Saako teidän teinit pitää puhelimen koko yön?
Meillä jatkuvaa taistelua tästä. 8-luokkalainen kyseessä.
Kommentit (136)
Vierailija kirjoitti:
Ja kuulemma kaikki kaverit saa pitää puhelinta makkarissa yöt! T. Ap
No niin näköjään ainakin tämän ketjun vastaajien teinit saa.
Vanhemmat ovat kasvattaneet heidät niin upeasti että ovat kokonaan erillään nykysomemaailmasta. Se on vaikeaa monille aikuisillekin, digilaitteet aiheuttavat valtavasti riippuvuutta, mutta jotenkin tänne sattui nyt ihan poikkeusyksilöitä vastaamaan.
Yöllä ei saa ladata puhelinta! Turvallisuus on tärkeintä.
Vierailija kirjoitti:
Vaarallista tuo yöksi lataukseen jättäminen. Ja suorastaan idioottimainen idea laittaa puhelimet lukittuun laatikkon latauksen ajaksi, nehän kuumenee siellä ja syttyy vieläkin herkemmin palamaan.
-ohis
Älä jaksa uskoa ihan jokaista punaisenlehdistön pelottelu uutista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää puhelimen? En ymmärrä.
Teini nukkuu yöllä.
Niinhän sinä luulet.
Puhelin on monelle aikuisellekin tosi koukuttava laite, miksei se olisi sitä nykypäivän teinille jonka elämästä usein iso on somessa.
Mä en ainakaan luule, että nukkuu. Menee ennen minua nukkumaan ja kyllä kuulen jos on hereillä. En oo koskaan ottanut teineiltä puhelinta pois. Jos on niin typerä, että valvoo känny kädessä pitkin yötä, niin iteppä kärsii seuraukset sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vaarallista tuo yöksi lataukseen jättäminen. Ja suorastaan idioottimainen idea laittaa puhelimet lukittuun laatikkon latauksen ajaksi, nehän kuumenee siellä ja syttyy vieläkin herkemmin palamaan.
-ohis
Meinaatko, että päivällä pitäisi ladata älylaitteita kun ne ovat käytössä? Ja varmaan jossain päiväntasaajalla ei käytetä älylaitteita ollenkaan kun kuumuudessa ne syttyvät palamaan?
Saa. Itsepä siitä kärsii, jos on huonosti nukuttu yö takana.
Teinin aivothan on sellaiset että koukuttuvat äärimmäisen helposti asioihin. Ihan erilaiset kuin aikuisilla, jotka myöskin koukuttuu helposti siihen puhelimeen. Tämä tulisi aikuisena huomioida kun antaa teinille puhelimen 24/7 ilman mitään rajoituksia. He voivat ymmärtää että se pitäisi laittaa ajoissa pois, mutta eivät pysty siihen. Lisäksi toiset teinit koukuttuu myös helpommin asioihin kuin toiset.
Jos teini saa olla vapaasti puhelimella yön, niin hän todennäköisesti on hyvin vastuullinen teini joka osaa laittaa puhelimen ajoissa pois ja huolehtia omista yöunistaan (varmasti tällaisiakin löytyy) tai sitten hän on yksinkertaisesti heitteillä (näitä nykyään riittää). T. Ammattikasvattaja
Vierailija kirjoitti:
Yöllä ei saa ladata puhelinta! Turvallisuus on tärkeintä.
Kodit on muutenkin täynnä erilaisia sähkölaitteita, jotka voivat kärähtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pitää puhelimen? En ymmärrä.
Teini nukkuu yöllä.
Niinhän sinä luulet.
Puhelin on monelle aikuisellekin tosi koukuttava laite, miksei se olisi sitä nykypäivän teinille jonka elämästä usein iso on somessa.
Mä en ainakaan luule, että nukkuu. Menee ennen minua nukkumaan ja kyllä kuulen jos on hereillä. En oo koskaan ottanut teineiltä puhelinta pois. Jos on niin typerä, että valvoo känny kädessä pitkin yötä, niin iteppä kärsii seuraukset sitten.
