Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Sinä virkeä ja hyvin jaksava, millaiset elämäntavat sinulla on?

Vierailija
25.09.2024 |

Ihan rehellisesti alan olla täynnä huonoa oloani, aivosumua, jne. Eli haluaisin tietää esimerkiksi menestyksekkäästi vaativaa aivotyöskentelyä tekevien ruokavaliosta/elämäntavoista. Miltä näyttää tavallinen päiväsi esimerkiksi syömisten osalta? Liikutko paljon? Miten nukut ja pysyt virkeänä?

Kommentit (115)

Vierailija
101/115 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menen nukkumaan aina puolen yön aikaan ja herään aina arkisin ja viikonloppuisin 6-7 välillä ennen kellon sointia. 3 krt viikossa kuntosali. Muuten hyötyliikuntaa. Syön 3 krt päivässä. Mielenkiintoinen työ, perheasiat kunnossa, ystäviä ja harrastuksia mitä ehtii. Ei liikaa puhelimen selausta.

Vierailija
102/115 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Viisi kertaa viikolla salilla on ehdottomasti liikaa. Sinulla on addiktio

Liikaa mihin? Ihan normaali käyntirytmi. Nautin salista ja se auttaa minua nukkumaan hyvin. Toisaalta, jos kyse olisikin addiktiosta, niin onko tuo sitten vaarallista? 

Viihdyt hien ja kumin hajussa paremmin kuin kotona?

Missä salilla haisee kumi? Käytkö jossain sm-studiolla?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/115 |
16.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En syö säännöllisesti, en edes joka päivä mitään. Liikun maltillisesti tai miksei joskus vauhdilla, mikäli huvittaa. Nukun pätkittäin pitkin vuorokautta. 

Vierailija
104/115 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla eniten virkeyttä tuottaa kivat kokemukset ja seura. Lomalla olen virkeä, vaikka saatan juoda viikon ajan alkoholia joka päivä, nukkua vähän epäsäännöllisesti mutta kuitenkin omaan tahtiini, syödä myös epäterveellistä ruokaa jne. Kaveriporukalla vietettyjen illanistujaisten/viikonloppureissujen jälkeen olen tarmoa täynnä.

Arjessa väsyttää tylsä työ ja se jos jämähdän kotiin liiaksi enkä näe kavereita ollenkaan. Elämäntapani muuten eivät ole superterveelliset todellakaan, ei ole koskaan esim. ollut säännöllistä ruokailurytmiä. Liikuntaa kyllä harrastan 3-5 x viikossa + arkipyöräily ja kävely, autoa en omista.

Yksinoloakin kaipaan lähinnä lukemista, pohdiskelua ja taidetta varten, mutta virtaa saan kuitenkin kavereiden seurasta ja vaikkapa matkustelusta.

Olisi kiva tietää tämän vastaajan ikä. Itse elin tällaista elämää 20-30-vuotiaana ja jaksoin hyvin. Nyt 45-vuotiaana ei kroppa kestäisi tuollaista. Pakko syödä ja nukkua terveellisesti ja pitää alkoholi minimissä, että jaksaa lapseperhearkea. 

Vierailija
105/115 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Peruna-kukkakaali -sosekeiton ravintoarvo paranee huomattavasti, kun sinne ujuttaa pari desiä linssejä 👌

Vierailija
106/115 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeanlainen ravinto ja liikuntaharrastukset tekevät olon pirteäksi ja taas jaksat painaa!

Vierailija
107/115 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Syödä ainakin pitää lämmin ateria päivässä tai muuten kuolo korjaa!

Vierailija
108/115 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Liikkuminen: aerobinen ja kuntosali

Arkiliikunta: työmatka pyöräillen tai kävellen

Lepo: 8 tunnin yöuni

Ravinto: Välimeren ruokavalio paljon kasviksia raakaraasteina, uunihaudutettuna, keittoina jne.

