Miksi naiset irvailevat keski-ikäisille tai sitä lähestyville miehille siitä että nämä haaveilevat vielä omasta perheestä?
Tähän olen törmännyt tälläkin palstalla usein. Mikä siinä on tuomittavaa jos esim 40-50-vuotiaana miehenä vielä haaveilee omasta perheestä, jos sitä ei aikaisemmin ole onnistunut saamaan? Onko kyseessä joku naisten katkeruus olemassa olevasta biologiasta? Muuta selitystä on hieman vaikea keksiä.
Kommentit (756)
Vierailija kirjoitti:
Yksi syy on aivan takuulla se, että naisten hedelmällisyys vähenee merkittävästi neljänkympin jälkeen ja jossain vaiheessa loppuu kokonaan. Mies voi siittää jälkikasvua vielä eläkeiässäkin.
Kyllä voikin. Ongelma tässä on vain se, että siinä heti neljän kympin jälkeen kasvaa suuresti todennäköisyys sille että ne mahdolliset lapset ovat sairaita, kehitysvammaisia tai on jotain muutakin vaivaa, kuten nepsykirjoa. Vaikka mies voi siittää lapsen vaikka 80-vuotiaana niin onko se sitten kovin järkevää. Tätä pitäisi kouluissa jo opettaa kun edelleen tämä on monelle niin epäselvää. Kaikille ei tietenkään näin käy. Mutta tilastot ovat tilastoja.
Joo, mutta täälläpä keskusteltiinkin sellaisista miehistä, jotka todella haluaisivat lapsia, vaikka ovat jo keski-iässä. Ja vielä ehkä uskovat, että niin tapahtuu.
Mahtaakokan haave toteutua? Mikä on reaalinen todennäköisyys sille, että 50v lapseton mies vielä tulisi isäksi?
Se on olematon. Tilastolen valossa niin ei tule toteutumaan.
Saahan sitä silti haaveilla.
Vierailija kirjoitti:
"Ja silti sä kuolaat niiden perään, mutta et vain saa."
Kolmekymppinen vielä kelpaa, jos on ikäisekseen hyvässä kunnossa. Useimmat eivät ole.
Lopeta jo. Ketään ei kiinnosta, kenestä sä haaveilet siellä.
"Kannattaisi ehkä kuitenkin mennä sinne bilsan tunnille. Mies voi hyvin luovuttaa viallisen sukusolun, jolloin lapsella on kromosomipoikkeama."
Käytännössä todennäköisyys on pienempi kui lottovoitto. Jos mieheltä tulee kokonaan vallinen kromosomipuolikas, on alkio todennäköisesti elinkelvoton.
Miten hankalaa naisille on myöntää faktoja.
"The relationship between increasing maternal age and trisomy has been recognized for over 50 years and is one of the most important etiological factors associated with any human genetic disorder. Specifically, the risk of trisomy in a clinically recognized pregnancy rises from about 23% for women in their twenties to an astounding 30% or more for women in their forties. Thus, as women approach the end of their child-bearing years, errors of chromosome segregation represent the most important impediment to a successful pregnancy.
...
the majority derive from maternal meiotic errors".
Vierailija kirjoitti:
En tunne ketään, joka irvailee. Jokainen saa haaveilla mistä haluaa.
Saa haaveilla, kun tajuaa että on lottovoiton todennäköisyys haaveen toteutua.
Itse aiheutettu ongelma yleensä, se perhe ei kiinnostanut siinä iässä kun sen olisi vielä voinut saada.
Vierailija kirjoitti:
"Kannattaisi ehkä kuitenkin mennä sinne bilsan tunnille. Mies voi hyvin luovuttaa viallisen sukusolun, jolloin lapsella on kromosomipoikkeama."
Käytännössä todennäköisyys on pienempi kui lottovoitto. Jos mieheltä tulee kokonaan vallinen kromosomipuolikas, on alkio todennäköisesti elinkelvoton.
"The relationship between increasing maternal age and trisomy has been recognized for over 50 years and is one of the most important etiological factors associated with any human genetic disorder. Specifically, the risk of trisomy in a clinically recognized pregnancy rises from about 23% for women in their twenties to an astounding 30% or more for women in their forties. Thus, as women approach the end of their child-bearing years, errors of chromosome segregation represent the most important impediment to a successful pregnancy.
...
23% on 2 - 3% tekstissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kromosomihäiriöt, kehitysvammojen riski ja autismiriski nousevat myös miesten siittiöiden ikääntyessä eksponentiaalisesti.
Tervein jälkikasvu tulee geneettisesti kun mies on siinä 18-35 välillä eli ei juuri eroa naisista.
Toki mies voi jatkaa siittämistä teoreettisesti vaikka satavuotiaaksi, mutta sellaiset raskaudet menevät erittäin todennäköisesti kesken tai tuled kehitysvammaisuutta.
Oikeastaan koko ajan on enemmän ja enemmän tutkimusta siitä, että ikääntynyt isä on isompi riski erilaisille häiriöille, kuin ikääntynyt äiti. Ei se ole mitään irvailua, jos toteaa faktan ettei uskaltaisi alkaa lisääntymään nelikymppisen tai yli miehen kanssa.
"Nuori mies: spermasi on heikompaa kuin isäsi sperma syytä ei tarkkaan tiedetä" :):):)
Varmaan siksi kun naisille irvaillaan samalla lailla. Siinä sit kaikki irvailee toisilleen. Irvailua vähemmälle ja järkevää keskustelua enemmän kiitos.
Vierailija kirjoitti:
...
Suomessa sukusolujen lahjoittajien maksimi-ikä on sekä naisilla että miehillä 35 vuotta. Sitä vanhemmilta
ei oteta lahjoitussoluja. Juuri tästä syystä. Tietty jos itse löytää puolison, niin pariskunnat yli 35. voivat sitä lasta omista soluistaan yrittää saada sitä lasta tai sitten oman solun ja alle 36-vuotiaan lahjoittajan soluja yhdistämällä. Mutta jos esim nainen menee yksinään hedelmöistyshoitoon, niin ne lahjoitussiittiösolut, mitä nainen sieltä saa, on otettu alle 36-vuotiailta miehiltä.
Hyvin voi terve mies perustaa perheen vaikka 60-vuotiaana, jos nainen löytyy. Me saatiin vika lapsi vanhoina ja terve on onneksi. Itse olin 46 vuotta ja mies 54.
Eli esim. 40- vuotias mies ja noin 30-vuotias nainen - mikä estää?? Ei tarvitse ukon heti alkaa nuorempia himoita.
Vierailija kirjoitti:
Liittyy siihen, että miehet ajattelevat siittämiskykynsä tarkoittavan mahdollisuutta isyyteen. Kun se isäksi pääseminen on ihan muusta kiinni.
Niin se on vähän sama kuin se, että miehet luulevat, että se että miehellä seisoo, on yhtä kuin onnistunut esileikki. Saahan sitä luulla, mutta moni nainen lienee toista mieltä.
No itse en irvaile, mutta ihmettelen suuresti. Ilmeisesti heillä ei ole minkään valtakunnan käsitystä, millainen savotta lasten kasvattaminen on. Tai sitten ajattelivat varmaan ulkoistaa itsensä hommasta. Mun puoliso oli lasten syntyessä 25-33v ja hän sanoi, että yhtään vanhempana ei olisi enää sitä rumbaa jaksanut. Ja itse allekirjoitan täysin. Nyt vajaa 40v on ihanaa kun lapset ovat jo isoja ja omatoimisia ja voi keskittyä uraan ja harrastamiseen.
Vierailija kirjoitti:
Hyvin voi terve mies perustaa perheen vaikka 60-vuotiaana, jos nainen löytyy. Me saatiin vika lapsi vanhoina ja terve on onneksi. Itse olin 46 vuotta ja mies 54.
Eli esim. 40- vuotias mies ja noin 30-vuotias nainen - mikä estää?? Ei tarvitse ukon heti alkaa nuorempia himoita.
Pointti on vain siinä, että siinä kieski-iässä sitä hedelmällisessä iässä olevia naisia kyllä löytyy, paljonkin. Mutta niitä ei niin vain saa.
Vierailija kirjoitti:
40-50-v naisella on aikuiset tai isot lapset, jos niitä on halunnut ja saanut. Ja sellaisten kanssa tietää, ettei ole syytä kateuteen sellaista kohtaan, jolla on vielä koko työmaa edessä.
Mä pidän joidenkin kohdalla vähän surullisena, että kymmeniä vuosia on vaan hujahtanut ennen kuin on herätty perhehaaveisiin. Ei se nuoruus ole niin pitkä, muu maailma menee armotta menojaan.
Hujahtanut ja herätty perhehaaveisiin? Oletat siis että mies ei ole keskittynyt elämässään tärkeisiin asioihin. Oletat että tiedät mitä ovat nuo tärkeät asiat. Täynnä omia luuloja tuo mielipiteesi.
Olen töissä miesvaltaisella alalla. Kyllä on vanhemmilta ihmisiltä opitut mielipiteet osoittautunu vääriksi mitä tulee miehiin. Hyviä tyyppejä. Osa miehistä on yksioikoisempia entä naiset mutta samanlaisia haaveita heillä on silti. Ei sitä naisille kerrota.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yksi syy on aivan takuulla se, että naisten hedelmällisyys vähenee merkittävästi neljänkympin jälkeen ja jossain vaiheessa loppuu kokonaan. Mies voi siittää jälkikasvua vielä eläkeiässäkin.
Kyllä voikin. Ongelma tässä on vain se, että siinä heti neljän kympin jälkeen kasvaa suuresti todennäköisyys sille että ne mahdolliset lapset ovat sairaita, kehitysvammaisia tai on jotain muutakin vaivaa, kuten nepsykirjoa. Vaikka mies voi siittää lapsen vaikka 80-vuotiaana niin onko se sitten kovin järkevää. Tätä pitäisi kouluissa jo opettaa kun edelleen tämä on monelle niin epäselvää. Kaikille ei tietenkään näin käy. Mutta tilastot ovat tilastoja.
Miehet aina leveilevät sillä, että kykenevät siittämään lapsia vielä eläkeiässä. Hiukan outo leveilynaihe, ei se heistä sen nuorempia tee, että heidän biologiansa on erilainen kuin naisten. Eivät naiset kadehdi miehen kykyä saada lapsia keski-iässä. Itse olin saanut lapseni jo 27-vuotiaana ja riski lasten saannista sen jälkeen oli pelkästää negatiivinen asia elämässäni. Eikä se paljon miestä lämmitä, että voi siittää lapsia, jos ei kukaan ole koskaan huolinut siittäjäksi. Jos ei ole huolinut aiemmin, tuskin huolii myöhemminkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehet aina leveilevät sillä, että kykenevät siittämään lapsia vielä eläkeiässä. Hiukan outo leveilynaihe, ei se heistä sen
"Eikä se paljon miestä lämmitä, että voi siittää lapsia, jos ei kukaan ole koskaan huolinut siittäjäksi. Jos ei ole huolinut aiemmin, tuskin huolii myöhemminkään."
OSUIT ASIAN YTIMEEN.
Miehille on aivan mahdotonta ajatella millainen elämä lapsella on, kun isukki on 40-50-vuotias hänen syntyessään. Ajatellaan vain, että minä haluan ja minun pitää saada lapsi. Pitäisi ajatella sitäkin miten pystyy lapsesta huolehtimaan. Jaksatko kuusvitosena eläytyä teinin mielenmaailmaan ja ymmärtää hänen huoliaan? Vai luotetaanko sen mielellään reilusti nuoremman äidin yksin pitävän lapsesta huolta? 80-vuotiaan lisääntymiskykyä hehkuttavien kannattaisi miettiä olisivatko itse lapsena halunneet isäkseen papan, jonka eliniän odotus ei ole pitkä. On paljon todennäköisempää, että sen ikäinen kuolee lapsen ollessa alaikäinen kuin se, että hän näkee lapsen aikuisena.
Vierailija kirjoitti:
Miehet saa maistaa omaa lääkettään. Eivät halunneet lapsia nuorempana, kun se oli samanikäisille naisille ajankohtaista. Nyt sitten saavat keskenään ihmetellä lapsetonta tulevaisuutta.
Mun miehelle kävi vähän päinvastoin. On aina halunnut lapsia. Seurusteli vuosia naisen kanssa, joka ei tiennyt haluaako vai ei ja lopuksi sairastui tautiin, jonka seurauksena ei voinut lapsia saada.
Tuli ero ja mieheni tapasi minut. Hän oli sitten 40v kun esikoinen syntyi, minä olin 27v.
Paljon miesvihaa ketjussa. Ilkeät naiset. Miksi naiset vihaavat miehiä?
"Ja silti sä kuolaat niiden perään, mutta et vain saa."
Kolmekymppinen vielä kelpaa, jos on ikäisekseen hyvässä kunnossa. Useimmat eivät ole.