Ilta-Sanomissa rikosoikeuden professori sanoo, että kansalaisaloite Elokapinan lakkauttamisesta on lähinnä symbolinen mielenilmaus
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000010725376.html
"Rikosoikeuden professori Kimmo Nuotio kertoo, että järjestäytyneen rikollisuuden toimilla tähdätään vakavan ammattimaisen rikollisuuden torjuntaan. Hän arvioi, ettei Elokapinan toiminta yllä lainsäädännön määritelmään järjestäytyneestä rikollisryhmästä.
- Se edellyttää ryhmää, jonka toiminnassa syyllistytään rikoksiin, joista voidaan tuomita vähintään 4 vuoden vankeusrangaistukseen. On päivänselvää, ettei Elokapina koskaan täyttäisi mitään tällaista määritelmää."
"- Suomessa on lakkautettu äärijärjestöjä, ne ovat olleet lähinnä uus nat si järjestöjä. Eli kyllä tässä aika kaukana ollaan näistä esimerkeistä. Elokapina on hyvin sitoutunut väkivallattomuuteen ja pyrkii mielenosoituksin vaikuttamaan, mikä on demokraattisia perusoikeuksia."
"- Törkeä vahingonteko on kohtalaisen vakavakin rikos, mutta minun nähdäkseni Elokapina on isossa kuvassa sitoutunut meidän oikeusjärjestykseen ja poliittiseen järjestelmään, Nuotio sanoo."
"Kansalaisaloitteen perusteluiden lopussa todetaan vielä, että jos Elokapinaa ei katsota rikoslain tarkoittamaksi voittoa tavoittelevaksi järjestäytyneeksi rikollisryhmäksi, rikoslakiin pitäisi lisätä pykälä, joka soveltuu Elokapinan kaltaisen ryhmän tuomitsemiseen.
Nuotio toteaa, että kynnys tällaisiin muutoksiin on korkea, koska se kajoaisi ihmisten perusoikeuksiin, jotka on turvattu perustuslaissa.
- Tässä on kyse tärkeistä kansalaisten perusoikeuksista. Tämä on vapaa maa ja poliittiset mielenilmaukset ovat sallittuja, valtiovaltaa saa kritisoida ja asioita saa nostaa esille.
Aloite tähtää myös Elonvaalijat ry:n lakkauttamiseen. Elonvaalijat on Elokapinaa rahallisesti tukeva yhdistys, joka on järjestänyt muun muassa rahankeräyksiä Elokapinan toiminnan rahoittamiseksi.
- Elokapinan toiminnassa on kansalaistottelemattomuuden piirteitä ja on koetettu huomionhakuisesti pienillä lainrikkomuksillakin saada huomiota. Kysymys ei ole vaarallisesta ääriliikkeestä, jonka rahoittamista pitäisi ajatella erityisen moitittavana.
Nuotio arvioi, että kansalaisaloite on todennäköisesti tehty symbolisena mielenilmauksena Eduskuntatalon töhrimisen takia.
- Tämä on kannanotto ja mielenilmaus enemmänkin kuin asia, joka voisi kansalaisaloitteen kautta edetä."
Kommentit (406)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En käsitä tuota aloitetta. Vaikkei pitäisikään Elokapinan menetelmistä tai tavoitteista, niiden tuottamat harmit ovat silti todella pieniä siihen verrattuna, jos tuollainen isovelipykälä lisättäisiin lakiin. Ihmisiltä tuntuu puuttuvan sietokykyä siihen, että pystyisivät elämään eri mieltä olevien tahojen kanssa.
Hauskinta on että Elokapinaa vihaavat eniten persut, joiden puolue-eliitti olisi näiden aloitteen haluamien kriteerien mukaan lakkautettava rikollisjärjestö 😂.
Hauskuuta meitä kertomalla, mitä yhteistä tai eroa on seuraavilla:
a) joukko ihmisiä, joilla rikostuomio syystä x, y tai z ja
b) järjestäytyneellä rikollisjengillä
Tiedätkö: minä luulen että minun ja etenkin sinun kannattanee k
87 640 ja kasvaa 😂.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En käsitä tuota aloitetta. Vaikkei pitäisikään Elokapinan menetelmistä tai tavoitteista, niiden tuottamat harmit ovat silti todella pieniä siihen verrattuna, jos tuollainen isovelipykälä lisättäisiin lakiin. Ihmisiltä tuntuu puuttuvan sietokykyä siihen, että pystyisivät elämään eri mieltä olevien tahojen kanssa.
