Saako teidän teinit pitää puhelimen koko yön?
Meillä jatkuvaa taistelua tästä. 8-luokkalainen kyseessä.
Kommentit (136)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun muksut saa olla puhelimella tai koneella ihan niin paljon kuin haluavat, kunhan asialliset hommat hoidetaan ja nukutaan riittävästi. Ovat oppineet siihen jo ihan pienestä, ei mitään ongelmaa.
Pienestä pitäen saaneet olla niin paljon kuin haluavat? Uskomatonta mutta totta. Tiedätkö näitä lapsia päiväkodit ja koulut on pullollaan ja ihmetellään miksi ovat niin levottomia, huutavat ja voivat suoranaisesti pahoin. Tuntitolkulla päiväkoti-ikäistenkin annetaan olla pädillä/puhelimella koska lapsihan HALUAA.Niinhän se mainoskin toitottaa, "koska MINÄ HALUAN"!! Sehän se on pelin henki nykymaailmassa, näkynyt varhaiskasvatuksessa viimeiset 5+v, tai oikeastaan liki 10v, erittäin hyvin ja näkyvästi, p
Aamen!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Pikalataus ei tee hyvää puhelimen akulle."
Pikalataus ei tuhoa akkua mutta se tuhoaa kun antaa akun ladat joka yö täyteen. Arkikäytössä lataus pitäisi pitää 0-80% ja vain poikkeustapauksissa ladata 100%.
Samaa kun sanoisi, että autolla ajaminen tuhoaa moottorin. Minkä tahansa tuotteen käyttäminen syö sen elinikää, mikä on ihan normaalia.
Eli siis ihan sama pikaladata se täyteen illalla ja ottaa yöksi pois latauksesta.
Illalla, yöllä tai vaikka aamulla, who gives a s*it?
En lue ainakaan vielä koko ketjua. Meillä laitetaan puhelin äänettömälle klo 22 joka ilta, myös viikonloppuisin. Se ei myöskään ole liimaantuneena käteen kun tehdään jotain muuta (leffa, lautapeli, lukeminen). Aika usein jätetään vaikka ulkoilun (lenkki, kävellen lähikauppaan) ajaksi kotiin. Juuri kasilla meilläkin puhelimen käyttö lisääntyi ja jouduttiin asiasta keskustelemaan. Yhdessä sovittiin tuo puhelimen "yörauha" ja hyvin on pitänyt. Lukea saa sängyssä vielä klo 22 jälkeen mutta aika usein tulee uni jo silloin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kuulemma kaikki kaverit saa pitää puhelinta makkarissa yöt! T. Ap
No niin näköjään ainakin tämän ketjun vastaajien teinit saa.
Vanhemmat ovat kasvattaneet heidät niin upeasti että ovat kokonaan erillään nykysomemaailmasta. Se on vaikeaa monille aikuisillekin, digilaitteet aiheuttavat valtavasti riippuvuutta, mutta jotenkin tänne sattui nyt ihan poikkeusyksilöitä vastaamaan.
Tai sitten toiset opettaa lapsilleen vastuullisuuden ja rajat joita kunnioitetaan. Ymmärrän kyllä että tuota on naisen hankala käsittää kun hyvin moni aikuinen nainen ei ymmärrä vastuullisuutta tai rajoja
99% teineistä tekee hölmöjä juttuja vaikka miten olisi hyvin kasvatettu.
Vierailija kirjoitti:
Tällaiset hullut kontrolloijat kasvattaa valehtelijoita.
Hullu kontrolloija jos ei anna itse maksamaansa puhelinta ja liittymää alaikäiselle lapselle myös yöaikaan käyttöön?
Vierailija kirjoitti:
Missä ap se sinun ja lapsen isän puhelin on öisin?
Lapsen huoneessa tietenkin.
Vierailija kirjoitti:
Saa olla. Käyttävät kännykän kelloa herätykseen kouluaamuisin. Ei nuoret enää herätyskelloja käytä.
Kesällä olivat kesätöissä niin itse hoitivat aamuherätykset kännykällä. Välillä torkutettiin muutaman kerran, mutta kyllä ne aina sängystä lopulta ylös nousi.
Kiusataanko nuorta koulussa jos käyttää herätyskelloa?
Vierailija kirjoitti:
Tällaiset hullut kontrolloijat kasvattaa valehtelijoita.
Valheella on lyhyet jäljet. On helppo tarkistaa missä lapsen puhelin on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saa olla. Käyttävät kännykän kelloa herätykseen kouluaamuisin. Ei nuoret enää herätyskelloja käytä.
Kesällä olivat kesätöissä niin itse hoitivat aamuherätykset kännykällä. Välillä torkutettiin muutaman kerran, mutta kyllä ne aina sängystä lopulta ylös nousi.
Kiusataanko nuorta koulussa jos käyttää herätyskelloa?
Varmasti ainakin heidän itsensä mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja kuulemma kaikki kaverit saa pitää puhelinta makkarissa yöt! T. Ap
No niin näköjään ainakin tämän ketjun vastaajien teinit saa.
