Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mistä voisin vielä säästää?

Vierailija
23.09.2024 |

Olen työkyvyttömyyseläkkeellä,  joten turha huudella töihin menemisestä. 

Ruokaan menee 240 €/kk. Minulla ei ole autoa. En käytä suoratoistopalveluja, äänikirjoja tai mitään maksullisia digipalveluja. Ainoat laskut, joita minulle tulee ovat sähkö-, puhelin-, vakuutus- ja vuokra-. Satunnaisesti terveyskeskusmaksuja tai vastaavia. Lääkkeisiin menee 50 €/kk. Ostan kaiken mahdollisen kirpputorilta, mm. vaatteet. Kerään marjoja ja sieniä omiksi tarpeiksi. Voimat eivät riitä kerätä myyntiin asti. Tölkit kerään, mutta eipä niitä täältä syrjäkyliltä juuri löydy.

Mistä voin vielä säästää?

Kommentit (181)

Vierailija
161/181 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi nyt ap on huolissaan pärjäämisestä ja säästämisestä? Eikö olisi kannattanut aloittaa säästäminen hyvissä ajoin? 

Mitä varten säästät? 

En ole elämässäni päässyt tilanteeseen, jossa olisin voinut merkittävästi säästää. Olen ollut kahden lapsen totaaliyksinhuoltaja pitkään. Vähäiset säästöt menivät siinä, kun lapset asuivat vielä kotona, mutta olivat aikuisia. Viimeiset eurot menivät, kun he muuttivat omilleen, vuokratakuisiin ja hankintoihin.

Nyt pitäisi säästää jonkin sortin puskuri. 

Et saa enää puskuria kasaan vaikka kuinka yrittäisit. Varmin keino lienee jos voit tarpeen tullen pummata lapsiltasi. Sun junasi meni jo

Vierailija
162/181 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuta asumaan yhteen jonkun kanssa. Vaikka jonkun samanlaisessa tilanteessa olevan kanssa. Jaat vuokran ja voit tehdä myös säästöä ostamalla / jakamalla isompia pakkauksia ruokaa. 

Kyllä taas on fiksua porukkaa kommentoimassa, huoh.

Mikä vika? 

https://anna.fi/lifestyle/koti-ja-sisustus/kimppakamppa-ei-ole-vain-nuo…

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/181 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Syöt kolmen ihmisen edestä, syöt ihan liikaa tai liian kallista ruokaa.

Laitahan kuukauden ruokavinkit jos on 80e ( kolmelle 240e, yhdelle 80e) ruokaan rahaa, kiinnostaa vaikka mun ei tarvitsekaan pihistellä.

Minulta ei kysytty, mutta voin kertoa: Kasvispainotteinen ruokavalio! Perunat, juurekset, kaali, pavut, herneet  ovat edullisia vuoden ympäri. Ikkunalla /parvekkeella voi kasvattaa vihanneksia ja yrttejä. Mausteet edullisempia isoissa pakkauksissa. Ruokajuomana vesi, aikuinen ihminen ei tarvitse maitoa (suurinmassa osassa maailmaa).

Vierailija
164/181 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin voit säästää mistään. Itse mietin, että voisinko puolittaa kalliin lääkkeen. Irtisanoin nettiliittymän ja yritän pärjätä puhelimella. Muusta en voi tinkiä.

Syksy on kyllä siitä ihanaa aikaa, että metsästä saa ilmaista ruokaa. Olen viikonlopun elänyt vispipuurolla. Olen saanut ilmaiseksi myös omenoita ja viinimarjoja paikallisten Facebook-ryhmien kautta. Sieniä on pakastimessa, suolattuna sekä hillokkeina. Otan vähän harrastuksena säilömisen ja kokeilen erilaisia keinoja.

Voit käyttää tietokoneella nettiä ihan hyvin pelkän puhelimen netin kautta. Ite siirryin tähä kun tajusin tän. TÄYDELLSIESTI toimii netti, läppärillä, kun jaat internet yhteyden kännykästä. Ei  mitään ongelmaa. Halvempaa vaan.

Vierailija
165/181 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuskin voit säästää mistään. Itse mietin, että voisinko puolittaa kalliin lääkkeen. Irtisanoin nettiliittymän ja yritän pärjätä puhelimella. Muusta en voi tinkiä.