Hauskinta on että Elokapinaa vihaavat eniten persut, joiden puolue-eliitti olisi näiden aloitteen haluamien kriteerien mukaan lakkautettava rikollisjärjestö 😂.
Hauskuuta meitä kertomalla, mitä yhteistä tai eroa on seuraavilla:
a) joukko ihmisiä, joilla rikostuomio syystä x, y tai z ja
b) järjestäytyneellä rikollisjengillä
Tiedätkö: minä luulen että minun ja etenkin sinun kannattanee k
Niin, Nuotio haluaa myös rankaista ihmisiä pelkistä mielipiteistä. Kannattaako sittenkään kuunnella häntä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin on, eihän tuossa kai muuta lie yritettykään. Vai ottiko joku vakavasti. Riippuu tietysti sen aloitteen tekstistä, että mitä siinä ehdotetaan, eli voisiko eduskunnan enemmistö myös demarit olla asiaa kannattamassa, mitä en usko.
EI kyllä tässä oli kyse siitä, että tunnekuohussa vailla aivoja väsättiin kansalaisaloite, ja kaikki yksinkertaiset idi ootit menivät tähän mukaan ja kuvittelivat, että eduskunta päättää asiasta.
Persukansanedustajat itsekin niin luulivat. Aika erikoista, että eivät tiedä miten maassa asia thoidetaan.
Tässä nolasi nyt vain jälleen kerran persut itsensä.
Kyllä mä oon ainaki kokoajan tiennyt että Elokapinaa ei voi noinvaan lopettaa. Tää on vaan todella hyvä näpäytys niille, näkevät mitä mieltä suurin osa suomalaisista on heistä. Parissa päivässä noin paljon nimiä.. Toivottavasti tulee vielä paljon lisää :D
Vierailija kirjoitti:
Jos ei lakkauteta tämän aloitteen perusteella, sitten pitää tehdä uusi aloite.
Lakkauteta? Ymmärrätkö sinä nyt yhtään mikä on kansalaisaloitteen ja adressin ero?
Ai niin. Tää oli tää Nuotio. Yleensä tätä käyttää kyllä YLE joka paikan "asiantuntijanaan"
Tosi uskottavaa. Katsotaan sitten kun asia tulee käsittelyyn.
Itävallan "elokapinat" joutuivat lyömään hanskat tiskiin kansan inhotessa heitä syvästi. Eivät tehneet mitään luonnonsuojelun eteen.
Täälläkin vain istuvat kadulla kauniilla säällä kokispullo (lentorahdattu toki) tai olut (lentorahdattu toki) vieressä.
Elokapina loppuu kohta. Muistakaa, että kerroin sen ensimmäisenä.
Professorin erottamisesta pitää tehdä kansalaisaloite. Tekee selkeän virkavirheen puheillaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin on, eihän tuossa kai muuta lie yritettykään. Vai ottiko joku vakavasti. Riippuu tietysti sen aloitteen tekstistä, että mitä siinä ehdotetaan, eli voisiko eduskunnan enemmistö myös demarit olla asiaa kannattamassa, mitä en usko.
EI kyllä tässä oli kyse siitä, että tunnekuohussa vailla aivoja väsättiin kansalaisaloite, ja kaikki yksinkertaiset idi ootit menivät tähän mukaan ja kuvittelivat, että eduskunta päättää asiasta.
Persukansanedustajat itsekin niin luulivat. Aika erikoista, että eivät tiedä miten maassa asia thoidetaan.
Kyllä mä oon ainaki kokoajan tiennyt että Elokapinaa ei voi noinvaan lopettaa. Tää on vaan todella hyvä näpäytys niille, näkevät mitä mieltä suurin osa suomalaisista on
Kuinkas monta prosenttia kansasta on allekirjoittanut tuon? Kerropa. Millä prossaluvulla ollaan ns. suurin osa suomalaisista?
Vierailija kirjoitti:
Elokapina loppuu kohta. Muistakaa, että kerroin sen ensimmäisenä
Ensi viikolla hallitus käsittelee aloitteen ja määrää lakkautuksen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei lakkauteta tämän aloitteen perusteella, sitten pitää tehdä uusi aloite.
