HS: Lääkäri valittaa työstään, tulot 7400€/kk
Olisi kuulemma liian raskasta käydä viitenä päivänä viikossa töissä. Niin, aika monilla muillakin aloilla työ on hyvin kuormittavaa, mutta koko palkan tarvitsee kuluista selviytyäkseen.
Lääkäteitä pitäisi kouluttaa runsaasti lisää.
Kommentit (272)
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni teistä tekee normaalin päivätyön ohella myös yöpäivystyksiä?
Esimerkiksi korjausalalla tämä on todellisuutta. Tehtaiden kunnossapidoissa, kylmäkonehuoltajat, oviasentajat jne.
Tuon ettei lääkäreillä ole juuri mitään käsitystä nykymaailmasta, kuvaa myös hyvin se miten he jatkuvasti itkevät avustajien puutetta. Jumalasta seuraavan lääkärin pitää ihan itse opetella käyttämään tietojärjestelmiä, pitää itse tehdä potilaskirjaukset, pitää itse kutsua potilas odotushuoneesta, pitää itse vetää paperi tutkimuspöydän päälle jne. Joku lääkäri kertoi närkästyneenä, miten oli joutunut tukemaan vanhaa potilastaan tämän noustessa ylös tuolilta!
Ei missään muussakaan asiantuntijatyössä ole ollut mitään sihteereitä hoitamassa kaikkea enää kymmeniin vuosiin, vaan korkeasti koulutetut ihmiset joutuvat esimerkiksi itse lisäämään paperia tulostimeen sen loputtua.
Vierailija kirjoitti:
Lääkärit yleensä alkoivat tehdä vasta kolmea päivää viikossa tuossa viidenkympin hujakoilla, mutta nyt nuori sukupolvi on näklöjään ottanut sen koko uransa työajaksi.
Ovatko he firettäjiä? Vanhempansa sijoittaneet heidän lapsilisänsä niin hyvin, että on varaa tehdä noin kun on varallisuutta kertynyt mukavasti jo alaikäisenä.
Vierailija kirjoitti:
Ymmärrän, että lääkärit voivat ajatella että hyvä palkka tulee pienemmälläkin panostuksella. Saattaa myös olla, että työ on niin kuormittavaa, että siitä palautuakseen ja pitääkseen yllä hyvää työn laatua haluaakin tehdä lyhyempää työaikaa.
Entäs jos poliisit alkaisivat perustelemaan samalla tavalla vapaa-ajan tarpeitaan kuin lääkärit? Poliisi joutuu painimaan paljon rankemmissa paikoissa paljon pienemmällä palkalla eikä turhasta rutise! Yhteiskunta olisi täysin sekaisin jos poliisit alkaisivat elää kuin lääkärit.
Miten tämä on laskettu, misdä laskuri ? Tai paljon pitää vuosiansion olla että näin on?
Vierailija kirjoitti:
Tästä kysyisin tältä asianajajalta että mistä saat asiakkaasi? Kiinnostaa näin alaa harkitsevana. Mistä niitä tulee?
miettivä
Olen tuo asianajaja, yksinyrittäjä, jolta tätä kysyttiin. Kirjoitin omasta tilanteesta sivulla 6 ja viime vuoden tulot siis noin 5400 netto/kk.
Eli mistä saan asiakkaani, oli siis kysymys.
Minullahan nykyään on eri tilanne kuin aloittelevalla juristilla, sillä kun oma toimistokin ollut jo 18 v nimeä on kertynyt "piireissä" vuosien varrella.
Tärkeimmät asiakassaannit minulla tällä hetkellä ovat:
1. Lehtimainonta
Älkää koskaan aliarvioiko lehtimainontaa, vaikka kaikilla pääsy nettiin. Vanhemmat ihmiset eivät yleensä etsi asianajajaa netistä, vaan kun ilmoitus on lähes viikottain ilmaisjakelulehdissä, jotka luetaan tarkasti, niin sen lehti-ilmoituksen perusteella soittavat.
