Sinä virkeä ja hyvin jaksava, millaiset elämäntavat sinulla on?
Ihan rehellisesti alan olla täynnä huonoa oloani, aivosumua, jne. Eli haluaisin tietää esimerkiksi menestyksekkäästi vaativaa aivotyöskentelyä tekevien ruokavaliosta/elämäntavoista. Miltä näyttää tavallinen päiväsi esimerkiksi syömisten osalta? Liikutko paljon? Miten nukut ja pysyt virkeänä?
Kommentit (115)
Meneepä tosi moni hirveän aikaisin nukkumaan. Kyllä minäkin pyrin 22 rauhoittumaan jo, mutta uni tulee yleensä yhdeltätoista vasta. Herään klo 7 töihin, työt alkaa kasin jälkeen. Tuntuu että ehkä Suomessa on hirveän aikainen rytmi työelämässä? Eikö sellainen nine to five olisi paljon parempi? Eihän tähän itse voi vaikuttaa mutta mietin vaan. Iltaisin ei ehdi tehdä mitään kun ei voi valvoa. Kaikki möllöttää kotona.
Useimmat menee aikaisin töihin, niin pääsee aikaisemmin pois. Iltapäivästä ja alkuillasta sitten jaksaa vielä puuhailla jotain! Itse kesäisin työaikojen ollessa vähän niin ja näin, myöhemmin aamulla kuin aloittaa, tuntuu, että koko päivä menee hukkaan. Toki iltaisin sitten kerkeääkin tehdä asioita, mutta silloin unirytmi on muutenkin perseellään eikä huvita tehdä paljoa mitään. Omia ajatuksia vaan toki.
Vierailija kirjoitti:
Pyrin nukkumaan 8 tuntia/yö. Aina tämä ei onnistu, kun olen huono nukkuja, mutta en yleensä silti ole väsynyt päivällä. Syön säännöllisesti 4-5 kertaa päivässä, paljon kasviksia ja marjoja, rasvaa vähän, lisättyä sokeria välttelen, hiilareita kohtuudella. Treenaan salilla 3-4 kertaa viikossa, muina päivinä jotain palauttavaa liikuntaa, esim. vesijumppaa tai tunnin kävelylenkki. Koetan liikkua joka päivä edes vähän. Liikunta myös auttaa työstressiin ja vie ajatuksia pois töistä.
Energiaa on valtavasti ja jaksan arjessa tehdä paljon asioita. Aina näin ei tosiaankaan ole ollut, aiemmin ylipainoisena sokerihiirenä saatoin esim. perjantaisin työviikon päätteeksi ahmia mahan täyteen roskaruokaa ja karkkeja ja nukkua sitten 3 tunnin päiväunet. Nykyään menen salille ja syön terveellisesti ja olo on todellakin aivan erilainen. Itse siis koen, että mieleisellä, sopivasti rasittavalla liikunnalla ja terveellisellä ruokavaliolla on ollut e
Minä en nuku ikinä 8 h, 2-6 h yleensä vaan.
Vierailija kirjoitti:
En käytä alkoholia tai muita vastaavia aineita . Syön perustavallista ruokaa päivittäin. Kuntoilen ,mutta pidän myös välipäiviä ja huomaan ,että jaksan paljon paremmin ,kun en käy pakonomaisesti lenkillä tai salilla.
Pyrin nukkumaan paljon so 5-10 h / vrk. Toisin sanoen joskus kun tulee lyhyitä yöunia,pyrin ne krvaamaan viikon sisällä.Lisäksi vitamiinit säännöllisen epäsäännöllisesti.
Ei unta voi korvata pöljä.
Vältän turhia töitä, joutavia ihmiskontakteja, esim. ns. kavereita ja nukun min. 12 tuntia/vrk sekä lepään tarvittaessa tai mikään muu ei huvita. Syön kun on nälkä, muulloinkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nukkuminen on tärkein itselleni ja siitä tingin viimeiseksi. Menen sänkyyn n 21.30, luen kirjaa 30-60 min, ja nukahdan viim 22.30. Aamuherätys klo 7.
Syömisten osalta ateriarytmi on tärkeä. Kun huolehdin siitä, että syön hyvän aamiaisen, lounaan ja päivällisen, niin ylimääräinen napostelu ja voileipien vetäminen jää pois. (ja napostelemisesta ei todellakaan tule hyvä olo).
