Miten tämä nyt menee. Jos jää työttömäksi, saako vaan asua missä haluaa?
Työttömyysaihe on uusi, ei ole tarvinnut olla hetkeen työttömänä. Mutta näitä työttömien etuus, muutto ym keskusteluja esim täällä on ollut. Niin alkaa mietityttää
Töissä yyteet tulossa eli työt voi loppua. En siitä panikoi koska pärjäisin kyllä. Velkaa ei ole ja asun hyvin edullisesti, asumiskulut noin 150 euroa / kk ja sisältää siis kaiken. Mutta uuden työn löytäminen tulisi olemaan vaikeaa koska olen pitkäaikaissairas. Nykyistä kevyttä työtäkin teen erikoisjärjestelyin. Sairausloman tarvetta ei sinällään ole jos työ ei rikota kroppaa. Ammatillisessa kuntoutuksessa olen jo ollut eli sekin tehty. Ja tottakai, asun pienellä paikkakunnalla jossa on hyvin huonot mahdollisuudet työllistyä. Niin on kuitenkin isollakin, näiden rajoitusten ja huonon työkokemuksen vuoksi. Enkä pysty kulkemaan muualla töissä
Jos jää työttömäksi eikä työtä saa niin onko pakko muuttaa? Vai liittyykö nämä muuttokeskustelut vain asumistukiasioihin? Asumistukeahan en tarvitsisi. Pärjäisin työttömyysetuudella porrastusten jälkeenkin todella hyvin tässä asuen.
Kommentit (56)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan pakota muuttamaan. Asumistukea saavaakaan kukaan ei pakota muuttamaan. Jos vuokra on Kelan mielestä liian korkea, maksat vain itse enemmän. Pakkomuutosta puhuvat he, joille Kela on maksanut koko vuokran ja nyt joutuisivat itsekin maksamaan jotain.
Nyt puhut paskaa. Jouduin pari vuotta sitten yhdeksi kuukaudeksi hakemaan toimeentulotukea Kelasta. Sain silloin myös asumistukea, jota Kela ei todellakaan maksanut kokonaan. Sieltä tuli välittömästi kitinää että asun liian isossa ja kalliissa asunnossa siihen nähden että olen yksin. Sanoin että ei voi olla pienempää koska olen lasten etävanhempi ja heidän takia on tilaa enemmän kuin yksiö. Virkailija totesi että ok, jos olisi pitänyt hakea pidemmälle ajalle toimeentulotukea, niin ilman tätä lieventävää seikkaa olisi ollut 3kk aikaa muuttaa halvempaan. Eli kyllä ne pako
Ongelma on siinä, että näissä tilanteissa nyt olevilla ihmisillä ei ole voimavaroja eikä osaamista tehdä tuollaisia virallisia valituksia. Nyt tarvittaisiin lakimiehiä, jotka hoitaisivat näitä asioita pro bono vähäosaisten puolesta.
Tietenkin saa! Mitä ihmettä sinun päässäsi liikkuu, kun edes kysyt tällaista? Perustuslaki on voimassa myös sairaitten ja vanhusten kohdalla, jopa laitoshoidossa olevien. Joskus laitoshoidossa olevien ei sallittu muuttaa toisen kunnan riesaksi, mutta sekin on muuttunut.
Olen töissä ollessani asunut koko ajan alle 400 vuokra asunnossa. Tienaan nettona 2000-2300 euroa. Olen asunut 18 vuotta tässä samassa asunnossa. Rahaa on siis jäänyt säästöönkin aika paljon mutta aluksi palkkani oli vain 1400 euroa nettona mutta nyt ollut 10 vuotta 2000 euroa vähintään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok kiitos. Aloin vaan tätä miettiä että miten menee. Antaisin mitä vaan että saisin nykyisessä työssä jatkaa, koska erikoisjärjestelyillä tässä olen pärjännyt. Välillä paremmin välillä huonommin, mutta kuitenkin. Mutta tiedän kyllä että yksi syy pois potkimiseen voi olla juuri tuossa että en pysty töihin kuten muut. Ja uuden saman tyyppisen työn saaminen samoilla järjestelyillä on tosi epätodennäköistä. Työhaluja siis on mutta realismia myös. Ap
Mikset mene työterveyslääkärille kertomaan alentuneesta työkyvystä? Sun on ehkä mahdollista päästä osa-aikaeläkkeelle.