Vanhemmat ihmiset ovat tärkeitä, sillä
Tälle asianajajalle vielä.... Miten oli siis alkuvaiheessa? Miten silloin rhoitus toimi? Vai mitä tarkoitat että asiakkaita 0?
Minusta lääkäreille voisi maksaa tuon 7k kokoaikatyöstä julkisella puolella, mutta ei enempää. Ongelmana on, että julkisella on paljon perusmaistereita 5-8k palkoilla ja johtajatasolla vielä paremmilla palkoilla, jolloin tuloero lääkäreihin on mielestäni liian pieni. Eli pitäisi laskea sitten myös asiantuntijatyön tulot max 5k ja johtajille ehkä sama kuin lääkäreille, eli max 7k. Nyt on iso porukka aivan ökypalkkaisia, mutta taidoiltaan melko taviksia julkisella puolella, töissä joihin pystyisi myös amk:n käyneet. Lääkäriä ei kuitenkaan voi helposti korvata.
Vierailija kirjoitti:
Tuon ettei lääkäreillä ole juuri mitään käsitystä nykymaailmasta, kuvaa myös hyvin se miten he jatkuvasti itkevät avustajien puutetta. Jumalasta seuraavan lääkärin pitää ihan itse opetella käyttämään tietojärjestelmiä, pitää itse tehdä potilaskirjaukset, pitää itse kutsua potilas odotushuoneesta, pitää itse vetää paperi tutkimuspöydän päälle jne. Joku lääkäri kertoi närkästyneenä, miten oli joutunut tukemaan vanhaa potilastaan tämän noustessa ylös tuolilta!
Ei missään muussakaan asiantuntijatyössä ole ollut mitään sihteereitä hoitamassa kaikkea enää kymmeniin vuosiin, vaan korkeasti koulutetut ihmiset joutuvat esimerkiksi itse lisäämään paperia tulostimeen sen loputtua.
Kaipaavat hoitajia tekemään kaiken heidän puolestaan, mutta eivät ymmärrä, että hoitajilla on omat tehtävänsä, eikä niihin kuulu lääkärin henkilökohtaisena palvelijana toimiminen.
Lääkäriltä vie tasan kaksi sekuntia vetää se paperi tutkimuspöydälle, kun taas siihen että jonkun hoitajan tulisi keskeyttää oma työnsä ja tulla tekemään se lääkärin puolesta menisi paljon kauemmin kaikilta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kun ja jos noin kateellinen on, hankkikaa ihmiset itsellenne koulutus ja hakeutukaa vaikka sitten siihyen kadehtimaanne lääkärin ammattiin! Kyllä sitä porata ja ulvoa saa jos jää kaljapullon kanssa sohvalle muniaan raapimaan ja hakee elantonsa ruokajonoista ja sossun knssalta.
jokainen terve ihminen on oman elämänsä herra. Turha uikuttaa ja valittaa. Vaikka helpointahan se on rääkyä kovaa elämäänsä ja haukkua niitä jotka ovat viitsineet tehdä jotain omansa eteen. Mutta kun se koulutus kestää ainakin sen kuusi vuotta ja opiskella pitää ja nähdä vaivaa, eihän me herranjumala sellaiseen aleta!
Helpompaa heittäytyä yhteiskunnan elätettäväksi, kuka hullu nyt sormeaan nostaa kun voi vallan hyvin vapaamatkustaa. Paisti me tyhmät jotka haluamme olla itse oman elämämme herroja riippumatta sossun armopaloista. Me jotka halu
Moi lekuri 😌
Ongelma ei ole palkka vaan kuristusote, jonka lääkärit ovat saaneet työnantajastaan. Koska julkisella puolella on lääkäripula, suostutaan vaatimuksiin, joihin ei millään muulla asiantuntija-alalla suostuttaisi. Esimiehen pitäisi lähteä siitä, että työ tulevat hoidetuksi ja potilaiden tarpeet ovat ensisijalla. Nyt lääkärit päättävät mitä, milloin ja mihin aikoihin tekevät ja työnantaja suostuu, koska pelkää ettei muutoin saa sitäkään vähää.