Syksy on kyllä siitä ihanaa aikaa, että metsästä saa ilmaista ruokaa. Olen viikonlopun elänyt vispipuurolla. Olen saanut ilmaiseksi myös omenoita ja viinimarjoja paikallisten Facebook-ryhmien kautta. Sieniä on pakastimessa, suolattuna sekä hillokkeina. Otan vähän harrastuksena säilömisen ja kokeilen erilaisia keinoja.

Voit käyttää tietokoneella nettiä ihan hyvin pelkän puhelimen netin kautta. Ite siirryin tähä kun tajusin tän. TÄYDELLSIESTI toimii netti, läppärillä, kun jaat internet yhteyden kännykästä. Ei  mitään ongelmaa. Halvempaa vaan.

Syö kännykän akkua, mutta jos tarkoitus on uusia puhelin parin vuoden välein niin anna palaa. Monessa taloyhtiössä on ilmainen taloyhtiöverkko

Vierailija
166/181 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun säästät eli et kuluta olet osasyyllinen siihen että suomi ajautui taantumaan. 

Ei voi kuluttaa kun ei ole rahaa millä kuluttaa tai onhan sekin kulutusta kun maksaa niiden keksimiä maksuja ja veroja.

Hallitukset on syyllisiä kun ovat hoitaneet asioita huonosti joten miksei ne leikkaa omia palkkioitaan vaan kansa laitetaan maksamaan huonosta politiikasta?

Toivottavasti itsemurhat ja niiden yritykset lisääntyy, työllistävä vaikutus pelastushenkilöstölle.

Vierailija
167/181 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voit säästää kun et suostu ottamaan kalliita lääkkeitä. Itsekin kysyn aina paljon joku lääke maksaa jos liian kallis ilmoitan etten ota sellaista. 

Vierailija
168/181 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kauppamenoistasi voit säästää.

Sähkö-, puhelin-, vakuutus- ja vuokramenoista et kerro mitään. Eli todennäköisesti sielläkin on säästökohteita. Kilpailuta sopimukset ja vaihda mahdollisesti myös edullisempaa vuokra-asuntoon.

Sinäkään et näemmä osaa lukea, on kilpailuttanut liittymät.

Mutta hintoja ei ole maininnut. Voi niitä liittymiä kilpailuttaa ja silti maksaa kovia hintoja.

Sähkösopimukseksi kannattaa ottaa pörssisähkö ilman perusmaksua, moni maksaa perusmaksua monta euroa kuukaudessa.

Paljonko ap:n puhelinliittymä maksaa? Moni maksaa niistäkin aivan järkyttäviä hintoja. Missään tapauksessa ei yli 20 €/kk pidä maksaa. 

Vierailija
169/181 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma vastaavassa ajattelutavassa on perisuomalainen, "missä voisin vielä säästää", kun sen sijaan pitäisi miettiä että miten voisin tehdä lisää rahaa. Nykyisin se on helpompaa kuin ihmiskunnan historiassa koskaan ennen, koska internet.

Tunnista mitä tykkäät tehdä, missä olet hyvä ja missä voisi tehdä rahaa. Opiskele kiinnostuksen kohdetta, käytä tekoälyä ja tule mestariksi osaamisessasi. Sen jälkeen myy osaamistasi, asiantuntijuuttasi tai tekemiäsi tuotteita.

Enkä varsinkaan aluksi puhu miljoonista, vaan satanen sieltä ja ehkä pari tuolta. Saatat jopa oppia pistämään verkkokaupan pystyyn ja saada mukavaa lisätienistiä tuottavan harrastuksen tai jopa enemmän.

Vierailija
170/181 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kampaamosta

Vierailija
171/181 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähkö-, puhelin-, vakuutus- ja vuokramenoista et kerro mitään. Eli todennäköisesti sielläkin on säästökohteita. Kilpailuta sopimukset ja vaihda mahdollisesti myös edullisempaa vuokra-asuntoon.

Mutta hintoja ei ole maininnut. Voi niitä liittymiä kilpailuttaa ja silti maksaa kovia hintoja.

