Ikävä 80- lukua. Ei ollut tietoakaan tällaisesta kansan kurjistamisesta kuin nyt.
Hallitus ajaa kansan köyhyysloukkuun sosiaaliturvaetuuksia leikkaamaalla. Ruokajonot kasvaneet roimasti. Olen vihainen ja pettynyt.
Kommentit (103)
Vierailija kirjoitti:
Ei hyvinvointivaltion ajatus kuollut ole. Se ajatus, että kansalaisia on syytä turvata kohtalon pahimpia kolhuja vastaan on edelleen pätevä, mutta kukas se sanoikaan aikoinaan osuvasti että, yhteiskunnan tulee tarjota turvaverkko mutta se ei saa muodostua riippumatoksi.
Hyvinvointivaltio? Hmm ... sen tarkoitus on ollut pohjoismaissa katkaista ihmisiltä siteet perheeseen. Ennen Perhe oli se paikka josta haettiin taloudellista ja muuta apua ongelmiin, mutta nykyään ihmiset on opetettu hakemaan se apu Valtiolta.
Pohjoismainen sosiaalidemokratia/kapitalismi on tehnyt ihmisestä kylmän. Ihmiset ovat laitostuneet, valtio kapaloi, opettaa, hommaa duunipaikan, maksaa eläkkeen ja hautaa.
Entä mistä ihminen hakee apua, kun valtiokaan ei enään pysty auttaa?
Voitaisiin tosiaan palata takaisin 80-luvun käytäntöihin ja mielenmaisemaan. Silloin ei odotettu, että valtio tekee kaiken puolestasi ja maksaa kaiken. Silloin valtio ei ollut ulottanut lonkeroitaan kaikkialle ja odotettu, että valtio maksaa kaiken. Mentiin töihin kuin töihin, eikä kitisty, että on sitä ja tätä itsediagnosoitua sairautta, joka oikeuttaa makoiluun sohvalla toisten rahoilla. Töitä tehtiin, koska se on kansalaisvelvollisuus ja ne pienetkin tuet, joita ehkä saatiin otettiin vastaan kiitollisina. Kyllä mulle käy tuohon paluu.
Kaikilla meillä on kuule rajoitteita!
Vierailija kirjoitti:
2030 tullaan sanomaan että kaipaan vuotta 2024 koska silloin asiat olivat todella hyvin.
Tuskin. Eiköhän silloin kaipuu ole vuosituhannen alkuun ehkä tai 2010-luvulle. No vanhemmilla edelleen 80-luvulle.
80-luvulla pienen palkkansa eteen piti tehdä suorittavaa työtä. Työ oli suorittamista eikä mitään mindmap-multitaskausta. Suuri osa väestöstä teki työtä pienellä palkalla. Pienellä palkalla sai ostaa leipää ja lihaa ja maitoa kaupasta. Limppariakin sai jo silloin. Nykyään sosiaaliettuuksilla saa samaa pöperöä kuin kasarilla pienelllä palkalla. Nykyään valikoima vaan on laajempi, kun kaupasta saa ostaa ihan mitä vaan. Voi sitten vertailla kun rahat ei riitä 10€ kaljaan. Silloin kasarilla ei ollut olemassa 10€ kaljaa. Mutta kummanlaisen yhteiskunnan kansalaiset haluaa? Tasapäistävän vai kilpailuun perustuvan? Ja mä en siis oo elänyt kasarilla. Tiedän monia ketkä on.
Vierailija kirjoitti:
Voitaisiin tosiaan palata takaisin 80-luvun käytäntöihin ja mielenmaisemaan. Silloin ei odotettu, että valtio tekee kaiken puolestasi ja maksaa kaiken. Silloin valtio ei ollut ulottanut lonkeroitaan kaikkialle ja odotettu, että valtio maksaa kaiken. Mentiin töihin kuin töihin, eikä kitisty, että on sitä ja tätä itsediagnosoitua sairautta, joka oikeuttaa makoiluun sohvalla toisten rahoilla. Töitä tehtiin, koska se on kansalaisvelvollisuus ja ne pienetkin tuet, joita ehkä saatiin otettiin vastaan kiitollisina. Kyllä mulle käy tuohon paluu.
Joo, mutta ne 80-luvun työpaikat pitäisi saada myös takaisin. Nyt ne on joko tehostettu eli karsittu pois, lopetettu eläkkeelle siirtyneiden johdosta tai ulkoistettu halpamaihin.
En mä muista sitä 1970-luvulla syntyneenä mitenkään noin ihanana aikana. Meidän perhe oli keskiluokkainen, insinööri-isän ja kampaaja-äidin perhe, 2 lasta.