Vierailija kirjoitti:
Eräs läheinen tuttavani on hammaslääkäri. Hän sanoi että voi joku viikonloppu tarkastaa ja tarvittaessa paikata hampaani (mulla tosi hyvät hampaat joten ei mitään isompaa korjaustarvetta, ei tiedossa olevia reikiä) omalla asemallaan.
Samaan hengenvetoon sanoi että ainiin, hänen kyllä täytyy maksaa hammashoitajalle että tulee mukaan kun hoitaja ojentaa välineet eli sen hammaspeilin, piikin millä poistetaan hammaskiveä jne. Kysyin eikö hän voi itse varata niitä välineitä etukäteen siihen potilaan rinnan päälle siirrettävälle tasolle? Ei käy kun se on kuulemma hoitajan työ.
Sanoin että voin käydä terveyskeskuksen hammaslääkärillä. Ja se tulikin halvemmaksi minulle kuin maksaa kaverin hammashoitajalle viikonloppuhintaa mun hampaiden tarkastuksen avustamisesta.
Että ihan samaa touhua se on hammaslääkäreillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka moni teistä tekee normaalin päivätyön ohella myös yöpäivystyksiä?
No jaa.. miksi lääkärit eivät sitten suostu kolmivuorotyöhön? Tervetuloa tekemään samaa työaikaa kuin esim. sairaanhoitajat erikoissairaanhoidossa. Eilen olin iltavuoron klo 21 asti ja tänään alkaa 12t yövuorot. Ja ensi viikolla kahden vapaan jälkeen alkaa aamuvuorot.
Päivystävillä aloilla tehdään normaalin työn lisäksi 4-5 päivystysvuoroa kuukaudessa ja omalla kohdalla se tarkoittaa noin 47 tuntia viikossa täydellä työajalla. Jos olisi 12 tunnin vuorot niin siinä tulisi kieltämättä hyvin vapaa-aikaa kun tarvitsisi tehdä vain 3 tai 4 vuoroa viikossa.Jos kokonaistyöaika olisi 38 tuntia 15 minuuttia niin voi olla että jaksaminen olisi parempaa. Haittapuolena tarvittaisiin vielä enemmän lääkäreitä kuin nykyisessä järjestelyssä.
Vierailija kirjoitti:
No onhan se terveyskeskuslääkärin työ melkosta koirantyötä.... Kuunnella mummojen rutisemisia joka pikku asiasta.
Mielenterveyspotilaa ja päihdeongelmaiset ovat myös melko kuormittavia. Harvoin ongelmat ovat ratkaistavissa yhdellä terveyskeskuslääkärin tapaamisella. Masetunut ei halua lääkitysta vaan terapiaa mitä Kela ei myönnä ennen lääkekokeilua ja päihdeongelmaiset ruinaavat lääkkeitä joita voi myydä toreilla.
Vierailija kirjoitti:
Olen huomannut, ettei lääkäreillä ole minkäänlaista käsitystä siitä, miten vaikea nykyisin on saada työtä ihan kaikilla muilla aloilla kuin terveydenhuollossa. On todella haitallista, että lääkäreiltä puuttuu monesti kosketus ns. normaalin ihmisen elämän vaikeuksiin, koska asiakkailla on paljon työttömyyttä ym. huolia. jotka liittyvät sairastamiseen ja siihen liittyvään syrjäytymiskierteeseen.
Ei kaikilla terveyskeskuksen potilailla ole ongelmia mutta monella voi toki olla. Valitettavasti aina ei ole aikaa käydä läpi työttömyyttä ja muita elämän vaikeuksia kun lääkäri keskittyy enemmän siihen asiaan minkä vuoksi on tultu vastaanotolle. Ei lääkärillä ole keinoja auttaa työttömyydessä tai syrjäytymisessä vaan ne ovat enemmän sosiaalityöntekijän osaamisalueella. Aikoinaan on toki kysytty lääkärintodistusta mm. astianpesukoneen hankkimista varten suurperheelle sosiaalitoimiston piikkiiin kun äidin selkä kipeytyi tai on haluttu todistus että saadaan parempi vuokra-asunto ohi jonojen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Verojen takia ei kannata tienata 5 000 eur enempää. Muuten lisäpalkasta menee enemmän veroa kuin jää käteen.
