Sinä virkeä ja hyvin jaksava, millaiset elämäntavat sinulla on?
Ihan rehellisesti alan olla täynnä huonoa oloani, aivosumua, jne. Eli haluaisin tietää esimerkiksi menestyksekkäästi vaativaa aivotyöskentelyä tekevien ruokavaliosta/elämäntavoista. Miltä näyttää tavallinen päiväsi esimerkiksi syömisten osalta? Liikutko paljon? Miten nukut ja pysyt virkeänä?
Kommentit (67)
Vierailija kirjoitti:
Hehe. Eivät ns vaativaa aivotyöskentelyä tekevät ole mitään karppaajia tai paleohulluja.
No itsellä on keliakia ja ibs joten kyllä vaan pakko olla että vatsani ja suolistoni voi hyvin. Kaikkea muuta on jo kokeiltu.
Mä olen normaalisti tosi energinen ja innokkaana jaksan painaa suht vaativaa arkeani (3lasta 50/50 eli välillä yksin vastuussa ja vaativa työ ja matkustusta) JA käydä vielä päälle treeneissä 3-4 krt viikossa. Tavata kavereita ja miesystävää, miettiä matkoja ja pikku reissuja ja muuta kivaa. Mulla valtava vaikutus jaksamiseen syömisellä ja nukkumiselle. Menee tosi hankalaksi jos en saa nukkua 7-9h yössä, satunnainen 5h ei haittaa.
Syöminen kuitenkin se ratkaiseva eli jos yhtään lähtee sokerisen mässäilyyn iltaisin väsyneenä niin tuntuu et koko pakka hajoaa käsiin. Syön aikalailla näin:
Aamupala; real metvurstilla ja kasviksilla, kananmuna ja maitokahvi.
Lounas: kohtuullinen annos ns kotiruokaa, kasviksia iso kasa mielellään. Joskus salaatti. Hiilarit pidän kohtuudessa.
Ennen treeniä: rahkaa tai jugurttia 2dl, sokeroimaton mehukeitto, puolikas banaani, cashew pähkinöitä puoli kourallista
Iltaruoka: Suht vähähiilarinen ja kohtuullinen ruoka-annos ihan perusruokaa. Joskus vaikka omena, jotain marjoja ja pari keitettyä munaa jos muuta ei ole.
Sokerin välttely, tasainen syöminen, kohtuulliset annokset. Muuten ei vaan jaksa ja olo on tukkonen ja kamala 24/7. Jos ei oo treeniä niin välipala jää väliin.
Vierailija kirjoitti:
Olen aina ollut ns reipas ja aikaansaava, jopa sen 40v kun olin uneton ja nukuin n 4h yössä.
Nyt eläkkeellä lämpimässä nukun jopa 8h yössä ja olen energisempi kuin koskaan! Herään 6 aikaan, syön kevyesti ja vhh (alle 1500kcal kuten koko elämäni), ulkoilen, lenkkeilen, hoida. 2 puutarhaa, käyn päivittäin uimassa (talvella avannossa n 1-3x viikossa). Mulla on aina joku projekti menossa. Vasta 1,5v sitten päättyi tämä viimeisin remppa, toki tekemistä on vieläkin mutta ei mitään pakollista tai stressaavaa.
Levoton luonne, en osaa olla tekemättä mitään.
Suomeksi hössöttäjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viisi kertaa viikolla salilla on ehdottomasti liikaa. Sinulla on addiktio.
Liikaa mihin? Ihan normaali käyntirytmi. Nautin salista ja se auttaa minua nukkumaan hyvin. Toisaalta, jos kyse olisikin addiktiosta, niin onko tuo sitten vaarallista?
Viihdyt hien ja kumin hajussa paremmin kuin kotona?
Tavallaan. Siinähän se menee työmatkalla. Viikonloppuisin ja joskus arki-iltaisin mennään puolison kanssa yhdessä.
Vierailija kirjoitti:
Nukun tarpeeksi. Menen sänkyyn klo 22 ja herään klo 6.30. Käyn kolmesti viikossa kuntosalilla ja teen treeniä, joka tähtää voimatasojen nostoon, eli isoilla painoilla lyhyitä sarjoja. Päivittäin pyöräilen töihin, noin vartti menee suuntaansa, eli arkisin tulee automaattisesti liikuntaa noin 30 minuuttia päivässä. Olen ollut vegaani kymmenen vuotta. Aamuisin syön soijajogurttia ja marjoja ja palan ruisleipää. Lounaalla syön runsaasti proteiinia ja vihanneksia, maltillisesti hiilihydraatteja. Iltapäivällä syön kahvin kanssa muutaman pähkinän tai välipalakeksin tai hedelmän. Ilta-aterialla syön kuten lounaalla, mutta hieman enemmän hiilihydraattia kuin lounaalla. Iltapalaksi syön taas marjoja ja soijajogurttia. Herkkuja syön maltillisesti, mutta säännöllisesti.
