Meillä ollut YT:t ja irtisanottiin, nyt pitäisi perehdyttää omat tehtävät seuraajalle!!!
Enpä taida perehdyttää!!! Siirryn parin viikon kuluttua uuteen työhön ja vaihdan työpaikkaa.
Kommentit (151)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanosin vaan et faaak juuu. Jos joku pitää perehdyttää hommiin niin oliko asiallista syytä irtisanoo ensinkään.
Tämä onkin hyvä kysymys. Millä perusteella irtisanottiin sellainen työntekijä, joka osasi hommansa eikä sitä, joka ei osaa vaan pitää perehdyttää?
aloitus on pelkkää satua mutta yksityisellä puolella tilanne on mahdollinen kun ulkoistetaan. Omassa työpaikassa tietyt toiminnot ulkoistettiin kokonaan ja sitä tehtävää tekevät sai kenkää. Kaksi sai jäädä puolekis vuodeksi siirtämään tehtävät ulkoistusfirmaan sekä samalla hoitamaan perehduytyksen. Rivien välistä ymmärsin että työstä maksettiin melkoisen messevä korvaus, ei tuolaista muuten kukaan jäisi tekemään. Toinen näistä kahdesta jäi tehtäväsiirron jälkeen varhaiseläkkeelle ja toinen löysi muualta töitä muutamasa kuukaudessa. Aika moni ihmetteli suoraan miten viitsivät perehdyttää ja tehdä itsensä työttömäksi.
Vierailija kirjoitti:
En tiedä millaisia käytäntöjä olemassa, mutta meillä kyllä lähdetty samana päivänä kun tulee lappu käteen. En koskaan törmännyt tuollaiseen että irtisanomisestaan tietoinen olisi jatkanut töissä päivää pidempään.
Riippuukohan alasta millaiset oikeudet esim lomarahoihin jos lähtee heti?
Toisilla ei ole mitään työvelvoitetta irtisanomisen tultua eli saavat palkan irtisanomisajalta tekemättä mitään. Joissakin hommissa henkilö jopa saatetaan samantien ulos, saa valvotusti kerätä tavaransa mukaan tai käydä hakemassa ne myöhemmin, silloinkin valvotusti. Tiedän näin käyneen esimerkiksi sellaisessa tapauksessa, missä kyseinen henkilö olisi voinut halutessaan laittaa koko firman it-systeemit sekaisin.
Hassua että valtion hommissa tehtäviin riittää kahden viikon perehdytys. Ei ihme että tehostamista tarvitaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanosin vaan et faaak juuu. Jos joku pitää perehdyttää hommiin niin oliko asiallista syytä irtisanoo ensinkään.
Tämä onkin hyvä kysymys. Millä perusteella irtisanottiin sellainen työntekijä, joka osasi hommansa eikä sitä, joka ei osaa vaan pitää perehdyttää?
aloitus on pelkkää satua mutta yksityisellä puolella tilanne on mahdollinen kun ulkoistetaan. Omassa työpaikassa tietyt toiminnot ulkoistettiin kokonaan ja sitä tehtävää tekevät sai kenkää. Kaksi sai jäädä puolekis vuodeksi siirtämään tehtävät ulkoistusfirmaan sekä samalla hoitamaan perehduytyksen. Rivien välistä ymmärsin että työstä maksettiin melkoisen messevä korvaus, ei tuolaista muuten kukaan jäisi tekemään. Toinen näistä kahdesta jäi tehtäväsiirron jälkeen varhaiseläkkeelle ja toinen löysi muualta töitä muutamasa
Minä tiedän pari tapausta, jotka ulkoistettiin samalla kun tietyt tehtävät päätettiin ulkoistaa, kun tietyt tahot pitivät heitä täysin tarpeettomina. He työskentelevät yhä samoissa hommissa siellä uusissa firmoissa, jotka saivat nuo hommat tehtäväkseen ja he ratkaisevat yhä ne hankalimmat ongelmat, työskennellen nyt alihankkijafirmoille.
Vierailija kirjoitti:
Hassua että valtion hommissa tehtäviin riittää kahden viikon perehdytys. Ei ihme että tehostamista tarvitaan.
Hmmm. Ei kyl riitä ja ei kiinnosta lainkaan perehdyttää. Kysymys kuuluu: miksi olisin velvoitettu tekemään niin?? Eihän mua olisi tarvinnut irtisanoa, kun töitä on!
Okin töissä 2.5 kk YT päätyttyä. Tein työni kuten siihenkin asti. Ei tullut mieleenikään poltella siltoja takana, katkeroitua tai kiukutella kuin pikkulapsi.Sehän on vain elämää, mihin en voi vaikuttaa. Hyvät suositukset sain paikasta.
Jos olisi pitänyt lähteä samoin tein, olisin lähtenyt ilman sen kummempaa härdeliä.
Vierailija kirjoitti:
Liekö verohallinto kyseessä, siellä ainakin sama meininki parhaillaan. Ja töitähän siis olisi enemmän koon ehtii tehdä. Saattaa vähän kohta palvelut ruuhkautua.