Tämä on Suomen ongelma. Ansiotulojen progressio pitäisi olla pienempi. Harva haluaa parempipalkkaisilla aloilla tehdä enää yhtään lisää töitä, kun tienatusta eurosta jää alle puolet käteen. Työn tuottavuus nousisi kun kovapalkkaiset saataisiin tekemään maksimimäärä töitä.
No, itseppä olette sosialismia kannattaneet ja näin saaneet maailman korkeimpiin kuuluvan byrokratian ja veroasteen.
Ahneutta se om verotuskin.
Eikö sadussa opetettu että ahneella on paskainen loppu.
Vierailija kirjoitti:
Miksi aina kerrotaan että joku saa palkkaa esim. 7400€ vaikka verojen jälkeen palkka onkin vain noin 4900€. Eikö olisi oikeudenmukaisempaa käyttää sitä lukua mikä jää käteen.
"Vain" 🙄 Noh, onhan tuossa tuota silti.
Vierailija kirjoitti:
Se onkin ihanan halpaa, kun proffien ja lääkärien palkalla sitten täytellään kerran kuussa järjestelmän uumenista joku lomake, jonka ennen olisi sihteeri täyttänyt joka päivä jollekin talossa. Palkkaan käytetty raha kohtaa tehokkuuden niin hienolla tavalla, että ei enää ihmetytä edes Aaltolan säästävinkit shampanjan vaihtamisesta skumppaan!
Tasapuolista juu, järkevää verojen käyttöä ei missään nimessä.
Vierailija kirjoitti:
En ole terveyskeskuksessa töissä ja en tee poliklinikkatyötä kuin harvoin. Erikoisalaa valitessani totesin että mitä vähemmän kirjallista työtä niin sen parempi. Tietojärjestelmistä sanon että osa toimii ihan hyvin mutta aina ei ole mitään tietoja potilaasta joka on tulossa leikkaukseen ja silloin menee aikaa ihan tiedon etsimiseen eli ei se kovin tehokasta ajankäyttöä ole mennä tietojärjestelmästä toiseen tai sitten tilata tiedot toisesta sairaalasta. Kirjoitan itse potilasasiakirjamerkinnät ja välillä kaduttaa että en mennyt aikoinaan valinnaiselle konekirjoituskurssille peruskoulussa. Terveyskeskusajoista muistan että monisairaan vanhuksen tutkiminen oli iso operaatio kun vaatteiden pois otto ennen tutkimusta vei paljon aikaa ja sitten vielä pukeminen päälle. Potilailla ei yleensä tuossa vaiheessa ole kiirettä mutta kun jonossa on muitakin ja he odottivat pääsevänsä aina aikataulussa vastaanotolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi aina kerrotaan että joku saa palkkaa esim. 7400€ vaikka verojen jälkeen palkka onkin vain noin 4900€. Eikö olisi oikeudenmukaisempaa käyttää sitä lukua mikä jää käteen.
"Vain" 🙄 Noh, onhan tuossa tuota silti.
Katkerat ja kateelliset demarit ulisee, kun joku 10 vuotta ammattiinsa kouluttautunut saa viisi tonnia käteen kuussa. Paljon turhemmasta työstä ja vähemmällä vaivalla voi tienata paljon enemmän.
Olen huomannut, ettei lääkäreillä ole minkäänlaista käsitystä siitä, miten vaikea nykyisin on saada työtä ihan kaikilla muilla aloilla kuin terveydenhuollossa. On todella haitallista, että lääkäreiltä puuttuu monesti kosketus ns. normaalin ihmisen elämän vaikeuksiin, koska asiakkailla on paljon työttömyyttä ym. huolia. jotka liittyvät sairastamiseen ja siihen liittyvään syrjäytymiskierteeseen.