Mikseivät laihat ihmiset koskaan suostu kertomaan mitä syövät? Onko todellisuus , että välttelevät syömistä kuten anorektikot j
Kommentit (236)
Tämä on helppo.
Huomasin vähän alle 25-vuotiaana, että paino oli alkanut nousta. Eikä siinä silloin vielä pahaa ollut, olinkin kasvupyrähdyksen seurauksena aika laihanluikku niin kuin moni muukin teini-ikäänsä päättelevä 1980-luvulla.
Oleellista oli, että tajusin että jos paino nousee 2-4 kg vuodessa, se ei 10 vuoden kuluttua ole ensinkään hyvä asia.
Joten aloin syödä vähemmän.
En paljoa vähemmän, vaan juuri sen verran etten enää ahtanut mahaa joka syömisellä umpitäyteen. Enkä syönyt enää koko ajan jotain. En kieltänyt mitään ruoka-aineita, syön vain vähemmän.
Aluksi tuli hirveä nälän tunne, jos ei ollut kolmeen tuntiin syönyt, mutta se meni sitten ohi, ja sen jälkeen syömisiä on saanut ohjata oikea nälän tunne.
Eikä mahaa syödä umpitäyteen paitsi joissain harvinaisissa tilaisuuksissa kuten pidoissa tai paremmissa ravintolailloissa. Se, mitä tekee korkeintaan kymmenisen kertaa vuodessa, ei vaikuta mihinkään.
Tässä.
- M56, 178cm, 72kg
Vierailija kirjoitti:
Ei ne kerro. Väittävät voivansa syödä mitä vaan, mutta oikeasti eivät.boi. Ovat tosi tarkkoja sjömisistään
Annokset pieniä
Paljon kasviksia
Ei herkkuja, tai tosi harvoin ja pieniä määriä.
Eivät halua, että normaalipainoiset tai läskit olisivat yhtälaihoja,kuin he, koska tietävät saavansa hoikkana huomiota.
No olipahan katkeraa :D
Mutta olihan sulla tuossa pointtejakin, mitä kannattaa noudattaa. Kasvikset ja herkkujen vähentäminen eikait kenellekään tee haittaa.
Itse tosin mätän jättiannoksia kerran pari päivässä.
Miksei ylipainoiset ikuisuuslaihduttajat vaan hyväksy painoaan ja ala syömään paremmin?
Olen viiskymppinen ja aina ollut hoikka. Syön 1-2 kertaa päivässä. Päivällinen ja mahdollisesti iltapala. Ruokani on pääsääntöisesti melko vähähiilihydraattista. Epäilen itse että olen jonkinlaisella säästöliekillä koska jo työnikin puolesta osaan kyllä laskea ruokien energiasisällöt ja syön noin 1000kcal/päivä, eli vähän. Kävelen noin 10000 askelta/päivä.
Vierailija kirjoitti:
Me syömme vain silloin kun meillä on nälkä ja älyämme lopettaa ajoissa. Syömme ihan kaikkea samaa kuin te läskiperseetkin. Mutta meillä on kyky kontrolloida annoskokoja.
Alapeukutin. Pilasit muuten melko asiallisen kommentin läskiperse sanalla. Miksi hyvät käytöstavat ovat niin vaikeita tällä palstalla.
Olen laiha ja syön pitkälti niiden ravintosuositusten mukaan. Ne on oikeasti hyvät suositukset, joita harva sitten kuitenkaan noudattaa.
Vierailija kirjoitti:
Olen laiha ja syön pitkälti niiden ravintosuositusten mukaan. Ne on oikeasti hyvät suositukset, joita harva sitten kuitenkaan noudattaa.
Niin ja pystyn kyllä syömään ns. mitä vaan, kyse on määristä. Ei yksittäinen pizza tai jäätelö lihota, jos muuten syö hyvin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Me syömme vain silloin kun meillä on nälkä ja älyämme lopettaa ajoissa. Syömme ihan kaikkea samaa kuin te läskiperseetkin. Mutta meillä on kyky kontrolloida annoskokoja.
Alapeukutin. Pilasit muuten melko asiallisen kommentin läskiperse sanalla. Miksi hyvät käytöstavat ovat niin vaikeita tällä palstalla.
Eikä nuo lihavia läskiksi haukkuvat välttämättä edes ole itse hoikkia/laihoja. Täällä on niin helppo ottaa mikä rooli itseä milloinkin miellyttää.
Ylikalorit tuovat kiloja. Kymmenen kiloa vuodessa tulee jo siitä, että syö 200 kcal (kaksi leipäpalaa levitteen kera) vuorokaudessa liikaa. Tai pullan jne.
