Miten jatkaa onnellisesti suhteessa, jossa ei luottamus ole kunnossa? Kokemuksia kellään vastaavasta?
Ihan ensin, emme aio erota.
Mies ei ole aiemmin ollut luottamuksen arvoinen. Hänellä on ollut ongelmia itsensä kanssa (traumatausta) ja on siksi hakenut ihailua muilta naisilta, ja valehdellut mulle. Valehtelua on ollut paljon, naisiin ja muihinkin asioihin liittyen. Ei kuitenkaan ole valehdellut esim. raha-asioissa, tai menemisistään. Enkä usko hänellä olleen koskaan s-suhdetta kenenkään muun kanssa.
Jossain vaiheessa meillä oli iso kriisi, ja mentiin terapiaan. Mies meni terapiaan myös yksin, ja muuttui tosi paljon. Ollaan sen jälkeen eletty varmaan onnellisempia vuosia ikinä.
Mutta. Luottamus ei täysin ole palautunut. Joissain asioissa en vaan kertakaikkiaan uskalla luottaa siihen puhuuko mies totta. Vaikka kuinka tahtoisin, en pysty. Nämä asiat on kuitenkin sen verran pieniä, ettei ne maata kaada. Vaikka luulen etten koskaan häneen pysty täysin luottamaan. Niin se vaan on.
Mutta jos jollain on kokemusta vastaavasta, miten ootte toimineet näiden asioiden suhteen, joissa ette voi luottaa? Onko niitä vältelty, onko niiden yli rämmitty yksitellen, vai miten? Kaikki keskustelu ja kokemukset on plussaa.
Kommentit (209)
Jos siskosi tai parhaan ystäväsi mies olisi jatkuvasti valehdellut hänelle kehottaisitko häntä pysymään miehen kanssa?
Mutta mikä siinä on syynä, että haluat olla tuollaisessa suhteessa, jossa kumppanisi ei kunnioita sinua? Etkö omasta mielestäsi ansaitse parempaa tai usko löytäväsi sitä?

Hmm, en kyllä ajattele noista kumpaakaan. Usko tai älä, minun on hyvä olla tässä ja nyt. Nautin niistä hyvistä puolista, mitä suhteessa on. Tämä on minun valintani, ja tämän teen joka päivä. Sit jos joskus tuntuu siltä, että haluan valita muuta, niin sitten täytyy lähteä. Minulle on tärkeää se, että meillä on avoin keskusteluyhteys puolison kanssa ja voimme puhua kaikesta. Myös siitä valehtelusta. Tätä kautta saan lopulta tietää totuuden kuitenkin. Jos tätä yhteyttä ei olisi, niin ei olisi suhdettakaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on aikalailla samanlainen tilanne. Olen ihan vaan hyväksynyt sen, että hänellä on taipumus valehdella, eikä kannata luottaa. Ei kai se sen ihmeellisempää lopulta ole.
Elämä on liian lyhyt siihen että sitä käyttää epäluotettavan, epärehellisen ja valheellisen ihmiseparisuhteessa olemiseen. Kunpa ihmiset eroaisivat sellaisista enemmän ja aiemmin.
Miksi?
No vaikkapa siksi, että se asia painaa koko ajan, kuten ap tästä todistaa.
Äläpä laita sanoja suuhuni. Ei tämä asia mitään "koko aikaa" paina, päimvastoin. Ja olen vielä erikseen maininnut ettei kyseessä ole loppujen lopuksi edes kovin isot asiat. Lukutaito hoi! Ap
Ilmeisesti näiltä kiimasta jauhavilta oli mennyt ohi, että tässä keskustelussa puitiin jo eroa syrjähypyn ja salasuhteen välillä. On niin monta erilaista tapaa pettää ja rikkoa luottamus. Se ei ole mikään mustavalkoinen asia, että kaikki pettämiset ovat samanlaisia. Siksi ei voi antaa mitään yleispäteviä ohjeita, eikä myöskään voi sanoa tietävänsä tarkalleen, miltä toisesta tuntuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on aikalailla samanlainen tilanne. Olen ihan vaan hyväksynyt sen, että hänellä on taipumus valehdella, eikä kannata luottaa. Ei kai se sen ihmeellisempää lopulta ole.
