Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Koen, että yhteiskunta on pettänyt minun sukupolveni

Vierailija
01.10.2024 |

Olen 34-vuotias.

Minä kävin kiltisti kouluni ja kaikki kouluvuodet hoettiin "sitten kun olette työelämässä, niin suurten ikäluokkien jäädessä eläkkeelle saatte valita työpaikkanne". Ollessani lukiossa vuonna 2008 iski lama, josta ei ole koskaan toivuttu kunnolla. Suurten ikäluokkien työpaikkoja ei avattukaan, vaan eläköityessä virat lakkautettiin ja työt jaettiin muille. Opiskelin yliopistossa vakaana pidetyn alan tutkinnon, mutta alalla on ollut paljon pätkätöitä ja työttömyyttä. Itse olen saanut vakituisen työpaikan, mutta palkka ei päätä huimaa. Palkka ei tule koskaan nousemaan millekään huipputasolle. Töitä on tosi paljon ja työ uuvuttaa, sillä nykyisin tehdään useamman ihmisen työt kuin ennen. Työtahti on kiristynyt ja vaatimustaso koventunut.

Asuntojen hinnat ovat kalliit, koska minun ja puolison työt ovat pk-seudulla eikä töiden vuoksi ole mahdollisuutta muuttaa muualle. Siinä missä sain asua lapsuudessani isossa omakotitalossa, täytyy nykyisellä hintatasolla tyytyä rivitaloon/kerrostaloon. Terveydenhuollosta on karsittu hurjasti palveluita eikä lapsellemme järjesty juuri mitään perustarkastuksia tms, jotka olivat lapsuudessani itsestäänselvyys. Halusimme puolison kanssa elää lapsiperhe-elämää, mutta lapsiluku jäi yhteen. Kahden hieman alle keskituloisen palkoilla ei ole vara kustantaa useammalle lapselle kaikkea olettaen, että terveydenhuolto menee tästä vieläkin huonommaksi. Lapsia ja lapsiperheitä kohtaan ilmapiiri on koventunut, empatiaa ja tukea on vaikea saada. Tukiverkkoja meillä ei ole, eikä yhteiskunta tarjoa lapsiperheille samanlaisia tukimuotoja kuin vuosikymmeniä sitten.

Maksan monen muun tavoin joka kuukausi melkoisen summan veroja (kyllä se noin tonni tuntuu minun lompakossani), mutta yhteiskunta sakkaa. Tiet on kuoppaisia ja vailla päällystämistä, julkiseen terveydenhuoltoon en saa aikuisena aikoja, paikalliset koulut ovat homeessa jne. Välillä mietin, miten ikäisilleni on jäänyt huonot kortit käteen. Työelämä on todella vaativaa, palkkojen myötä ostovoima on huono, asunnot ovat kalliita, yhteiskunnan peruspalvelut eivät enää toimi jne.

Ap

Kommentit (314)

Vierailija
61/314 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua kiinnostaisi tietää miksi terveydenhuolto on ajettu alas. Mitä siellä kulisseissa on puhuttu. Sotien jälkeen haluttiin rakentaa hyvinvointivaltio. Nyt se halutaan tuhota. Liian kauan ollut liian hyvin? Vai eikö ihmisillä saa olla hyvin? Tämä ei ole enää se esimerkillinen valtio, joka se joskus oli. Yksityiselläkään käynti ei takaa, että saa hyvää hoitoa. 

Tabu, josta ei saa puhua: vanhukset eivät uskalla kuolla/heidän läheisensä eivät halua vanhuksen kuolevan. Meidän terveydenhoito pullistelee +80 v potilaita, joille tehdään vielä isojakin leikkauksia ja hoitoja eliniän pidentämiseksi ja sen parantamiseksi. Sitten lapset, nuoret ja työelämässä olevat jäävät hoitamatta, kun hoidetaan näitä vanhuksia. Miksi kukaan ei sano, että kyllä se kasikymppinen on jo elämää nähnyt riittävästi ja jos terveys ei en

Meidän kokoomus/persu markkinatalous ensin valtiossa, ei ole paikkaa eikä tilaa ihmiselle joka ei tuota mitään vaan on pelkkä kuluerä. Loppujenlopuksi se on erittäin boomer ideologinen näkemys, koska boomer sukupolvi ei anna millekään muulle arvoa kuin rahalle. Kun tämä näkemys potkii omaan nilkkaan sitä oikeastaan on saanut mitä tilaa.

