Itsemurhan eettisyys
Tuolla oli hyvää keskustelua itsemurhan eettisyydestä. Ikävä kyllä keskustelu poistettiin, mutta haluan tuoda oman näkemykseni jonka kerkesin kirjoittaa mutta en julkaista:
Itsemurha on väärin, koska se on nimensä mukaisesti itsekästä ja vaikka siinä kuolee vain tekijä itse, niin on se edelleen murha. Kaikki elämä on arvokasta ja jokainen kuollut jättää taakseen useita surevia joiden on pakko jatkaa elämää sen tiedon kanssa että rakastettu ihminen tappoi itsensä. Tämän takia itsemurha on itsekäs teko, jossa tekijä hakee vain itselleen huomiota ja helpotusta välittämättä muista läheisistä. Kaikilla meillä on läheisiä, jotka meitä kaiholla muistelevat poistuttuamme. Huonona hetkenä se vain helposti unohtuu eikä sitä välttämättä tiedä kuinka moni oikeasti toisesta välittää.
Eutanasia on sitten eri asia eikä sitä edes kutsuta armomurhaksi vaan armokuolemaksi. Eutanasia ei ole täysin itsekäs teko, koska siinä säästetään itsensä lisäksi myös läheisiä tarpeettomalta tuskalta eikä toivoa tilanteen paranemiseksi tulisi olla. Myös yhteiskunta säästää rahaa kun turhia hoitoja ei tarvitse kustantaa. Usein eutanasiassa myös henkilö itse kertoo avoimesti syyn teolleen ja toteaa, ettei syy ole läheisten vaan jonkin heistä riippumattoman sairauden tai vamman jota ei voi korjata.
Aiemman keskustelun aloittaja muuten vaikutti itsetuhoiselta. Toivottavasti hän näkee tämän eikä joku moderoija tätä poista. Pikkasen kiva kun toinen huutaa apua hakemalla täältä tukea ja palstan ylläpito päättää auttaa vetämään liipaisimesta vaientamalla avunhuudot. Negatiiviset asiatkin kuten itsemurha kuuluvat yhteiskunnalliseen ja filosofiseen keskusteluun ja niistäkin on pystyttävä keskustelemaan.
Kommentit (66)
Vierailija kirjoitti:
Sen jälkeen kun teen itsarin, ei kiinnosta tippaakaan mitä muut ajattelee. On itsekästä, olen tyly. Mutta ongelmat ovat minun, eikä niitä ole nämä "muut ihmiset" auttaneet ratkaisemaan. Toisaalta, nyt voin niin hyvin, ettei ole mitään syytä kiirehtiä kuolemaa, sen aika tulee sitten kun niin on päätetty.
Itsemurha ei ole rikos.
Tää oli hyvin kiteytetty, kiitos kommentista. Itse vähän tuohduin. Suututtaa tollaset AP ihmiset niin pohjattomasti.
Vierailija kirjoitti:
Lahjoittakaa perintönne hyväntekeväisyyteen, antakaa käyttökeilpoisia tuotteita vähävaraisille ja poistukaa niin, ettei kukaan muu vahingoitu tai saa traumoja.
Näin tv-ohjelman, jossa isukki ripustautui rappuun ja KAHDENSANVUOTIAS lapsi löysi hänet.
Julmaa ja vastenmielistä omaa lasta kohtaan.
Hakekaa apua, sekopäät, kaikilla meillä on toisiaan vaikeaa tai todella vaikeaa.
Kannattaa muistaa, että ihmiset jotka tekevät tuolla tavalla itsemurhia eivät suuremmalla todennäköisyydellä ole terveitä päästään. Heillä voi olla esim pahat mania/psykoosikohtaukset päällä eikä silloin kykene ajattelemaan muiden ihmisten parasta.
Vierailija kirjoitti:
Entä jos on lapsia hyväksikäyttävä, väkivaltainen narkomaani? Saako silloin tehdä itsemurhan?
Niimpä. APlla tähän varmaan tilannekohtaiset hyväksytyy ratkaisumallit, kutsuttakoon sitä sitten millä nimellä tahansa, muttei varmaan vähiten kaksinaamaiseksi. Ja pitääkö ne muuten muistaa ilmlttaa sitten, ettei omaiset jää suremaam, et tässä lista miksi hyväksyttyä? Ettei "vahingossa" jää suremaan ja nyyhkimään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lahjoittakaa perintönne hyväntekeväisyyteen, antakaa käyttökeilpoisia tuotteita vähävaraisille ja poistukaa niin, ettei kukaan muu vahingoitu tai saa traumoja.
