Kysymys pienituloisille: miten elämäsi muuttuisi, jos nettotulosi olisivat 3 000 eur/k?
1. Miten elämäsi muuttuisi?
2. Mitä tekisit/hankkisit ensimmäiseksi?
3. Kokisitko olevasi nykyiseen verrattuna hieman parempituloinen, suorastaan varakas, vai mitä?
Oma tulokehitykseni oli siis tuo, ja kiinnostaisi tietää miten nyt pienituloiset kokevat asian?
Mietin itse monta kertaa millaista se olisi, jos tienaisi 2 000 - 3 000 euroa nettona/kk. Osittain arvasin oikein ja osittain väärin.
En siis puhu opiskeluajoista, mikä ei ole täysin vertailukelpoista. Lapsia minulle ei ole, joten jos sinulla on, oletetaan että palkan lisäksi saat tuet jotka työssäkäyvälle kuuluvat.
Kiitos!
Kommentit (93)
"Helly Hansen on trendikästä vain pk-seudun ulkopuolella :D"
Vtuttaako, kun luetunymmärtämisesi on simpanssin tasolla ja joku vääntää sulle ratakiskosta, mitä aloituksessa kysyttiin?
Vierailija kirjoitti:
Helly Hansen on trendikästä vain pk-seudun ulkopuolella :D
Voi raasua, onko nyt joku mainosmies vai peräti somen vaikuttaja saanut sulle myytyä uusia tarpeita? Onko nyt taas joku uusi trendi, johon sun on pakko osallistua?
Ei sillä, että mulla ois veneilyliivien lisäksi muuta hellyhanseenia ollut, mutta onneksi en asu PK-seudulla, niin voin haistattaa pitkät sille, minkä markkinointikoneisto on katsonut trendikkääksi.
Jos tienaisin noin hyvin, voisin harkita lapsen tekemistä.
1) Elämäni helpottuisi ja tulisi pidettyä itsestä parempaa huolta. Aikaa vapautuisi ja ehtisin harrastaa useammin.
2)Varaisin gynen ja hammaslääkärin ja hoitaisin terveysasiat niiltäosin tip-top kuntoon.
Siivoaja kävisi viikoittain, työpäivinä söisin valmiin monipuolisen ja terveyttäni tukevan lounaan. Kävisin viikoittain hierojalla.
Pidemmällä tähtäimellä muuttaisin, siihen muutokseen menisi vuosi tai pari.
3) Kyllä mun mittapuulla olisin varakas ja saisin säästöönkin kuukausittain enemmän.
Erittäin hyvä kysymys.
Olen osatyökykyinen yksinyrittäjä, jolle ei ole myönnetty osakuntoutustukea, eli en saa mitään tukia vaikka en ole täysin työkykyinen. Tuloni vaihtelevat kuukausittain, huonona kuukautena voi olla muutaman satasen, hyvänä 15002000. 3000 euroa/kk olisi siis merkittävä parannus tilanteeseeni ja kokisin olevani hyvinkin vakavarainen.
Ensimmäinen vaikutus olisi se, että en joutuisi käyttämään säästöjäni ja luottokorttia normaaliin elämiseen. Toinen se, että pystyisin käyttämään rahaa enemmän ja myös ei-niin-tarpeelliseen-ja-akuuttiin. Kolmas se, että saisin rahaa säästöön eläkepäiviä varten.
Käyttöön menevät rahat kuluisivat esim. silmälasien uusimiseen, fysioterapiaan (joka sekin minulta on evätty vaikka lääkäri on määrännyt, eikä minulla ole varaa maksaa yksityiselle itse), liikuntaharrastuksiin, kulttuuriin, vaatteisiin, ulkona syömiseen ja matkoihin (lähinnä kotimaassa). Nyt joudun tinkimään kaikesta tuosta, välillä jopa lääkärikäynneistä.
Asumisasiat ovat onneksi kunnossa, joten niihin en kaipaa muutosta.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ap olettaa, että kaikki lasten vanhemmat saavat tukia? Tuet eivät kuulu etävanhemmalle edes vuoroviikkosysteemissä.
Mitä tuet? Itse saan toimeentulotukea palkan j a työmarkkinatuen sekä asumistuen lisäksi juuri sen takia että vuoroviikkosysteemi. Olen etävanhempi.
Ai niin, nyt vasta hoksasin, että kyse oli nettotuloista! Omat mainitsemani olivat bruttotuloja. 3000 e/kk nettona olisi ruhtinaallista!