Vierailija
62/314 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on vielä pulassa, kun vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta eikä omaiset osallistu eläkeläisten hoitoon. Sanomme sosiaaliohjaajille, että kokoomus vei bensarahat ja linja-autorahat. Emme maksa kulkemisesta eläkeläisten luo. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/314 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti Ap:ta ei häiritse nistien ja eloapinoiden loputon hyysääminen, älyttömän surkeat tuomiot (ehdonalaista mistä hyvänsä), hallitsematon maahan tunkeutuminen, surkeasti suoriutuvat täällä olijat  suomalaisten olematon moraali - nämä asiat, jotka pakan todella kaatavat.

Vierailija
64/314 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin monta kertaa, olenko itse kirjoittanut tekstin. Sama pettymys yhteiskuntaan. Verot menee jonnekin muualle kuin meidän ikäpolvelle, jotka tällä hetkellä kannamme suurimman vastuun työelämässä ja pienistä tulevaisuuden suomalaisista.

Joo mutta ette ole kantaneet sitä vastuuta vielä 30-40 vuotta kuten yhä työelämässä olevat 60- ja 70-luvulla syntyneet. Mitä teidän ikäset marisee yhtään mitään kun ette vielä ole mitään tehneetkään. Ja miettikääpäs nyt hieman millaista mahtoi olla sillä sukupolvella jotka oli 40-luvulla kolmekymppisiä. Pettikö yhteiskunta heidät jotka viettivät teidän iässä 5 vuotta rintamalla ja lapset synnytettiin saunassa? Tai heidät, jotka saivat lapsensa 60-ja 70-luvulla kun ei ollut päiväkoteja eikä mökeissä juoksevaa vettä eikä sisävessoja. Älkää nyt viittikö! Muista seuraavan kerran kun menet yöllä vessaan, millaista olisi läht

40-luvulla oltiin omavaraisia, suurinosa asui maalla tai teollistuvissa kaupungeissa.

Oltiin suku-ja naapurikeskeskeisiä. Yksi ulkohuussi/sauna  ei paljon elämää huonontanut. Itsellä molemmat tuolla nurkalla ja käytän niitä säännöllisesti ja kotisynnytykset ovat tulleet takaisin. 

Yleinen ilmapiiri oli tulevaisuuteen ja päättäjiin luottava. Koko kansa Suomen asialla. 

Vierailija
65/314 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

On se harmi, että joudutaan kotona katsomaan telkkaria, kun kokoomus leikkasi bensarahat ja linja-autorahat.

Sosiaaliohjaajille kova homma järjestää palkalliset lähihoitajat eläkeläisille.

Vierailija
66/314 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, ei tullut työpaikkoja, kun suuret ikäpolvet jäi eläkkeelle. Tätä hoettiin jo, kun itse olin nuori. Nyt 50. 

Itse elin 80-luvulla lapsuutta jo, ja onhan niistä ajoista moni asia kehittynyt ja parantunut, ja yhteiskunta vaikuttanut näihin. 

Kyllä, maksan tonnin veroja kuussa, samaan aikaan omat lapseni ovat käyneet päiväkodit ja koulut. Koen, että olemme hyötyneet myös veroista. Samoin olen itse saanut hyvän koulutuksen. Ilman veroja heikkotuloisemmat jäisivät ilman tasa-arvoista koulutusta, kuten oman sukuni aiemmat sukupolvet. Myöskään päiväkotipaikkoja ei ollut kaikille omassa lapsuudessanikaan. 

Vierailija
67/314 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Luin monta kertaa, olenko itse kirjoittanut tekstin. Sama pettymys yhteiskuntaan. Verot menee jonnekin muualle kuin meidän ikäpolvelle, jotka tällä hetkellä kannamme suurimman vastuun työelämässä ja pienistä tulevaisuuden suomalaisista.