Minusta riittävä uni on tärkeintä. Väsyneenä ei jaksa liikkua, treenata eikä syödä fiksusti. Heti jos jostain syystä jää unet lyhyiksi tai huonoiksi muuten, niin hu
TÄMÄ! Tässä on hyvä esimerkki kaikesta mutta erityisesti syömisen kannalta. Älkää ihmiset turhaan väsyttäkö itseänne lisää kaikenlaisilla paastoilla ja ruokien väliin jättämisellä. Ihminen tarvitsee energiaa jaksaakseen tasapainoisesti koko päivän! Ota mieluummin tästä ateriat ja ajankohdat talteen ja toteuta omassa päivässä.
Hei aloittaja, onkos sun terveydentilaa selvitetty verikokein lähiaikoina? Ei auta hyvä ruokavalio eikä päivärytmin renkkaaminen, jos esimerkiksi ferritiini on matalalla (alle noin 75, viralliset viitearvot eivät ole päteviä vallalla olevan käsityksen mukaan!).
Aivosumu ja väsymys kuulostaa kovasti raudanpuutteelle (ilman anemiaa). Hemoglobiini voi olla korkea tai normaalin rajoissa, mutta jos varastorautaa ei ole, seuraa siitä hyvin moninaisia ongelmia, kuten juuri jaksamattomuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hehe. Eivät ns vaativaa aivotyöskentelyä tekevät ole mitään karppaajia tai paleohulluja.
No itsellä on keliakia ja ibs joten kyllä vaan pakko olla että vatsani ja suolistoni voi hyvin. Kaikkea muuta on jo kokeiltu.
Eli olet tuhonnut suolistofloorasi tuolla huuhaalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun päivä karkeasti näin:
Ylös klo 6, työt alkaa klo 7. Menen pyörällä silloin kun en tee etänä.
Lounas jotain lihaa/kalaa/kanaa ja kasviksia, pähkinöitä tai avokadoa, oliiviöljyä
Töistä pääsen klo 15. Siitä pari kertaa viikossa salille tekemään Arnoldin golden 6 (suunnilleen)
Lapset haen klo 16-17 välillä (mies vie hoitoon klo 10-11)
Klo 17 Ruokaa ja taas jotain lihaa ja kasviksia
Lasten kanssa touhuamista/harrastuksia/kotitöitä.
Iltapaksi yleensä munakas n. Klo 20-21
Silloin kun en käy salilla haen lapset aikaisin ja käyn illalla juoksemassa sitten kun mies tullut töistä kotiin.
Itsellä siis ketogeeninen ruokavalio. Sopii minulle ja näin elänyt jo 6v ajan. Liikun säännöllisesti juoksun, pyöräilyn ja kuntosalin muodossa. Viikonloppuisin käydään koko perheenä uimassa.
Tervetuloa tekemään. En vaan tiedä että miksi lastensuojelua kiinnostaisi minun syömiset?
Vierailija kirjoitti:
Hei aloittaja, onkos sun terveydentilaa selvitetty verikokein lähiaikoina? Ei auta hyvä ruokavalio eikä päivärytmin renkkaaminen, jos esimerkiksi ferritiini on matalalla (alle noin 75, viralliset viitearvot eivät ole päteviä vallalla olevan käsityksen mukaan!).
Aivosumu ja väsymys kuulostaa kovasti raudanpuutteelle (ilman anemiaa). Hemoglobiini voi olla korkea tai normaalin rajoissa, mutta jos varastorautaa ei ole, seuraa siitä hyvin moninaisia ongelmia, kuten juuri jaksamattomuutta.
TARKENNUS LIHAVOITUNA:
Hei aloittaja, onkos sun terveydentilaa selvitetty verikokein lähiaikoina? Ei auta hyvä ruokavalio eikä päivärytmin renkkaaminen, jos esimerkiksi ferritiini on matalalla (eli alle noin 75, viralliset viitearvot eivät ole päteviä vallalla olevan käsityksen mukaan!).
---> Ferritiinin olisi hyvä olla noin sata.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli olet tuhonnut suolistofloorasi tuolla huuhaalla.