Ei ole verohallinto.🙄
Voi ap, olen pahoillani puolestasi! Taidamme olla samassa työpaikassa, tunnistan rivien välistä. Olen itse yksi niistä onnellisista, jotka sai pitää työpaikkaansa - aivan burnoutin partaalla jo nyt, töissä ahdistaa niin paljon, että monesti vaan laamannun enkä saa mitään tehtyä.
Perjantaina itkin puoli päivää ja lymyilin teamsissa suljetun kameran takana. Mulla on aivan ihana pomo, mutta en kerta kaikkiaan löydä sanoja, joilla kertoa mun pahasta olosta.
Ihan hirveetä, päivittäin mietin työpaikan vaihtoa vaikka sinänsä pidän työstäni, työkavereistani ja on virastotyössä muutenkin paljon hyviä puolia, sopii mun elämäntilanteeseen tosi hyvin. Ja niille, jotka totee et virastosta sopiikin vähentää, niin no, oma työni on kansanterveyden kannalta äärimmäisen tärkeää ja kun tätä työtä ei enää kukaan ole hoitamassa niin en tosiaankaan uskalla edes miettiä seurauksia.
Äkillinen selkäkipu tai pitkäaikainen unettomuus voi hankaloittaa. Ilmeisen munkku pomokin olisi näemmä. Tai työpaikan vaihto. Yhdessä firmassa pitkäaikainen asiantuntija perehdytti tunnisss ja pyysi nimen paperii, tehty.
Vierailija kirjoitti:
Voihan sitä perehdyttää hiukan väärinkin.
Tuo on huono neuvo. Ei kannata kostaa seuraajalle.
Vierailija kirjoitti:
Tämä, jolle tehtävät siirrettiin istuu Joensuussa. Mä olen Helsingissä... joten etänä pitäisi perehdyttää.
Teams yhteys ei aina toimi ja katkeaakin usein. Pelaa aikaa. Ootko liitosta kysynyt apua?
Viraston YT:t on siitä viheliäiset, että jengiä potkitaan pois, mutta työtehtäviä ei vähennetä lainkaan. Ministeriö vaan yksinkertaisesti kieltäytyy vähentämästä meidän työtehtäviä. Lähtevien työtehtävät siirretään muille entisten tehtävien lisäksi.
Olen itse yksi näistä, jota on perehdytetty tällä tavalla uusiin hommiin ja kävi kyllä sääliksi sitä mun edeltäjää. Hänen työvelvoite jatkui melko pitkään vielä fudujen jälkeenkin ja ymmärrän täysin, että perehdytys ei oikein innostanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hmmm. Ei kyl riitä ja ei kiinnosta lainkaan perehdyttää. Kysymys kuuluu: miksi olisin velvoitettu tekemään niin?? Eihän mua olisi tarvinnut irtisanoa, kun töitä on!
Voitan purkaa työsopimuksesi tietysti ns. kovalla keinolla ja kieltäytyä vastaanottamatta palkkaa.
Toivottavasti työnantajakin on vain maksavinaan palkkaa ap:lle.
Eikös yt:ssa irtisanota vain sellaisia joille ei tule seuraajia? Miten on mahdollista että seuraaja on jo tiedossa?
Tee ilmoitus työsuojeluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä, jolle tehtävät siirrettiin istuu Joensuussa. Mä olen Helsingissä... joten etänä pitäisi perehdyttää.
Teams yhteys ei aina toimi ja katkeaakin usein. Pelaa aikaa. Ootko liitosta kysynyt apua?
Kyllä, luottari on auttanut, minkä on pystynyt, mutta irtisanomista ei poistanut.😪
Ota saikkua loppuaika. Selkä kipeä ja lenssua pukkaa! Oisko korona??😲😮💨😵💫
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattiko äänestää oikeistoa vam mainen??
Miten irti julkisen puolen työpaikoissa ollaan realiteeteista???
Onko tuttu käsite työnantajan direktio-oikeus?
Oletteko edes lukeneet työsopimuksenne sisältöä?
Työsuhde on voimassa niin kauan kun palkka juoksee ja niin kauan työnantajalla on oikeus myös velvottaa määräämiinsä tehtäviin, jotka vastaavat työsopimuksella määriteltyä tehtävänkuvaa. Ymmärrättekö te, että työsopimus on sopimus joka velvoittaa molempia osapuolia, ei pelkästään työnantajaa. Olette itse laittaneet nimenne alle sopimukseen jonka irtisanomisen ehdoista ilmaistaan sopimuksella ja sitä sitovassa lainsäädännössä.
-t Nokialla aikoinaan tehtävässäni seuraavaa Intialaista perehdyttänyt.
Siksi oletkin saatana yhä työtön HÄHÄHÄHÄH!!!
Minutkin ainakaan irtisanottiin yt-neuvotteluiden jälkeen, Menin töistä suoraan lääkärille ja olin saikulla loppu työsuhteen ajan.
Totta kai sitä tehdään, mitä työnantaja käskee, jos palkkaa nostetaan.