Joo mutta ette ole kantaneet sitä vastuuta vielä 30-40 vuotta kuten yhä työelämässä olevat 60- ja 70-luvulla syntyneet. Mitä teidän ikäset marisee yhtään mitään kun ette vielä ole mitään tehneetkään. Ja miettikääpäs nyt hieman millaista mahtoi olla sillä sukupolvella jotka oli 40-luvulla kolmekymppisiä. Pettikö yhteiskunta heidät jotka viettivät teidän iässä 5 vuotta rintamalla ja lapset synnytettiin saunassa? Tai heidät, jotka saivat lapsensa 60-ja 70-luvulla kun ei ollut päiväkoteja eikä mökeissä juoksevaa vettä eikä sisävessoja. Älkää nyt viittikö! Muista seuraavan kerran kun menet yöllä vessaan, millaista olisi läht

Tämä on aina vähän laiskaa alkaa vertailemaan tällä tavoin sukupolvia. Kun toinen kokee ongelmalliseksi asuntojen karanneet hinnat, pätkätyöt ja huonot palkat, sekä tukipalvelujen puutteet on järjetöntä verrata sitä yksiselitteisesti vain siihen, että aikaisemmilla sukupolvilla ei ollut sisävessoja tai juoksevaa vettä. Elämä oli tuolloin tietenkin kaikin tavoin köyhempää mukavuuksien suhteen, mutta se oli sitä suurimmalla osaa kansaa. Tuolloin kuitenkin oli aivan erilaiset mahdollisuudet rakentaa itselleen velaton ja turvattu elämä aivan tavallisella työnteolla. Oli aivan normaalia, että tehdasduunari pystyi rakentamaan itselleen ja perheelleen omakotitalon ja elämään monta vuotta velattomana ennen eläköitymistään.

Sen sijaan, että alkaa harhauttamaan keskustelua sisävessoihin, pitäisi kyetä vertaamaan siihen, että tällä hetkellä alle 40-vuotiaiden elämä on pitkälle näköalatonta. Olet naimisissa joko vuokra-asunnossa tai suuressa asuntolainassa, palvelut ovat keksittyneet kaupunkeihin, joten jos et halua lapsillesi kymmenien kilometrien koulumatkoja ja jonkinlaiset peruspalvelut, et voi muuttaa syrjäseuduille, työelämä on muuttunut todella raadolliseksi ja työt epävarmoiksi pätkätöiksi, eläkekertymäsi ei tule olemaan koskaan sitä mitä nyt eläköityvät saa, jos koko systeemiä on edes silloin olemassa, kun olet jäämässä eläkkeelle n. 70-vuotiaana nykyisen tavoiteiän mukaan ja aivan tutkitustikin nykyisillä alle 40-kymppisillä ei tule olemaan vanhempiensa elintasoa.

Se petos mikä tässä on koettu on se, että siinä missä ennen omalla viitseläisyydellä pystyi rakentamaan itselleen sen hetkisten puitteiden mukaisen mukavan elämän, tuota lupausta ei ole ollut enää vuosiin. Joten, kun olet tehnyt kaiken "oikein", annat työelämälle liikaa hyvinvoinnistasi ja huomaat, että tulevaisuus näyttää entistä mustemmalta, on aivan normaalia tuntea itsensä petetyksi.

Vierailija
68/314 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, ei tullut työpaikkoja, kun suuret ikäpolvet jäi eläkkeelle. Tätä hoettiin jo, kun itse olin nuori. Nyt 50. 

Itse elin 80-luvulla lapsuutta jo, ja onhan niistä ajoista moni asia kehittynyt ja parantunut, ja yhteiskunta vaikuttanut näihin. 

Kyllä, maksan tonnin veroja kuussa, samaan aikaan omat lapseni ovat käyneet päiväkodit ja koulut. Koen, että olemme hyötyneet myös veroista. Samoin olen itse saanut hyvän koulutuksen. Ilman veroja heikkotuloisemmat jäisivät ilman tasa-arvoista koulutusta, kuten oman sukuni aiemmat sukupolvet. Myöskään päiväkotipaikkoja ei ollut kaikille omassa lapsuudessanikaan. 

Nykyään ollaan AMK tutkinnolla työkokeilussa kaupassa tavaroita hyllyttämässä eli työmarkkinatuki 595 netto kuukaudessa ja kulukorvaus 9 euroa/työpäivä. Tulee karenssi, jos ei suostu.

