Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Liisa Lahdenmäki on asunut 15 vuotta Espanjassa, mutta nyt edessä on pakkomuutto Suomeen: Hallitus varastaa eläkkeeni

Vierailija
04.10.2024 |

Suomen hallitus haluaa lopettaa kansaneläkkeen maksamisen ulkomaille. Muutoksen toteutuessa Liisa Lahdenmäellä ei ole enää varaa asua Espanjassa.

Kiitos hallitus!

https://www.hs.fi/suomi/art-2000010678893.html

Kommentit (366)

Vierailija
341/366 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä mä just luin.? Liisa lahjoitti omaisuutensa pois ja jättäytyi valtion elätiksi? Nyt ei se suunnitelma ihan toimikaan. 

Vierailija
342/366 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pitkä ketju, jota en ehtinyt lukea kuin 4 sivua ennen vastaamista. Pahoittelen jos toistan. Menee vähän aloituksesta sivuun, mutta jos asuu esim. Kanadassa, USA:ssa tai Australiassa, niin niihin maksetaan edelleen kansaneläkettä. Jotenkin veikkaan (mututuntumalla tosin), että em. maissa asuu paremmin toimeentulevia kuin nämä Espanjan eläkeläiset.

jep, siellä ei ole niin avokätistä sosiaaliturvaa eli itse on pitänyt itsensä elättää.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
343/366 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liisa Lahdenmäki on 79v. Jestas sentään näitä joidenkin kommentteja

Ja minkä ikäisenä tämä liisa on päässyt jo eläkeelle? Itse pääsen seitsemänkymmentä vuotiaana. Tiedoksi nyt sille Liisallekin 

No voi mahoton, nyt jo liisan vanhaa ikääkin kadehditaan.

Kyllä kadehdituttaa se kuinka kauan Liisan ikäpolvi on saanut vanhuuseläkkeestä nauttia täysin rinnoin, kun itse saa rähjätä vielä seitsemänkymppisenä joko työelämässä tai TE-keskuksen listoilla työttömänä hakemassa neljää työpaikkaa joka kuukausi 

Vierailija
344/366 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo työt jäi loiselta väliin

No eikä jäänyt. Hän oli tyypillinen yrittäjä ja osin freelancerina työskennellyt. Lähes kaikki pienyrittäjät saa kansaneläkettä yrittäjäeläkkeensä lisäksi ja  melkein kaikki maanviljelijät.

Pienin YEL-maksu yrittäjillä on yli 200 e/kk, ja sillä tosiaan saa sitten minimieläkkeen. Jokainen yrittäjä maksaa siis paljon enemmän eläkemaksuja, kun kovapalkkaisimmat palkkatöissä olijat. 

Suurin osa Suomen yrittäjistä on jotain juuri ja juuri itsensä elättäviä pienyrittäjiä, joilla ei yksinkertaisesti ole VARAA maksaa tuon enempää eläkettä. 

Vertailun vuoksi, jos tuon 200 e kuussa saisi itse sijoittaa johonkin hyvin

Olisit kertonut tämän jo vuosia sitten!

Vierailija
345/366 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen adunut 28 v poissa Suomesta. Olen kohta eläkeiässä. Minudta on oikein, ettei Suomi joudu maksamaan minulle mitään kansaneläkettä! Johan nyt! Se olisi täysin väärin. 

Vierailija
346/366 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja minkä ikäisenä tämä liisa on päässyt jo eläkeelle? Itse pääsen seitsemänkymmentä vuotiaana. Tiedoksi nyt sille Liisallekin 

Kyllä kadehdituttaa se kuinka kauan Liisan ikäpolvi on saanut vanhuuseläkkeestä nauttia täysin rinnoin, kun itse saa rähjätä vielä seitsemänkymppisenä joko työelämässä tai TE-keskuksen listoilla työttömänä hakemassa neljää työpaikkaa joka kuukausi 

Liisa jäi eläkkeelle 64-vuotiaana. Minä jään vajaan vuoden päästä, kun olen 64v8kk. Ei siis mitään eroa, vaikka olen syntynyt 1961 ja Liisa 1945.

Liisa oli vuoden pelkän työeläkkeen varassa. 65v hän alkoi saada lisäksi kansaneläkettä.

Vierailija
347/366 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kansaneläkettä työeläkkeen lisänä saa yli 500.000 suomalaista. Raja, jolloin kansaneläkettä ei enää makseta on 1500€

Vierailija
348/366 |
04.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liisa jäi eläkkeelle 64-vuotiaana. Minä jään vajaan vuoden päästä, kun

No kiva että sinulla ei ole merkittävää eroa. Minullapa on, vm. -92. 

Vierailija
349/366 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liisa jäi eläkkeelle 64-

1992 syntyneiden arvioitu eläkeikä on nykylain puitteissa alle 68 vuotta. Mutta valittakaa nuoret tarpeeksi, niin päättäjät muuttavat lakia ja nostavat teidän eläkeikiä.

Vierailija
350/366 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kansaneläkettä työeläkkeen lisänä saa yli 500.000 suomalaista. Raja, jolloin kansaneläkettä ei enää makseta on 1500€

HE 128/2024 vp, esityksessä kansaneläkelain muuttamiseksi, kerrotaan myös ko. lainmuutoksen vaikutuksesta Suomessa asuviin kansaneläkkeen saajiin koska pro ratio -laskennasta luovutaan. Uudelleenlaskenta koskisi noin 32 000 Suomessa asuvaa kansaneläkkeen saajaa.

