Kysymys pienituloisille: miten elämäsi muuttuisi, jos nettotulosi olisivat 3 000 eur/k?
1. Miten elämäsi muuttuisi?
2. Mitä tekisit/hankkisit ensimmäiseksi?
3. Kokisitko olevasi nykyiseen verrattuna hieman parempituloinen, suorastaan varakas, vai mitä?
Oma tulokehitykseni oli siis tuo, ja kiinnostaisi tietää miten nyt pienituloiset kokevat asian?
Mietin itse monta kertaa millaista se olisi, jos tienaisi 2 000 - 3 000 euroa nettona/kk. Osittain arvasin oikein ja osittain väärin.
En siis puhu opiskeluajoista, mikä ei ole täysin vertailukelpoista. Lapsia minulle ei ole, joten jos sinulla on, oletetaan että palkan lisäksi saat tuet jotka työssäkäyvälle kuuluvat.
Kiitos!
Kommentit (93)
1. Elämäni ei muuttuisi radikaalisti, mutta pystyisin keräämään hieman sijoitusvarallisuutta, saisin mahdollisuuden suurempiin lainoihin niin halutessani, ja minun ei tarvitsisi stressata jatkuvasti arjen yllättävistä menoista.
2. Ensin hankkisin autoon uudet renkaat. Muuten en ole mitään erityistä vailla. Ehkä vuoden säästämisen jälkeen tekisin taloon pari remonttia, joita en tämänhetkisessä tilanteessa pysty tekemään.
3. Itse kokisin olevani hyvätuloinen, jos saisin kolme tonnia käteen. En ole koskaan saanut lomarahoineenkaan yli 2300€ nettoa, ja tavallisimmin nettotuloni ovat vaihdelleet 1000-2000€ välillä. Olen 45, joten en siis todennäköisesti ainakaan palkkatyössä tule koskaan saamaan tuollaisia tuloja.
Saan nykyään verojen jälkeen noin 4000 euroa kuussa. Jos rahaa olisi vähemmän, kävisin harvemmin ravintolassa ja säästöön jäisi vähemmän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis eikö pienituloiselle just jää joku 3 tonnia käteen? Se on tajuttoman vähän.
Ei se on keskituloinen. Pienituloiselle jää alle 2400e
Alle 2000€..
Ei mitenkään, tekisin kuin lottovoittajat, laittaisin rahat säästöön ja eläisin kuin ennenkin.
Minä en koe olevani ollenkaan hyvätuloinen, vaikka nettopalkka on juuri tuo kolme tonnia. Siitä menee tosi paljon teini-ikäisten lasten elättämiseen. Loput menee asuntolainan maksuun. Säästöön ei joinakin kuukausina jää mitään ja joinakin jotain pientä. Säästöjä kertyy sen verran, että ulkomaanlomalle päästään viikoksi noin joka kolmas vuosi, ellei auto tai joku kalliimpi kodinkone hajoa. En ole köyhä tietenkään, mutta ei myöskään tunnu siltä, että tämä olisi mitenkään paljon.
Saisin maksettua opintolainat pois parissa vuodessa. Ostaisin sukumökin omaksi ja säästäisin okt. Ajaisin ajokortin ja ostaisin edullisen käytetyn auton.
Saisin 2000e säästöön. Tai lähinnä laittaisin lapselle ainakin suurimman osan talteen. Olen tottunut elättämään meidät 1000e nettotuloilla. Mitään ei varsinaisesti puutu silti, isot ostot toki joutuu budjetoimaan niin, että maksaa mahdollisimman nopeasti osissa pois ennen kuin jos tulee toinen iso lasku tai pakko-ostos, esim katsastus autolle.
Vierailija kirjoitti:
Siis eikö pienituloiselle just jää joku 3 tonnia käteen? Se on tajuttoman vähän.
Lopeta tuo v###uilu
Vierailija kirjoitti:
Olen pienituloinen koska minulle jää vaan just tuo 3000€/kk netto käteen. Alle tuon ei kannata suomessa töitä edes tehdä koska tämä on liian kallis maa asua ja elää pienituloisena.
Pienituloisuuden raja on 1700e/kk netto. Toisissa malleissa 2500e/kk. Et ole pienituloinen.
Olisin varakas, maksaisin ensin velat pois, ostaisin uudemman auton.
Saan tällä hetkellä alle 1500€/kk, johon laskettu lapsilisätkin.