Oma vikansa jos teini syrjäytyy ja muuttuu hikikomoriksi. Loppuikä kelan tuilla elämistä ja ei koskaan lapsenlapsia.
Vierailija kirjoitti:
Saa pitää. Nukkuu yöllä, kun tietää, että pitää herätä aikaisin. Anna sen lyödä päätä seinään, jos ei muuten usko. Mutta ei kannata taistella. Oma on väsymyksensä sitte.
Niin no jos haluaa helpolla päästä niin tuo on hyvä ratkaisu. Kasvattaminen ja rajojen asettaminen on työlästä, sysää se väsynyt lapsi kouluun muiden huoleksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhemmat ovat kasvattaneet heidät niin upeasti että ovat kokonaan erillään nykysomemaailmasta. Se on vaikeaa monille aikuisillekin, digilaitteet aiheuttavat valtavasti riippuvuutta, mutta jotenkin tänne sattui nyt ihan poikkeusyksilöitä vastaamaan.
Ne somet ym. on nuorten normaalia elämää. Ne on kasvanut siihen. Ihan eritavalla, kuin me heidän vanhemmat. Se on arkipäivää niille ja kanava pitää yhteyttä. Sama ku meille oli ekat kännykät. Ei kuitenkaan kuoltu siihen tai tultu sen takia luusereiks.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja olen vaatinut että puhelin jätetään yöksi lataukseen eri kerrokseen, mutta välillä ei tuo sitä tai sanoo tuoneensa mutta valehtelee. T. Ap
Itsepä olet hänet kasvattanut.
Tässä on lopputulos kun vanhempi ei halua olla vanhempi vaan kaveri
Vierailija kirjoitti:
Kyllä. Olen kasvattanut lapseni vastuulliseksi enkä nykyaikaiseksi "ihan sama, minä minä minä" ihmiseksi. Toisaalta kyllä minulla on poika eikä tyttö joka on riippuvainen somehuomiosta ja tykkäyksistä ja yleensäkin riippuvainen muilta saatavasta huomiosta joka määrittelee kaiken
Sinä olet oikea persereikä ihmisenä. Toivottavasti poikasi tekee idarin nopeasti.
Vierailija kirjoitti:
Ja olen vaatinut että puhelin jätetään yöksi lataukseen eri kerrokseen, mutta välillä ei tuo sitä tai sanoo tuoneensa mutta valehtelee. T. Ap
Kun noita sinun kommentteja lukee niin sinulla raitaa olla teini tytär?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kurinpitoa ei suositella. Jos ammattikasvattajana ottaisin kurin käyttöön niin olisin hyvin äkkiä oikeudessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nimenomaan meillä ei olla oltu kaverivanhempia ja siksi meillä onkin tällainen sääntö, joka ilmeisesti harvinainen ainakin teinin omista puheista päätellen ja palstan vastauksistakin. Lapsi pärjännyt tähän asti hyvin koulussa, mutta nyt numerotkin tippuneet yläasteella ja opiskelu hieman takkuaa, joskaan varsinaista huolta siitä ei kuitenkaan ole. T. Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tai sitten toiset opettaa lapsilleen vastuullisuuden ja rajat joita kunnioitetaan. Ymmärrän kyllä että tuota on naisen hankala käsittää kun hyvin moni aikuinen nainen ei ymmärrä vastuullisuutta tai rajoja
Saa. Puhelin on siitä lähtien kun se on ekaa kertaa otettu käyttöön otettu osaksi kasvatus työtä. Hänellä on myös älykello ja hän on asettanut siihen unitilan ja hän seuraa siitä, että saa riittävästi laadukasta unta. On myös vanhemman vastuulla tarjota sille lapselle muutakin elämää kuin se puhelin.
Poista niiltä puhelimet kokonaan.