(STM lausunto)

"Riippuen eläkkeensaajan yksilöllisestä tilanteesta kansaneläkkeen määrä voi joko nousta tai laskea. Vähimmäisetuutena lasketun kansaneläkkeen määrä riippuu kussakin tapauksessa tosiasiallisesti täyttyneiden vakuutuskausien ja maksussa olevien eläketulojen määrästä, eikä tarkkojen vaikutusten selvittäminen etukäteen ole mahdollista. Karkeasti voidaan kuitenkin arvioida, että suurimmalla osalla kansaneläkkeen määrä laskisi hieman".

Vierailija
351/366 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kela tiedottaa Suomessa asuvia kansaneläkkeiden saajia näin:

Eläkkeensaajat, jotka ovat aiemmin asuneet tai työskennelleet ulkomailla

Esitetyn lakimuutoksen seurauksena kansaneläke on jatkossa vähimmäiseläke, joka lasketaan eri tavalla kuin nykyinen kansaneläke.

Tämän muutoksen vuoksi on mahdollista, että Suomessa asuvien kansaneläkkeet tulevat tarkistettavaksi. Tarkistuksessa kansaneläke lasketaan vähimmäiseläkettä koskevien sääntöjen mukaisesti uudestaan. Tarkistukset koskevat niitä eläkkeensaajia, jotka ovat aiemmin asuneet tai työskennelleet EU- tai Eta-maassa, Sveitsissä tai Isossa-Britanniassa.

Kela tiedottaa asiasta tarkemmin myöhemmin.

https://www.kela.fi/ajankohtaista/nain-ulkomaille-maksettavien-kansanel…

Vierailija
352/366 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Taas yksi laiton laki hallitukselta. EU:ssa on vapaa kansalaisten liikkuminen eikä se oikeuta koskemaan eläkkeisiin.

Ei kun valitusta EY tuomiostuimeen.

Siihen asti Espanjan eläkeläiset siirtäkää osoite Suomeen jollekin kaverille tai sukulaiselle ja laskut E laskuiksi ja maksatte netissä. Nauttikaa auringosta. Me tullaan perässä heti kun pystytään, Corporate Finland saa hukkua paskaansa.

Vierailija
353/366 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjojen siirto Suomeen merkitsisi, että kansaneläke muuttuukin vähimmäiseläkkeeksi ja mahdollisesti pienenisi entuudestaan (ks. Kelan tiedote yllä).

Vierailija
354/366 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kotirouvan näköinen onkin.  Olisi ollut töissä nuorempana, ei koske työeläkkeitä.

Ei niin mutta joillakin työeläke on bruttona n. 1000-1300€. Vaikka on tehnyt töitä ainakin 30v.

Vierailija
355/366 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuossa iässä sillä on kyllä väliä. Juuri todettiin, että vanheneminen kiihtyy 66-vuotiaana. Lisäksi se, että eläkeikään nostettiin alunperin vain 65. ikävuoteen, ja sen jälkeen taas lisää, herättää epäilyksiä. 

Vierailija
356/366 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

laita kirjat lastesi tykö

jos ei onnistu, niin hommatkaa vaikka muiden vastaavien kanssa kimppayksiö halvasta kaupungista, kirjat sinne ja jatkatte asustelua espanjassa. täälleen pääsee osaksi myös suomalaista terveydenhoitoa ja muita sosiaalipalveluja. kelasta saa varmasti jotain tukirahaakin tähän toimintaan.

Onneksi Kelalla on ilmiantonumero, johon voi ilmoittaa tukien väärinkäytöksistä!

Vierailija
357/366 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työeläkkeen saa minne vaan,sen sijaan kansaneläke on tavallaan sosiaalituki, jonka saa jatkossa vain Suomessa.

Ihan hyvä päätös.

Mistä tämä tuli mieleesi? Aiemmin tästä ei olla puhuttu mitään. Joku keksi tuon "sosiaalituen", ja lampaat kuorossa huutaa. Eipä muutama vuosi sitten kukaan puhunut sosiaalituesta tässä yhteydessä. 

Vierailija
358/366 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varastaa eläkkeen ? Eihän sitä menetä kun palailee Suomeen.

Vierailija
359/366 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun ystävän äiti asuu Espanjassa. Suomessa oli vuosia kotiäitinä ja sen jälkeen pienipalkkaisena lähihoitajana. Opiskeli vuosia, sai sairaanhoitajan pätevyyden ja sitten panosti espanjan kielen opiskeluun. 

Asuu jossain , siellä Aurinkorannalla, kimppakämpässä. Iso asunto, jokaisella oma makkari, yhteinen keittiö ja olohuone, maksaa n 400 e vuokraa. Teki keikkaa vanhainkodissa, muistaakseni on lopettanut nämä nyt. Mutta sai hyvin säästöön, joiden avulla nyt pärjää.

Aikoo muuttaa Suomeen, kun täyttää 80, aikaisintaan. Nykyään ei eläke riitä, mutta satanenkin riittää. Aurinko on ilmaista

Vierailija
360/366 |
05.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se ei ole eläkettä vaan toimeentulotuen muoto. Sitä maksetaan vain Suomessa asuville.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan kuusi