Uskaltaisin varmaan yrittää vielä yhtä lasta. Voitaisiin muuttaa isompaan asuntoon missä kaikille tarpeeksi. Jos ei saataisi enempää lapsia niin olisi ainakin varaa hankkia koira mistä lapsi on haaveillut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei se on keskituloinen. Pienituloiselle jää alle 2400e
Tonni tuosta pois. Noin 1400 eur/kk on pienituloisuuden raja.
Valtaosaan iskee elintasoinflaatio.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen pienituloinen koska minulle jää vaan just tuo 3000€/kk netto käteen. Alle tuon ei kannata suomessa töitä edes tehdä koska tämä on liian kallis maa asua ja elää pienituloisena.
Pienituloisuuden raja on 1700e/kk netto. Toisissa malleissa 2500e/kk. Et ole pienituloinen.
Onko raja noussut noin paljon viime joulukuusta, puhutko brutosta nettona vai mistä tempaisit nuo lukemat? Ainakin IS:n jutun mukaan tuloraja yhdelle henkilölle olisi 2023 lopulla nettona noin 1400 € kuussa. Jos perheessä on lapsia niin enemmän.
Sehän muuttaisi kaiken; voisimme vaihtaa asuntoa Ja muuttaa sinne minne haluaisimme, siis jos muutos olisi pysyvä. Kaiken voisi panna lainanlyhennyksiin.
Minä kövisin ensin kunnon lääkärin tarkastuksessa, mittauttaisin veriarvot yms.jSitten atkaisin tätä köyhäilyä kunnes saisin säästöön sen verran että saisin ostettua asunnon. Saattaisin ehkä myös ostaa salikortin. Kun pääsisin halvempaan asumiseen kiinni matkustelisin tai vuokraisin mökin välillä ja kävisin joskus ulkona syömässä.
Olisin tosi rikas! Kävisin ulkomailla. -Monta kertaa! Vaihtaisin auton! Ostaisin sukset ja pyörän! Siinäpä ne tärkeimmät.
Olen jo 50v ja enimmilläni olen joskus saanut 1600e netto. Yleensä n 1000e ja työttömänä n. 600e / kk.
1.Miten elämäsi muuttuisi?
Ei tarvitsisi katsoa hintoja kaupassa, ei miettiä, kumman ostaa uuden talvitakin vai -kengät, voisi käydä silmälääkärillä ja ostaa lasit... Ja säästöön saisi silti 1000-1500 e/kk. Elämäni helpottuisi aivan mielettömästi.
2. Mitä tekisit/hankkisit ensimmäiseksi?
Joululahjat läheisille. Kerrankin jotain kunnollista.
3. Kokisitko olevasi nykyiseen verrattuna hieman parempituloinen, suorastaan varakas, vai mitä?
Olisin rikas, jos saisin kolme tonnia kuussa käteen. Mulla on velaton asunto, eikä lapsia, joten tuo olisi minulle valtavan suuri raha. Pystyisin elämään oikein hyvää elämää jo 1000-1500 e kuussa. Kolmella tonnilla saisi jo vaikka mitä luksusta tai sitten voisi laittaa tosiaan säästöön reilusti.
Vierailija kirjoitti:
Tuntisin etten ole aina pohjimmainen. Kun vien auton huoltoon. Se huoltomieskin saa parempaa palkkaa kuin itse.
Auton huoltomiehen kyllä kuuluukin saada ihan hyvää palkkaa? Yrittäkää jo päästä tästä omituisesta luokittelusta. Auton huoltomies on muuten yksi niitä harvoja duuneja joita robotointi ja AI ei ihan heti vie (jos puhutaan mekaanisten osien vaihdosta ja korjaamisesta).
Yleensäkin kaikkein paras systeemi olisi yhteiskunta jossa palkat ovat hyvin lähellä toisiaan riippumatta työstä. Ja sinä joka alat nyt kitistä kuinka opiskelit kymmenen vuotta aivokirurgiaa ja toiset kymmenen vuotta lakia - jos opiskelit ainoastaan statuksen ja rahan vuoksi niin hukkaan meni se aika elämää kyllä. Ja ei, en puhu "kommarien tasapalkkauksesta", niin ei tarvi nyt tulla siitäkään vääntämään.
Itse en ole päässyt tuohon tulotasoon kiinni, jotain 2700e jää käteen joka kuukausi kuitenkin. Säästän osakkeisiin kun on varaa (en asu Helsingissä jossa asuminen on kallista). Niin, ja tienaan siis jo nyt enemmän kuin keskitulonen suomalainen vaikka moni täällä kuvittelee että jokainen joka ei kuulu korkeimpaan desiiliin on pienituloinen jostain syystä.