osa -aika eläke on luultavasti pienempi,kuin esim, työmarkkinatuki, jos ei töitä löydy, kannattaa miettiä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok kiitos. Aloin vaan tätä miettiä että miten menee. Antaisin mitä vaan että saisin nykyisessä työssä jatkaa, koska erikoisjärjestelyillä tässä olen pärjännyt. Välillä paremmin välillä huonommin, mutta kuitenkin. Mutta tiedän kyllä että yksi syy pois potkimiseen voi olla juuri tuossa että en pysty töihin kuten muut. Ja uuden saman tyyppisen työn saaminen samoilla järjestelyillä on tosi epätodennäköistä. Työhaluja siis on mutta realismia myös. Ap
Mikset mene työterveyslääkärille kertomaan alentuneesta työkyvystä? Sun on ehkä mahdollista päästä osa-aikaeläkkeelle.
osa -aika eläke on luultavasti pienempi,kuin esim, työmarkkinatuki, jos ei töitä löydy, kannattaa miettiä
Sitten saa osittaista ansiopäivärahaa lisäksi jos on työtön ja osatyökyvyttömyyseläkkeellä.
Vierailija kirjoitti:
Tietenkin saa! Mitä ihmettä sinun päässäsi liikkuu, kun edes kysyt tällaista? Perustuslaki on voimassa myös sairaitten ja vanhusten kohdalla, jopa laitoshoidossa olevien. Joskus laitoshoidossa olevien ei sallittu muuttaa toisen kunnan riesaksi, mutta sekin on muuttunut.
Miksi tätäkin on joku alapeukuttanut, vahingossako?
Työtön saa asua vaikka ulkomailla, jos vaan on työmarkkinoitten käytettävissä. Eikä ole mitään rajaa siinäkään, kuinka kallissa asunnossa Helsingin arvoalueella, kunhan on varaa maksaa itse vuokraansa tai muut asumiskulut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihminen saa vapaasti valita asuinpaikkansa. Työtä on vastaanotettava työssäkäyntialueelta, jonka säde on 80 km tai 1,5 tuntia kotoa. Näin riippumatta siitä, onko ajokorttia, autoa tai joukkoliikennettä.
Palveluja ei tuoda kotiin, eikä asumistukea makseta normia enempää, vaikka asumiskulut olis miljoonan kuussa. Eikä erotusta kateta toimeentulotuella.
Meinaatko tosissas, että ihmisen olisi kuljettava kävellen 160 km päivässä työmatkaa? Pistätkö mustaa valkoisella tänne nähtäväksi?
Niin, ei tässä eteläsuomalaisessa pikkukaupungissakaan pääse bussilla kuin naapurikaupunkiin. Ollaan just noin 80 kilsan päässä pääkaupunkiseudulta jossa on ihan omia työttömiä valtavasti että eipä sinnekään tarvi lähteä. Avoimiin paikkoihin on valtavasti hakijoita. Eivät enää ota täälläkään edellisiin vuokrapaikkoihin joten ihan sama missä asuu ja oleilee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, minuakin neuvoivat TE- toimistossa pysymään työttömänä työnhakijana koska eläkeikä on lähellä. Rahallisesti paras ratkaisu minulle. Voin halea ihan mitä paikkoja vaan mutta ei kukaan ota työhön sopimatonta töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei kukaan pakota muuttamaan. Asumistukea saavaakaan kukaan ei pakota muuttamaan. Jos vuokra on Kelan mielestä liian korkea, maksat vain itse enemmän. Pakkomuutosta puhuvat he, joille Kela on maksanut koko vuokran ja nyt joutuisivat itsekin maksamaan jotain.
Nyt puhut paskaa. Jouduin pari vuotta sitten yhdeksi kuukaudeksi hakemaan toimeentulotukea Kelasta. Sain silloin myös asumistukea, jota Kela ei todellakaan maksanut kokonaan. Sieltä tuli välittömästi kitinää että asun liian isossa ja kalliissa asunnossa siihen nähden että olen yksin. Sanoin että ei voi olla pienempää koska olen lasten etävanhempi ja heidän takia on tilaa enemmän kuin yksiö. Virkailija totesi että ok, jos olisi pitänyt hakea pidemmälle ajalle toimeentulotukea, niin ilman tätä lieventävää seikkaa olisi ol
"Ongelma on siinä, että näissä tilanteissa nyt olevilla ihmisillä ei ole voimavaroja eikä osaamista tehdä tuollaisia virallisia valituksia. Nyt tarvittaisiin lakimiehiä, jotka hoitaisivat näitä asioita pro bono vähäosaisten puolesta."
