Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kysymys pienituloisille: miten elämäsi muuttuisi, jos nettotulosi olisivat 3 000 eur/k?

Vierailija
29.09.2024 |

1. Miten elämäsi muuttuisi?

2. Mitä tekisit/hankkisit ensimmäiseksi?

3. Kokisitko olevasi nykyiseen verrattuna hieman parempituloinen, suorastaan varakas, vai mitä?

Oma tulokehitykseni oli siis tuo, ja kiinnostaisi tietää miten nyt pienituloiset kokevat asian?

Mietin itse monta kertaa millaista se olisi, jos tienaisi 2 000 - 3 000 euroa nettona/kk. Osittain arvasin oikein ja osittain väärin.

En siis puhu opiskeluajoista, mikä ei ole täysin vertailukelpoista. Lapsia minulle ei ole, joten jos sinulla on, oletetaan että palkan lisäksi saat tuet jotka työssäkäyvälle kuuluvat.

Kiitos!

Kommentit (93)

Vierailija
61/93 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi on täysin jakautunut. On ihmisiä, jotka matkustelevat, ostavat milloin pyöriä milloin veneitä tai kesämökkejä. Ja on ihmisiä jotka joutuvat miettimään onko varaa Tokmannin t-paitaan tai kalliimpaan juustoon. Hallituksen myötä ero hyvin toimeentulevan ja köyhän välillä vaan kaavaa. 

Vierailija
62/93 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: lisäksi työ edellyttää vähän siistimpää habitusta kun perus h&m tarjonta.

Ai? Olen lötänyt henkkamaukasta parhaat vaatteet aikojen saatossa: 100 % pellavaa, puuvillaa ja silkkiä. Kauniita ja kestäviä tuotteita, jotka ovat kelvanneet johtoportaaseen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/93 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäisi 1500 asumiskulujen jälkeen. Nyt jää n. 900€.

Vierailija
64/93 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ap olettaa, että kaikki lasten vanhemmat saavat tukia? Tuet eivät kuulu etävanhemmalle edes vuoroviikkosysteemissä.

Vierailija
65/93 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys itsesään on jo aika hölmö koska noin 3000€ tuloilla ns köyhä menettäisi kaikki valtion tukensa ja hän päätyisi maksamaan itse kaikki kulunsa.

Käytännön tasolla tuosta summasta ei jäisi kuin korkeintaan noin 100- 250€ enemmän käteen. Vai kuvitteliko AP että edelleen saisi valtion asumis ja toimeentulotuet tuohon päälle?

Siinä tapauksessa hän on täysin ääliö. Vahvasti epäilen yyhhoon jälkeläiseksi.

Vierailija
66/93 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maksaisin veljelle autonkorjauksesta kun on aina korjannut hyvää hyvyyttään koska tietää ettei mulla rahaa ole. Reilut 40 vuotta työelämässä olleena vähän yli tonnin eläke..no ekat seitsemän vuotta meni harakoille kun oli niin nuori. Voisin ostaa uuden patjan niin pääsisi selkäkivuistakin.

Vierailija
67/93 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jäisi 1500 asumiskulujen jälkeen. Nyt jää n. 900€.

Huomioitko asumistuen osuuden? Se monelta unohtuu.

Vierailija
68/93 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ap olettaa, että kaikki lasten vanhemmat saavat tukia? Tuet eivät kuulu etävanhemmalle edes vuoroviikkosysteemissä.

Miksi oletat lapsilla olevan että vanhemmat? Ei etävanhempia ole normaaliperheissä. Ainoastaan WT perheissä.

Vierailija
69/93 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hmm..

Jos pomoni nostaisi pienen palkkani 3 tuhanteen euroon niin minulle jäisi 176,80€ kuukaudessa enemmän.. vaikea näin äkkiseltään keksiä mihin tuon summan oikein käyttäisin. 

Vierailija
70/93 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Mitä tekisit/hankkisit ensimmäiseksi?"

Tämän takia olet köyhä riippumatta paljonko tienaat.

Olipa taas mukaviisas kommentti.

Minä olin opiskelijana pienituloinen ja köyhä. Nyt en ole pienituloinen enkä köyhä.

