Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tehdä kun tunteet laimenevat suhteessa

Vierailija
29.09.2024 |

Eli, 1,5v suhde kyseessä, asuttu yhdessä vuosi, todella voimakas rakastuminen. Takana on 20v parisuhde lasteni isään joka lähti ystävyydestä, ja minun puoleltani suhteen eroottinen puoli oli aina aika hankalaa. Tämä uusi mies herätti minut seksuaalisesti, en tiennyt että tällaista voi olla. Mies on myös todella hyvä tyyppi muuten, arvot kunnossa (esim. lapset entisestä liitosta tärkeintä elämässä, kuten minullekin), luontoihminen ja ihan vaan älyttömän mukava. Aika erilainen elämä ollut kuin minulla, mutta se on vain kiinnostavaa.

Olen ajatellut että tämä on se aito "elämäni rakkaus", koska tunne lähtee niin syvältä ja on sekä psyykkistä että kehollista. Rakastuminen muuttui selvästi rakastamiseksi ehkä puolisen vuotta sitten.

Mutta... Se mahtava seksi loppui keväällä. Miehellä on haluttomuutta ja siitä seuraa muunlaisenkin läheisyyden puute. Muutakin oireilua on mikä sopisi täysin testotasojen alhaisuuteen, tulokset labroista eivät ole vielä tulleet. 

Seksin ja läheisyyden puute on laimentanut omia "rakkaushormonejani". Olen alkanut arvioida kaikkia parisuhteen asioita kriittisesti ja kyseenalaistaa onko mies sittenkään minulle sopiva. On isojakin asioita jotka vaikuttavat elämään negatiivisesti. Yhteiselo kuitenkin sujuu ja meillä on mukavaa yhdessä. Ja usein mies tekee ihanan pikkujutun tai halaa/hymyilee/sanoo jotain sillä tietyllä tavalla mikä saa minut heti aivan veteläksi. Ihaninta on se miten hän 100% tukee elämääni lasteni kanssa.

Olen sekaisin. Vaikka se upea seksielämä ja läheisyys palaisi (muuten vaan tai testot saisi korjattua), niin mitä jos se menee tauolle myöhemmin uudestaan? Entä ne muut asiat joita kyseenalaistan? Mutta rakastan, joten en haluaisi jättää.

Olen pyöritellyt näitä asioita päässäni koko kesän ja alkusyksyn, eikä mieli enää jaksaisi kovin pitkää veivaamista ja haluja vastaan taistelemista 24/7...

Kokemuksia/ajatuksia?

Kommentit (51)

Vierailija
1/51 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletkohan minun exän löytänyt? Ei ne hänen halut tule koskaan palaamaan

Vierailija
2/51 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin, nelikymppisiä olemme molemmat. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/51 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä, että keskikesällä ajattelin tätä ns järjellä ja päätin antavani tälle aikaa vuodenvaihteeseen asti, sitten eropäätös jos mikään ei muutu. Mutta siihen on vielä 3kk ja alkaa hermot mennä. Ap

Vierailija
4/51 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lisään vielä, että keskikesällä ajattelin tätä ns järjellä ja päätin antavani tälle aikaa vuodenvaihteeseen asti, sitten eropäätös jos mikään ei muutu. Mutta siihen on vielä 3kk ja alkaa hermot mennä. Ap

Minä sinnittelin juuri ja juuri sen puoli vuotta ja sitten ihan oikeasti jätin miehen, joka yritti vongata vielä paljon myöhemmin takaisin mutta taas sama juttu että kun ei sitten kuitenkaan halua niin miksi edes vonkuu.... t. 1 vastaaja

Vierailija
5/51 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asia selvä. En minäkään sinua oikeasti rakasta. Eroan ensi kuussa suunnitelmieni mukaan.

miehesi

Vierailija
6/51 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa iässä ap kun sinä, ei pidä seksi olla noin tärkeää. Jos nyt jätät miehesi niin tuskinpa se auttaa. Kypsän iän parisuhde pitää perustua enemmän muihin asioihin kuin seksiin.

Vierailija
7/51 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No hmm.. Mun mielestä ei oo mikään "yllätys", että hormonit tasoittuvat ja se alkuhuuma ei palaa. Suhde toiseen ihmiseen on arjessa monesti ihan vain läheistä hyvää ystävyyttä. Mikäli teillä on hauskaa yhdessä, viihdytte toistenne seurassa, pidä siitä kiinni.

Rakkaus ei lopulta ole huumaa eikä edes tunne - vaikka toki se on myös kaikkea näitä. Silti se on se syvempi jakamisen taso, jossa kumpikin osapuoli kantaa vastuun omasta onnellisuudestaan ja myös tarpeistaan.

Läheisyys voi mennä kausissa. Välillä on enemmän, välillä vähemmän. Se on ihan normaalia että joskus seksiä ei ole aikoihin ja joskus se liekki taas "on siinä." 