Nimenomaan tällö huuhaalla sain sen kuntaan. Tavallisella hiilari/viljoilla meni huonoon kuntoon. Koita ymmärtää lukemaasi.
Itsellä ainakin selkeästi eniten negatiivisesti jaksamiseen vaikuttaa itsensä pakottaminen aikaiseen aamurytmiin. Ei ole merkitystä vaikka menisi nukkumaan klo 20-21, aamukuuden herätys on tuskaa ja arkipäivät menevät sen takia enemmän tai vähemmän sumussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pätkäpaasto pitää minut virkeänä ja liikunta auttaa nukkumaan hyvin. Näistä jos tingin, niin tulen väsyneeksi.
Olen oikeastaan pohtinut tätä omalle kohdalle. Miten käytännössä toteutat paastoa?
Jätän aamupalan väliin ja syön ensimmäisen kerran lounaalla. Toisen kerran sitten töiden jälkeen, yleensä viimeisen kerran noin klo 18-19. Joskus pidän OMAD-pätkiä, jolloin syön vain kerran päivässä.
Näin sitä huomaa kuinka eri tavoilla eri ihmisten kehot toimivat. Itseäni hajottaa eniten tuollainen paastoilu. Tiedän tämän, sillä kiireessä tulee jätettyä ruokia väliin, saatan syödä leivän aamulla, ja jättää lounaan väliin ja vetää työpäivän pelkän kahvin ja suklapatukan/pähkinöitten voimalla. Sitten syön illalla aikaisintaan klo 19 jälkeen ruuan kotona. Ja nukun huonosti kun olen juonut liikaa kahvia. Ja siksi juon sitä vain lisää seuraavana päivänä. Kaiken kruunaa uupumuksen tuoma tunne siitä, että ehkä pieni irroittelu virkistäisi, ja käyn illanvietossa tai juon pari lasia viiniä. Kiireviikkojen jälkeen olen fyysisesti useamman viikon aivan rikki. Parhaiten voin, kun syön säännöllisesti ja monipuolisesti, hyvän aamupalan, kevyen terveellisen lounaan ja täyttävän iltaruuan. Yllättävästi myös paino pysyy parhaiten kurissa tasaisen rytmin avulla. Pitäisi vain malttaa syödä ja nukkua hyvin aina.
Outo keskustelu. Aloittaja kysyy asiallisen kysymyksen ja saa muutamia asiallisia vastauksia. Ja sitten joukko sivullisia ilmestyy alapeukuttamaan ja haukkumaan heitä, jotka ovat kertoneet terveellisestä elämästään.
Jos ei ole mitään sellaista sanottavaa joka tuo lisäarvoa keskusteluun, niin voi pysyä hiljaa. Alapeukuttajat ja haukkujat, onko teillä paha mieli siitä, että joillakin ihmisillä on halua ja tarmoa hoitaa terveyttään? Kateutta ilmassa, kenties?
Tsemppiä sinulle ap, olet oikealla polulla. Oma vinkkini on, että kannattaa syödä tukeva aamiainen. Proteiinia, kuituja, rasvaa. Nopeat hiilihydraatit minimiin. Kun on syönyt hyvän aamiaisen ja lounaan, niin ei tule hiilarihimoissaan naposteltua illalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pätkäpaasto pitää minut virkeänä ja liikunta auttaa nukkumaan hyvin. Näistä jos tingin, niin tulen väsyneeksi.
Olen oikeastaan pohtinut tätä omalle kohdalle. Miten käytännössä toteutat paastoa?
Jätän aamupalan väliin ja syön ensimmäisen kerran lounaalla. Toisen kerran sitten töiden jälkeen, yleensä viimeisen kerran noin klo 18-19. Joskus pidän OMAD-pätkiä, jolloin syön vain kerran päivässä.
Näin sitä huomaa kuinka eri tavoilla eri ihmisten kehot toimivat. Itseäni hajottaa eniten tuollainen paastoilu. Tiedän tämän, sillä kiireessä tulee jätettyä ruokia väliin, saatan syödä leivän aamulla, ja jättää lounaan väliin ja vetää työpäivän pelkän kahvin ja suklapatukan/pähkinöitten voimalla. Sitten
Olen ihan samaa mieltä siitä, että jokaisen tulee löytää oma tapansa, eikä kaikki sovi kaikille. Mutta sen haluaisin sanoa, että satunnainen syömättä jättäminen ei ole millään tapaa sama kuin pätkäpaasto, eikä siitä pysty päättelemään mitään rytmin sopivuudesta. Pätkäpaastossa keho totutetaan rytmiin tietoisesti, tämä saa aikaan hormonaalisia muutoksia joiden myötä näläntunne ruoka-aikojen ulkopuolella vähenee ja virkeyden tunne lisääntyy.
