Sinä virkeä ja hyvin jaksava, millaiset elämäntavat sinulla on?
Ihan rehellisesti alan olla täynnä huonoa oloani, aivosumua, jne. Eli haluaisin tietää esimerkiksi menestyksekkäästi vaativaa aivotyöskentelyä tekevien ruokavaliosta/elämäntavoista. Miltä näyttää tavallinen päiväsi esimerkiksi syömisten osalta? Liikutko paljon? Miten nukut ja pysyt virkeänä?
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nukkuminen on tärkein itselleni ja siitä tingin viimeiseksi. Menen sänkyyn n 21.30, luen kirjaa 30-60 min, ja nukahdan viim 22.30. Aamuherätys klo 7.
Syömisten osalta ateriarytmi on tärkeä. Kun huolehdin siitä, että syön hyvän aamiaisen, lounaan ja päivällisen, niin ylimääräinen napostelu ja voileipien vetäminen jää pois. (ja napostelemisesta ei todellakaan tule hyvä olo).
Pyrin harrastamaan jonkinlaista liikuntaa joka päivä. Tämä ei aina onnistu (esim työmatkoilla), mutta ei haittaa jos se on satunnaista. Liikunnan, ja etenkin ulkoilun puute isommin haittaisi varmasti.
Sinulla ei ole mitään esim kulttuuriharrastuksia jos menet nukkumaan lasten nukkuma-aikaan.
Ja leivät eivät ole napostelua.
Mitkä kulttuuriharrastukset on semmosia, että niitä on
Teatterit, konsertit, ooppera nyt ainakin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nukkuminen on tärkein itselleni ja siitä tingin viimeiseksi. Menen sänkyyn n 21.30, luen kirjaa 30-60 min, ja nukahdan viim 22.30. Aamuherätys klo 7.
Syömisten osalta ateriarytmi on tärkeä. Kun huolehdin siitä, että syön hyvän aamiaisen, lounaan ja päivällisen, niin ylimääräinen napostelu ja voileipien vetäminen jää pois. (ja napostelemisesta ei todellakaan tule hyvä olo).
Pyrin harrastamaan jonkinlaista liikuntaa joka päivä. Tämä ei aina onnistu (esim työmatkoilla), mutta ei haittaa jos se on satunnaista. Liikunnan, ja etenkin ulkoilun puute isommin haittaisi varmasti.
Sinulla ei ole mitään esim kulttuuriharrastuksia jos menet nukkumaan lasten nukkuma-aikaan.
Ja leivät eivät ole napostelua.
Mitkä kulttuuriharrastukset on semmosia, että niitä on
Ooppera ja konsertit alkavat klo 19 ja saattavat jatkua 23 asti. Myös teatteriesitykset voivat kestää kolme tuntia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämäsi on suorittamista, onnea valitsemallasi tiellä.
Tämä kuulostaa aika paljon minun elämältä. Tarpeeksi unta ja ruokaa ja rutiineja. En tiiä mitä suorittamista tällaisessa rauhallisessa elämässä on, minusta mulla on aika leppoisa elämä.
Vierailija kirjoitti:
Minun päivä karkeasti näin:
Ylös klo 6, työt alkaa klo 7. Menen pyörällä silloin kun en tee etänä.
Lounas jotain lihaa/kalaa/kanaa ja kasviksia, pähkinöitä tai avokadoa, oliiviöljyä
Töistä pääsen klo 15. Siitä pari kertaa viikossa salille tekemään Arnoldin golden 6 (suunnilleen)
Lapset haen klo 16-17 välillä (mies vie hoitoon klo 10-11)
Klo 17 Ruokaa ja taas jotain lihaa ja kasviksia
Lasten kanssa touhuamista/harrastuksia/kotitöitä.
Iltapaksi yleensä munakas n. Klo 20-21
Silloin kun en käy salilla haen lapset aikaisin ja käyn illalla juoksemassa sitten kun mies tullut töistä kotiin.
Itsellä siis ketogeeninen ruokavalio. Sopii minulle ja näin elänyt jo 6v ajan. Liikun säännöllisesti juoksun, pyöräilyn ja kuntosalin muodossa. Viikonloppuisin käydään koko perheenä uimassa.
OLET ÄÄRIMMÄISEN TYPERÄ JA TYLSÄ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pätkäpaasto pitää minut virkeänä ja liikunta auttaa nukkumaan hyvin. Näistä jos tingin, niin tulen väsyneeksi.
Olen oikeastaan pohtinut tätä omalle kohdalle. Miten käytännössä toteutat paastoa?
Jätän aamupalan väliin ja syön ensimmäisen kerran lounaalla. Toisen kerran sitten töiden jälkeen, yleensä viimeisen kerran noin klo 18-19. Joskus pidän OMAD-pätkiä, jolloin syön vain kerran päivässä.
itseä kiinnostaa liikunta, millaista siis harrastat tuollaisella rytmillä ja kuinka usein?
Harrastan kuntosalia 3-5 kertaa viikossa ja lisäksi koiralenkit. Sali on parasta paaston lopussa mutta käytännössä arkipäivisin en ehdi kuin töiden jälkeen.
Ei maalla ole esittävän taiteen tarjontaa.
Asun pikkukaupungissa, jossa ei pahemmin ole teatteriesityksiä ja konsertteja, oopperasta nyt puhumattakaan. Pääsen siis ajoissa nukkumaan.
Käykö kulttuuria harrastavat ihmiset siis monena iltana viikossa tämmöisissä, niin että eivät pääse ikinä nukkumaan ajoissa?