Vierailija kirjoitti:
Ai niin, nyt vasta hoksasin, että kyse oli nettotuloista! Omat mainitsemani olivat bruttotuloja. 3000 e/kk nettona olisi ruhtinaallista!
Ja tämän kirjoitti nro 86, unohdin lisätä vaikka piti :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ap olettaa, että kaikki lasten vanhemmat saavat tukia? Tuet eivät kuulu etävanhemmalle edes vuoroviikkosysteemissä.
Miksi oletat lapsilla olevan että vanhemmat? Ei etävanhempia ole normaaliperheissä. Ainoastaan WT perheissä.
Ai varakkaammat ihmiset eivät koskaan eroa? LOL Herää todellisuuteen!!
Vierailija kirjoitti:
Nykyiseen verrattuna kun tuloni kasvaisivat yli 1000 kuussa tuntisin itseni varakkaaksi. Olen koko työssäoloni aikana saanut kerralla tuon summan vain kun lomarahat on maksettu. Moni parempi tuloinen kertoo kuluttavansa lomarahat kun ne ovat löysää rahaa. Mulle ne ovat vuoden ainut tilsisuus saada rahaa säästöön vähän enemmän.
En ostaisi heti muuta kuin vähän parempaa ruokaa. Säästäisin uuteen käytettyyn autoon. Kun olisi saanut siihen rahat kokoon. Ensimmäisen kerran 20 vuoteen tekisin etelän matkan ja olisin viikon Välimerellä ensi kesänä.
Siis sama juttu. Hurjaa, saisin käytännössä tonnin säästöön. Ei tarvitsisi miettiä lainaa uuteen autoon (siis käytettyyn, mutta mulle uuteen). Voisi tehdä lomamatkoja enemmän. Ylipäätänsä toisi sellaista turvallisuuden tunnetta, kun enemmän säästöjä saisi nopeammin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis eikö pienituloiselle just jää joku 3 tonnia käteen? Se on tajuttoman vähän.
Mediaanibruttotulo on reilu 3000 e/kk, joten keskivertokansalaisellekaan ei jää kolmea tonnia käteen.
Suomessa on tosi pienet palkat! Suurin osa suomalaisista on pienituloisia, noin suuren maailman mittakaavassa, länsimaisittain, ja vielä tähän Suomen kustannustasoon verrattuna. Köyhiä ollaan! Vain jossain kehitysmaissa on Suomea pienemmät palkat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siis eikö pienituloiselle just jää joku 3 tonnia käteen? Se on tajuttoman vähän.
Mediaanibruttotulo on reilu 3000 e/kk, joten keskivertokansalaisellekaan ei jää kolmea tonnia käteen.
Suomessa on tosi pienet palkat! Suurin osa suomalaisista on pienituloisia, noin suuren maailman mittakaavassa, länsimaisittain, ja vielä tähän Suomen kustannustasoon verrattuna. Köyhiä ollaan! Vain jossain kehitysmaissa on Suomea pienemmät palkat.
UNECE:n virallisissa tilastoisssa Suomi on sijalla 13/195.
Suomalaisilla on kummallinen harhaluulo, että muualla maailmassa tai kansanomaisesti ulkomailla kaikki on paremmin. Palstakin on täynnä prinsessatarinoita siitä, kuinka ulkomaiset naiset elelevät leveästi miehen rahoilla, tai tavallinen palkansaajaperhe elää ökylukaalissa jonka työt hoitaa palvelusväki. Kuvitelmat perustuvat näiden maiden varakkaiden elämään, tai tv-sarjoihin.
Tai sitten yhdistetään rikkaan maan elintaso ja köyhän maan hinnat. Juu, Sveitsissä ja Luxemburgissa on Suomea isommat palkat, mutta onnea vain kun pitää ostaa esimerkiksi asunto. Se maksaa sitten. Jenkkilässä on matalampi verotus, mutta kaikki koulutuksesta päivähoitoon ja terveysvakuutuksiin maksaa maltaita.
Ei se nyt muuttuisi juurikaan. Saan jo nyt ostettua kaiken mitä haluan eikä nyt tällä hetkellä ole mitään mitä mun tarvitsisi ostaa. Säästöön aikalailla menisi se 3000€/kk Isoin vaikutus olisi sillä että jos tarvitsee ostaa jotain kalliimpaa niin ei tarvitse säästää vaan saisi ostettua heti.