Sinä virkeä ja hyvin jaksava, millaiset elämäntavat sinulla on?
Ihan rehellisesti alan olla täynnä huonoa oloani, aivosumua, jne. Eli haluaisin tietää esimerkiksi menestyksekkäästi vaativaa aivotyöskentelyä tekevien ruokavaliosta/elämäntavoista. Miltä näyttää tavallinen päiväsi esimerkiksi syömisten osalta? Liikutko paljon? Miten nukut ja pysyt virkeänä?
Kommentit (115)
Juon olutta, tupakoin, elokuvia katson, luen,syön luomusti.
Olen se ensimmäinen vastaaja, joka sanoi että uni on minulle kaikken tärkeintä. Vastaukseksi niille, jotka kyselivät kulttuuriharrastuksistani ym:
En tietenkään mene joka ikinen ilta sänkyyn klo 21.30, enkä nukahda joka ilta klo 22.30. Pyrin tähän kuitenkin, koska vajaat yöunet aiheuttavat ainakin itselläni sen, että mikään muukaan ei suju. En ottaisi itselleni vakioharrastuksia, jotka päättyvät myöhään arki-iltaisin, mutta tottakai on ok silloin tällöin valvoa myöhään oli kyseessä sitten teatteri-ilta tai mikä vaan.
Joku kyseli syömisistäni... syön ihan tavallista ruokaa, kasvispainotteisesti. Aamulla usein puuro marjoilla ja rahkaa. Lounaaksi usein joku ruokaisa salaatti ja illalliseksi esim tänään on makaronilaatikkoa ja porkkanaraastetta. Säännöllisen ruokailun juju mulla on tosiaan se, että silloin napostelu jää pois. Voileivissä ei sinänsä ole mitään pahaa, mutta olen huomannut että niiden veteleminen nälkäänsä ei myöskään pidemmän päälle lisää hyvää oloa.
Pätkäpaasto piristää minuakin. Noudatan 16-8 rytmiä
Itse en voi sanoa itseäni terveeksi, koska krooninen sairaus joka aiheuttaa väsymystä, mutta parhaiten jaksan niinä aikoina kun mulla on säännöllinen unirytmi ja nukun tarpeeksi. Samaten terveellinen ruoka auttaa jaksamaan paremmin. Meditoinnilla pidän huolta henkisestä hyvinvoinnista.
Huono olo ja aivosumu johtuvat todennäköisesti raudanpuutteesta tai glukoosipiikeistä. Kannattaa pyrkiä pitämään verensokeri tasaisena ja jättää herkut pois. Kannattaa lukea kirja Glukoosikumous, esim. Bookbeatista löytyy. Aterioilla kasvisten syönti ensin ja pieni liikunta aterian jälkeen, jos mahdollista.
En käytä alkoholia tai muita vastaavia aineita . Syön perustavallista ruokaa päivittäin. Kuntoilen ,mutta pidän myös välipäiviä ja huomaan ,että jaksan paljon paremmin ,kun en käy pakonomaisesti lenkillä tai salilla.
Pyrin nukkumaan paljon so 5-10 h / vrk. Toisin sanoen joskus kun tulee lyhyitä yöunia,pyrin ne krvaamaan viikon sisällä.
Uni ja normaalipaino, liikunta, ravinto, suolen toiminta, ryhmäytyminen, seksuaalisuus. Kutakuinkin tässä järjestyksessä.
Priorisoin unen kaiken muun edelle. En juo alkoholia ollenkaan. Liikun joka toinen päivä ainakin tunnin kuormittavasti. Syön hedelmiä, vihanneksia ja vähärasvaista lihaa, mutta en prosessoituja hiilihydraatteja. Pyrin viettämään aikaa ystävien kanssa, mutta varaan aikaa yksinoloon myös, introverttina. Liikun luonnossa paljon ja luen, en juurikaan katsele televisiota jatkuvasti, vain jos on jotain mielenkiintoista katsottavaa. Viimeksi katsoin K-pop demon huntersin kolme viikkoa sitten.
N58
En käytä alkoholia tai muita vastaavia aineita . Syön perustavallista ruokaa päivittäin. Kuntoilen ,mutta pidän myös välipäiviä ja huomaan ,että jaksan paljon paremmin ,kun en käy pakonomaisesti lenkillä tai salilla.
Pyrin nukkumaan paljon so 5-10 h / vrk. Toisin sanoen joskus kun tulee lyhyitä yöunia,pyrin ne krvaamaan viikon sisällä.Lisäksi vitamiinit säännöllisen epäsäännöllisesti.
