Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikseivät laihat ihmiset koskaan suostu kertomaan mitä syövät? Onko todellisuus , että välttelevät syömistä kuten anorektikot j

Vierailija
25.09.2024 |

ja kaikki ravintosuositukset on valhetta?

Kommentit (236)

Vierailija
221/236 |
28.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tulen kylläiseksi aika pienestä ruokamäärästä. Lapsesta asti aina ihmetelty miksi syön niin vähän, mutta itse taas ihmettelen kun jotkut syövät aterialla lähes kaksi normi lautasellista.

Ei liity. Jokainen tulee jos tekee sen eteen jotain. 

Vierailija
222/236 |
28.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoikilla ei ole lapsuuden tai muita traumoja, eivät sorru lohtusyömään. Ei siinä sen kummempaa, ongelma on siinä, miten saa pään kuntoon ne, joilla on niitä traumoja, jotka laukaisee liikasyömisen?

Älä puhu soopaa.

Minulla kyllä traumat ja paha olo vie totaalisesti ruokahalut

Ilman ruokahalua voi syödä eli ei liity.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
223/236 |
28.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

norm. ruokaa kaloreita en laske enkä käytä kevyt tuotteita

Vierailija
224/236 |
28.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoikilla ei ole lapsuuden tai muita traumoja, eivät sorru lohtusyömään. Ei siinä sen kummempaa, ongelma on siinä, miten saa pään kuntoon ne, joilla on niitä traumoja, jotka laukaisee liikasyömisen?

Älä puhu soopaa.

Minulla kyllä traumat ja paha olo vie totaalisesti ruokahalut

Ilman ruokahalua voi syödä eli ei liity.

Vierailija
225/236 |
28.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin hoikka yli kolmekymppiseksi, söin pieniä annoksia monta kertaa päivässä. Ihan tavallista kotiruokaa, en seurannut mitään sen kummempia ohjeita. Aina olen syönyt aamupalan. Toki silloin oli eri aika, ei ollut tavallista syödä mitään pizzoja ja hampurilaisia tai muita noutoruokia ja karamellipussitkin olivat pienempiä. Aina olen kyllä pitänyt makeista herkuista kuten jäätelöstä, suklaasta ja leivonnaisista, mutta en ole syönyt niitäkään ylettömästi. Sen sijaan suolaiset herkut kuten sipsit ym. eivät ole koskaan minulle maistuneet.

Nykyään olen keskivartalotanakka täti-ihminen, syynä kilpirauhasen vajaatoiminta, mutta en ole myöskään lihonut sen jälkeen enempää, kun sairaus saatiin hallintaan, vaikka siitä painoa jäikin. Edelleen syön terveellisesti, paljon kasviksia, juureksia ja hedelmiä, vähemmän lihaa, en ollenkaan makkaroita ym. Käytän peruskokoa pienempää "leipälautasta" ruokalautasena ja santsaan harvoin. En ole koskaan käyttänyt alkoholia enkä syönyt noutoruokaa tai "roskaruokaa" kuin ehkä kerran kuussa, esimerkiksi kaveriporukalla ulkona syödessä. Juomana on vesi, en pidä makeutetuista juomista varsinkaan ruoan kanssa. En ole harrastanut "jojolaihdutusta" ikinä, käsittääkseni siihenkin keho tottuu. Olen myös lukenut, että painonhallinta lähtee hyvistä yöunista. Sekin voi olla yksi syy; huonosti nukkuminen paitsi sotkee kehon hormoneja, myös edesauttaa napostelua ja iltasyömistä. Liikunta-aktiivi en ole koskaan ollut, mutta lenkkeilen kevyitä kävelylenkkejä päivittäin, joskus käyn kuntosalilla tai ryhmäliikunnassa, uin järvessä kesät talvet.

Minun neuvoni siis pähkinänkuoressa: syö hyvä aamiainen ja monta pientä ateriaa päivän mittaan. Juo vettä, vältä makeita juomia ja alkoholia. Suosi terveellistä kotiruokaa, vältä valmisruokia. Herkuttele kohtuudella. Nuku pitkät yöunet, mieluiten alkuyöhön painottuvat. Liiku päivittäin ainakin vähän ja pidä erityisesti huolta henkisestä hyvinvoinnista ja palautumisesta.

Mutta kyllähän aina moni asia vaikuttaa, stressi yhtenä pahimpana, ja kenelläpä meistä ei nykyään stressiä olisi. Ei laihtuminen tai hoikkana pysyminen ole pelkkää matematiikkaa, vaikka jotkut sitä jaksavatkin jankuttaa.

Vierailija
226/236 |
28.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ja siskollani on eri isät. Ollaan eletty valtaosa elämästä samassa perheessä, syöty samaa ruokaa, liikuttukin melko samalla tavalla jne. Minä olen paksumpi ja sisko hoikka. Mutta niin on myös isiemme ruumiinrakenne ihan erilainen. Eli sieltä perimästä tulee aika paljon. Ihan vaan ne geenit ja se miten ne toimii. 