Näin ainakin omassa suhteessani. Tiedä sitten, uniikkeja yksilöitä kun olemme niin joka suhteessa erilaista. 

Ihmiset vain monesti kompastuvat odotuksiinsa siitä, mitä rakkaus on tai sen "pitäisi olla."

Vierailija
8/51 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeastaan on vain kaksi vaihtoehtoa, tyytyä suhteeseen tai jatkaa matkaa erisuuntiin.

Vierailija
9/51 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sano miehelke, että seksiä tai ero. Mies ei hiida velvollisuuksiaan.

Vierailija
10/51 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No hmm.. Mun mielestä ei oo mikään "yllätys", että hormonit tasoittuvat ja se alkuhuuma ei palaa. Suhde toiseen ihmiseen on arjessa monesti ihan vain läheistä hyvää ystävyyttä. Mikäli teillä on hauskaa yhdessä, viihdytte toistenne seurassa, pidä siitä kiinni.

Rakkaus ei lopulta ole huumaa eikä edes tunne - vaikka toki se on myös kaikkea näitä. Silti se on se syvempi jakamisen taso, jossa kumpikin osapuoli kantaa vastuun omasta onnellisuudestaan ja myös tarpeistaan.

Läheisyys voi mennä kausissa. Välillä on enemmän, välillä vähemmän. Se on ihan normaalia että joskus seksiä ei ole aikoihin ja joskus se liekki taas "on siinä." 

Näin ainakin omassa suhteessani. Tiedä sitten, uniikkeja yksilöitä kun olemme niin joka suhteessa erilaista. 

Ihmiset vain monesti kompastuvat odotuksiinsa siitä, mitä rakkaus on tai sen "pitäisi olla."

Olipa fiksu kirjoitus.

Vierailija
11/51 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän että huuma laantuu, minullakin se alkoi kypsyä rakkaudeksi. Ja että aito rakkaus on muutakin kuin seksi, olinhan sen 20v muuten oikein hyvässä suhteessa missä seksi ei toiminut. Mutta vaikka meillä menee hyvin muuten, on oikeasti isoja asioita joita se eroottinen lataus kompensoi pitkään. Esimerkiksi miehen raha-asioiden hoito ja se että meillä on aika erilliset elämät - itsenäinen pitää todellakin olla, mutta tällä hetkellä emme hirveästi tee mitään aktiivista yhdessä. Ei yhteisiä kavereita eikä tavata juuri koskaan toistemme perheitä (paitsi lapsiamme tietysti). Mies ei usein vaan jaksa mitään, miksi olenkin aika varma siitä testojen alhaisuudesta.

Mutta vaikka yhteiselo ja rakkaus on paljon muutakin kuin seksi, se on älyttömän tärkeää, parisuhteen liima. Ja nyt kun olen vihdoin löytänyt itseni seksuaalisesti, en todellakaan halua tuhlata sitä ja elää loppuelämääni epävarmana siitä milloin ja onko meillä rakastelua.

Puhumattakaan suudelmista, sylikkäin olemisesta, hieronnoista...

Ap

Vierailija
12/51 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tiedän että huuma laantuu, minullakin se alkoi kypsyä rakkaudeksi. Ja että aito rakkaus on muutakin kuin seksi, olinhan sen 20v muuten oikein hyvässä suhteessa missä seksi ei toiminut. Mutta vaikka meillä menee hyvin muuten, on oikeasti isoja asioita joita se eroottinen lataus kompensoi pitkään. Esimerkiksi miehen raha-asioiden hoito ja se että meillä on aika erilliset elämät - itsenäinen pitää todellakin olla, mutta tällä hetkellä emme hirveästi tee mitään aktiivista yhdessä. Ei yhteisiä kavereita eikä tavata juuri koskaan toistemme perheitä (paitsi lapsiamme tietysti). Mies ei usein vaan jaksa mitään, miksi olenkin aika varma siitä testojen alhaisuudesta.

Mutta vaikka yhteiselo ja rakkaus on paljon muutakin kuin seksi, se on älyttömän tärkeää, parisuhteen liima. Ja nyt kun olen vihdoin löytänyt itseni seksuaalisesti, en todellakaan halua tuhlata sitä ja elää loppuelämääni epävarmana siitä milloin ja onko meillä rakastelua.

Sitten vaan eroat. Varaudu vaan siihen, että kun löydät uuden miehen hän jaksaa n puoli vuotta tai vuoden ja sitten seksi hiipuu taas. Mutta kyllähän maailmassa miehiä riittää ja aina voi vaihtaa uuteen.