No mä kerron eilisen menun:
- 1 siivu pan carre leipää (= puolta ohuempi paahtoleipäsiivu), itsetehtyä päärynähilla (vähemmän sokeria kuin kaupan hilloissa) ja robiolajuustoa sen alla, maitokahvi, 1 dl ananasmehua n 180kcal
- lounas n 200g itsetehtyä quichea (pekoni-kasvis), 4 falafeliä mitkä jäi yli edelliseltä päivältä 500kcal
- maitokahvi 20kcal
- tortelloni burro&salvia 1/2 pakettia (125g kuivapaino) 411kcal
- 1 snickers patukka 280kcal
Mättöpäivä, tuli paljon hiilareitakin
1400kcal
Mutta ei tosiaan tarvitse nälässä kärvistellä tai syödä yksipuolisesti!
Normaalipainoinen olen vielä 60+v
Tunnen paljon hoikkia ihmisiä enkä ole havainnut, että he välttelisivät ruokailua. Mutta ehkä sen voisi sanoa, että he muita usemmin valitsevat listalta sen terveellisemmän vaihtoehdon. Pitävät siis vaistonvaraisesti huolta siitä, että ateriat ovat ravinto-opillisesti hyvin tasapainotettuja.
Tästä tulee mieleen tapaus, josta pari vuotta sitten edesmennyt mummoni usein kertoi. Hänen lapsuudenkotinsa lähistöllä eleli uusperhe, jossa oli pariskunta, miehen lapsia, naisen lapsia ja yksi yhteinenkin tenava. Tämän perheen äiti (äitipuoli) keitteli usein suuressa kattilassa keittoa.
Mummo kertoi, että keittoa syömään saivat tulla he naapurin mukulatkin perheen lasten lisäksi. Keitto oli ihan kelvollista, varsinkin silloiset sodanjälkeiset olosuhteet huomioon ottaen.
Siinä talon liepeillä liikkui paljon kulkukissoja ja kerran se nainen lipsautti, että niitä hän loukuilla pyydysti ja niistä hän ne keittonsa keitti. Mummo sanoi, että ei se keitto sinänsä siitä huonommaksi muuttunut, mutta kyllä hän alkoi vähän vältellä sitä paikkaa, kun tiesi, mistä liha niihin keittoihin tulee.
Se liitto oli luultavasti alkanut uskottomuudesta (mummo tosin käytti siitä rumempaa sanaa), mutta alkoholia se pariskunta ei käyttänyt pisaraakaan. Eikä käyttänyt mummokaan ja mistä hän olisi sitä sanutkaan, kun oli vasta lapsi.
Kaikenlaista voi siis sattua ja joka kuuseen kurkottaa, se katajaan kapsahtaa, kuten mummo aina opetti.
Kato toisin ku läskeille, ruoka ei ole kauhean tärkeä juttu. Se on itelle ainakin vain polttoaine, enkä ole laiha vaan lihaksikas, sillä treenaan 5x viikossa. Ja kuulun niihin keitä ei vois vähempää kiinostaa mitä joku muu syö. Ainoa mikä tietysti vähä ketuttaa on se, ku näkee läskien koko ajan mussuttavan tai "napostelevan" jotain. Ja siinäkään se naposteltava herkkupaska ei ole se mikä v i tuttaa, vaan se napostelija joka on yleensä uhriutuva valittaja, mitä lihavat yleensä on. Puhun nyt omasta työyhteisöstä.
Lihavatko sitten innolla kertovat, mitä syövät? Tuskin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ja siskollani on eri isät. Ollaan eletty valtaosa elämästä samassa perheessä, syöty samaa ruokaa, liikuttukin melko samalla tavalla jne. Minä olen paksumpi ja sisko hoikka. Mutta niin on myös isiemme ruumiinrakenne ihan erilainen. Eli sieltä perimästä tulee aika paljon. Ihan vaan ne geenit ja se miten ne toimii.
Edelleen niitä kaloreita ei tule kehoon tyhjästä. Ne pannaan sinne suun kautta.
Ai vitsi kun elämä olisi näin simppeliä. Olis niin helppoo. Kannattaa kerrata biologiaa, niin saa vähän suuntaa siitä kuinka monimutkainen järjestelmä ihmiskeho on.
Jännä miten biologia on muuttunut ain 15-20 vuodessa!!??
Mitään merkitystähän ei ole sillä että ihmiset syövät entistä huonommin, liikkuvat entistä vähemmän jne?? Vain huonot geenit tippuneet yhtäkkiä jostain??
Kun olin lukiossa vv 76-79 siellä oli 2 tukevaa (nyk normaalin rajoissa!) nuorta. Meitä oli yht 300.
Nyt jo alakoulussa per luokka on enemmän lihavia lapsia!!
Vierailija kirjoitti:
Kato toisin ku läskeille, ruoka ei ole kauhean tärkeä juttu. Se on itelle ainakin vain polttoaine, enkä ole laiha vaan lihaksikas, sillä treenaan 5x viikossa. Ja kuulun niihin keitä ei vois vähempää kiinostaa mitä joku muu syö. Ainoa mikä tietysti vähä ketuttaa on se, ku näkee läskien koko ajan mussuttavan tai "napostelevan" jotain. Ja siinäkään se naposteltava herkkupaska ei ole se mikä v i tuttaa, vaan se napostelija joka on yleensä uhriutuva valittaja, mitä lihavat yleensä on. Puhun nyt omasta työyhteisöstä.