Elämä on liian lyhyt siihen että sitä käyttää epäluotettavan, epärehellisen ja valheellisen ihmisen kanssa parisuhteessa olemiseen. Kunpa ihmiset eroaisivat sellaisista enemmän ja aiemmin.
Miksi?
No vaikkapa siksi, että se asia painaa koko ajan, kuten ap tästä todistaa. Mutta miten vaan, saahan sen ainoan elämänsä viettää roikkumalla valehtelijassa, jos niin haluaa. Ja läheisriippuvainen niin tekeekin. Mutta ei sitten kannata valittaa.
Emme voi tietää, miksi joku joutuu olemaan parisuhteessa. Taustalla voi olla monia erilaisia syitä ja parisuhteen tila on niistä se vähiten huolia aiheuttava.. Kaikki ei ole mustavalkoista. Ihmisellä on muitakin elämän osa-alueita kuin parisuhde.
Vierailija kirjoitti:
Mutta mikä siinä on syynä, että haluat olla tuollaisessa suhteessa, jossa kumppanisi ei kunnioita sinua? Etkö omasta mielestäsi ansaitse parempaa tai usko löytäväsi sitä?
Hmm, en kyllä ajattele noista kumpaakaan. Usko tai älä, minun on hyvä olla tässä ja nyt. Nautin niistä hyvistä puolista, mitä suhteessa on. Tämä on minun valintani, ja tämän teen joka päivä. Sit jos joskus tuntuu siltä, että haluan valita muuta, niin sitten täytyy lähteä. Minulle on tärkeää se, että meillä on avoin keskusteluyhteys puolison kanssa ja voimme puhua kaikesta. Myös siitä valehtelusta. Tätä kautta saan lopulta tietää totuuden kuitenkin. Jos tätä yhteyttä ei olisi, niin ei olisi suhdettakaan.
Juuri näin. Kirjoitit todella hyvin. Ap
Surullista kuinka moni nainen ei rakasta ja arvosta itseään vaan hyväksyy kumppanin, joka valehtelee eikä kunniota häntä.
Mistä luulet, ettei ole ollut s-suhdetta?
Vierailija kirjoitti:
Ei ole tarvetta sellaista luulla.
Vierailija kirjoitti:
Surullista kuinka moni nainen ei rakasta ja arvosta itseään vaan hyväksyy kumppanin, joka valehtelee eikä kunniota häntä.
Miksi sä suret sitä miten toiset valitsevat elää?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sä suret sitä miten toiset valitsevat elää?
Eikö elämä mene siinä yäysin hukkaan jos suree muidenkin asiat?
Vierailija kirjoitti:
Hyvin sinut on kaasuvalotettu AP. Mahtaa olla ihmeellinen ukko, kun haluat heittää oman elämäsi hukkaan kanssaan, etkä etsiä parempaa.
Traumatausta :D
Kuulostaa mun rakastajalta :D vaimon selän takana puuhaili kaikenlaista, keskellä kirkasta päivää
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mistä asioista mies sitten on valehdellut? Jos terapia on auttanut, ja mies on nykyään luotettava, hän itse ei voi tehdä enempää tilanteen korjaamiseksi. Sinä olet tässä tilanteessa se, jonka tulee muuttua. Suosittelen yksilöterapiaa, jonka avulla voit oppia taas luottamaan mieheesi.
Kyllä, myönnän että vika on nyt minussa. Se on jokin lukko, etten vaan jossain asioissa uskalla luottaa. Varmasti kannattaisi tosiaan vielä mennä tämän takia yksin terapiaan. Olen aiemmin käynyt muissa asioissa joissa sivuttu parisuhdeasioita, mutta nyt ihan tämän takia. Ap
Mä en kyllä pureksimatta niele tuota ajatusmallia, jonka mukaan vika on siinä henkilössä, jonka on v
Ei tarvitse käyttää energiaansa enää epäilyihin kun tietää, että toinen on valehtelija, Siinä tulee rauhallisempi olo, ei ole enää niitä ruusunpunaiset laseja päässä ja toivoa parempaan. Voi rauhassa alkaa rakentaa omaa elämää.
