Kallis likainen ja tylsä kaupunki - ulkomaisen vieraani arvio Helsingistä
Englantilainen ystäväni inhosi Helsinkiä. Expensive filthy and boring, nothing to see.
Sen sijaan Turku, Rauma ja viikonloppu maalaistalossa saivat kiitosta. Kulttuuria, historiaa ja luontoa, vieras kehui. Länsi-Suomi oli hänestä eurooppalaista, Helsinkiä hän kuvaili: tällaiseksi kuvittelen Venäjän.
Sellaista. Onnittelut hesalaisille.
Kommentit (129)
Vierailija kirjoitti:
Helsinkihän on nimenomaan venäläisten rakennuttama kaupunki.
Helsinki oli Kustaa Vaasan vastaus Tallinnan dominoille kaupankäynnissä Suomenlahdella. Toki hivenen ironisesti vasta venäläiset onnistuivat siinä missä Kustaa ja kaikki muutkin ruotsalaiset epäonnistuivat.
Vierailija kirjoitti:
No eri ihmiset tykkäävät eri kaupungeista eikä siihen ole mitään loogista syytä. Itse pidän joistain kaupungeista joita monet muut haukkuvat ja en taas pidä monista joita muut kehuvat. On paljon kaupunkeja jotka herättävät tunteita laidasta laitaan kuten Pariisi, Rooma, Berliini jne.
Jokaisella on myös joku oma suosikkinsa. Voi johtua siitä siellä on oltu ensimmäisen kerran vaikka kun on oltu nuoria ja rakastuneita tai se on ollut ensimmäinen ulkomaanmatka lapsena jne. Tai on ollut erityisen hyvä sää tai on tapahtunut jotain mukavaa.
Näin se menee. Itse en aikanaan tykännyt yhtään Joensuusta enkä Pariisista. Molempien suhteen oli liian paljon odotuksia. Roomaan rakastuin heti. Näihin kaikkiin tykkäämisiin on omat syynsä. En silti kertois yhdellekään paikalliselle tunnoistani. Todella moukkamaista olis.
Vierailija kirjoitti:
Helsinki on yks likaisimmista kaupungeista.
Meneppä Pariisiin! Byäk!
Vierailija kirjoitti:
Omasta mielestäni Helsingissä tökkii eniten historian puute. Keskusta on rakennettu aikalailla 1800-luvun jälkeen, joten muiden eurooppalaisten pääkaupunkien tapaan Helsingissä ei ole säväyttäviä vanhoja rakennuksia tai vanhaakaupunkia
Helsinkiläinen käsitys ns vanhasta on aika lailla samanlainen kuin jenkkien.
esim Vanha kirkko, vuodelta 1826, kirkonkelloina kaiuttimet. Naurattaa.
Vierailija kirjoitti:
Mihin veit vieraasi Stadissa?
Kävelimme mm Kontulassa ja Sörnäisissä.
Vierailija kirjoitti:
Onpa sulla vastenmielinen ystävä. Muistithan itse kommentoida englantilaista kouluttamattomuutta ja saatanan rumia hampaita? Kommentoiko tuo vastenmielinen mätäpaise tuolla tavalla kaikkien muidenkin kotimaata vai oliko tämä vaan poikkeus?
Hirveästi ei Suomi menetä, kun tämä alaluokkainen mäntti palaa sairauksineen ja mätine suineen takaisin commonwealthiin. Oikeasti, jos on briteistä (pienellä), ei ole mitään sanottavaa kenenkään muun maahan.
Herranjumala, rauhoitu nyt hyvä ihminen! Sähän olet ihan sekaisin :0
No oon itsekin vähän kyllästynyt Helsinkiin, mut se on vaan mun mielipide. Eri ihmisillä on eri mieltymykset. Eniten mua ihmetyttää se, miksi jotkut luulee että mielipide on heti jotenkin tärkeämpi tai painokkaampi jos se sattuu olemaan jonkun ulkomaalaisen mielipide? Olen itse kiertänyt paljon maailmaa, kehunut ja vähemmän kehunut eri kaupunkeja, enkä jotenkin voi uskoa että missään vierailemassani maassa kukaan kirjoittaisi internettiin ja saisi aikaan monisivuista keskustelua minun sanomisistani sen vuoksi että olen ulkomaalainen.
Riippuu varmaan hieman siitä minkälaista Helsinkiä vieraallesi esittelit. Oma ranskalainen vieraani totesi, että Helsinki oli hänen mielestään kaunein ja siistein kaupunki, jossa on käynyt. Ainoa mitä valitteli oli kylmyys. :)
Tuo "Onnittelut hesalaisille" kertoo taas sen, miten maalaiset nauttivat päästessään moittimaan stadia. Jotenkin väsynyttä.
Onnittelut Nasimalle, Annille ja Helsingin kukoistuksen takana oleville työmyyrilleen. Ennen kaunis ja viihtyisä merellinen kaupunki on tärvelty määrätietoisesti.
Yksi Britti-ystäväni kävi Helsingissä muutama vuosi sitten ja tykästyi kovin. Kehui että oli kaunista ja merellistä. Ihmiset kauniita ja tyylikkäitä.
Venäjän keisari Aleksanteri I teki Helsingistä Suomen pääkaupungin.
Tylsä, tyhmä ja historiaton sopii myös nykyisiin suomalaisiin pääosin. Poikkeuksiakin toki on. Mutta kun sitä omaa historiaa ei ole ja identiteettikin on lainaa, Kalevala-kulttuurista ja kielestä puhumattakaan, niin se näkyy esim. myös muinaistutkimuksessa. Kaiverrukset, hautakivet ym. luokitellaan luonnontekeleiksi. Kuvitellaan, että kun itse esi-isineen on tylsä ja tyhmä, muutkin olivat. Jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Unohdit Porin ja Meri-karvian.
Itseasiassa kävimme Noormarkussa. Arvaatko miksi?
ap
Oletko Söörmarkku.
Vierailija kirjoitti:
Helsinki on hukannut oman potentiaalinsa.
Rumia rakennuksia pykätään pystyyn koko ajan. Minkäänlaista kokonaissuunnitelmaa ei ole, vaan taloja nousee sinnekin, minne ne eivät sovi eivätkä kuulu.
Tuloksena on mauton sekamelska.Ei hivele turistin eikä helsinkiläisen silmää.
Viime vuosina Helsinki on ollut loputon työmaiden sekasotku.
Aika moukkamainen vieras sulla. Ei tulisi mieleenkään haukkua ulkomailla paikalliselle hänen kotimaataan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helsinki on yks likaisimmista kaupungeista.
Ei todellakaan ole. Yksi maailman puhtaimpia on. Et ole ilmeisesti juuri matkustellut?
Aamukuuden aikaan Helsinki on täynnä kulttuuriroskaa,vain tehoas puhtaanapito pitää olot siedettävinä.
Vierailija kirjoitti:
"Mä luulen et se on se itäeurooppalaisuus. Helsinki on selvästi itäeurooppalainen kaupunki, mitä taas esim Turku ei ole. "
No Helsingissä on itäistä tasan se senaatintori ja uspenskin katedraali. Mikään muu osa ei eroa esim. Turusta juuri mitenkään.
Vaikkapa Esplanaadin puisto on eurooppalaisempi kuin mikään paikka Turussa.
Jep,meillä on täällä palmujakin.
Olen samaa mieltä. Asuin Keravalla ja kävin töissä Helsingissä. Lomailin Tampereella ja muutin Tampereelle.