Uskomattoman heikkoja oppilaita yläkoulussa
Olen sijaisena yläkoulussa ja ihmettelen. Useampi luokka, jolla on erinomaisia oppilaita ja sitten ihan käsittämätöntä porukkaa. Sellainen kasin keskikasti puuttuu kokonaan.
Nuo huonot ovat sellaisia, että uupuu käytännössä kaikki normaali päättelykyky, keskittymiskyky, muisti, kyky jaksaa ja ponnistella hitusenkaan. Ei osata edes kirjoittaa yhden yhtä selkeää lausetta kieliopillisesti oikein.
Ei osata edes edellistä lausetta katsoa, jossa olisi vastaus siihen kysymykseen, johon nyt on vastaamassa.
Kommentit (93)
Vierailija kirjoitti:
Nuoret eivät hahmota valtioita, ilmansuuntia tai edes naapurikuntia. Miten tähän on päädytty?
Yläkouluikäinen nuori ei usein tiedä lainkaan ilmansuuntia, Suomen naapurivaltioita tai osaa sijoittaa karttapohjalle Ranskaa tai Saksaa. Moni ei tiedä, että Britannia on saarivaltio, Välimeren sijainti on useimmille täysin tuntematon eikä edes Israelin tai Ukrainan maantieteellinen sijainti ole kirkastunut jatkuvasta uutistulvasta huolimatta. Moni myös käy perheen kanssa lomalla Thaimaassa, mutta ei tiedä, missä tuo maa on.
Jopa oman kotikunnan naapurikunnat ovat hämärän peitossa ja itäsuomalainen nuori ei useinkaan tiedä, missäpäin Suomea on vaikkapa Oulu tai Vaasa ja mitä todennäköisemmin lännessä asuva ei tiedä, missä on Savonlinna tai Joensuu.
Olen hämmästellyt tätä kollegoiden kanssa vuosikausia. Mielestäni kuvaamani asiat ovat sellaisia, että yläkouluikäisen tulisi nämä kohtuullisesti hallita. Histor
Olen 40v ja en tiedä missä nuo ovat. En osaa nimetä jenkkien tai venäjän osavaltioita. Nykyään on niinpaljon tietoa ettei ole oikein aikaa opiskella suomen kaupunkeja joihin en koskaan mene.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuria vaan enempi kehiin. Niin oppivat olemaan. Hedonistinen sukupolvi on kasvattanut nykyiset tulevaisuuden tekijät.
Opettajien mielestä kuri on väkivaltaa. Ei saa komentaa eikä uhata rangaistuksilla.
Ei tuo ajatus ole opettajista lähtöisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomeen on palautettava yksityiskoulut. Niihin voivat vanhemmat sijoittaa lapsensa harkintansa mukaan mikäli ovat tyytyväisiä opetuksen tasoon. Yksityiskouluihin tarvitaan myös pääsykokeet sekä yksinkertainen erottamismenetely sellaisille oppilaille joille koulu ei sovi.
Näistä kouluista tulisi arvioni mukaan myös ma.tuvapaita eikä vanhempien tarvitsisi muuttaa toiselle alueelle löytääkseen lapselleen sopivan koulun.
Nykyisten koulujen korjaaminen toimiviksi on mahdoton tehtävä.
Ei millään pahalla mutta heikoimman luokkani heikoimmat oppilaat on ihan jokaikinen täysin kantasuomalaisia.
Sen sijaan alle vuoden Suomessa ollut kurdi osaa jo paremmin suomea kuin he ja sai juuri mm. ruotsin kokeesta 8,5 kun nuo pojat ei edes läpäisseet koetta.
Minulle tuli yläkouluun kaksi vuotta Suomessa ollut thaimaalainen tyttö. Hän oppi hienosti verbin modukset (vaikein kielioppiasia peruskoulussa), kun puoli luokkaa kantiksia sai kokeista nelosia.
Vierailija kirjoitti:
Suomen tulevaisuus - osa niistä on jo työelämässä..
Jos kyky ponnistella hitustakaan puuttuu, ei voi pärjätä työelämässä.
Mikäs nyt on. Tämä on ensimmäinen keskustelu täällä, jossa otsikossa esitetty vika ei ole PERSUN. Jopa Elokapinan sisäisellä palstalle esitetty elokapinalaisen murhafantasia onkin jonkun mielestä - persun viesti!
"Olen 40v ja en tiedä missä nuo ovat. En osaa nimetä jenkkien tai venäjän osavaltioita. Nykyään on niinpaljon tietoa ettei ole oikein aikaa opiskella suomen kaupunkeja joihin en koskaan mene".