Mutta nykymittapuulla meillä oli jumalattoman köyhää, muuten paitsi että oli omakotitalo kyllä. Eipä siinä pienessä kaupungissa missä asuttiin, juuri muita ollutkaan, kunnalla vaan jotain "sosiaalitapausten" vuokrataloja pari kerrostaloa. Normaalit ihmiset asui omakotitaloissa. Autona oli vanha Lada, jota talvella sai käsikäyttöisellä veivillä välillä veivata käyntiin, kun ei muuten käynnistynyt. Talvella siellä takapenkillä oli mummulamatkoilla paleltumisvaara, kesällä taas reidet jäi hiellä kiinni nahkapenkkehin ja teki kipeää irrottaa itsensä. Ruoka oli päivästä toiseen lihaa ja perunaa. Perunaa ja ruskeaa soossia, perunaa ja lihapullaa, sunnuntaina joskus perunaa ja kyljys. Matkoilla ei ollut varaa käydä, mitä nyt Neuvosto-Virossa käväistiin ja Kolmårdenilla Ruotsissa. Vaatteet oli kierrätettyjä tai itse tehtyjä.
Enkä mä muista kyllä mitään ihmeellistä yhteisöllistä positiivista mielialaakaan. Ihmiset oli mun naapurustossa ja suvussa kateellisina toisiaan mollaamassa selän takana vähän väliä. Joku osti liian hienon auton korttelissa - mikä prkleen pikkuporvari sekin on olevinaan... Joku rakensi liian ison talon - kyllä minä sanon että ei viittä vuotta mene niin joutuu myymään, ei sitä nyt sentään kartanoa tarvitse tavallisen duunarin laittaa... Minun äitini oli kotiäiti kun oltiin pieniä, ja naapuruston harput haukkuivat leipäsudeksi, joka elää isänsä kukkarolla. Koulussa kiusattiin ja kaikki aikuiset vaan oli sitä mieltä, että täytyy oppia pitämään puolensa. Lyö takaisin, sanoi omat vanhemmatkin kun itkin että mua kiusataan. Semmoista ihanaa kasaria oli mulla.
Vierailija kirjoitti:
"Voitaisiin tosiaan palata takaisin 80-luvun käytäntöihin ja mielenmaisemaan. Silloin ei odotettu, että valtio tekee kaiken puolestasi ja maksaa kaiken. Silloin valtio ei ollut ulottanut lonkeroitaan kaikkialle ja odotettu, että valtio maksaa kaiken. Mentiin töihin kuin töihin, eikä kitisty, että on sitä ja tätä itsediagnosoitua sairautta, joka oikeuttaa makoiluun sohvalla toisten rahoilla. Töitä tehtiin, koska se on kansalaisvelvollisuus ja ne pienetkin tuet, joita ehkä saatiin otettiin vastaan kiitollisina. Kyllä mulle käy tuohon paluu."
En ymmärrä näitä täysin naurettavia vastauksia. On vaikea sanoa onko vastaaja täysin seniili joka ei ymmärrä nykymaailman menosta vai joku vekkuli trolli.
Kukaan, ei kukaan voi olla enää tietämättä nykyajan työpaikkapulasta. ET VOI VERRATA NYKYAIKAA VUOSIKYMMENIEN TAKAISEEN AIKAAN JOLLOIN ERI ALOJEN TYÖPAIKKOJA OLI HUOMATTAVASTI ENEMMÄN. Nykyaikana monia 80-luvunkaan ammatteja ei vain ole. Niiden häviämisen myötä hävisi myös huomattava määrä avoimia työpaikkoja, myöskään virastoja ei ole samanlailla nykyään. Jokainen joka edes vähän seuraa uutisia tajuaa kyllä että Suomessa ei ole lamaa lukuunottamatta koskaan ennen potkittu työntekijöitä ulos kuin nykyään. massairtisanomiset, lafkojen konkurssit jne. Minkälainen idiootti jänkyttää vieläkin jotain"öyh öyh loiset eivät halua tehdä töitä öyh" kun ammattitaitoisten työttömien määrä VAIN LISÄÄNTYY JA NIITÄ UUSIA TYÖPAIKKOJA EI SYNNY. Tämänhetkinen työpaikkapula EI OLE SUOMALAISTEN TYÖTTÖMIEN VIKA JOSTA SUURIN OSA ON JO PITKÄN TYÖHISTORIAN TEHNEITÄ.
Toisekseen, 80-luvulla sai ihan samoja tukia kuin nykyään, tuilla elävät elivät normaalia hyvää elämää ja esim "virkistäytymiseen" sai moni tukiasiakas rahaa ilman vääntämistä. Monet köyhät saivat myös kotiinvietävää tukea/apua helpommin kuin nykyään. Siihen aikaan suurin osa tukikuluista ei mennyt ulkkiksille kun niitä ei vielä ollut pahemmin Suomessa. Ihme valetta tuo lässytys ettei 80-luvulla muka "loisia elätetty" vaikka sosiaalituet juoksivat ihan samanlailla, oli "sossunkämppiä" jne. Sieltä johtaa juurensa teidän seniilien muistikuva että kaikki työttömät olisivat sossu-makeja jotka käyvät etelässä ja vetävät lonkkaa sossun tukien voimin(Siihen aikaan ei pahemmin tarvinnut olla työtön koska työpaikkoja ja ammatteja oli enemmän saatavilla). Voit muuten lopettaa tuon suomalaisten herjaamisen. Kumma kun suomalainen työtön aina vain "makoilee kotona" senkin trolli.