Tärkeitä ruoka-aineita:

Kylmäpuristettu extra virgin neitysoliiviöljy

Valkosipuli, keltasipuli, punasipuli osin raakana ja osin keitoissa, padoissa jne.

Paljon kaaleja valko/keräkaali, punakaali, kukkakaali, parsakaali jne.

Tuoreyrttejä mm. basilika, rosmariini, persilja, tilli, pinaatti jne. ruokaan.

Paljon tomaattia, tomaattipyrettä, paseerattua tomaattia, tomaattimurskaa mm. tomaattikeittoina, pastakastikkeina, joukkoon paljon valkosipulia, chiliä, yrttejä

Paljon vihanneksi ja juureksi mm. kesäkurpitsaa, munakoisoa, paprikoita, porkkanaa, punajuurta, perunaa, bataattia ym. uunikasviksina, lisukkeina.

Elovena täysjyväkaurahiutalepuuro. Rasvana neitsytoliiviö

Miten muodostuu näistä ateriat?

Vierailija
109/115 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Istun tai makaan ja näppäilen vauviksella.

Kerran viikossa käyn kaupassa ja vien roskat.

Vierailija
110/115 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nukun 8-9 tuntia yössä ja käyn joka päivä töiden jälkeen kävelyllä metsässä. Viikonloppuisin pidemmät ulkoilut. Nuo ovat vaikuttaneet eniten, jaksan nykyään hyvin joka päivä koko päivän. Näin ei ole todellakaan aina ollut. 

Ulkoilu auttoi vielä enemmän kuin unen riittävyys, sen huomaa heti kun töiden jälkeen kun käy kävelyllä että sen jälkeen on paljon virkeämpi olo ja jaksaa vielä lisää, eikä vaan lösähdä töiden jälkeen sohvalle eikä tee enää mitään. 

Liikunta vaikuttaa aineenvaihduntaan joka sitten taas vaikuttaa mm. aivojen toimintaan eli jaksaa tehdä ne duunit paremmin. Itse syön myös paljon vihanneksia ja hedelmiä mieluiten luomuna koska ne lisäaineet ei tee hyvää suolistolle muusta kehosta puhumattakaan. Ne lisäaineet kun ei kehon toimintaan liity niin ovat vain haitaksi.

Vierailija
111/115 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nainen reilu nelikymppinen, joka iltanukkumaan viimeistään puoli yksitoista ja puhelin pois. Ei sokeria eikä alkoholia, runsas ja monipuolinen lounas. Ruoka-ajoista pidetään kiinni. Paljon liikettä, kävelyä, kuntosalia, sulkapalloa ja muuta.

Vierailija
112/115 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nukun erittäin hyvin. Välllä aikaisin illalla nukkumaan, joskus  käppäilen hereillä 2-3 aamuyöhön. Syon iltapäivä-  iltapainoitteisesti. En tingi ruuan terveellisyydestä. Lisäaineita ja liikaa suolaa kartan, siis ei makkaroita ja sipsejä  ym. roskaa. Kalaa usein, täysjyvväleipää. Ei tupakkaa tai viinaa

Liikun. Kävelen ja tanssin usein vaativaa tanssia. Pyöräilyäkin

Nuorempi mies  on 😊

Vierailija
113/115 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syödä ainakin pitää lämmin ateria päivässä tai muuten kuolo korjaa!

Kas kun ei minua ole korjannut 🤔

Vierailija
114/115 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensimmäinen ja tärkein asia on mulle stressin välttely. Stressasin kaikesta ensimmäiset 36 vuottani ja se ei todellakaan ollut hyväksi. Siitä sitten pikkuhiljaa aloin tehdä muutosta. Ihan käytännön tasolla lähdin siitä, että listasin asiat jotka mua stressasi ja mitä niille voin tehdä. Listasin myös, onko asioita joille en mitään voi. Ja sitten aloin muuttamaan niitä asioita mitä pystyin muuttamaan. Mun kohdallani suurin stressin aihe oli ainainen rahapula. Toisena tuli epämiellyttävä elinympäristö. Kolmantena työnsaannin mahdottomuus / pätkät / epäsäännölliset tulot. Ratkaisu? Aloin säästämään. Ja kun säästöjä oli tarpeeksi, muutin. Tämän jälkeen aloin sijoittamaan. Ja kun passiivista tuloa oli tarpeeksi, hyppäsin pois työelämästä. 

