös itse rivarissa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/116 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytä ulkona kuulokkeita, jolloin on helpompi esittää, ettet huomaa naapuriasi. Tai vain nyökkäät ja jatkat "kuuntelua" kuulokkeista

Vierailija
24/116 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rivitalo on introvertille hankala paikka. Kenenkään velvollisuus ei ole toimia seuralaisena, toki jos huomaa että naapurilla on hätä niin silloin on auttamisvelvollisuus. Jos sanoo kohteliaasti että ei jaksa jutella niin moni loukkaantuu. Toisaalta on myös hyvä tapa lakata hölöttämästä jos toinen vastailee lyhyesti. Voitko viedä roskat ja hakea postin vaikka myöhään illalla? Pihalla puuhatessa nuo kuulokkeet tai napit on hyvä idea, voi vaikka sanoa että mulla on täällä äänikirja ja vaikka kirjan nimenkin tai keksiä jonkun. 

Vierailija
25/116 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee riittävän korkea ja tiivis aita siihen pihojenne rajalle. Voit ainakin olla pihallasi.

Vierailija
26/116 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sanot kohteliaasti ettet ole jutustelevaa tyyppiä. Otat syyn isellesi. Mikäli hän jatkaa, otat yhteyttä isännöitsijään, ja pyydät tätä kauniisti puolestasi tekemään asian selväksi.  Mummo voi ensin vähän loukkaantua, mutta loppujen lopuksi asunnon vuokrasit, et mummoa:).

Minusta on kiva vaihtaa muutama lause naapurien kanssa joskus, mutta kukin saa kulkea teitään miten ja kulloin haluaa.  Kannattaa olla asiassa suora ja kohtelias.

Vierailija
27/116 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rivitalo asuminen on ärsyttävää kun siellä on niitä kyttääjiä. Ei omaa rauhaa kun on aina näitä uteliaita mummoja.Ei tarvi puhua mitään jos ei huvita.

Vierailija
28/116 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En mäkään oo mikään mummojen seuraneiti, ymmärrän hyvin.

Vierailija
29/116 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein ymmärrä teitä kiltti-ihmisiä. Pitää vaan olla napakka ja lähteä tilanteesta nopeasti. "Anteeksi, mutta nyt pakko mennä" "Sori, mutta mulla on ruoka hellalla" "Anteeksi, olisi kiva jutella, mutta pitää saada tämä hommma tehdyksi, kun on muuta menoa kohta". Valkoiset valheet on sallittuja.

Ja ei ole sinun asia olla seuralainen yksinäiselle naapurille, vaikka osa täällä siitä närheekin. Sen enempää kuin naapurin tarvitsee käännyttää sinut introverstistä sosiaaliseksi naapuriksi. 

Vierailija
30/116 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis et pysty käymään edes paria kertaa viikossa postilaatikolla jonkun puolihöperön mummon takia? Paljonko sinä sieltä kämpästäsi yleensäkään poistut mihinkään?

Vierailija
31/116 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ole muka vaikka puhelimessa. Sun elämä ei kuulu naapureille.

Vierailija
32/116 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimisiko se, että pidät kuulokkeita päässä? Jos silti yrittää tulla jutuilla, sanot vaikka "palaveri"/"täytyy kuunnella tämä kirja" ja osoitat kuulokkeita. Olisihan se vähän tylsää joutua pitämään kuulokkeita, että saa olla rauhassa, mutta se on aika toimiva keino. 

Vierailija
33/116 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän sinua hyvin, onpa ahdistava tilanne!

Itselläkin oli kokemusta tuppautuvasta naapurista, minkä vuoksi piti alkaa muuttaa kulkureittejä, aikatauluja yms. Lopulta onneksi muutin pois (muuttoon oli kyllä muitakin syitä).

Loputon välttely käy raskaaksi, vie asumisesta ilon. Kai pitäisi olla rohkeutta sanoa että anteeksi mutta en jaksa nyt seuraa /keskustella. Jos ei auta niin sitten tylymmin

Miksi nuo seurankipeät ektrovertit hölöttäjät määrittävät kaiken tässä maailmassa?