Vanhemmat ovat kasvattaneet heidät niin upeasti että ovat kokonaan erillään nykysomemaailmasta. Se on vaikeaa monille aikuisillekin, digilaitteet aiheuttavat valtavasti riippuvuutta, mutta jotenkin tänne sattui nyt ihan poikkeusyksilöitä vastaamaan.
Tai sitten toiset opettaa lapsilleen vastuullisuuden ja rajat joita kunnioitetaan. Ymmärrän kyllä että tuota on naisen hankala käsittää kun hyvin moni aikuinen nainen ei ymmärrä vastuullisuutta tai rajoja
Meillä se on kyllä mies, joka ei ymmärrä tai jaksa ymmärtää, miten tärkeää on asettaa lapsen digilaitteiden käytölle rajat. Tästä sitten saa joka päivä vääntää kättä. Kun selkänsä kääntää, jne. En jaksa enää.
Meidän varhaisteini oli viikon sairaalassa. Sinä aikana hänelle annettiin TV-ohjain ja iPad, joita sai sitten tylsyyttä tappaakseen ihan itse, aikuusten sääntelemättä, käyttää! Sain sellaisen käsityksen, että poljen lapsen itsemääräämisoikeutta, kun yritin säännöstellä käyttöä! Siitä jopa minulle puhuttiin. Varhaisteini saa kuulemma itse päättää. Se oli todella vaikeaa.
Sen jälkeen se on ollut vaikeaa kotonakin, enkä enää tiedä, mihin minulla vanhempana on oikeus ja missä toimin vastoin teinin itsemääräämisoikeutta. Olen sitä mieltä, että vanhemmilla on oikeus säädellä teinin digikäyttöä, kuten muitakin elämäntapoja. Eikös teinin alkoholinkäytöstäkin rapsahda lasu, joka kohdistetaan perheoloihin? Silti korostetaan lapsen itsemääräämisoikeutta. En siis saa estää alkoholinkäyttöä? Ehkä voisin heidän mielestään sen sijaan ostaa pari lonkeroa alaikäiselle? En ymmärrä.
Toimin vastoin sairaanhoitajien näkemystä eli olen kai sitten siitä näkökulmasta itsevaltias, lapsen oikeudet tallova despootti? Lapsen riippuvuudet ovat menneet sen jälkeen huonoon suuntaan ja opettajilta on tullut palautetta. Heidän mielestään minun siis kuuluu rajoittaa. Niin minustakin ja niin teen jatkossa.
Vierailija kirjoitti:
Meidän varhaisteini oli viikon sairaalassa. Sinä aikana hänelle annettiin TV-ohjain ja iPad, joita sai sitten tylsyyttä tappaakseen ihan itse, aikuusten sääntelemättä, käyttää! Sain sellaisen käsityksen, että poljen lapsen itsemääräämisoikeutta, kun yritin säännöstellä käyttöä! Siitä jopa minulle puhuttiin. Varhaisteini saa kuulemma itse päättää. Se oli todella vaikeaa.
Sen jälkeen se on ollut vaikeaa kotonakin, enkä enää tiedä, mihin minulla vanhempana on oikeus ja missä toimin vastoin teinin itsemääräämisoikeutta. Olen sitä mieltä, että vanhemmilla on oikeus säädellä teinin digikäyttöä, kuten muitakin elämäntapoja. Eikös teinin alkoholinkäytöstäkin rapsahda lasu, joka kohdistetaan perheoloihin? Silti korostetaan lapsen itsemääräämisoikeutta. En siis saa estää alkoholinkäyttöä? Ehkä voisin heidän mielestään sen sijaan ostaa pari lonkeroa alaikäiselle? En ymmärrä.
Toimin vastoin sairaanho
Kannattaa anonyymisti kysellä paikallisesta lastensuojelusta, että miten he suhtautuvat lapsen itsemääräämisoikeuden rajoittamiseen. Eli onko se lasun paikka vaiko sallittu kasvatustapa. Tämä on varmin tapa sen selvittämiseen, että onko kyse luvallisesta käytännöstä vai ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sen jälkeen se on ollut vaikeaa kotonakin, enkä enää tiedä, mihin minulla vanhempana on oikeus ja missä toimin vastoin teinin itsemääräämisoikeutta. Olen sitä mieltä, että vanhemmilla on oikeus säädellä teinin digikäyttöä, kuten muitakin elämäntapoja. Eikös teinin alkoholinkäytöstäkin rapsahda lasu, joka kohdistetaan perheoloihin? Silti korostetaan lapsen itsemääräämisoikeutta. En siis saa estää alkoholinkäyttöä? Ehkä voisin heidän mielestään sen sijaan ostaa pari lonkeroa alaikäiselle? En
Eli käytännössä lapsi pitää jättää heitteille? Saa tehdä ihan mitä haluaa?
Vierailija kirjoitti:
Toimin vastoin sairaanho
No, en kuuntelisi jotain yksittäistä sairaanhoitajaa. Minulle sanoi yksi sairaanhoitaja että lapsen nepsyoireilu oli minun syytäni, vaikka oli synnytyksessä kärsinyt vakavasta hapen puutteesta ja suvussa muitakin kellä diagnooseja.
Kunhan koulu ja muu elämä sujuu, saa olla puhelimella tai koneella koska haluaa minun puolestani.