Kuinka paljon avoimia työpaikkoja olisi jos vuokrafirmojen ilmoitukset poistettaisiin?
Olen selaillut työmarkkinatori "ilmoituksia" ja isohko osa lukemistani on ollut "henkilöstöpalvelujen" jättämiä ilmoituksia mitkä eivät ole siis oikeita työpaikkoja vaan niitä sellaisia ilmoituksia millä hakevat ihmisiä listoilleen. Haettiin varastotyöntekijää mutta haku menikin vuokratyöfirmaan ja tuli ilmoitus "kiitos että tulit kirjoille meidän asiakkaaksi jne".
Kuinka monta työpaikkaa siis oikeasti on olemassa? Työpaikalla tarkoitan sellaista missä alkaisi työt huomenna jos tulisi valituksi.
Kommentit (9)
Vierailija kirjoitti:
Ei ne henkilöstövuokrausyhtiöt saa rahaa, ellei joku firma ota heidän listoiltaan ihmisiä työntekijäksi. Että kyllä ne johonkin työllistää. Ja toi on ihan normaalia, että cv tallennetaan vastaisuuden varalle.
Tässähän oli ongelma että nuo ilmoitukset ovat tuollaisia hakuja millä saadaan ihmisiä listoille eikä mitään työpaikkoja vaikka niitä sellaisina markkinoidaan.
työmarkkinatorilla oli kymmeniä tuollaisia ilmoituksia mitkä eivät ole oikeita työpaikkoja.
Normaalia on ainoastaan peräsuolen laskeuma.
Tuo on kyllä ihan aito ongelma, että osa vuokratyöfirmojen ilmoituksista on ns. haamutyöpaikkoja, joita ei todellisuudessa ole olemassakaan. Mutta siis vastauksena ap:n kysymykseen: en tiedä.
Kyllä ne vuokrafirmat työllistää ihmisiä oikeasti. Ei tosin jokaista hakijaa. Aina olen saanut töitä vuokrafirmojen kanssa asioidessani. Kolmesti olen päässyt töihin niin, että minua on kehotettu laittamaan hakelus, jotta voidaan palkata. Käyttäjäyritys on siis ollut tiedossa ja työsuhde varma. Vuokrayritys on ollut välissä vain palkanmaksun ja työsopimuksen verran. Ja kerran hain yhtä paikkaa jonka sain. Työsopimuksen allekirjoittamisen jälkeen vuokrafirmadta oltiin yhteydessä toisesta heille hakuun tulevasta paikasta, ajattelivat minun sopivan siihenkin työhön. Kysyivät kiinnostaisiko paikka vai laittavatko sen hakuun. Tämä siis ennenkuin olin yhtään vuoroa ehtinyt tehdä, olin vain kahdesti pyörähtänyt toimistolla.
Vielä ärsyttävämpi ongelma on ne sadat ilmoitukset joissa haetaankin lopulta yrittäjää tai provikkapalkkaista.
Työmarkkinatori on ainoa 100% maksuton paikka ilmoitella työpaikoista, joten suosittelen etsimään töitä oikotien tai duunitorin tai edes kuntarekryn kautta. Ne oikeat työpaikat kun ilmoitetaan muualla kuin Työmarkkinatorilla.
Vierailija kirjoitti:
Työmarkkinatori on ainoa 100% maksuton paikka ilmoitella työpaikoista, joten suosittelen etsimään töitä oikotien tai duunitorin tai edes kuntarekryn kautta. Ne oikeat työpaikat kun ilmoitetaan muualla kuin Työmarkkinatorilla.
Samat paikat noissa kaikissa on pääosin, samat ilmoitukset ja samat kirjoitusvirheetkin jopa.
Työpaikkoja on oikeasti vähän kun samat ilmoitukset ovat monessa paikassa. Itse en ole saanut töitä vuokratyöfirmojen kautta lainkaan. Roikun siis jossain reservissä ei mihinkään.
Ei ne henkilöstövuokrausyhtiöt saa rahaa, ellei joku firma ota heidän listoiltaan ihmisiä työntekijäksi. Että kyllä ne johonkin työllistää. Ja toi on ihan normaalia, että cv tallennetaan vastaisuuden varalle.