Opiskeluaikana aika paljon erilaisia asioita tuli käytettyä niin loppuun ja parsittua, että kun pääsi töihin, niin todellakin tuli hankittua kaikkea tarpeellista uutta tilalle. Esimerkiksi vaatteita ja harrastusvälineita tuli hankittua aika paljon ensimmäisen vuoden aikana. Nyt taas voi leikkiä fiksua ja harkitsevaa kuluttajaa, kun vaikkapa lenkkikenkiä löytyy useampi pari vähän eri vaiheessa elinkaarta ja eri alustoille. Voi olla vaikka kokonaisen älä-osta-mitään viisivuotisen ja ei ainakaan lenkkikenkien ja vaatteiden takia tarvitse jättää juoksemista väliin, oli talvi tai kesä tai jotain siltä väliltä. Onhan tässä tilanteessa se hyvä puoli, että harrastusvälineistöä voi sitten aina uusia jos sattuu jostain alesta löytämään itselleen sopivia vehkeitä. Ompahan sitten valmiina kun edellinen menee käyttökelvottomaan kuntoon.

Vierailija
71/93 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Elämäni muuttuisi aika merkittävästi, jos minusta yhtäkkiä tulisi työkykyinen. Ottaisin heti vastaan!

Vierailija
72/93 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysymys itsesään on jo aika hölmö koska noin 3000€ tuloilla ns köyhä menettäisi kaikki valtion tukensa ja hän päätyisi maksamaan itse kaikki kulunsa.

Käytännön tasolla tuosta summasta ei jäisi kuin korkeintaan noin 100- 250€ enemmän käteen. Vai kuvitteliko AP että edelleen saisi valtion asumis ja toimeentulotuet tuohon päälle?

Aika moni meistä maksaisi mieluummin kaiken itse kuin olisi löysässä hirressä Kelan armoilla.

Vierailija
73/93 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No jos saa 1000 € tukia niin miten se x2 tai 3 olisi muka100-250e  jäikö 0 perästä.

Vierailija
74/93 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joutuisin myymään talon, kun tulot putoaisi noin radikaalisti. Sitten kyllä pärjäisin rivarikolmiossa ihan hienosti.

Vierailija
75/93 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"niin, sulla on velaton kämppä...jos siirretään tää 3000e käteen saava pk-seudulle ja sillä pitäisi lyhentää asuntolainaa, niin se jo söisi 1500e..Auto vakuutuksineen 500e/kk, ei olla missään luksusluokassa todellakaan. Ruokaan joku 500e, siinä onkin sitten 500e jäljellä vakuutuksiin, nettiliittymään etc. 3000e/kk ei ole vähän, mutta ei se mitään rikkauksissa pyörimistä todellakaan ole. Joku aiemmin mainitsi että tämän tason työ vaatii jo henkisesti enemmän ja lisäksi työ edellyttää vähän siistimpää habitusta kun perus h&m tarjonta"

Niin, eikö kysymys ollut, miten elämäSI muuttuisi? Ei ap kysynyt, miten kuvittelet, että jonkun random Helsinkiläisen elämä muuttuisi, vaan miten jokaisen vastaajan oma elämä muuttuisi.

Ja mun elämä muuttuisi käytännössä täysin. Töitä teen jo nyt pitkää päivää, eli se ei olisi ongelma. Ja stressinsietokykyä on.

Kolmen tonnin nettopalkalla saa myös erittäin siistejä vaatteita tällainen ihminen, jolla ei ole velkaa, elätettäviä ja autokin ihan todella paljon halvempi kuin 500 e/kk. Mun auton vakuutukset ja verot on yhteensä joku 700 e vuodessa. Katsastus ja satunnaiset huollot nostaa auton kulut johonkin maks. 1000-1200 euroon vuodessa. Bensaa menee vähän, kun teen kotona töitä.

Ei kaikki ihmiset osta velaksi uutta autoa ja kolmea uutta Helly Hansenin takkia joka sesongiksi. Lisäksi luksus on hyvin väljä käsite. Sulle se voi olla kymppitonnin all inclusive-loma Dubaissa, jollekin toiselle marketin kallein kahvipaketti.

