Mitä tehdä kun tunteet laimenevat suhteessa
Eli, 1,5v suhde kyseessä, asuttu yhdessä vuosi, todella voimakas rakastuminen. Takana on 20v parisuhde lasteni isään joka lähti ystävyydestä, ja minun puoleltani suhteen eroottinen puoli oli aina aika hankalaa. Tämä uusi mies herätti minut seksuaalisesti, en tiennyt että tällaista voi olla. Mies on myös todella hyvä tyyppi muuten, arvot kunnossa (esim. lapset entisestä liitosta tärkeintä elämässä, kuten minullekin), luontoihminen ja ihan vaan älyttömän mukava. Aika erilainen elämä ollut kuin minulla, mutta se on vain kiinnostavaa.
Olen ajatellut että tämä on se aito "elämäni rakkaus", koska tunne lähtee niin syvältä ja on sekä psyykkistä että kehollista. Rakastuminen muuttui selvästi rakastamiseksi ehkä puolisen vuotta sitten.
Mutta... Se mahtava seksi loppui keväällä. Miehellä on haluttomuutta ja siitä seuraa muunlaisenkin läheisyyden puute. Muutakin oireilua on mikä sopisi täysin testotasojen alhaisuuteen, tulokset labroista eivät ole vielä tulleet.
Seksin ja läheisyyden puute on laimentanut omia "rakkaushormonejani". Olen alkanut arvioida kaikkia parisuhteen asioita kriittisesti ja kyseenalaistaa onko mies sittenkään minulle sopiva. On isojakin asioita jotka vaikuttavat elämään negatiivisesti. Yhteiselo kuitenkin sujuu ja meillä on mukavaa yhdessä. Ja usein mies tekee ihanan pikkujutun tai halaa/hymyilee/sanoo jotain sillä tietyllä tavalla mikä saa minut heti aivan veteläksi. Ihaninta on se miten hän 100% tukee elämääni lasteni kanssa.
Olen sekaisin. Vaikka se upea seksielämä ja läheisyys palaisi (muuten vaan tai testot saisi korjattua), niin mitä jos se menee tauolle myöhemmin uudestaan? Entä ne muut asiat joita kyseenalaistan? Mutta rakastan, joten en haluaisi jättää.
Olen pyöritellyt näitä asioita päässäni koko kesän ja alkusyksyn, eikä mieli enää jaksaisi kovin pitkää veivaamista ja haluja vastaan taistelemista 24/7...
Kokemuksia/ajatuksia?
Kommentit (51)
No tuotahan voi ihan maalaisjärjellä ja biokemiallisella hommalla selittää.
Tuo alkuhuuma on olemassa sitä varten, että ihmiset alkaisi lisääntymään keskenään. Kun sitten järjellisistä syistä sitä teekkään, biologia luulee että ette sovi yhteen. Siksi alkaa hylkimisreaktio toista kohtaan joka ilmenee kuvaamallasi tavalla. Jos tekisitte mukulaa toisen perään niin ehkä tilanne olisi toinen. Tai oletko aloittanut jonkun hormonaalisen ehkäisyn, joka voisi vaikuttaa miehen haluttomuuteen feromonitoiminnan muutoksen takia tms? Kaikkea voi olla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten se mies vois haluta sua jos ette edes vietä aikaa yhdessä?
Minä olen toinen kommentoija ja vastaan omalta osaltani, että mieheni, joka on seksuaalisesti haluton, ei halua viettää aikaakaan kanssani. Jo vuosia sitten hän lopetti pitämästä edes kesälomaa samaan aikaan, eikä ole suostunut lähtemään kanssani esim matkalle tms, joten olen joutunut matkustamaankin yksin.
N50+
Miksi olet liitossa ihmisen kanssa joka ei halua olla kanssasi? Ja on vielä noin munaton ettei itse saa eroa aikaiseksi.
Terveisin samanlaisesta liitosta eronnut nainen. Lopeta itse itsesi alistaminen. Miehesi harrastaa psyykkistä pahoinpitelyä.