Vierailija
13/51 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

7 oli todella hyvä kirjoitus. Huomauttaisin, että on eri asia että on vaihtelevia kausia kuin se että eroottisuus ja romanttisuus puuttuu kokonaan. Tässä on nyt mennyt kuukausia ilman muuta kuin iltahali. (Emme edes nuku yhdessä koska mies tarvitsee todella tietynlaiset olosuhteet nukkuakseen.)

Jos kyse ei ole testoista, olen aika varma että mies onkin alkuhuuman jälkeen sellaista tyyppiä ettei fyysinen läheisyys ole niin tärkeää suhteessa. Pitää sitten kysyä suoraan että miten tämä meni aiemmissa suhteissa. Miehen kanssa pystyy kyllä puhumaan avoimesti asioista.

Ap

Vierailija
14/51 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Biologia on tässä kohtaan epäreilu. Miesten vaihdevuosissa(alkaa aiemmin kuin naisten) se seksuaalisuus alkaa hiipuu ja naiset vasta voimaantuvat niiden kynnyksellä. 

Vierailija
15/51 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mies on sanonut kun olette tästä keskustelleet?

Vierailija
16/51 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yllättävän negatiivista suhtautumista monitasoiseen ongelmaan.

En todellakaan ole mitään vaihtajatyyppiä kun alkuhuuma loppuu, kaksi suhdetta aiemmin joista toinen sen 20v. Siksihän tässä kriiseilen, koska rakastan ja arvostan miestä. On vain kulunut jo niin pitkä aika ilman läheisyyttä.

Oikeastiko olette sitä mieltä että keski-iässä fyysinen läheisyys ei suhteessa ole yhtään oleellista?

Ap

Vierailija
17/51 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi hyvän tähden 🙄 Jos yhtään osaisit libidoltasi ajatella, niin tietäisit, että omatkin halusi hiipuvat aivan näillä näppäimillä - tuo kun on vain hormoneja, ja seksi lisääntymisen väline, ei mitään sen kummempaa. Mitä sinä sitten aiot tehdä? Luopua kaikista paristuhteista, koska seksi ei kiinnosta ja se on ilmeisesti sinulle suhteen prioriteetti? 

Vierailija
18/51 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vaikuttaa kyllä aikuiseksi ihmiseksi todella kypsymättömältä. 

Ookoo, jos se seksi on nyt se juttu niin sun täytyy varmaan sitten nostaa vaan kytkintä, koska se alun seksihuuma tuskin palaa sellaisenaan enää. Aikuisten suhde perustuu paljolti muullekin kuin seksille. 

Jos suhteessa on jotain muuta pielessä, nosta kissa pöydälle ja puhu. Sen jälkeen voit punnita asioita lähteäkö vai jäädä. 

Vierailija
19/51 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä mies itse ajattelee tilanteestaan? Kärsiikö hän itse haluttomuudestaan? Onko se haluttomuutta vai kyvyttömyyttä? Olen itse kipuillut saman asian kanssa ja joutunut aika paljonkin miettimään omia ajatusmallejani näissä asioissa. Miksi mulle se miehen haluaminen on niin tärkeää. Itse voin kyllä hoitaa itsekin omat seksuaaliset tarpeeni, ei mun tarvitse ulkoistaa sitä miehelle jos hän ei siihen kykene. Mulle jotenkin isompi ongelma oli se että olisin halunnut että mun mieskin haluaa mua, ihan kuten mä haluan häntä. Että tuntisin olevani haluttu myös seksuaalisesti. Tajusin että se heijastuu mun omista epävarmuuksista (ikääntymisen tuomat vaikutukset kroppaan esim) ja että on väärin käyttää miehen erektiota mun itsevarmuuden kannattelijana. 

Meillä miehen haluttomuus kumpuaa miehen stressistä ja terveysongelmista. Yritin aikani helpottaa hänen elämäänsä ja lieventää sitä stressiään kaikin keinoin mitä keksin. Mutta mikään mikä tein ei auta, ei siitä seurannut mitään muuta kuin se että minä tunsin itseni täysin riittämättömäksi ja aloin jo vähän katkeroituakin. Sitten tajusin että miehen täytyy itse löytää ne asiat jotka häntä auttaa ja että minun täytyy myös panostaa omaan hyvinvointiini. Keskityin niin täysin miehen hyvinvointiin että olin unohtanut itseni. 

Ehkä isoin oivallus itselleni oli kuitenkin se että tämä on loppuelämän mittainen matka. Mitä muutamasta viikosta, kuukaudesta tai vuodestakaan, kun kyseessä on aidosti elämäni rakkaus. 

Vierailija
20/51 |
29.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Traumat aiheuttavat etääntymistä. Millainen on ollut entisestään parisuhteesi? Joskus torjutuksi tulemisen kokemuksen traumat aktivoituvat suhteessa että jo valmiiksi pidetään etäisyyttä jotta ei jouduta pettymään. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan neljä yksi