Pyrin harrastamaan jonkinlaista liikuntaa joka päivä. Tämä ei aina onnistu (esim työmatkoilla), mutta ei haittaa jos se on satunnaista. Liikunnan, ja etenkin ulkoilun puute isommin haittaisi varmasti.
Elämäsi on suorittamista, onnea valitsemallasi tiellä.
Ei ole kyse suorittamisesta vaan rytmeistä. Kun lapset oli pieniä, tajusin kuinka tärkeitä rytmit ovat. Muuten vaan haahuillaan ja voidaan huonosti.
Rytmi on tärkeä minunkin mielestä. Sänkyyn suunnilleen samaan aikaan melkein joka ilta, samoin herätys. Päivällä ulkoilua ja muuta liikuntaa niin että illalla väsyttää. Minua alkaa nukuttaa yleensä jo ennen kymmentä, silloin pitää mennä sänkyyn, turha valvominen sekoittaa rytmin. Nukahdan melkein heti. Älykellosta huomaan että saan syvää unta eniten ennen puoltayötä.
Hyvät yöunet eivät ole minulle itsestäänselvyys. Nyt kun on hyvä rytmi niin pidän siitä kiinni.
-Klo 7 herätys
-Pieni aamuvoimistelu, aamutoimet ja kylmä suihku
-8.30-9 työt
-Lounas klo 12-13
-Klo 16-17 kone kiinni
-Klo 18 salille tai sulkapalloon
-Klo 20 pääateria
-Klo 21-23 homoilua
-Klo 23 unille
MOI LAITA PIAN VIESTI MINULLE OLEN HUHTIKUUSSA SYNTYNYT JA OLEN HÄRKÄ HORROS KOOPPI KOPIASSA TYKÄÄN MUSIKISTA T MARITA
Herään noin kuudelta, syön paljon kasviksia ja kohtuudella hiilihydraatteja, noudatan löyhästi pätkäpaastoa niin etten syö illalla mitään, puolireipas juoksulenkki ulkona lähes päivittäin ja noin puoli yksitoista nukkumaan viileään makuuhuoneeseen.
MOI MULLA ON PUNAISET HIUKSET JA PITKÄT HIUKSET OLEN 55 VUOTIAS NAINEN T MARITA
Pyrin nukkumaan säännöllisesti min 7h/ vrk, lenkkeilen kävelen, käyn kuntosalilla, en syö punaista lihaa, en juo viinaa, en tupakoi, käyn töissä, vaikka saan eläkettä, harrastan seksiä nuoremman miehen kanssa
Mieluinen työ, kiva vapaa-aika (liikuntaa, musiikkia ja kulttuuria, seurakuntatoimintaa, ystävien tapaamista, hyväntekeväisyyttä), ihana perhe ja riittävän terveelliset elämäntavat
Älistä sopivasti nii jaksaa hyvin.
Tunnistan ap: n tuntemukset. Jatkuva auvosumu, väsymys ja uupumus.
Kyllästyin itsekin pitkään velloneeseen olotilaan. Otin itseäni niskasta kiinni ja lakkasin syömästä päivittäin sokerisia herkkuja. Tämä jo pelkästään virkisti oloa ja muutoksen omassa jaksamisessa näki noin kahden viikon päästä. Lisäksi tarkastelin päivittäistä energian saantiani. Lisäsin päiväkohtaista kalorimäärääni ja lisäsi hiilareiden saantia. Erityisesti aamupalaa aloin syömään kunnolla. Johan alkoi olemaan puhtia päivissä ja napostelut jäivät historiaan.
Olen hyvin rutinoitunut ihminen. Pyöräilen arkena töihin. Kilometrejä tulee reilu 20 per päivä. Käyn kahdesti viikossa salilla ennen töitä ja kerran viikossa tanssitunnilla.Teen kehonhuoltoa joka aamu ennen töihin lähtöä.
Pyrin nukkumaan 8 tuntia. Menen nukkumaan illalla 9 maissa. Useimiten herään klo 5-5.30 aamulla.