Ehkä et ollut rakastunut, vaan vain luulit niin, koska seksuaalinen tunne oli niin voimakas?
Vaikea sanoa.
Minä olen toinen kommentoija ja vastaan omalta osaltani, että mieheni, joka on seksuaalisesti haluton, ei halua viettää aikaakaan kanssani. Jo vuosia sitten hän lopetti pitämästä edes kesälomaa samaan aikaan, eikä ole suostunut lähtemään kanssani esim matkalle tms, joten olen joutunut matkustamaankin yksin.
N50+
Miksi KUKAAN jää tällaiseen liittoon? 😳 En voi ymmärtää yhtäkään syytä, en edes taloudellista. Jos ihminen tällaiseen jää, ei pidä odottaa kyllä mitään vaan elää sitten itsekin ihan omaa erillistä elämää.
En jaksanut lukea kaikkea kun järkytyin tätä ap:n haukkumisesta, kuinka nyt vaan tulisi typerän naishupakon ymmärtää, ettei seksiä harrasteta enää 40v jälkeen. Onko täällä yksi ja sama uskottelemassa tätä monessa viestissä, vai tyytyykö monet vain tuommoiseen suhteeseen?
Itse vaihdoin ja kyllä muuten parani ja seksiäkin harrastetaan.
Vierailija kirjoitti:
7 oli todella hyvä kirjoitus. Huomauttaisin, että on eri asia että on vaihtelevia kausia kuin se että eroottisuus ja romanttisuus puuttuu kokonaan. Tässä on nyt mennyt kuukausia ilman muuta kuin iltahali. (Emme edes nuku yhdessä koska mies tarvitsee todella tietynlaiset olosuhteet nukkuakseen.)
Jos kyse ei ole testoista, olen aika varma että mies onkin alkuhuuman jälkeen sellaista tyyppiä ettei fyysinen läheisyys ole niin tärkeää suhteessa. Pitää sitten kysyä suoraan että miten tämä meni aiemmissa suhteissa. Miehen kanssa pystyy kyllä puhumaan avoimesti asioista.
Ap
Jos on biseksuaali eikä ole siitä sinulle heti alussa rehellisesti kertonut?
Luullutkin ehkä ihan aidosti sinun olevan riittävä tai jopa ihana just HÄN.
Nyt jos onkin ihastus mieheen.
Täysin mahdollista.
Bisseillä vielä saattaa romanttinen rakkaus ja seksuaalisuus suuntautua eri suuntiin tai vaihdella.
Vierailija kirjoitti:
En jaksanut lukea kaikkea kun järkytyin tätä ap:n haukkumisesta, kuinka nyt vaan tulisi typerän naishupakon ymmärtää, ettei seksiä harrasteta enää 40v jälkeen. Onko täällä yksi ja sama uskottelemassa tätä monessa viestissä, vai tyytyykö monet vain tuommoiseen suhteeseen?
Itse vaihdoin ja kyllä muuten parani ja seksiäkin harrastetaan.
Aloittaja kertoo rakastuneensa syvästi ja voimakkaasti. Ja rakastavansa edelleen. En tiedä sinusta mutta kyllä mulle itselleni rakkaus on paljon isompi asia kuin seksi. Seksiä saa miehiltä helposti mutta löydäpä rakkauden arvoinen tapaus... Ei tapahdu joka päivä.
Vierailija kirjoitti:
Biologia on tässä kohtaan epäreilu. Miesten vaihdevuosissa(alkaa aiemmin kuin naisten) se seksuaalisuus alkaa hiipuu ja naiset vasta voimaantuvat niiden kynnyksellä.