Vierailija
76/93 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joutuisin myymään talon, kun tulot putoaisi noin radikaalisti. Sitten kyllä pärjäisin rivarikolmiossa ihan hienosti.

Miten hemmetissä pienituloisen tulot putoaa jos ne muuttuvat kolmeksi tonniksi käteen kuussa? Onko sulla vikaa näössä vai ymmärryksessä?

Vierailija
77/93 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"niin, sulla on velaton kämppä...jos siirretään tää 3000e käteen saava pk-seudulle ja sillä pitäisi lyhentää asuntolainaa, niin se jo söisi 1500e..Auto vakuutuksineen 500e/kk, ei olla missään luksusluokassa todellakaan. Ruokaan joku 500e, siinä onkin sitten 500e jäljellä vakuutuksiin, nettiliittymään etc. 3000e/kk ei ole vähän, mutta ei se mitään rikkauksissa pyörimistä todellakaan ole. Joku aiemmin mainitsi että tämän tason työ vaatii jo henkisesti enemmän ja lisäksi työ edellyttää vähän siistimpää habitusta kun perus h&m tarjonta"

Niin, eikö kysymys ollut, miten elämäSI muuttuisi? Ei ap kysynyt, miten kuvittelet, että jonkun random Helsinkiläisen elämä muuttuisi, vaan miten jokaisen vastaajan oma elämä muuttuisi.

Ja mun elämä muuttuisi käytännössä täysin. Töitä teen jo nyt pitkää päivää, eli se ei olisi ongelma. Ja stressinsietokykyä on.

Kolmen tonnin nettopalkalla saa

Helly Hansen on trendikästä vain pk-seudun ulkopuolella :D

Vierailija
78/93 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En osaa edes kuvitella mitä tekisin. 1500 netostakin jää ylimääräistä.

Ihmiset, joko sijoittaa, matkustelee, ostaa kalliimman auton tai mökin.

Vierailija
79/93 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: lisäksi työ edellyttää vähän siistimpää habitusta kun perus h&m tarjonta.

Ai? Olen lötänyt henkkamaukasta parhaat vaatteet aikojen saatossa: 100 % pellavaa, puuvillaa ja silkkiä. Kauniita ja kestäviä tuotteita, jotka ovat kelvanneet johtoportaaseen.

En myöskään tajunnut, mitä työtä ei voisi tehdä henkkamaukan vaatteissa 😂 Ei kai sitä paitaa nurin päin pidetä, että kaikki näkevät, mistä se on ostettu, jos jollain työpaikalla muka "vaaditaan", että henkilöstö pukeutuu Pradaan. Mitään muuta eroahan nykyään ei kalliissa ja edullisemmissa vaatteissa ole kuin brändin nimi.

Vierailija
80/93 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä en koe olevani ollenkaan hyvätuloinen, vaikka nettopalkka on juuri tuo kolme tonnia. Siitä menee tosi paljon teini-ikäisten lasten elättämiseen. Loput menee asuntolainan maksuun. Säästöön ei joinakin kuukausina jää mitään ja joinakin jotain pientä. Säästöjä kertyy sen verran, että ulkomaanlomalle päästään viikoksi noin joka kolmas vuosi, ellei auto tai joku kalliimpi kodinkone hajoa. En ole köyhä tietenkään, mutta ei myöskään tunnu siltä, että tämä olisi mitenkään paljon.

No jos olisit köyhä et käyttäisi tulostasi isoa osaa teineihin. Teinit on saanut meillä halvimmat puhelimallin. Vaatteet kirpputoreilta ja ketjuliikkeiden Alesta. Ruoka kotoa. Ei mitään merkkituotteita, ei ulkona syömistä, isommat hankinnat käytettynä tai Alesta. Köyhällä ei hirveästi jää ja sekin ylimääräinen kuten leffaliput

No Kyllä mielekkäämpää on tehdä vain 8h päivässä töitä ja elää säästeliäästi kuin tehdä 16 tuntia päivässä töitä. Jos pelkästään koulussa istumista arvostetaan niin eikö kaikilla vähintään 2 ammattia opiskeelleella pitäisi tuolla logiikalla olla hyvät tulot?