Meillä on kaksi pientä lasta, jotka verottavat jaksamista, mutta koen siitä huolimatta olevani jaksava ja energinen.
Mennään miehen kanssa molemmat nukkumaan klo21.30, jotta jaksetaan nousta siinä 6.30-7.00. Töihin sitten kahdeksaksi ja lapset päiväkotiin.
Joka päivä kävelen n.3km ja tehdään lihaskuntojumppaa 4x viikossa. Lasten kanssa päivittäin ollaan päiväkodin jälkeen ulkona. Itse teen 80% työaikaa, mies 8h työpäivää. Lapset pyörii siinä jumpatessa mukana.
Viikonloppuisin tehdään perheenä jotain kivaa ja/tai tavataan muita ihmisiä koko perheenä tai välillä erikseenkin.
Nautitaan molemmat toisistamme ja tästä perhearjesta ja sillä kai pysytään energisinä, vaikka onhan lapset ja ruuhkavuodet välillä raskaita.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on kaksi pientä lasta, jotka verottavat jaksamista, mutta koen siitä huolimatta olevani jaksava ja energinen.
Mennään miehen kanssa molemmat nukkumaan klo21.30, jotta jaksetaan nousta siinä 6.30-7.00. Töihin sitten kahdeksaksi ja lapset päiväkotiin.
Joka päivä kävelen n.3km ja tehdään lihaskuntojumppaa 4x viikossa. Lasten kanssa päivittäin ollaan päiväkodin jälkeen ulkona. Itse teen 80% työaikaa, mies 8h työpäivää. Lapset pyörii siinä jumpatessa mukana.
Viikonloppuisin tehdään perheenä jotain kivaa ja/tai tavataan muita ihmisiä koko perheenä tai välillä erikseenkin.
Nautitaan molemmat toisistamme ja tästä perhearjesta ja sillä kai pysytään energisinä, vaikka onhan lapset ja ruuhkavuodet välillä raskaita.
Niin ja syödään kasvisruokaa ja pääosin terveellisesti. Välillä toki herkutellaankin tai syödään ns.huonommin.
Aivot toimii hyvin. Kasvissyöjä ollut jo kauan. En suosi mitenkään erityisesti hedelmiä tai tuoretta ruokaa, vaan tuijotan ravintosisältöä. En usko näihin "värilautasiin" enkä ruuan monipuolisuuteen. Vähemmän myrkkyjä ja haitta-aineita saa, kun ei syö niitä ollenkaan. Ongelma ei ratkea sillä, että laajentaa myrkkyjen valikoimaa.
Keho on romuna, joten liikkuminen on hyvin rajoitettua, mutta liikun niin paljon kuin pystyn. Yritän olla ulkona silti, vaikka ei pystyisi urheilemaan ja haukata edes happea. Sillä tuntuu olevan suuri vaikutus jaksamiseen.
Opiskelen täyspäiväisesti ja viimeistelen juuri gradua luonnontieteiden alalta, teen samalla muutamia työpäiviä viikossa, joten tekemistä riittää. Jaksamista tukevia asioita ovat olleet SOMEN POISTAMINEN PUHELIMESTA ja luonnossa oleminen edes muutamaan kertaan viikossa.
Säännöllinen unirytmi, 7.30h unta eli klo 22 nukkumaan ja 5.30 ylös. Välillä salille aamuisin, välillä superhidas aamu itselle, aamukahvit rauhassa yms. Selkeä ruokarytmi, proteiinipitoinen aamupala, lounas, välipala (hedelmää, rahkaa, ruisleipä kananmunalla...), illallinen klo 17-18 aikaan. Yrttitee illalla ja magnesiumia tunti ennen nukkumaan menoa.
Ja kyllä, onhan tää vähän suorittamista, mutta pakko asiat on tehdä valmiiksi. Mutta kokeile somepaastoa ja yritä löytää aikaa luonnossa tarpomiseen edes 2 tuntia viikossa!
Niin ja liikkumiset paikasta toiseen tapahtuu kävellen tai pyörällä. Ja vaikka salilla menisi se 2 tuntia, otan aikaa paljon venyttelyyn ja siihen hetkessä olemiseen. Treenikin sujuu paremmin kun "mind-muscle connection" toimii. Kunnon alkuvenyttely on auttanut koneella näpyttelyn ja labrahommien tuomaan niskan alueen lihaskireyteen, mikä taas toi päänsärkyjä, lisää huonoa olo ja ylipäätään ärtyneisyyttä.