Vierailija kirjoitti:
Pätkäpaasto ei tutkitusti ole terveellistä.
Pätkäpaastoa noudattavilla on 91 prosenttia suurempi todennäköisyys sairastua sydän- ja verisuonisairauksiin ja kuolla kuin niillä, jotka eivät paastoa tai käyttävät muita paastotekniikoita, väittää uusi tutkimus.
https://www.iltalehti.fi/terveysuutiset/a/28a25e6c-eed8-4640-afe5-3ee40…
Itse en mitenkään ideologisesti pätköpaastoa. Olen vaan ihan lapsesta saakka tykännyt jättää aamupalan väliin, illallakaan ei ole enää nälkä. Syön siis n. Klo 11-17 välillä. Kaikki veriarvot kunnissa ollut aina. Ja BMI 20. Lihasmassaa tarpeeksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pätkäpaasto pitää minut virkeänä ja liikunta auttaa nukkumaan hyvin. Näistä jos tingin, niin tulen väsyneeksi.
Olen oikeastaan pohtinut tätä omalle kohdalle. Miten käytännössä toteutat paastoa?
Jätän aamupalan väliin ja syön ensimmäisen kerran lounaalla. Toisen kerran sitten töiden jälkeen, yleensä viimeisen kerran noin klo 18-19. Joskus pidän OMAD-pätkiä, jolloin syön vain kerran päivässä.
itseä kiinnostaa liikunta, millaista siis harrastat tuollaisella rytmillä ja kuinka usein?
Harrastan kuntosalia 3-5 kertaa viikossa ja lisäksi koiralenkit. Sali on parasta paaston lopussa mutta käytännössä arkipäivisin en ehdi kuin töiden jälk
Viisi kertaa viikolla salilla on ehdottomasti liikaa. Sinulla on addiktio.
Olen aina ollut ns reipas ja aikaansaava, jopa sen 40v kun olin uneton ja nukuin n 4h yössä.
Nyt eläkkeellä lämpimässä nukun jopa 8h yössä ja olen energisempi kuin koskaan! Herään 6 aikaan, syön kevyesti ja vhh (alle 1500kcal kuten koko elämäni), ulkoilen, lenkkeilen, hoida. 2 puutarhaa, käyn päivittäin uimassa (talvella avannossa n 1-3x viikossa). Mulla on aina joku projekti menossa. Vasta 1,5v sitten päättyi tämä viimeisin remppa, toki tekemistä on vieläkin mutta ei mitään pakollista tai stressaavaa.
Levoton luonne, en osaa olla tekemättä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Asun pikkukaupungissa, jossa ei pahemmin ole teatteriesityksiä ja konsertteja, oopperasta nyt puhumattakaan. Pääsen siis ajoissa nukkumaan.
Käykö kulttuuria harrastavat ihmiset siis monena iltana viikossa tämmöisissä, niin että eivät pääse ikinä nukkumaan ajoissa?
Helsingissä asuvana kaksikin kertaa viikossa. En tietenkään oopperassa niin usein.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lounas jotain lihaa/kalaa/kanaa ja kasviksia, pähkinöitä tai avokadoa, oliiviöljyä
Töistä pääsen klo 15. Siitä pari kertaa viikossa salille tekemään Arnoldin golden 6 (suunnilleen)
Silloin kun en käy salilla haen lapset aikaisin ja käyn illalla juoksemassa sitten kun mies tullut töistä kotiin.
Itsellä siis ketogeeninen ruokavalio. Sopii minulle ja näin elänyt jo 6v ajan. Liikun säännöllisesti juoksun, pyöräilyn ja kuntosalin muodossa. Viikonloppuisin käydään koko perheenä uimassa.
Pääasia että olen itse tyytyväinen elämääni. Omaasi et taida olla kun täytyy muihin purkaa?
Liikaa mihin? Ihan normaali käyntirytmi. Nautin salista ja se auttaa minua nukkumaan hyvin. Toisaalta, jos kyse olisikin addiktiosta, niin onko tuo sitten vaarallista?
Vierailija kirjoitti:
Liikaa mihin? Ihan normaali käyntirytmi. Nautin salista ja se auttaa minua nukkumaan hyvin. Toisaalta, jos kyse olisikin addiktiosta, niin onko tuo sitten vaarallista?
Sehän on hyvä vaan jos on aikaa enemmän käydä. Saa eri lihaksia rasitettua eri päivinä. Ja kunnolla. Ai että muistan kuinka kipeät lihakset oli kunnon treenin jälkeen silloin kun oli aikaa käydä enemmän. Nyt ehdin tehdä 1-2 liikettä per lihas.
Hehe. Eivät ns vaativaa aivotyöskentelyä tekevät ole mitään karppaajia tai paleohulluja.
Vierailija kirjoitti:
Jos tuntisin tuollaisen perheen, tekisin lasun.
Kun kaikki on hyvin on helppo olla iloinen ja pirteä. Olen kohdannut sairautta, työttömyyden uhkaa ym. ja silloin on energia vähissä vaikka kuinka nukkuisi, liikkuisi ja söisi oikein. Silloin kun elämässä on palaset kohdillaan ja tasapainossa, niin jaksaa vaikka päällään seisoisi.
Vierailija kirjoitti:
Jaatko muka lihaksesi viiteen osaan ja treenaat niitä joka viikko? Minkä ikäinen olet? 22 v?
Unohtui nukkumaanmeno. Klo 21-22 välillä menen