Se että käytit sanaa läski ja miten kiinnität huomiota heidän naposteluunsa ja liität heihin sivulauseessa muita negatiivisia mielleyhtymiä, kumoaa kyllä tuon väitteesi siitä, ettet ole kiinnostunut muiden syömisestä. Olet todellakin.
Vierailija kirjoitti:
Tunnen paljon hoikkia ihmisiä enkä ole havainnut, että he välttelisivät ruokailua. Mutta ehkä sen voisi sanoa, että he muita usemmin valitsevat listalta sen terveellisemmän vaihtoehdon. Pitävät siis vaistonvaraisesti huolta siitä, että ateriat ovat ravinto-opillisesti hyvin tasapainotettuja.
Tästä tulee mieleen tapaus, josta pari vuotta sitten edesmennyt mummoni usein kertoi. Hänen lapsuudenkotinsa lähistöllä eleli uusperhe, jossa oli pariskunta, miehen lapsia, naisen lapsia ja yksi yhteinenkin tenava. Tämän perheen äiti (äitipuoli) keitteli usein suuressa kattilassa keittoa.
Mummo kertoi, että keittoa syömään saivat tulla he naapurin mukulatkin perheen lasten lisäksi. Keitto oli ihan kelvollista, varsinkin silloiset sodanjälkeiset olosuhteet huomioon ottaen.
Siinä talon liepeillä liikkui paljon kulkukissoja ja kerran se nainen lipsautti, että niitä hän loukuilla pyydysti ja niistä hän ne keittonsa keitti. Mummo s
Jos voitaisiin järjestää niin, että kaikilla on pari kertaa viikossa kissanlihakeittopäivä, pysyisimme hoikkina ja hyväkuntoisina ihan joka iikka.
Minä syön ihan kaikkea pekonista suklaaseen mutta en liian paljon joten paino pysyy samana parin kilon heitoilla.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on helppo.
Huomasin vähän alle 25-vuotiaana, että paino oli alkanut nousta. Eikä siinä silloin vielä pahaa ollut, olinkin kasvupyrähdyksen seurauksena aika laihanluikku niin kuin moni muukin teini-ikäänsä päättelevä 1980-luvulla.
Oleellista oli, että tajusin että jos paino nousee 2-4 kg vuodessa, se ei 10 vuoden kuluttua ole ensinkään hyvä asia.
Joten aloin syödä vähemmän.
En paljoa vähemmän, vaan juuri sen verran etten enää ahtanut mahaa joka syömisellä umpitäyteen. Enkä syönyt enää koko ajan jotain. En kieltänyt mitään ruoka-aineita, syön vain vähemmän.
Aluksi tuli hirveä nälän tunne, jos ei ollut kolmeen tuntiin syönyt, mutta se meni sitten ohi, ja sen jälkeen syömisiä on saanut ohjata oikea nälän tunne.
Eikä mahaa syödä umpitäyteen paitsi joissain harvinaisissa tilaisuuksissa kuten pidoissa tai paremmissa ravintolailloissa. Se, mitä tekee korkeintaan kymmenisen kertaa vuodessa, ei vaikuta mihinkään.
Tässä.
- M56, 178cm, 72kg
Ai niin, lisätään vielä eilisen syömiset. Se ei tosin ole ihan normaalipäivä, koska syön parhaillaan viikonlopun jättipitojen jämiä:
* 7:45 Smoothie pakastemansikoilla ja banaaneilla, ei erillistä makeutusta (kypsä banaani hoitaa sen). 1000 mg C-vitamiini.
* 8:30 Iso kuppi teetä, sokerilla ja maidolla.
* 16:00 Lidlin hodari, lasi mehua.
* 18:00 Kanaa tattarilla (jämiä), normaalisti tässä kohtaa olisi myös salaattiaineksia mutta eilen ei, ruokajuomana yksi olut. Jälkiruoaksi uuniomena vaniljakastikkeella.
Tuon lisäksi vielä siellä täällä vähän kuplavettä, mutta sitä en ole kirjannut tähän, kun vedessä niitä kilokalorioita on tunnetusti niin kovin vähän.
- M56, 178cm, 72kg
Miten se teille lihaville on niin vaikea käsittää että laihat pystyy ihan kaikkea kunhan kuluttaa sen mitä tankkaa ja tankkaa vain sillon kun on tarve eli nälkä
Kun teille läskeille kertoo ruokavaliosta niin te ette usko sitä kun teillä ei ole itsekuria olla tuntematta sitä moskaa kurkkuun ja te ette pysty siihen että söisitte vain nälkään