80-luvulla ja jopa ysärillä, LAMAN AIKANA, meillä oli toimiva julkinen terveydenhoito. Miettikää, jopa laman aikana lääkärille pääsi heti ja sai hampaansakin hoidettua. Tämä oli ihan perus kauraa sen ajan Suomessa.
Tässä vähän sitä faktaa oikeasta elämisestä ainakin pk-seudulla. (Huvittavaa nuo jotka mölisivät ettei 80-luvulla ollut muka sisävessoja. Mitä hittoa nyt oikeasti??:D )
Mikä oli huoltosuhde siihen aikaan ja mikä se on nyt?
Vanoja kääpiä on nykyään paljon enemmän kuin kasarilla, nuorisoa ei kiinnosta työnteko. NL oli Suomelle hyvä kauppakumppani, kuten moni muukin ma, siltikin juntti-holkeri osasi tuhota Suomen talouden
Vierailija kirjoitti:
Ihana 80-luku kun Suomi nuoli Neuvostoliiton karvaista persettä.
Tämä on kyllä ihme legendaa. Erityisen ihmeellistä nykytilanteessa jossa koko itsenäisyys on luovutettu ulkomaille lakeja ja puolustusta myöten. "EU sääti lain", no ei voi mitään, EU sääti. Mutta onneksi ei enää ole normaaleja suhteita rajanaapuriin, niin ollaan niin itsenäisiä että.
Vierailija kirjoitti:
Kasarilla oli kyllä jo yhteiskunnan tuet olemassa, ja oli niitä "hamppareitakin", joille ei työnteko maistunut ja valitsivat elää tuilla. Meidänkin kunnassa oli muutaman vuokratalon alue, jossa niitä kunnan elättejä eli. Aika suuri osa oli päihdeongelmaisia, mutta oli niitä muitakin. Osa selvästi sairaseläkkeelle lähinnä kuuluvia ihmisiä.
Ei nykyäänkään niitä paljoa ole, jotka ihan vaan huvikseen "nauttivat" elämästä tuilla. Sanoisin, että kasarilla ja nykyään varmaan suunnilleen yhtä vähän. Harva nauttii niin köyhästä elämästä kumminkaan, kun varaa ei ole oikein mihinkään. Siihen aikaan vaan oli paljon työpaikkoja myös kouluja käymättömille erilaisissa tehtaissa esimerkiksi, kun nykyään kouluja käymättömän on vaikea päästä töihin minnekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kasarilla oli kyllä jo yhteiskunnan tuet olemassa, ja oli niitä "hamppareitakin", joille ei työnteko maistunut ja valitsivat elää tuilla. Meidänkin kunnassa oli muutaman vuokratalon alue, jossa niitä kunnan elättejä eli. Aika suuri osa oli päihdeongelmaisia, mutta oli niitä muitakin. Osa selvästi sairaseläkkeelle lähinnä kuul
Kyllä. Ja ensimmäinen kerta kun kikkarekokkareet päästettiin hallitukseen eli 1987-1991 niin Suomi lähti luisuun. Toki muitakin syitä oli, kuten NL:n kaatuminen. Mutta holkerihan ruiskutteli kasarin typerälle reaganismille, katsokaapa miten naurettavia juntteja tuon ajan suomi"jupit" olivat.
Jos nämä 80-luvun kulta-aikaa kaipailevat eläisivät nyt tuon ajan tapaan, alkaisi heillekin jäädä euroja säästöön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2030 tullaan sanomaan että kaipaan vuotta 2024 koska silloin asiat olivat todella hyvin.
Tuskin. Eiköhän silloin kaipuu ole vuosituhannen alkuun ehkä tai 2010-luvulle. No vanhemmilla edelleen 80-luvulle.
Ihmiset yleensä kaipaavat aikaa, jolloin olivat nuoria aikuisia. Ja aika todellakin kultaa muistot.
Vierailija kirjoitti:
Jos nämä 80-luvun kulta-aikaa kaipailevat eläisivät nyt tuon ajan tapaan, alkaisi heillekin jäädä euroja säästöön.
Kyllä, harmaa aikahan se aidosti oli. Mutta ihmiset eivät olleet niin tyhmiä kuin nykyään, some suurin syy tälle, nuoriso on aivan idi oottia. Ja en nyt puhu 30-50 vuotiaista mummeleista, jotka tietenkin ovat omasta mielestään nuorisoa.
Oli likaista - ihmiset likaisia.
Vierailija kirjoitti:
Mikä oli huoltosuhde siihen aikaan ja mikä se on nyt?
Niinpä. Ja eläkeläiset olivat tuolloin ihan oikeasti köyhiä.
Kaikki tulot, myös pääomatulot verotettiin samalla prosentilla kuin vastaavan kokoiset työstä saadut ansiotulot.
Tämän vuoksi maamme oli tasa-arvoisempi kaikille kansalaisille.