Näin tv-ohjelman, jossa isukki ripustautui rappuun ja KAHDENSANVUOTIAS lapsi löysi hänet.
Hakekaa apua, sekopäät, kaikilla meillä on toisiaan vaikeaa tai todella vaikeaa.
Kannattaa muistaa, että ihmiset jotka tekevät tuolla tavalla itsemurhia eivät suuremmalla todennäköisyydellä ole terveitä päästään. Heillä voi olla esim pahat mania/psykoosikohtaukset päällä eikä silloin kykene ajattelemaan muiden ihmisten parasta.
Niin, mutta kun eihän sillää oo väliä että ei saanut apua, vaan sillä ettei osannut edes parantua ni vihat niskaan vielä siitä kiikustakin pisteeksi iin päälle,kirsikaksi kakkuun.
Vierailija kirjoitti:
Uskoakseni sekin on melko itsekästä vaatia jotakuta elämään ihan vain sen takia, että itsellä ei tule paha mieli.
Nimenomaan. Nämä itsemurha on itsekäs teko huutelijat on ihan lapsen tasolla näissä kysymyksissä. Lapsella voi vielä tulla sellainen olet tyhmä ja itsekäs kun kuolet raivoreaktio ja hahmottaa tilanteen vain itsen kautta ja nähdä vain sen aspektin että toinen lähtee ja jättää ja niin kuin se valitsisi niin. Koska ei ole vielä aivot ja persoonallisuus kehittynyt tarpeeksi ja se on ihan ok. Mutta aikuisen täytyy kyetä näkemään itsemurha jo sellaisena laajempana ja monisyisenä kysymyksenä ja hahmottaa niitä asioita siellä taustalla ja tiedostaa masennus sairautena. Ja myöskin se että ei voida tehdä mitään yhtenäistä linjanvetoa ja tuomita jonkun filosofian pohjalta vaan että jokainen tilanne ja tarina siellä taustalla on aina yksilöllinen. Toki näin muuten jos esim lähipiirissä sattuu niin kaikki surun ja vihan tunteet on ihan ok ja siihen voi kyllä myös kuulua sellainen katkera tunne että toinen oli itsekäs.
Vierailija kirjoitti:
Uskoakseni sekin on melko itsekästä vaatia jotakuta elämään ihan vain sen takia, että itsellä ei tule paha mieli.
Juurikin näin. Kiitos.
Vierailija kirjoitti:
Tuo on ihan samanlainen statement kuin että syöpään kuoleminen on itsekästä. Tai kuoleminen ylipäätänsä. Ei ole itsekästä kuolla. On tosi empatiakyvytöntä ja näköalatonta jos ei kykene samaistumaan itsetuhoisen asemaan ja itse masennukseen sairautena ja miten se vaikuttaa. Ihan pimeetä ruotia jotain itsemurhan 'moraalia' n 90% tapauksista. On olemassa se ihan pieni prosentti jossa itsemurha tehdään jonkun ideologisen tai poliittisen syyn takia mikä on taas asia erikseen JA TOISAALTA myös esim sotatilanteissa kautta historian ollut sotilaita jotka tekee itsemurhan/ uhraa itsensä sodassa jonkun yhteisen isomman hyvän vuoksi, pelastaakseen kaikki muut ja edistääkseen oman puolen voittoa. Mutta jättäkää nyt hyvä luoja normimasennuspotilaat rauhaan. Monesti syynä on nimenomaan ympäristö joka siihen tilaan rääkkää: koulukiusaaminen, kodin henkinen väkivalta, traumaattiset tapahtumat jne. Ei se ole ihmisen vika jos esim sai elämässä sellaiset vanhem
Kiitos. Että jaksoit selittää ihmisille nätisti. <3 Ehkä edes yhdellä syttyisi uusi ajatus aiheesta. Ymmärtämättömyys.
Vierailija kirjoitti:
Entä jos on lapsia hyväksikäyttävä, väkivaltainen narkomaani? Saako silloin tehdä itsemurhan?