Minulla eniten virkeyttä tuottaa kivat kokemukset ja seura. Lomalla olen virkeä, vaikka saatan juoda viikon ajan alkoholia joka päivä, nukkua vähän epäsäännöllisesti mutta kuitenkin omaan tahtiini, syödä myös epäterveellistä ruokaa jne. Kaveriporukalla vietettyjen illanistujaisten/viikonloppureissujen jälkeen olen tarmoa täynnä.
Arjessa väsyttää tylsä työ ja se jos jämähdän kotiin liiaksi enkä näe kavereita ollenkaan. Elämäntapani muuten eivät ole superterveelliset todellakaan, ei ole koskaan esim. ollut säännöllistä ruokailurytmiä. Liikuntaa kyllä harrastan 3-5 x viikossa + arkipyöräily ja kävely, autoa en omista.
Yksinoloakin kaipaan lähinnä lukemista, pohdiskelua ja taidetta varten, mutta virtaa saan kuitenkin kavereiden seurasta ja vaikkapa matkustelusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin sitä huomaa kuinka eri tavoilla eri ihmisten kehot toimivat. Itseäni hajottaa eniten tuollainen paastoilu. Tiedän tämän, sillä kiireessä tulee jätettyä ruokia väliin, saatan syödä leivän aamulla, ja jättää lounaan väliin ja vetää työpäivän pelkän ka
No itsellä nämä pätkäpaaston aiheuttamat hormonaaliset muutokset saavat kilpparin aktivoitumaan liikatoiminnan suuntaan, ja olo on kaikkea muuta kuin hyvä.
Nukun ehkä 7h yössä
5 ateriaa päivässä. Aamiaiseksi pari lautasellista kaurapuuroa voisilmällä, muutama keitetty muna, raejuustoa ja hedelmiä.
Muilla aterioilla vihanneksia, riisiä/pastaa/perunaa (ei enää iltapalalla) ja ~200g kanaa/kalaa joskus lihaakin, n 3500 kcal päivässä.
3-4 krt viikossa sali, lähinnä koko kehoa kuormittavia liikkeitä mave/kyykky/rinnalleveto/penkki toistoja 4-8
3-4krt viikossa aerobinen, 10km lenkki/30km fillarilla/2km uinti
Harrastus reenejä, salibandyä, lukkopainia, nyrkkeilyä kerran pari viikossa
En nyt mikään supermies mutta en muista koska olisin ollut kipeä tai lääkäriä tarvinnut.
M51
Teen pitkiä päiviä luovaa aivotyötä. En oikeastaan edes tiedä, mitä on aivosumu.
Liikun ulkona noin tunnin päivässä plus muutaman lyhyemmän happihyppelyn. Nukun 6-8 tuntia yössä. Syön 3-4 kertaa päivässä. Teen kaiken ruuan itse alusta alkaen, mutta lämmin ruoka on ihan peruskotiruokaa. Syön joka päivä metsämarjoja. Juon vain kahvia ja vettä, en koskaan mehuja tai muita sokerisia juomia. En kuitenkaan muuten vältä sokeria tai mitään muutakaan ruoka-ainetta, paitsi gluteenia, koska on pakko.
En varsinaisesti pätkäpaastoa, mutta yöpaasto venyy luonnostaan 12-14 tuntiin, koska mulle ei maistu ruoka aamulla. Syön ensimmäisen kerran 11-12 aikaan. Illalla en syö yleensä enää 19 jälkeen, paitsi jos on tosi kova nälkä. Ajattelen ja nukun parhaiten, kun on pikkuisen nälkä.
No itsellä nämä pätkäpaaston aiheuttamat hormonaaliset muutokset saavat kilpparin aktivoitumaan liikatoiminnan suuntaan, ja olo on kaikkea muuta kuin hyvä.
No sitten se ei varmaan sinulle sovi. Minulla taas meinaa yleensä käydä vajaalla (T4v alle viitteen tai alarajalla, TSH normaali), ja ehkä se siksi sopiikin minulle niin hyvin. Aineenvaihdunta tuntuu lähtevän käyntiin ja arkeen tulee virtaa.
Viihdyt hien ja kumin hajussa paremmin kuin kotona?