Ja oletko aivan Suomessa syntynyt?
Kyllä minusta aikuisen ihmisen pitäisi osata suurin piirteen sijoittaa suurimmat kaupungit Suomen kartalle.
Nuo opetetaan kuitenkin aivan peruskoulussa.
Ei ne jenkkien ja Venäjän osavaltiot ole niin tärkeitä, mutta kyllä oma maa pitäisi pystyä hahmottamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain 25% ammatteihin valmistuneista on kykeneviä työelämään, järkyttävää.
Mihin loppuosa päätyy? 9 euron töihinkö?
9 e korvaushan poistetaan.
Vierailija kirjoitti:
Minun oppilaani ei tiennyt kuka oli Elias Lönnrot
Minä kysyn aina liputuspäivinä lapseltani, kenen takia liputetaan ja miksi se henkilö on niin tärkeä, että on saanut liputuspäivän. Hän on 11 ja todellakin tietää, kuka on Elias Lönnrot ja mitä tämä sai aikaan. Samoin tietää Minna Canthin, molemmat Runebergit, Aleksis Kiven ja Snellmanin. Yleensä kun koulupäivän jälkeen kysyn häneltä, puhuttiinko tänään mitään siitä, kenen takia liputetaan, lapsi sanoo, että ei. Ylipäänsä oppilaat osallistuvat lipunnostoon vain itsenäisyyspäivän aattona. Ilmeisesti nykykouluissa ei ole edes päivänavauksia, joissa asiasta kerrottaisiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun oppilaani ei tiennyt kuka oli Elias Lönnrot
Minä kysyn aina liputuspäivinä lapseltani, kenen takia liputetaan ja miksi se henkilö on niin tärkeä, että on saanut liputuspäivän. Hän on 11 ja todellakin tietää, kuka on Elias Lönnrot ja mitä tämä sai aikaan. Samoin tietää Minna Canthin, molemmat Runebergit, Aleksis Kiven ja Snellmanin. Yleensä kun koulupäivän jälkeen kysyn häneltä, puhuttiinko tänään mitään siitä, kenen takia liputetaan, lapsi sanoo, että ei. Ylipäänsä oppilaat osallistuvat lipunnostoon vain itsenäisyyspäivän aattona. Ilmeisesti nykykouluissa ei ole edes päivänavauksia, joissa asiasta kerrottaisiin.
Ei ole lipputankoa
Vierailija kirjoitti:
Suomeen on palautettava yksityiskoulut. Niihin voivat vanhemmat sijoittaa lapsensa harkintansa mukaan mikäli ovat tyytyväisiä opetuksen tasoon. Yksityiskouluihin tarvitaan myös pääsykokeet sekä yksinkertainen erottamismenetely sellaisille oppilaille joille koulu ei sovi.
Näistä kouluista tulisi arvioni mukaan myös ma.tuvapaita eikä vanhempien tarvitsisi muuttaa toiselle alueelle löytääkseen lapselleen sopivan koulun.
Nykyisten koulujen korjaaminen toimiviksi on mahdoton tehtävä.
Arviosi on väärä. Moni muualta tullut pärjää suomalaisia paremmin.
Muualta tulleet pn kasvatettu usein kunnioittamaan esim opettajia tai vanhempiaan. Täällä Suomessa ei ole harvinaista, että (myös kantasuomalaiset) lapset haistattelee aikuisille.
Vierailija kirjoitti:
Yläkouluihin tarvittaisiin erilliset kurinpitäjät esim. vahtimestarin tittelillä. Valtuudet heillä tulisi olla mahdollimman laajat, ja myös voimankäyttövälineet kuten kaasu, pamppu ja käsiraudat olisivat hyviä olemassa. Jos oppilas riehuu tai ei tottele, niin kurinpitäjä vie oppilaan koulun putkaan (ja tarvittaessa niputtaa oppilaan ensin).
Ei pamppu ole voimankäyttöväline. Patukka ja tkp on. Kannattaa ottaa termit haltuun. Muuten samaa mieltä, tosin vartijat loppuisi jos kouluihinkin ne tulisivat. Pienpalkka-ala on kuitenkinn kyseessä.
Ideana ihan jees. Noista voimankäyttö välineiden laajuudesta olen eri mieltä. Ja joku kuitenkin kuvaa ja laittaa sen someen. Ennekuin selviää että vartijan toiminta olikin lain mukaista, niin somessa on jo pyörinyt video ja iso määrä kommentteja, ettei noin voi tehdä. Ja kuten tiedämme kuvat ja videot jäävät elämään...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yläkouluihin tarvittaisiin erilliset kurinpitäjät esim. vahtimestarin tittelillä. Valtuudet heillä tulisi olla mahdollimman laajat, ja myös voimankäyttövälineet kuten kaasu, pamppu ja käsiraudat olisivat hyviä olemassa. Jos oppilas riehuu tai ei tottele, niin kurinpitäjä vie oppilaan koulun putkaan (ja tarvittaessa niputtaa oppilaan ensin).
