Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Oliko joku teistä tai teidän tuttavistanne Estonian uppomisyönä esim. Silja Europalla tai Viking Mariella?

Vierailija
28.09.2024 |

Millaista oli? Tiedotettiinko matkustajille esim., että nyt lähdetään eri suuntaan?

Kommentit (209)

Vierailija
201/209 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

laivoihin pitäis pultata seinille tikkaita myös väärinpäin, laivan kalllistuessa ei jäisi loukkuun niin helposti.

Lapseni sanoi samaa, kun valotin hänelle tästä onnettomuudesta!

Minulle tuli mieleen, että pelastuslauttojen tulisi olla oikeinpäin, ihan sama miten päin ne veteen tippuu. Ilman katosta moni tippui mereen ja paleltui ihan turhan takia. 

Vierailija
202/209 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laivassa oli paljon mm. ruotsalaisia eläkeläisiä, heillä ei ollut käytännössä mitään mahdollisuuksia pelastua. Tuo pelastautusmisprosessi on vaikea jo nuorelle, hyväkuntoiselle ihmiselle, saati jos ikää on jo enemmän eikä kuntoa ja voimia ole samalla tavalla.

Niin ja onhan monet/useimmat laivalla eritasoisesti humalassakin. Toiset nukkuivat, kesken unien yrität jonnekin lähteä puolipukeissa, kun et edes tiedä mitä tapahtui... ei ole kovin hyvä ennuste. Jo laivasta ulos pääseminen on aivan tuurin varassa ja sitten pitäisi selviytyä merestä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
203/209 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äiti oli töissä Europalla, appiukko Mariellalla. Kumpikaan ei ole sen enempää halunnut puhua asiasta.

Vierailija
204/209 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilmataskuihin jääneet ovat menettäneet saman tien tajuntansa kun paine on noussut laivan vajotessa (ns, typpinarkoosi)

Ei tuo kuitenkaan kovinkaan syvälle vajonnut. Mahtoiko siellä vielä mitään ihmeellistä painetta olla?

Vierailija
205/209 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin talvella Sto-Hki välillä Tallink-Siljalla, olisiko ollut Serenade. Ei kyllä tullut uni silmään.

Jostain alhaalta kuului juuri tuollaista kolinaa ja pauketta ja koko ajan tuli tämä Estonia tapaus mieleen. Lopulta yritin ajatella, että ne on jäät jotka kolahtelee runkoa vasten ja siitä ääni. Silti kävin välillä käytävillä katsomassa, onko mitään paniikkia päällä missään.

Estonia keissi on siis vahvasti jäänyt kummittelemaan mieleen. En voi edes kuvitella kuinka heillä, jotka olivat asianosaisia ja esim. näillä pelastavilla alukslla mukana.

Olin aikoinaan välillä Helsinki-Tukholma Vikingin Gabriellalla. Oli kamala merenkäynti ja hyttini oli lähellä keulavisiiriä. Voi hyvänen aika sitä kolinaa ja pauketta, mikä keulavisiiristä lähti. Nimenomaan siis keulavisiiristä ja oli syksy, ei siis jäätä.  Sen sijaan TallinkSiljan Serenade oli niin hiljainen ja vakaa kuin olla ja voi, kuulutukset kuuluivat hyttiin, mutta TallinkSiljan Symphonylla ei ollenkaan kuuluneet kuulutukset hyttiin.

Vierailija
206/209 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin tuona yönä Viking Mariellalla, koska olin vähän aikaa tuuramassa laivan cafessa. Olin 26-vuotias silloin. Tuona iltana olin aivan rättipoikkiväsynyt, työt loppuivat joskus kymmenen jälkeen illalla ja painuin nukkumaan. Keinutti ja reilusti, mutta nuorena tuollainen ei minun untani haitannut pätkääkään... Aamuyö oli pitkällä, kun heräsin yläpunkallani siihen, että jotain pikkutavaroita lenteli. Ennen herätyskelloa soi puhelin, cafesta soitettiin, voisinko saapua vähän etuajassa siivoamaan särkyneitä astioita. Kun pääsin sinne, televisiossa pyöri ohjelma, josta vasta kuultiin, että Estonia upposi... Se oli järkyttävää, kerrassaan hirveätä, ei meinannut tajuta ollenkaan. Marielallalle pelastettiin ihmisiä 24 kpl (vai muistanko väärin?)   ja tosiaankin "nostan hattua" kaikille niille ihmisille, jotka sen urotyön suorittivat!

Vierailija
207/209 |
01.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oli Mariellalla, siellä kuulutettiin, että täällä on menossa pelastusharjoitus, mutta kaikkien läääkäreiden pitää ilmoittautua. 

Vierailija
208/209 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Monelleko henkilölle ne lautat oli mitoitettu. Ilmeisesti niissä ei ollut niitä lämpöpukuja tms. kuin yksi per lautta. Se käsitys tuli kun luki pelastautuneen ja sellaiseen pukeutuneen kertomusta. Jos niitä olisi ollut enemmän, olisi ihmisiä kuollut mahd. vähemmän hypotermiaan.

VMP oikeasti. Pelastuu uppoavasta laivasta, mutta kuolee pelastuslautalla kylmään 😓

Vielä pahemmin jos pelastuu noista molemmista ja kuolee sairaalassa. 

Tai sitten pelastuu kaikista noista, mutta kuolee viikon päästä auto-onnettomuudessa. Näinkin muistaakseni jollekin kävi. Pistää miettimään että jokaisen päivät maan päällä on ennalta luetut.

Vierailija
209/209 |
02.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yksi mies pelastettiin helikopteriin suoraan merestä. Oli ainakin 2 tuntia uinut meressä.

Miten on mahdollista pysyä hengissä siellä noin pitkään. Jotkut muutkin kertoivat roikkuneensa tunnin, parikin, veden varassa siis ja mietin, että onko tuo mahdollista.

Estonia on esimerkki siitä ettei hypotermia ole sellainen 100% varmuudella nopeasti tappava mörkö kuin yleensä uskotellaan. Vaarallinen kyllä, mutta ei ehdoton kuolemantuomio. Estoniallahan jäi henkiin tunteja veden täyttämillä pelastuslautoilla kärvistelleitä.

Kuinkahan kauan ne sisällä olleet pysyi hengissä? Varmaan tuntikausia pimeydessä kuolemaa odottaen. Itse olisin varmasti saanut jonkun klaustrofobisen kohtauksen. 

Ja onkohan jotkut olleet jossain uponneen laivan ilmataskuissa päiväkausia hengissä