Vierailija
69/314 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen itse samaa ikäluokkaa kuin ap ja olen täysin samaa mieltä.

Tuohon päälle vielä koronasekoilut eli päättäjät halusi eristää minut yhteiskunnasta ja he halusivat kieltää minulta työnteon.

Lisäksi tuntuu siltä että ihmiset on tyhmiä ja ilkeitä täällä.

Minulla on koko aikuisikäni ollut sellainen olo että en kuulu tähän yhteiskuntaa ja koronan myötä tajusin sen että päättäjät ei aja meidän ihmisten asiaa vaan he ovat meitä vastaan. En ole koskaan edes äänestänyt vaaleissa koska äänestämällä ei voi vaikuttaa ja on tarjolla vain surkeita vaihtoehtoja.

Käyn töissä ja maksan veroja jotta muut saa rahaa yhteiskunnalta tukien ja palkkojen muodossa, elän yhteiskunnassa mikä ei ole minua varten.

M32

Vierailija
70/314 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomi on vielä pulassa, kun vanhuuseläkkeellä on miljoona neljäsataa tuhatta eikä omaiset osallistu eläkeläisten hoitoon. Sanomme sosiaaliohjaajille, että kokoomus vei bensarahat ja linja-autorahat. Emme maksa kulkemisesta eläkeläisten luo. 

Sotejohtajat istuvat isolla palkalla kokouksissa ja päättävät, että omaiset osallistuvat eläkeläisten hoitoon.

Tulossa on ylläri pylläri, kun ei osallistukaan.

Vierailija
71/314 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ansiosidonnaista sai 2 vuotta jo 1990-luvulla 30 vuotta sitten. Miksi se nyt leikattiin. Eläkeläisten sukupolvi sai ansiosidonnaista.

Vierailija
72/314 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ansiosidonnaista sai 2 vuotta jo 1990-luvulla 30 vuotta sitten. Miksi se nyt leikattiin. Eläkeläisten sukupolvi sai ansiosidonnaista.

Varmaan siksi koska suomen valtion menot on paisunu niin paljon vuosien mittaan että pakko leikata koska tulot ei enää riitä kattamaan menoja. Ei päättäjät huvikseen leikkaa.

Vierailija
73/314 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä ainakin on asiat ihan mallillaan. Asutaan tyytyväisinä Laurinlahden rivarissa, maksetaan asuntolainaa, molemmilla vakityöt, farmaseutti, poliisi. Lapsilla on hyvä päiväkoti, lainaa maksetaan pitkään, mutta kuukausierä on hyvin maltillinen.

Vierailija
74/314 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä ainakin on asiat ihan mallillaan. Asutaan tyytyväisinä Laurinlahden rivarissa, maksetaan asuntolainaa, molemmilla vakityöt, farmaseutti, poliisi. Lapsilla on hyvä päiväkoti, lainaa maksetaan pitkään, mutta kuukausierä on hyvin maltillinen.

Hienoa että teillä menee hyvin. Olen onnellinen teidän puolesta. On kuitenkin paljon suomalaisia joille ei töitä riitä koska työpaikkoja ei kaikille riitä ja on paljon ihmisiä jotka joutuu tekemään pienellä palkalla työtä.

Vierailija
75/314 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin mun samanikäisillä ystävillä ja tutuilla on hyvät työpaikat. Useimmat ovat ostaneet oman asunnon ja on pieniä lapsia. Kiireistä kyllä on, mutta taloudellisesti menee ihan ok.

Kun asenne on se, ettei tarvitse aina sitä suurempaa ja uudempaa vaan että on hyvä, kun ollaan terveitä, saadaan liikkua vapaasti luonnossa, on ystäviä ja perhesuhteet kunnossa.

