Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Itsemurhan eettisyys

Vierailija
27.09.2024 |

Tuolla oli hyvää keskustelua itsemurhan eettisyydestä. Ikävä kyllä keskustelu poistettiin, mutta haluan tuoda oman näkemykseni jonka kerkesin kirjoittaa mutta en julkaista:

Itsemurha on väärin, koska se on nimensä mukaisesti itsekästä ja vaikka siinä kuolee vain tekijä itse, niin on se edelleen murha. Kaikki elämä on arvokasta ja jokainen kuollut jättää taakseen useita surevia joiden on pakko jatkaa elämää sen tiedon kanssa että rakastettu ihminen tappoi itsensä. Tämän takia itsemurha on itsekäs teko, jossa tekijä hakee vain itselleen huomiota ja helpotusta välittämättä muista läheisistä. Kaikilla meillä on läheisiä, jotka meitä kaiholla muistelevat poistuttuamme. Huonona hetkenä se vain helposti unohtuu eikä sitä välttämättä tiedä kuinka moni oikeasti toisesta välittää.

Eutanasia on sitten eri asia eikä sitä edes kutsuta armomurhaksi vaan armokuolemaksi. Eutanasia ei ole täysin itsekäs teko, koska siinä säästetään itsensä lisäksi myös läheisiä tarpeettomalta tuskalta eikä toivoa tilanteen paranemiseksi tulisi olla. Myös yhteiskunta säästää rahaa kun turhia hoitoja ei tarvitse kustantaa. Usein eutanasiassa myös henkilö itse kertoo avoimesti syyn teolleen ja toteaa, ettei syy ole läheisten vaan jonkin heistä riippumattoman sairauden tai vamman jota ei voi korjata.

Aiemman keskustelun aloittaja muuten vaikutti itsetuhoiselta. Toivottavasti hän näkee tämän eikä joku moderoija tätä poista. Pikkasen kiva kun toinen huutaa apua hakemalla täältä tukea ja palstan ylläpito päättää auttaa vetämään liipaisimesta vaientamalla avunhuudot. Negatiiviset asiatkin kuten itsemurha kuuluvat yhteiskunnalliseen ja filosofiseen keskusteluun ja niistäkin on pystyttävä keskustelemaan.

Kommentit (66)

Vierailija
61/66 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tää sama sanasta sanaan aloitus on ollut aiemminkin täällä. Pelkkä pyrkimys provosoida ihmisiä sanomalla, että itsensä lopettaminen olisi itsekäs teko.

Vierailija
62/66 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Tää sama sanasta sanaan aloitus on ollut aiemminkin täällä. Pelkkä pyrkimys provosoida ihmisiä sanomalla, että itsensä lopettaminen olisi itsekäs teko.

Voi se sellaisen mielestä olla, joka ei pysty käsittelemään mahdollisesti esim. itsensä aiheuttamaa kärsimystä. Kyllähän väkivaltainen aviomieskin saattaa ihan suuttua vaimolle siitä, jos tämä menee kuolemaan, eikä jatka elämää sadistin kidutusleluna.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/66 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä avustettu itsemurha on ihan ok. Se on jokaisen oma päätös. Tai pitäisi olla. En aio virua vaipoissa ja lähden täältä joko omin avuin tai avustetusti kun se aika tulee.

Joo, jos sen tekee itse, niin ok, mutta jos joku muu päättää tai painostaa päätökseen esim. pelottelemalla hoidon loppumisesta jne., niin sitten ei enää olekkaan.

Vierailija
64/66 |
14.10.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Uskoakseni sekin on melko itsekästä vaatia jotakuta elämään ihan vain sen takia, että itsellä ei tule paha mieli. 

Juuri näin. Sehän se on sitä suurinta itsekkyyttä.  MINÄ ja minun paha mieleni.

Omalla kohdallani, jos tilanne tulee että siihen haluan turvautua, teen sen.  Elämäni ja kroppani on vain minun ja ainoastaan minun.  Määräysvaltaa niihin ei todellakaan ole kenelläkään muulla. Vain minä tiedän joka omissa nahoissani elän mitä elämälläni haluan tehdä.

Vierailija
65/66 |
17.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole.

Mistä tämä jankkaus?

Vierailija
66/66 |
18.11.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole.