Millä syyllä olette kieltäytyneet hautajaiskutsusta?
Onko teidät joskus kutsuttu hautajaisiin, mutta olette kieltäytyneet tulemasta paikalle? Mikä teidän (oikea) perustelunne oli, että miksi ette menneet sinne?
Mä olin tänä syksynä nuorena menehtyneen serkun hautajaisissa ja mun toinen serkku (siis vainajan serkku myös) ei tullut sinne, vaikka satun varmasti tietämään, että hänet oli sinne kutsuttu. Myöskään äkillisestä sairastumisesta ei ollut kyse, koska hän oli jo aiemmin ilmoittanut, ettei ole tulossa. Ja serkkuni oli siis ollut jonkin verran säännöllisesti tekemisissä serkkuni kanssa yhteisen harrastuksen merkeissä, joten ei ole kyse siitäkään, etteivätkö he olisi jääneet etäisiksi toisilleen.
Mun mielestä on kuitenkin kohteliasta osallistua hautajaisiin, kun kerran kutsutaan, ellei ole jotain erittäin painavaa syytä kieltäytyä. Esimerkiksi kerran olin serkun hautajaisissa, vaikka en ollut 10 vuoteen ollut missään tekemisissä hänen kanssaan, mutta kun täti minut sinne kutsui, niin en kehdannut olla tulematta, eikä siitä minulle ollut mitään vaivaa.
Kommentit (66)
Ei mua oo koskaan kutsuttu muuhun kuin mummini hautajaisiin ja anopin. En ole siis kieltäytynyt mistään. Minut on kyllä jätetty pyytämättä hautajaisiin.
Auto hajosi tai junasta puhkesi rengas.
En katsonut aiheelliseksi mennä sukulaisen hautajaisiin, joka käytti suuren osan elämästään haukkumalla sisaruksiaan, kuten äitiäni.
Vierailija kirjoitti:
En ole perustellut mitenkään.
Tarkoitan, että mikä on ollut syynä sulle, ettet ole halunnut osallistua niihin hautajaisiin?
Ei ole koskaan kutsuttu. Olen mennyt jos vainaja ollut läheinen. Isä, isovanhemmat, tädit...yks duunikaveri, pari kaveria.
Enon hautajaisiin en päässyt kun olin reissussa. Oli surullista, tykkäsin enosta.
En ole koskaan jättänyt menemättä hautajaisiin. En jaksa pohtia syitä sille, miksi joku menee tai on menemättä.
Vierailija kirjoitti:
Ei ole koskaan kutsuttu. Olen mennyt jos vainaja ollut läheinen. Isä, isovanhemmat, tädit...yks duunikaveri, pari kaveria.
Kai sinut on jotenkin sinne kutsuttu, kun kerta olet saanut tietoosi hautajaisten paikan ja ajankohdan?
Christiiina kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole perustellut mitenkään.
Tarkoitan, että mikä on ollut syynä sulle, ettet ole halunnut osallistua niihin hautajaisiin?
Ei kyse ole olut koskaan haluamisesta. En vain näe kohteluaana tuossa tilanteessa alkaa selittämään sitä miksi en pääse tulemaan. Omaisilla on varmasti muutakin mietittävää kun esim. minun työvuoroni.
En ollut samasssa maassa vaan ei-valinnaisella työmatkalla. Oli sekä oikea että kutsujalle esitetty syy
Nykyään korona kelpaa tekosyyksi lähestulkoon kaikkeen
Hautajaiset ovat täysin turhia joillekin serkuille jotka näkevät kerran vuodessa.
Miksi pitäisi mennä kenenkään hautajsiin jos et halua omiisi ketään
Suomalaiset hautajaiset ovat niin ankeita tilaisuuksia, että yksi kerta riitti.
En ole yksistäkään kieltäytynyt, olin mummojeni, äitini ja veljeni hautajaisissa. Niin ja mieheni isotädin hautajaisissa, kun minut sinne seuralaisena pyydettiin. Sama se oli käydä syömässä niissä hautajaisissa, kun Helsingin reissulla oltiin.
Serkkujeni hautajaisiin ei ole edes kutsuttu. Iso suku, niin olisi isot hautajaisetkin. Mummon hautajaiset taisi olla viimeiset suuret hautajaiset, missä oli koko suku edustettuna.
Jos kutsuttaisiin, niin todennäköisesti ilmoittaisin, etten pääse. Matkat on pitkät ja serkut eivät ole sellainen sukulaisuussuhde, minkä takia töistä saisi vapaata.
En ollut saanut hautajaiskutsua. Silti ihmeteltiin kuulemma missä olen.
Häihin, hautajaisiin yms kutsuihin riittää kun hyvissä ajoin ilmoittaa , että on valitettavasti estynyt osallistumaan. Kukaan ei kaipaa syitä, eikä ne ole oleellisia.
Kommentteja???