Lakkauteta? Ymmärrätkö sinä nyt yhtään mikä on kansalaisaloitteen ja adressin ero?
Tämä kyseinen aloite on kansalaisaloite. Ainoastaan vassu luulee tekevänsä jotain putinin joukkojen laatimalla adressilla, niin kuin vuosi sitten
Kannattaisiko siis sun ottaa selvää siitä, että nyt niitä allekirjoituksia on tosiaan kerätty kansalaisaloitteeseen, mihin tarvitaan vieläpä vahva tunnistautuminen. Tähän ei voi vaan keksiä kymmeniä eri nimi, niin kuin vassujen adresseihin
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mä oon ainaki kokoajan tiennyt että Elokapinaa ei voi noinvaan lopettaa. Tää on vaan todella hyvä näpäytys niille,
Hyvä tietää että suurin osa suomalaisista kannatti uutta translakia ja kannattaa myös turkistarhauksen kieltämistä 🙂. Hyvä me kansa!
Ekoterrorismi on sitä, että pyritään ympäristöaktivismin nimissä tekemään vahinkoa ja häiritsemään yhteiskuntarauhaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olisipa vihreät vielä se sama puolue, joka käytti järkeä. Maailmalla olisi toivoa. Ai niin, järki-sanaa ei saa täällä missään muodossa käyttää.
Esimerkiksi ajamalla moniavioisuutta ja kannustamalla näin patriarkaatin vahvistumista Suomessa? Hyvästit naisten oikeuksille!
Persu nuo ovat sinun omia harhaisia pelkoja. Moniavioisuus koskisi kaikkia ei vain miehiä. Mutta ymmärrän että noin sovinistisessa porukassa se ei tullut edes mieleen😅
Vierailija kirjoitti:
Professorin erottamisesta pitää tehdä kansalaisaloite. Tekee selkeän virkavirheen puheillaan.
😂😂😂 Oi hyvä jeesus. Toivottavasti tuo oli jotain sarkasmia tai parodiaa eikä jonkun oikean persloidin ymmärrys kansalaisaloitteista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä isovelipykälä se on, jos halutaan kieltää ilkivalta, häiriköinti ja haitan aiheuttaminen sivullisille laillisten mielenilmausten keinovalikoimasta? Kukaan ei ole estämässä sua rääkymästä megafoniin tai paukuttamasta tamburiinia, kunhan et töhri rakennuksia ja taideteoksia tai aiheuta muuta haittaa kanssaihmisille.
Siten, että jos kaikista pienistä rikkeistä ja rikoksista julistetaan järjestö rikollisjärjestö, olemme joko isovelivaltio tai sitten koko käsite menettää voimansa.
Vierailija kirjoitti:
Eduskuntatalon tuhonneille terroristeille löytyy vertailukohta vuodelta 2006. Porvoon kirkon polttaja. 6,5 vuotta linnaa ja yli 4 miljoonaa maksettavaa. Myös Turun synagogan tuhrija sai tuntuvan tuomion.
Persu unohti öyhöttäessä ettei mitään tuhottu. Ja alkoiko teitä persukavereiden kanssa pelottamaan vai miten saat tuosta terrorismia?😂😂😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elokapina loppuu kohta. Muistakaa, että kerroin sen ensimmäisenä
Ensi viikolla hallitus käsittelee aloitteen ja määrää lakkautuksen.
Ei sitä käsittele hallitus, vaan eduskunta. Toisin sanoen se joutuu valiokuntakäsittelyyn ja hautautuu sinne kuukausiksi tai vuosiksi. Jos hallitus ehtii vaihtua, aloite raukeaa.
Mahtaa vituttaa, kun kukaan ei tykkääkään elokapinan performansseista.
Onneksi pätäkkää tuli jokaiselle jäsenelle koneelta ihan kivasti, niin voi siirtyä toisiin hommiin. Toivottavasti myös velvoitteet verottajalle on suoritettu noista palkanmaksuista?
Tiedätkö: minä luulen että minun ja etenkin sinun kannattanee kuunnella mieluummin oikeusoppineita siitä, miten järjestäytynyt rikollisjengi määritellään noin niin kuin lain puitteissa. Siitä ei näytä oikeusoppineilla olevan kiistaa. Persuilla on toki taas omat pikkumääritelmät, kuten yleensäkin. Huihai.