Sun kaltaiset pitäisi jättää yksin mätänemään. Tai siis sitähän te haluattekin, niin se pitäisi vaan toteuttaa silloinkin kun itse tarvitsisit jotain ihmiskontaktia. Sittenhän se maailma olisi sinulle just mukava. Ja erakkoluonteinen introvertti määrittäisi ihan itse oman maailmansa, me muut vaan vähän autettaisiin.

Vierailija
34/116 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä taas ajattelisin tuon niin, että mummeli tarjoaa sulle mahdollisuuden siedättäytyä sosiaalisiin tilanteisiin turvallisella tavalla. Voit jutella muutaman sanan silloin tällöin ja välillä poistua tilanteesta vetoamalla kiireeseen tms. Ihmisiltä ei voi kukaan välttyä täysin ja totaalinen erakoituminen vain pahentaa tilannetta. 

Vierailija
35/116 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rivitalo on introvertille hankala paikka. Kenenkään velvollisuus ei ole toimia seuralaisena, toki jos huomaa että naapurilla on hätä niin silloin on auttamisvelvollisuus. Jos sanoo kohteliaasti että ei jaksa jutella niin moni loukkaantuu. Toisaalta on myös hyvä tapa lakata hölöttämästä jos toinen vastailee lyhyesti. Voitko viedä roskat ja hakea postin vaikka myöhään illalla? Pihalla puuhatessa nuo kuulokkeet tai napit on hyvä idea, voi vaikka sanoa että mulla on täällä äänikirja ja vaikka kirjan nimenkin tai keksiä jonkun. 

Niin, onhan se ihan hirveä asia jos joku randomi naapurista loukkaantuu. Täysin kestämätön tilanne.

Vierailija
36/116 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kyllä ihme, että suomalaisilla on niin valtavasti mt-ongelmia. Joku naapurin ystävällinen mummeli saa ihmiselle jöötit housuun ja paniikkihäiriön päälle. 

Ei ole kovin elinkelpoista sakkia täällä, toki huomaahan sen tältä palstaltakin aina.

Vierailija
37/116 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mummo on yksinäinen, ja sinä hölmö et tajua että hänelle varmaan olisit ainut kontakti ulkomaailmaan. Olet itsekäs.

Ei ole kenenkään vastuulla toisten yksinäisyydet. Mummo vaikuttaa sosiaaliselta ja kykenevältä liikkumaan, joten voinee mennä johonkin missä on muitakin yksinäisiä. Kyllä sosiaalisten suhteiden pitää lähteä molemminpuolisesta halusta eikä velvollisuudesta tai kohteliaisuudesta.

Vierailija
38/116 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kenenkään ei ole pakko jutella muitten kanssa jos ei haluu! Tietty töissä mutta se on eri asia. Noi kuulokkeet oli hyvä idea. Sit voisit näytellä humalaista tai kiroilla niin paljon että mummo ei kestä kuunnella.;)

Vierailija
39/116 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä taas ajattelisin tuon niin, että mummeli tarjoaa sulle mahdollisuuden siedättäytyä sosiaalisiin tilanteisiin turvallisella tavalla. Voit jutella muutaman sanan silloin tällöin ja välillä poistua tilanteesta vetoamalla kiireeseen tms. Ihmisiltä ei voi kukaan välttyä täysin ja totaalinen erakoituminen vain pahentaa tilannetta. 

Ei se oikein toimi, jos haluaa tehdä pihatöitä vaikka pari tuntia, istua omalla pihalla tms., jos mummeli on sen kokoajan juttuseuraa vailla. Mullakin on ollut tällainen naapuri ja se oli tosi puuduttavaa. Ei ymmärtänyt millään, etten jaksa jutella, ei edes vaikka ignoorasin tai sanoin "alan nyt hommiin, nähdään taas". Jäi siihen kökkimään ja kertomaan asioitaan. 

Vierailija
40/116 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puhu mukamas aina puhelimeen, kun menet ulos.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi neljä