Ja jos ei aina jaksa, niin sitten ei jaksa. Yksi lepopäivä sinne tänne on enemmän kuin oikeutettua tässä maailmantilanteessa. Kunhan lepäät oikeasti. Yksi kaveri antoi neuvon, että jos on huono kausi, niin yritä pitää huolta edes yhdestä asiasta; muutamasta hedelmästä päivässä. Kuulostaa tosi typerältä, mutta pelastanut monelta kun ikävät tunteet on voinut kanavoida sen onnistumiseen.
Itsellä se on yhdistelmä kuntoilua (nelisen tuntia työmatkapyöräilyä per viikko + pari kerta viikossa kunnon hikiliikuntaa), terveellinen ruokavalio (paljon kasviksia ja vain vähän herkkuja yms), hyvät yöunet (unessa yleensä klo 22-06). Työ, joka ei vie kaikkea energiaa ja joustavat työpäivät. Kunnossa oleva talous (rahamurheet uuvuttaisivat varmasti). Toki sekin vaikuttaa, että olen lapseton, joten aina ollut aikaa omasta kokonaisvaltaisesta hyvinvoinnista huolehtimiseen. M47
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pätkäpaasto pitää minut virkeänä ja liikunta auttaa nukkumaan hyvin. Näistä jos tingin, niin tulen väsyneeksi.
Olen oikeastaan pohtinut tätä omalle kohdalle. Miten käytännössä toteutat paastoa?
Jätän aamupalan väliin ja syön ensimmäisen kerran lounaalla. Toisen kerran sitten töiden jälkeen, yleensä viimeisen kerran noin klo 18-19. Joskus pidän OMAD-pätkiä, jolloin syön vain kerran päivässä.
Onko tuo ruokailurytmi ihan järkevää jos painoa tulisi pudottaa? Hyvä aamiainen on tärkeää, kevyt ja ravitseva lounas ja iltaa kohden kai tulisi vähentää ja keventää syömistä,
Liikunta piristää. Jos en käy salilla, olen täysin vetämätön sohvamöllö
Sama homma. Pätkäpaasto tai se, että syön vain kerran päivässä ja ruokakin on erittäin vähähiilarista.
Sellaisella paastomäärällä ja vähäisellä hiilarimäärällä pitää kuitenkin mennä, että laihtuu koko ajan edes vähän.
Tuollaista, kun olen harrastanut, niin silloin olen ollut virkeimmilläni.
Uni on sitten mennyt siinä samalla sen enempää ajattelematta. Unentarve on jopa hieman vähentynyt.
Tällainen pätkäpaasto voi olla vaikea saada käyntiin, mutta olen huomannut, että paras systeemi itselleni ainakin on se, että ensin taistelen itseni ketoosiin syömällä noin viikon ihan nollahiilareilla.
Eli mallilla lihaa + kananmunia + vissyä + vitamiineja.
Ketoosi hävittää nälän, jolloin aloitan muutaman päivän paaston, jossa vain vissyä ja mahdollisesti mustaa suodatinkahvia, koska olen riippuvainen kahvista.
Muutaman päivän paaston jälkeen onkin sitten helppo aloittaa sellainen pätkäpaasto, että syö vain esim klo 18-20 välissä vatsansa täyteen vähä- tai nollahiilarista sapuskaa ja sen jälkeen ei tarvitse ruokaa ajatella, kuin vasta seuraavana päivänä klo 18-20.
Tuo virkeä olotila alkaa jo usein ensimmäisellä viikolla sen jälkeen, kun lihakset + aivot alkaa käyttää polttoaineena sokerin sijasta ketoaineita.
Itselläni se virkeä ja hyvä olotila on todella hyvä, Sellainen virkeys ja toimintakyky, jollaista en ole aikaisemmassa elämässäni kokenut.
Itseasiassa en ole vaan hyvin kurinalainen suorittaja. Työssä oli pakkokin, vaativa työ kv yrityksessä, työmatkoja yms.
Kotona hössötän toki:) Sehän on parasta varsinkin lasten ja lastenlasten kanssa. Mun hössötys on ruuanlaittoa, leipomista, siivoilua, puutarhassa könyämistä jne tuottavaa sekin vaikka mies aina sanookin ettei ole pakko esim joka päivä tehdä itse kaikkea leivästä alkaen. Mä vain rakastan tekemistä!