Syön runsaan aamupalan klo 5-6 välillä siitä 2-3 h päästä syön pienen välipalapatukan. klo 11 lounas, klo 14 hieman reilumpi välipala ja päivällinen klo 17-18 välillä. Iltapalaa en syö. Ravinnossa kiinnitän huomiota siihen, että teen ruokani itse. Seuraavan viikon lämpimät ruoat valmistan viikonloppuisin ja pakastan annoksina. Joskus perjantaisin saatan syödä valmiin lounaan kaupasta. Ruoan kanssa on aina reilusti kasviksia, useimmiten parsakaalta ja lisäksi itse tehty salaatti.
Viikonloput vapaata olemista.
Tämä rutiini on muodostunut vuosien saatossa ja minulle yksilönä toimiva ratkaisu.
5.30 duuniin pyörällä (kahvia klo 5) duunissa kahvit ja leipää,hedelmä. Lounasta klo ruisleipää ja kahvia.. 14 -15.00 kotiin takasin pyöräillen 6km.Kotona lämmintä ruokaa 15-16 aikaan.Illalla puuroa marjoja tms. Unta noin 5-6 tuntia. Pyöräily karistaa unet silmistä ja mukava happihyppely aamuun.
(Ruusleivälle paljon kasvista,juustoa ja leikkeleet)
Liikkuminen: aerobinen ja kuntosali
Arkiliikunta: työmatka pyöräillen tai kävellen
Lepo: 8 tunnin yöuni
Ravinto: Välimeren ruokavalio paljon kasviksia raakaraasteina, uunihaudutettuna, keittoina jne.
Tärkeitä ruoka-aineita:
Kylmäpuristettu extra virgin neitysoliiviöljy
Valkosipuli, keltasipuli, punasipuli osin raakana ja osin keitoissa, padoissa jne.
Paljon kaaleja valko/keräkaali, punakaali, kukkakaali, parsakaali jne.
Tuoreyrttejä mm. basilika, rosmariini, persilja, tilli, pinaatti jne. ruokaan.
Paljon tomaattia, tomaattipyrettä, paseerattua tomaattia, tomaattimurskaa mm. tomaattikeittoina, pastakastikkeina, joukkoon paljon valkosipulia, chiliä, yrttejä
Paljon vihanneksi ja juureksi mm. kesäkurpitsaa, munakoisoa, paprikoita, porkkanaa, punajuurta, perunaa, bataattia ym. uunikasviksina, lisukkeina.
Elovena täysjyväkaurahiutalepuuro. Rasvana neitsytoliiviöljy, ripaus jodioitua merisuolaa, maustamatonta mantelimaitoa.
Täysjyväruisleipä. Täysjyvädurumpasta, täysjyvädurumcouscous, basmatiriisi kerää selvästi vähiten arseenia viljelymaasta, joten se on paras vaihtoehto, jos halutaan minimoida arseenialtistus.
Naturel suolaamattomia pähkinöitä mm. saksanpähkinä, hasselpähkinä, pistaasipähkinä, kuorimaton manteli jne.
Vihreää teetä tai Matchateetä 70-asteen vesihaudutus muutaman minuutin.
Myös suodatinkahvi on hyvä antioksidanttilähde.
Kaakaonibsit, raaka-kaakao ja vähintään 70% tumma suklaa.
Maustamaton AB-luonnonjogurtti.
Naudan jauheliha, broilerin rinta, kirjolohi, makrilli jne.
Keitetty tai paistettu kananmuna kokonaisena.
Berocca monivitamiiniporetabletti (multi-B, C, Sinkki, Magnesiun) huono puoli on keinotekoiset makeutusaineet.
D-vitamiini.
Kreatiini 5g/vrk
Proteiini/aminohapot saa lihasta, munista, kalasta jne. ei tarvita lisäravinteena
Omega-3 DHA+EPA rasvahapot kannattaa ottaa kalasta, kalaöljyt tai kalaöljytabletit ei niin hyviä, härskiintyminen. 2 kertaa kalaa viikossa.
Itsellä aivosumun aiheuttaa liiallinen puhelimen käyttö.
Tämä on ollut myös itselleni todella hyvä keino. Suosittelen. On todella virkeä ja aikaansaava olotila tällä kombolla. Ja toki syön pääsääntöisesti myös terveellistä ruokaa.