Kyllä se naisillakin usein hiipuu. Pieni osa, joilla on naiseksi paljon testosteronia, tosin muuttuu vaihdevuosiksi vahvemmin seksuaalisiksi, koska testosteroni se naisellakin on se haluhormoni, ja estrogeeni poistuu kuvioista rauhoittamasta. Osalle taas käy kuten mulle, kiinnostus seksiin loppuu kokonaan. Ja suurella osalla se vähenee mutta ei lopu kokonaan. (Meillä onneksi käynyt niin onnellisesti, että kumpaakaan ei enää kiinnosta seksi, joten voimme olla onnellisessa parisuhteessa huolimatta tuosta ettei seksi enää nappaa. Olemme toistemme parhaat ystävät, mikäpä siinä on parhaan ystävän kanssa yhdessä elellessä kunnes kuolema erottaa, vaikkei seksiä olekaan)
"Olen sekaisin. Vaikka se upea seksielämä ja läheisyys palaisi (muuten vaan tai testot saisi korjattua), niin mitä jos se menee tauolle myöhemmin uudestaan?"
Jossain vaiheessa niin todennäköisesti käy. Harvat parit harrastavat seksiä kuitenkaan vanhuudessa enää. Jos koko homman kulmakivi on se seksi, niin eihän se ole mikään "kunnes kuolema meidät erottaa" suhde. Ei sillä, ettei kaikkien suhteiden nykyaikana tarvikaan olla. Voit ihan hyviin päättää, että et saa nyt tästä suhteesta niitä hyötyjä mitä haluat suhteelta, eli hyvää seksiä, ja lähteä.
Rakkauden kanssa sillä ei ole mitään tekemistä, vaan se on vain "vaihtokauppasuhteen" hakemista, sellaista jossa mies antaa sulle seksiä ja joitain muita asioita mitä kaipaat, ja mies saa sinulta mitä hän kaipa. No, suurin osa suhteista on noita vaihtokauppasuhteita nykyään, eikä siinä mitään. Itse en jostain syystä ihan nuoruuden jälkeen ole sellaisiin halunnut vaan todella kaipasin sellaista, jossa molemmat aiko jaksaa paljon vaikeammatkin ongelmat kuin seksin puutteen joita iän myötä voi tulla, kuten esim. mitä jos toisesta tulee muistisairas ja pitää omaishoitaa tms.
Vierailija kirjoitti:
"Olen sekaisin. Vaikka se upea seksielämä ja läheisyys palaisi (muuten vaan tai testot saisi korjattua), niin mitä jos se menee tauolle myöhemmin uudestaan?"
Jossain vaiheessa niin todennäköisesti käy. Harvat parit harrastavat seksiä kuitenkaan vanhuudessa enää. Jos koko homman kulmakivi on se seksi, niin eihän se ole mikään "kunnes kuolema meidät erottaa" suhde. Ei sillä, ettei kaikkien suhteiden nykyaikana tarvikaan olla. Voit ihan hyviin päättää, että et saa nyt tästä suhteesta niitä hyötyjä mitä haluat suhteelta, eli hyvää seksiä, ja lähteä.
Rakkauden kanssa sillä ei ole mitään tekemistä, vaan se on vain "vaihtokauppasuhteen" hakemista, sellaista jossa mies antaa sulle seksiä ja joitain muita asioita mitä kaipaat, ja mies saa sinulta mitä hän kaipa. No, suurin osa suhteista on noita vaihtokauppasuhteita nykyään, eikä siinä mitään. Itse en jostain syystä ihan nuoruuden jälkeen ole sellaisiin halunnut vaan todella
Olet aivan hakoteillä. Todellisuudessa hyvin pieni vähemmistö eläkeläispareista ei harrastaa seksiä ollenkaan.
Tutkimuksen mukaan useimmat 61-70-vuotiaat harrastavat seksiä muutaman kerran kuukaudessa (52 %). 19 % harrastaa seksiä kahdesta neljään kertaan viikossa ja 22 % kerran viikossa. Vain 8% harrastaa seksiä korkeintaan kerran puolessa vuodessa.
Jos olisit mies, kävisit vieraissa täyttämässä tarpeitasi ja väittäisit kirkkain silmin rakastavasi puolisoasi.