Ei auta mitään, koska nykyinen hallitus muutti tuon lakiin eli valitus ei mene läpi. Sen sijaan oikea kohde olisi ihmisoikeusryhmät ja valitus kansainvälisille tahoille, esim. EU.lle, jolta SUomi on jo aiemmin saanut lukuisia huomautuksia ensisijaisten tukien pienuudesta. Nythän myös toissijaiset etuudet on leikattu, joihin Suomi on vastineessaa aina vedonnut. Suomi on tarkka maineestaan ja Suomella on hyvä maine ihmisoikeusasioissa, joten kuvittelevat, että voivat aina vedota siihen. Nyt hallitus tekee tuhojaan tälläkin asialle ja kuvittelee, ettei sillä ole mitään seurauksia. Jonkun tahon pitäisi tehdä julkiseksi tämä asia SUomen rajojen ulkopuolelle ja painostaa siten hallitusta. Vetoaminen johonkin tarkkailuluokkaan ja sitä myötä kuitenkin tuleviin leikkauksiin ei auta, koska hallitus on leikannut ensisijaisesti vähäosaisilta, mikä ei ole hyväksyttävää. Leikkaukset voidaan kohdistaa oikeudenmukaisemmin, siten, ettei SUomen maine kärsi.
Vierailija kirjoitti:
Olen töissä ollessani asunut koko ajan alle 400 vuokra asunnossa. Tienaan nettona 2000-2300 euroa. Olen asunut 18 vuotta tässä samassa asunnossa. Rahaa on siis jäänyt säästöönkin aika paljon mutta aluksi palkkani oli vain 1400 euroa nettona mutta nyt ollut 10 vuotta 2000 euroa vähintään.
No sinähän voisit toimia esimerkillisesti palstan ilmapiirin mukaisesti ja luovuttaa halvan vuokra-asuntosi köyhille, joilta leikataan nyt tuet sen takia, että he elävät "ylikalliissa" asunnossa. Koska halpoja asuntoja ei ole tarpeeksi on moraalisesti väärin, että asut halvassa asunnossa hyvätuloisena.
Jos on edullinen asunto niin nyt jos koskaan siinä kannattaa pysyä.
Vierailija kirjoitti:
Ihminen saa vapaasti valita asuinpaikkansa. Työtä on vastaanotettava työssäkäyntialueelta, jonka säde on 80 km tai 1,5 tuntia kotoa. Näin riippumatta siitä, onko ajokorttia, autoa tai joukkoliikennettä.
Palveluja ei tuoda kotiin, eikä asumistukea makseta normia enempää, vaikka asumiskulut olis miljoonan kuussa. Eikä erotusta kateta toimeentulotuella.
Siksi siinä onkin tuo 80 km TaI 1,5h
Jos ei autoa eikä joukkoliikennettä, niin kävellen tulee tuo 1,5h nopeasti täyteen. Polkupyörällä pääsee toki kauemmas, mutta kummassakaan tapauksessa ei tarvitse mennä 80km päähän töihin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos ei autoa eikä joukkoliikennettä, niin kävellen tulee tuo 1,5h nopeasti täyteen. Polkupyörällä pääsee toki kauemmas, mutta kummassakaan tapauksessa ei tarvitse mennä 80km päähän töihin.
Kyllä siitä karenssi tulee, jos ei mene.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siitä karenssi tulee, jos ei mene.
Ei hitossa tule jos ei kävellen voi käydä 80 km päässä!
EI ! Tulee lauma äärioikeisolaisia ja ajaa, hallituksen luvalla, sinut ja perheesi kadulle, metsään, suolle tms. Asumuksesi ulosmitataan ja myydään sijoitusasunnoksi grynderille. Pelastutt vain ottamalla itseäsi niskasta kiinni ja MENEMÄLLÄ töihin jonnekin muualla.