Vierailija
76/314 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo mutta ette ole kantaneet sitä vastuuta vielä 30-40 vuotta kuten yhä työelämässä olevat 60- ja 70-luvulla syntyneet. Mitä teidän ikäset marisee yhtään mitään kun ette vielä ole mitään tehneetkään. Ja miettikääpäs nyt hieman millaista mahtoi olla sillä sukupolvella jotka oli 40-luvulla kolmekymppisiä. Pettikö yhteiskunta heidät jotka viettivät teidän iässä 5 vuotta rintamalla ja lapset synnytettiin saunassa? Tai heidät, jotka saivat lapsensa 60-ja 70-luvulla kun ei ollut päiväkoteja eikä mökeissä juoksevaa vettä eikä sisävessoja. Älkää nyt viittikö! Muista seuraavan ker

40-luvulla oltiin omavaraisia, suurinosa asui maalla tai teollistuvissa kaupungeissa.

Oltiin suku-ja naapurikeskeskeisiä. Yksi ulkohuussi/sauna  ei paljon elämää huonontanut. Itsellä molemmat tuolla nurkalla ja käytän niitä säännöllisesti ja kotisynnytykset ovat tulleet takaisin. 

Yleinen ilmapiiri oli tulevaisuuteen ja päättäjiin luottava. Koko kansa Suomen asialla. 

Melkoista romantisointia! 

40-luvulla Suomi oli sodassa. Ensin talvisota, sitten vielä jatkosota. 

Kaikesta oli puutetta. Lapsikuolleisuus oli suurta. Paljon miehiä kuoli rintamalla, ja koko maa piti jälleenrakentaa. Myös sotakorvaukset olivat ankarat, ja kuten varmasti historiasta tiedät, Suomi joutui luovuttamaan alueitaan rauhan ehtona. 

Tämä nykypäivän "surkeus" ei ole mitään sen rinnalla. Ei yhtään mitään. 

Ihan käytön kirjoitus sinulta. 

Vierailija
77/314 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ainakin mun samanikäisillä ystävillä ja tutuilla on hyvät työpaikat. Useimmat ovat ostaneet oman asunnon ja on pieniä lapsia. Kiireistä kyllä on, mutta taloudellisesti menee ihan ok.

Kun asenne on se, ettei tarvitse aina sitä suurempaa ja uudempaa vaan että on hyvä, kun ollaan terveitä, saadaan liikkua vapaasti luonnossa, on ystäviä ja perhesuhteet kunnossa.

Osalla suomalaisista menee hyvin koska heillä on työ mistä saa riittävää palkkaa, ne ihmiset voi ostaa asunnon ja he voi myös perustaa perheen. 

Vierailija
78/314 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se taitaa olla niinpäin että nyky sukupolvi on pettänyt aiemmat mm lopettamalla veronmaksajien teon eli lisääntymisen tänne. Tässä on aiemmat sukupolvet tavallaan tehneet pohjat joille olisi hyvä rakentaa uutta, mutta eikun valitetaan kaikesta. Kaikki lähti sotien jälkeen lähes nollista. En kuitenkaan usko kaikki syy on nuorisossa pelkästään vaan osa siitä menee heikon eeuun ja valuuttana euron piikkiin. Tuo euro oli ja on  suomelle kuin nokian death kiss wintoosan kanssa.

Vierailija
79/314 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nythän on asiat paremmin. Mm asuntolainojen korot on naurettavan alhaisella tasolla olleet jo pitkään. Itse makselin 15% korkoa koko 15v lainan ajan. Yhden nämä nykysukupolvet osaa ja on parempia eli valittaminen ja somessa itkeminen. Tehkää töitä ja lopettakaan kännykän näytön toljottaminen. 

Vierailija
80/314 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat vanhemmat syntyivät -54 ja -55 mikä eniten ihmetyttää vieläkin oli se ihan perustöiden saaminen.

Äiti työskenteli jossain perus duunarityössä ystävänsä kanssa, mutta se ei oikeen napannut. Olivat säästäneet rahaa, lopettivat työnsä kys. paikassa ja päättivät jonkin seuran tms. kautta viettää lomaa silloisen itänaapurimme Sotšissa. Palasivat sieltä ja alkoivat etsiä töitä, muutama päivä meni ja kummallakin oli taas joku perusduuni alla ja arki jatkui.

Ei tuommoista voi tänä päivänä tehdä kuin joku huippualan prosentin kymmenystä edustava jota headhunterit on maanittelemassa tuonne ja tänne ja tuolle.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi seitsemän