Minä melkein ajattelisin niin päin että ne jotka on tehneet toiselle pahaa ansaitsisi ennemmin kärsiä rangaistuksen elävänä ja haluaisin että joutuvat oikeasti tiedostamaan touhunsa ja sitä kautta tuntemaan sen tuskan mitä muille aiheuttivat. Käymään henkisesti läpi ihan koko kiirstulen. Kuolema antaa poispääsyn ja helpotuksen ja pääsee pakoon vastuusta. Ja huomautuksena tähän vielä että huumeiden käyttö ei automaattisesti tarkoita että olisi rikollinen muulla saralla kuin huumausaineet tai että tekisi pahaa muille. Päihderiippuvaisilla monesti on itsellään juuri aika rankkaa historiaa just esim väkivalta tai hyväksikäyttökokemuksia historiassaan mikä on osasyy siihen riippuvuussairauteen. Narkkareita ei aina tarvitse rinnastaa johonkin hirveisiin tekoihin.
Vierailija kirjoitti:
Mitäköhän kuollut tekee huomiolla...
Kenelläkään ei ole velvollisuutta kärsiä siksi, että on tullut siitetyksi ja synnytetyksi. Lapsia tehdään mitä hirveimpiin olosuhteisiin, suoranaiseen kidutukseen, ja täysin väärin perustein. Kukaan ei ole velvollinen elämään ja jos mielen sisältö tai kehon kunto on niin huono, että itsemurha tuntuu ainoalta oikealta ratkaisulta, se voi sitä olla
Hyväksykää, ettette ymmärrä toisten kärsimystä, ja että teillä on valta vain omaan kehoonne. *Sinun* ei tarvitse tehdä itsemurhaa. Sinulla ei ole kuitenkaan mitään sanomista siihen, mitä toiset tekevät omille kehoilleen
<3
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä melkein ajattelisin niin päin että ne jotka on tehneet toiselle pahaa ansaitsisi ennemmin kärsiä rangaistuksen elävänä ja haluaisin että joutuvat oikeasti tiedostamaan touhunsa ja sitä kautta tuntemaan sen tuskan mitä muille aiheuttivat. Käymään henkisesti läpi ihan koko kiirstulen. Kuolema antaa poispääsyn ja helpotuksen ja pääsee pakoon vastuusta. Ja huomautuksena tähän vielä että huumeiden käyttö ei automaattisesti tarkoita että olisi rikollinen muulla saralla kuin huumausaineet tai että tekisi pahaa muille. Päihderiippuvaisilla monesti on itsellään juuri aika rankkaa historiaa just esim väkivalta tai hyväksikäyttökokemuksia historiassaan mikä on osasyy siihen riippuvuussairauteen. Narkkareita ei aina tarvitse rinnastaa johonkin hirveisiin tekoihin.
Juu, samoilla linjoilla, mut se kai jo eri keskustelu? Ymmärtääkseni tässä mainittiin ihan esimerkinomaisena jotain tekijöitä, että tarvitaanko jokin tekijä ylipäätään "oikeuttamaan" itsari, ei niinkään edes niin, että nuo välttämättä olisi niitä "oikeuttavia".-eri
Minä saan kyllä ihan itse päättää haluanko kuolla vai en. Sinulla tai kenelläkään muulla ei ole siihen mitään sanomista. Get over it.
Vierailija kirjoitti:
Sen jälkeen kun teen itsarin, ei kiinnosta tippaakaan mitä muut ajattelee. On itsekästä, olen tyly. Mutta ongelmat ovat minun, eikä niitä ole nämä "muut ihmiset" auttaneet ratkaisemaan. Toisaalta, nyt voin niin hyvin, ettei ole mitään syytä kiirehtiä kuolemaa, sen aika tulee sitten kun niin on päätetty.
Itsemurha ei ole rikos.
Ja vaikka olisikin rikos, mitä sitten? Miten sitä itsensä tappanutta muka rankaistaan? :D
Itsemurha ei todellakaan ole rikos. Mutta nämä hieman ranteita kertakäyttöveitsellä kerta viikkoon nyrhivät huomio.uorat rasittavat hoitojärjestelmää. (Huomionhakuista) persoonallisuushäiriöitä kun ei oikein voida hoitaa. Ja kyllä taustalta ei välttämättä löydy traumaattista lapsuutta tai nykyhetkeä. Jotkut vaan on oikeasti päästään vialla.
Vierailija kirjoitti:
Itsemurhassa ole mitään vikaa. Miksi ihmisen pitäisi täällä väkisin kärsiä jos on niin paha olla? Läheiset itkevät viikon kuoleman jälkeen ja sitten unohtavat.