Mulle taas tulee rauhallinen olo siitä kun olen yhdessä sellaisen kumppanin kanssa, joka on aina osoittanut olevan luottamukseni arvoinen 🤷
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämä on liian lyhyt siihen että sitä käyttää epäluotettavan, epärehellisen ja valheellisen ihmisen kanssa parisuhteessa olemiseen. Kunpa ihmiset eroaisivat sellaisista enemmän ja aiemmin.
Miksi?
No vaikkapa siksi, että se asia painaa koko ajan, kuten ap tästä todistaa. Mutta miten vaan, saahan sen ainoan elämänsä viettää roikkumalla valehtelijassa, jos niin haluaa. Ja läheisriippuvainen niin tekeekin. Mutta ei sitten kannata valittaa.
Emme voi tietää, miksi joku joutuu olemaan parisuhteessa. Taustalla voi olla monia erilaisia syitä ja parisuhteen tila on niistä se vähiten huolia aiheuttava.. Kaikki ei ole mustavalkoista. Ihmisellä on muitakin elämän osa-alueita kuin parisuhde.
Näin juuri. Ja kaikki eivät edes joudu olemaan parisuhteessa, vaan ovat siinä täysin omasta halustaan. Kuten ketjussa jotkut on kirjoittaneet, ja näin meilläkin. En ole miehestä mitenkään riippuvainen, mulla on asunto, hyvä virka, ystäviä, rahaa, kaikkea mitä tarvitaan. Pärjäisin yksin oikein hyvin, mutta en halua. Meillä on miehen kanssa hauskaa yhdessä, on läheisyyttä, paljon yhteistä tekemistä jne. Plussat voittaa miinukset mennen tullen ja palatessa, ja SIKSI ollaan yhdessä. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi?
Näin juuri. Ja kaikki eivät edes joudu olemaan parisuhteessa, vaan ovat siinä täysin omasta halustaan. Kuten ketjussa jotkut on kirjoittaneet, ja näin meilläkin. En ole miehestä mitenkään riippuvainen, mulla on asunto, hyvä virka, ystäviä, rahaa, kaikkea mitä tarvitaan. Pärjäisin yksin oikein hyvin, mutta en halua. Meillä on miehen kanssa hauskaa yhdessä, on läheisyyttä, paljon yhteistä tekemistä jne. Plussat voittaa miinukset mennen tullen ja palatessa, ja SIKSI ollaan yhdessä. Ap
Miksi et halua sellaista kumppania, jonka kanssa voisi nauttia hauskuudesta, läheisyydestä ja yhteisistä hetkistä, ja johon voisi tuon lisäksi myös luottaa ja joka ei valehtelisi sinulle?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi? Jos muiden naisten kanssa jotain ollut? Se harvoin, tosi harvoin on jäänyt sille tasolle.
AP on näköjään päättänyt että jatkaa suhdetta. No muutaman vuoden päästä täällä nähdään aloitus, että mies lupasi muuttavansa ja lopettavansa valehtelun, mutta jatkaa tätä aina vaan. Tätä odotellessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi? Jos muiden naisten kanssa jotain ollut? Se harvoin, tosi harvoin on jäänyt sille tasolle.
Niin miksi sitä olisi tarve miettiä tai luulla?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi?
Ihmisiä on erilaisia. Useimpia ei mitenkään paina se että ihmiset ovat epätäydellisiä ja erehtyväisiä.
Ja sitten on meitä fiksuja, jotka ymmärtävät että jotkut ihmiset vaan ovat valehtelijoita ja epäluotettavia ja paras ratkaisu on jatkaa elämää ilman heitä.
Ihmisiä on erilaisia. Useimpia ei mitenkään paina se että ihmiset ovat epätäydellisiä ja erehtyväisiä.