Edelleen niitä kaloreita ei tule kehoon tyhjästä. Ne pannaan sinne suun kautta.

Kyllä, kaloreita tulee suusta sama määrä, mutta se mitä niille kaloreille elimistössä tapahtuu on yksilöllistä. Ihmisen elimistö ei ole kone joka tekee aina täysin saman kun rakenentaan monta konetta. Jo pelkästään suoliston bakteerikannalla on erittäin suuri merkitys, ja ne eroaa jokaisella ihmisellä toisistaan. Toiset paskoo kalorit pihalle nopeasti, toiset kuluttaa kalorit nopeasti, toiset säilöö kalorit tehokkaasti jne.

Vierailija
227/236 |
28.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tämä outo aloitus saa edes olla täällä?

Vierailija
228/236 |
28.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eräs tikkulaiha nainen meiltä töistä syö hyvin pienen annoksen ruokaa lounaalla. Ihmettelen miten ylipäänsä jaksaa päivittäistä arkea pyörittää kun ei juurikaan mitään syö. 

Vierailija
229/236 |
28.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eräs tikkulaiha nainen meiltä töistä syö hyvin pienen annoksen ruokaa lounaalla. Ihmettelen miten ylipäänsä jaksaa päivittäistä arkea pyörittää kun ei juurikaan mitään syö. 

Kai sä olet yksi niistä kehopositiivisia mitkä taivastelee hoikemman syömisiä ja tuputtaa pullaa?

Tuskin tuo on hänen ainoa ateriansa, kaikki ei tykkää syödä päivällä.

Vierailija
230/236 |
28.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paasto eli syömättömyys on aina laihuuden takana. 

Kuten brittiläinen Catherine esimerkiksi?

Vierailija
231/236 |
28.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monta kertaa olen kertonut, tosin en ole laiha vaan hoikka.

Vierailija
232/236 |
28.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen syönyt tänään:

-2 kuppia kahvia, maidolla ja teelusikallisella hunajaa

-arlan proteiiniviilin, joukossa 1 mandariini ja ehkä puoli desiä auringonkukansiemeniä

-2 viipaletta ruisleipää, molempien päällä siivu juustoa, paistettu kananmuna ja 1 pekonisiivu

-1,5 desiä pitkäjyväistä kauraa, kokonainen paistettu halloumi, 1 punasipuli, 2 tuoretta chiliä ja 2 isoa porkkanaa paistettuna

-3 ohutta palaa jotain mässyleipää (marketista halonhakkaajaa tms)

-kourallinen suolapähkinöitä

Normaali työpäivä (aivotyötä) ja hieman yli tunnin punttisali.

Tuossa aika tavalla standardit päivän safet. Proteiininlähde vaihtelee päivästä toiseen, pekonia ei joka viikko, suolapähkinät harvinaisempi erikoisherkku ja lauantaisin paremman puoliskon kanssa viiniä. 

Meleko köykäset evväät, tulisiko noista kaikkiaan noin 1000-1200 kcal? Ei ihme, että pysyy laihana.

Vierailija
233/236 |
28.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Kiitti kun kerroit kalorit! Tässä sen huomaa miten samalla ruualla toinen on hoikka, toinen reippaasti ylipainoinen! Omatkin kalorini on aina just tuota samaa luokaaa reilu 1300, ja painan non 70 kg, vaikka olen vain noin 160 cm pitkä. Todella outoa ja harmittaa. Vähentää ei voi, koska näin olen tehnyt, ja aina sairastunut, puutostiloja tulee, sen huomaa suupielet AINA alkaa haljeta, tulee anoreksian oireita, kylmyyttä, kalpeutta, syke romahtaa, verenpaine romahtaa. Eli en VOI.Ja paino on ja pysyy yli 70!! Takas 63 en pääse. Jatkuvaa  liikuntaa pitäisi lisätä, mutta sen varaan ei voi laskea."

Miksi sinun sitten pitäisi laihduttaa, jos se tuo vain sairautta ja huonoa oloa? 

Vierailija
234/236 |
28.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti kysyt asiaa jotenkin oudosti. Aika paljon täytyy pelisilmää käyttää, jos haluaa noin henkilökohtaiseen asiaan vastauksia.

Vierailija
235/236 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tuntemani alipainoiset / normaalipainon alarajoilla olevat ihmiset syövät herkkuja. Siis pelkästään karkkia, suklaata, sipsiä, joskus hesen ateria tai pizza

Ylipainoisista nämä eroaa siten, että ylipainoiset syö saman verran paskaa, mutta siihen päälle vielä normaalit suositusten mukaiset ateriat 

Vierailija
236/236 |
28.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paasto eli syömättömyys on aina laihuuden takana. 

Eikä ole. Siihen voivat olla myös syynä aineenvaihdunta ja kulutuksen määrä. 

T: Tuntematon 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi viisi