Vierailija
115/115 |
17.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huonot. Tosin sokeria en syö kovin paljoa, ei vain maistu.

Olen 62-vuotias pitkäaikaistyötön. Vuorokausirytmi on mitä sattuu, mutta tilanteessani onneksi yleensä saankin nukkua juuri milloin huvittaa. En juurikaan harrasta mitään liikuntaa, olen reippaasti ylipainoinen, yhtään pidempien matkojen kävelykin jo ottaa polviin.

Mutta: Tunnen oloni virkeäksi. Ei ole aivosumuja. Ei väsytä.

Syön mitä sattuu ja milloin sattuu. Yleensä kuitenkin kokkaan ruokani itse kaikista halvoista raaka-aineista. Onneksi vatsalaukkuni on terästä ja pystyn syömään mitä vain ja kaikkea vähän vanhentunuttakin (metsästän punalapputuotteita). En välitä säännöllisistä ruoka-ajoista, mutta mieluummin syön kerralla paljon ja sitten olen pitkään syömättä.

Suosikkejani ovat kylmäpuristettu oliiviöljy, Oivariini jossa on mukana oliiviöljyä, kirjolohi, broilerin koivet, basmatiriisi, kuivatut luumut. Teen usein raastetta, jossa on yhtä paljon porkkanaa, omenaa ja raakaa punajuurta, kastikkeeksi oliiviöljyä ja mausteena suolaa ja mustapippuria. Keittoja menee aika paljon: bouillabaisse, borssi, seljankat, kanakeittoja, mangoldikeittoa jossa jogurttia... Jos löydän punalaputettua rucolaa, niin purjo-perunasosekeitto, jonka maustan sillä ja soijakastikkeella. Etikkamarinointi adobon tapaan, niin halvemmasta ja ehkä vähän jo vanhasta lihasta tulee hyvää. Ratatouille, kun kasvikset ovat halpoja. Talvella paistan juureksia öljyssä. Munia menee paljon ja usein raakana. Lisäksi rakastan ruisleipää, ja nimenomaan sellaista, jossa on vain ruista, vettä ja suolaa (ei siis mitään Reissumiehiä, joissa on kaikkea muutakin). Tosin viime ajat olen enemmän syönyt näkkileipää. Juon usein piimää ja toisinaan syön maustamatonta jogurttia tai Skyr-rahkoja (vähän liian makeita minulle). Hedelmiä ja marjoja menee aika vähän. 

"Aamulla" eli herättyäni pidemmältä unijaksolta juon pari mukillista väkevää kahvia (sekaisin vaaleapaahtoa ja espressoa). Olutta juon kun tekee mieli, eli useamman kerran viikossa.

Tämä ruokavalio ei ole mitenkään suunniteltu mitään terveysnäkökohtia ajatellen. Minä vain syön mitä haluan ja mihin on varaa, mitään epäterveellistä välttelemättä. 

Sanoin etten syö kovin paljon sokeria. En tiedä mistä johtuu, mutta makea vain ei maistu. Tai siis pystyn kyllä vaikka kyläillessä syömään makeitakin tarjoomuksia, mutta ne eivät ole suussani mitenkään herkullisia. Tavallinen (itse tekemäni) ruoka on parempaa. Makea maistuu usein liian makealta, jotenkin pistävältä.

En tiedä, onko makean välttelyn ja aivosumujen puuttumisen välillä jokin yhteys. Muuten olenkin huonokuntoinen. Syytän liikunnan puutetta, en ruokavaliota. Tosin infektiosairaudet tuntuvat välttelevän minua, mutta se voi johtua ihan siitä, etten ole kovin livesosiaalinen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi seitsemän viisi