Ei pamppu ole voimankäyttöväline. Patukka ja tkp on. Kannattaa ottaa termit haltuun. Muuten samaa mieltä, tosin vartijat loppuisi jos kouluihinkin ne tulisivat. Pienpalkka-ala on kuitenkinn kyseessä.
Ideana ihan jees. Noista voimankäyttö välineiden laajuudesta olen eri mieltä. Ja joku kuitenkin kuvaa ja laittaa sen someen. Ennekuin selviää että vartijan toiminta olikin lain mukaista, niin somessa on jo pyörinyt video ja iso määrä kommentteja, ettei noin voi tehdä. Ja kuten tiedämme kuvat ja videot jäävät elämään... <
Vahtimestari ei olisi vartija vaan ihan oma ammattiryhmänsä.
Kouluihin tarvitaan kattava kännykkäkielto niin päästään mm. tuosta kuvaamisongelmasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on juuri nåin. Olen joutunut lyhenytämään urani aikana reaaliaineen koetta moneen kertaan. Ensin (20 v. sitten) selvittiin neljästä sivusta ja nyt iso osa ei edes kahdesta. Monet joutuvat laaja-alaisen erityisopettajan kanssa rustaamaan esseevastauksia, kun ovat aivan pulassa. Kerron kyllä aina, että näistä pitäisi selviytyä (siis normityypeille, en tietenkään erityisille). Ihan aina puhun siitä, mitä kokeeseen valmistautuminen vaatii. Puhun myös kännykättömästä ajasta, keskittymisestä jne., mutta tuulimyllyjä vastaan taistelen. Osa perheistä saattaa pitää urheiluharrastuksia olennaisempana ja siihen kyllä kannustaa.
Minä pidän nykyisin normikokeena niitä kokeita, joita joskus tein todella heikoille tuettuna kokeena. Muuten puolet porukasta saa nelosen. Nykykokeissa siis on yhdistelytehtäviä tai sitten valitaan johonkin aukkokohtatehtävään laatikosta oikea sa
Olen alkanut vakavasti harkita laativani yhden kokeen, jonka läpäisemällä juuri ja juuri pääsee läpi, ja toisen niille, joilla on halua saada muuta kuin vitonen.
Vierailija kirjoitti:
Lapsia ei enää nykyään pysty pakottamaan mihinkään, joten ne lapset joilta ei löydy omaa motivaatiota asioihin päätyvät todella huonoon jamaan.
Mutta on epäreilua, että nämä luuserit joka luokkatasolla estävät muiden opiskelun! Miksi ei muka voi ottaa takaisin ikivanhaa luokalla jäämisen käytäntöä? En tajua! Miksi se, joka ei ole osannut, ei voi ihan rehellisesti TUPLATA ja kerrata asioita?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapsia ei enää nykyään pysty pakottamaan mihinkään, joten ne lapset joilta ei löydy omaa motivaatiota asioihin päätyvät todella huonoon jamaan.
Mutta on epäreilua, että nämä luuserit joka luokkatasolla estävät muiden opiskelun! Miksi ei muka voi ottaa takaisin ikivanhaa luokalla jäämisen käytäntöä? En tajua! Miksi se, joka ei ole osannut, ei voi ihan rehellisesti TUPLATA ja kerrata asioita?
Kyllä nykyäänkin jäädään luokslle. Minullakin on seiskaluokkia joilla on 15-vuotiaita, jotka käyvät kolmatta vuotta yläkoulua.
Älä huoli Pirjo hyvä, kaikki tullee olemaan aivan hyvin. Ihmiset ovat erilaisia, kouluttautuneen lienee haluta tajuta se fakta, vai ei sittenkään :(
Vierailija kirjoitti:
Älä huoli Pirjo hyvä, kaikki tullee olemaan aivan hyvin. Ihmiset ovat erilaisia, kouluttautuneen lienee haluta tajuta se fakta, vai ei sittenkään :(
Mitä tuossa lukee??? Lienee haluta tajuta???
Koulumme parhaita arvosanoja saava oppilas on tullut Suomeen lapsena. Hän osaa suomen kieltäkin paremmin kuin kantikset.
Opettajan tehtävä ei ole olla kiva tai ikävä. Se on vanhempien homma. Opettajan tehtävä on opettaa.