Sähkösopimukseksi kannattaa ottaa pörssisähkö ilman perusmaksua, moni maksaa perusmaksua monta euroa kuukaudessa.

Paljonko ap:n puhelinliittymä maksaa? Moni maksaa niistäkin aivan järkyttäviä hintoja. Missään tapauksessa ei yli 20 €/kk pidä maksaa. 

Mulle (ei ap) riittäisi tämän vaatimattoman käytön puolesta halvin mahdollinen puhelinliittymä, mutta ainoa, mikä omassa asuinpaikassa kuuluu ja toimii, on Elisan verkossa, ja siellä halvin omaan käyttöön sopiva maksaa 29,90€/kk. Kilpailutan tätäkin jatkuvasti, mutta tällä hetkellä halvempaa ei saa mistään. 

Vierailija
172/181 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle (ei ap) riittäisi täm

Elisalta saa 200 M rajattoman liittymän jopa 16,99 €/kk ja lahjakortin kaupan päälle. Eikö riitä sinun käyttöön?

Vierailija
173/181 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Säästämisen voit viedä vain rajattuun pisteeseen samalla kurjistaen elämääsi. Kun on kaikki aika elämässä, niin käytä se itsesi kehittämiseen.

Vierailija
174/181 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et maininnut eläkkeesi summaa...

Vierailija
175/181 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syöt kolmen ihmisen edestä, syöt ihan liikaa tai liian kallista ruokaa.

Tuo ilmeisesti sisälsi myös puhtauden ja paperit. 

Vierailija
176/181 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä jo menisit töihin niin saisit rahaa eikä tarvitsisi elää tukien varassa toisten rahoilla.

Sairaseläkeläinen. 

Vierailija
177/181 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Työkyvyttömyyseläkkeelle on vaikea päästä. Usko jo! Olen ollut eläkelaitoksessa töissä. Vaikka työeläkelaitos myöntäisi eläkkeen, kelan lääkäri toteaa työkykyiseksi. Kelan lääkärin kanta voittaa. Pitää oikeasti olla todella sairas, että eläke myönnetään. Esim.ystävälläni on viiden lääkärin lausunto työkyvyttömyydestä, mutta kelan lääkärit ovat todenneet terveeksi. Työkkärin virkailijatkin ovat jo todenneet, ettei niin sairas ihminen pärjää missään työssä. "

Mielenterveyssyistä moni nuorikin on työkyvyttömyyseläkkeellä, vaikka kyseessä ei ole edes mikään loppuiän kestävä sairaus. Joten ei sinne pääseminen ole niin hirveän vaikeaa. Itsekin tiedän useamman sellaiselle eläkkeelle päässeen.

eri

Käytännössä nuorille mt-syistä eläke, tai oikeammin kuntoutustuki on määräaikainen 3-12 kk kerrallaan. Uusi lausunto ja hakemus tarvitaan joka kerran, kun jatkoa haetaan.

Ainoa tuntemani heti pysyvälle työkyvyttömyyseläkkeelle päässyt nuori on vaikeasti kehitysvammainen. 

Vierailija
178/181 |
23.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et maininnut eläkkeesi summaa...

Mainittiin, että on takuueläke. 

Vierailija
179/181 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulle (ei ap) riittäisi tämän vaatimattoman käytön puolesta halvin mahdollinen puhelinliittymä, mutta ainoa, mikä omassa asuinpaikassa kuuluu ja toimii, on Elisan verkossa, ja siellä halvin omaan käyttöön sopiva maksaa 29,90€/kk. Kilpailutan tätäkin jatkuvasti, mutta tällä hetkellä halvempaa ei saa mistään. 

Millaista on oma käyttösi, käykö elisan latausliittymä? Puolitin omat laskuni siirtymällä tuohon. Olen kuullut myös joidenkin käyttävän lasten älykelloliittymiä puhelimissa, mutta sillon ainakin netin käytön on oltava vähäistä. 

Vierailija
180/181 |
24.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Huomasin, että ihmisen ei tarvi enää syödä niin paljon. Tosi vähällä tulee oikeasti toimeen, kilot karisee ja rahaa säästyy. Virkistyy muutenkin, kun pääsee eroon ylipainosta. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kuusi kuusi