Itsemurhassa ei ole mitään vikaa, eikä kenenkään tarvitse elää, mutta olet väärässä kun luulet tietäväsi että läheiset itkevät viikon kuoleman jälkeen ja sitten unohtavat. Minun lapseni on tehnyt itsemurhan, enkä minä unohda sitä koskaan. Tulen kuolemaan suruuni. Enkä silti voi ajatella että hän oli itsekäs tai teki väärin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsemurha ei ole rikos.
Ja vaikka olisikin rikos, mitä sitten? Miten sitä itsensä tappanutta muka rankaistaan? :D
Ennen kuin itsemurha dekriminalisoitiin, siitä rangaistiin monissa Euroopankin maissa: itsemurhan tehneen ruumis häväistiin ja valtio takavarikoi hänen omaisuutensa. Itsemurhayritykset ovat rikos edelleen useassa maailman maassa, ja niistä voi saada kuolemantuomion.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itsemurha ei ole rikos.
Ennen kuin itsemurha dekriminalisoitiin, siitä rangaistiin monissa Euroopankin maissa: itsemurhan tehneen ruumis häväistiin ja valtio takavarikoi hänen omaisuutensa. Itsemurhayritykset ovat rikos edelleen useassa maailman maassa, ja niistä voi saada kuolemantuomion.
Naurettavaa paskaa. Itsetuhoinen ihminen haluaa kuolla. Mikä ihmeen "rangaistus" tälle kuolemantuomio muka on? Sehän on päinvastoin tälle ihmiselle avunanto :D
Vierailija kirjoitti:
Itsemurha ei todellakaan ole rikos. Mutta nämä hieman ranteita kertakäyttöveitsellä kerta viikkoon nyrhivät huomio.uorat rasittavat hoitojärjestelmää. (Huomionhakuista) persoonallisuushäiriöitä kun ei oikein voida hoitaa. Ja kyllä taustalta ei välttämättä löydy traumaattista lapsuutta tai nykyhetkeä. Jotkut vaan on oikeasti päästään vialla.
Voi hyvä luoja. Huomionhakuinen persoonallisuushäiriö kuuluu cluster b häiriöihin yhdessä epävakaan ja narsistisen kanssa. TODELLAKIN on traumaattista lapsuutta taustalla näissä diagnooseissa. Yleensä huomionhakuinen ja epävakaa tulee nimenomaan narsistisen vanhemman henkisen väkivallan tuloksena joka on niin syvä kehityksen alusta asti kantanut core trauma ihan päivittäisessä elämän vuorovaikutuksessa että koko traumaa on vaikea edes itse uhrin tiedostaa. Toki muitakin syitä on. Persoonallisuushäiriöissä on myös korkea masetuneisuus ja ahdistuneisuus eikä huomiohakuisen masennus ole mitään huomionhakua. Ja jos joku huomiotahakeakseen nyhrii ranteitaan niin kyllä se ihan oikeasta ongelmasta kertoo. Tämä kommentti muistutti ihan yläasteesta. Siitä järjettömästä hierarkiasta että kuka on oikeasti masentunut ja kuka "huomiohoraa" eikä sil oo oikeesti mitään. Ihmettelin jo silloin. Ja ulkoapäinhän ei kukaan voi arvioida että kenen mikäkin oire on aito ja validi. Tämmöinen kommentointi pahimmillaan aiheuttaa sen että ihmiset ei uskalla hakea apua. Ja kyllä persoonallisuushäiriöitä voi hoitaa, työlästä se on ja sopivan terapeutin etsiminen etenkin, mutta hoitaa voi ja pitää.
Jokainen ihminen saa päättää itse omasta elämästään. Elämä on jokaisen ihmisen oma, ei kenenkään muun. Ei vanhempien, ystävien tai muiden läheisten. Minusta on äärettömän itsekästä syyllistää kärsivä ihminen ja vaatia jota kuta elämään siksi, ettei itselle tulisi paha mieli. Tällainen ihminen ei ajattele ketään muuta kuin itseään. Itsemurhan pystyy tekemään siististi niin ettei läheiset joudu edes näkemään ruumista tai niin ettei kukaan sivullinen joudu osalliseksi siihen itsemurhaan. Jokaisella ihmisellä on oikeus tehdä itsemurha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitähän sinä et voi tietää. Mikä on muiden ihmisen paras? Itsemurhan tehnyt on nimenomaan ajatellut että hänen kuolemansa on kaikkien etu.