Onko totta, että määräaikaisesta työsopimuksesta ei voi irtisanoutua?
Eikö koeajan jälkeen ole voimassa irtisanomisaika? Allekirjoitin työsopimuksen, mutta nyt alkoi mietityttää.
Kommentit (85)
Sekamuotoinen sopimus tarkoittaa sellaista määräaikaista työsopimusta, joka voidaan irtisanoa sovitun sopimuskauden aikana. Sekamuotoisena on pidettävä myös sopimusta, joka on sovittu olemaan voimassa toistaiseksi, mutta joka sisältää ehdon, jonka mukaan se kuitenkin päättyy viimeistään tiettynä ajankohtana.
Eli kuten todettua, riippuu sopimuksen ehdoista. Ellei irtisanomisehtoa ole, työn lopettamisesta voi yrittää sopia työnantajan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Mitä siinä työsopimuksessa lukee? Jos lukee " irtisanomisaika TES:n mukaan", niin silloin voit irtisanoutua tavalliseen tapaan.
Jos ei ollut irtisanomispykälää, niin sitten sitä ei ollut. Käytännössä on äärimmäisen harvinaista, että ei voisi irtisanoutua määräaikaisesta, hyvässä yhteisymmärryksessä työnantajan kanssa.
Työsopimuksessa ja TESssä voi olla vain työlainsäädäntöä (tässä tapauksessa työsopimuslaki) parempia ehtoja. Jos mitään mainintaa työsopparissa ei ole käytettävistä ehdoista, sitten mennään viimekädessä lain mukaan.
Ja laki sanoo, että määräaikainen sopimus päättyy työsopimukseen kirjattuna päivänä.
TOKI, on neuvottelukysymys, päästääkö työnantaja työntekijän korvauksetta irti määräaikaisuudesta ennenaikojaan.
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa ei voi irtisanoutua, mutta kuuluu paikallisen sopimisen piiriin. Olen itse ollut töissä yliopistosairaalassa ja kyllä sieltä irtisanouduin, vaikka olin määräaikaisena. Sain muualta vakityön.
En ole kuullut ainuttakaan tapausta, missä työnantaja olisi väkisin yrittänyt pitää.
Määräaikainen on määräaikainen. Lähtökohtaisesti määräaika sitoo myös työntekijää. Kuten mainittua sopimuksessa voi olla sovittu siitä että sen saa irti sanoa kesken kauden mutta näin ei läheskään aina ole ja jos sopimuksessa ei tällaista mainintaa ole siitä pääsee eroon ennen määräaikaa ainoastaan neuvottelemalla työnantajan kanssa uuden sopimuksen. Riippuu aivan työnantajan intresseistä että kannattaako hänen tällaiseen suostua.
Viimeisimmässä määräaikaisessa, esimies vihjaisi, että omasta tarpeestani - eli uusi työpaikka - irtisanoutuminen olisi sopinut.
Toisaalta edellisessä määräaikaisessa, esimies totesi minulle ja työkaverille, ettei voi irtisanoa meitä, vaikka koronan takia melkein kaikki työt oli lopetettu ja osa porukasta lomautettu. Saattoi tietty liittyä siihen, että minulla oli alle kuukausi jäljellä ja kaverillakin kolmisen viikkoa yli kuukauden.
Vierailija kirjoitti:
Viimeisimmässä määräaikaisessa, esimies vihjaisi, että omasta tarpeestani - eli uusi työpaikka - irtisanoutuminen olisi sopinut.
Toisaalta edellisessä määräaikaisessa, esimies totesi minulle ja työkaverille, ettei voi irtisanoa meitä, vaikka koronan takia melkein kaikki työt oli lopetettu ja osa porukasta lomautettu. Saattoi tietty liittyä siihen, että minulla oli alle kuukausi jäljellä ja kaverillakin kolmisen viikkoa yli kuukauden.
Työnantajalle määräaikainen on suurempi riski. Suurinpiirtein konkurssi on ainoa pätevä syy purkuun.
Mitä sun sopimuksessa lukee? Nykyään työnantajat yleensä lisää ehdon että sopimuksen voi irtisanoa molemmin puolin irtisanomis/sanoutumisajan puitteissa. Ei ole työnantajankaan etu jollei voi hankkiutua eroon määräaikaisesta työntekijästä jos tilanteet muuttuu tms.
tein itskein määräaikaisena useamman vuoden töitä isolle yritykselle. Jokaisessa sopimuksessa oli että lain mukaan irtisanomiset ja irtisanoutumiset. Kyseisessä yrityksessä oli ja on paljon määräaikaista työvoimaa. Harvoin sieltä ketään irtisanottiin vaikka välillä aihetta olisi ollutkin. Sopimuksia ei vaan aikanaan uusittu jolloin kellään ei ole nokan koputtamista.
Kuulutko ap ammattiliittoon? Kysy asiaa ammattiliitostasi tai työpaikkannen ammattiliiton henkilöltä. Ne ainakin tietää.
Vierailija kirjoitti:
Jos sopimuskautta on enää vähän jäljellä ei tosiaan ole kannattavaa lähteä irtisanomisiin. Helpompaa ja halvempaa on olla uusimatta sopimuksia kun ne loppuu.
Vierailija kirjoitti:
Olen ymmärtänyt ettei sitä pysty purkamaan kummaltakaan puolelta, tai siis jos töppäät ihan pahasti varmaan varoituksen kautta työnantaja pystyy lopulta sen purkamaan. Siksi en koskaan ole uskaltanut määräaikaista kirjoittamaan.
Kyllä pystyy purkamaan, jos se molemmille osapuolille sopii.
Viime vuosina kaikissa työsopimuksissani ollut maininta, että voi irtisanoutua. Se pitää siis lukea sopimuksessa. Muuten työ loppuu siten kuin sopimuksessa lukee.
Vierailija kirjoitti:
Olen sairaalahuoltaja.
Ap
Kannattaa pyrkiä mahdollisimman pois siltä alalta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ymmärtänyt ettei sitä pysty purkamaan kummaltakaan puolelta, tai siis jos töppäät ihan pahasti varmaan varoituksen kautta työnantaja pystyy lopulta sen purkamaan. Siksi en koskaan ole uskaltanut määräaikaista kirjoittamaan.
Kyllä pystyy purkamaan, jos se molemmille osapuolille sopii.
Purkaminen on eri asia kuin irtisanominen. Yritä ymmärtää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantajalle määräaikainen on suurempi riski. Suurinpiirtein konkurssi on ainoa pätevä syy purkuun.
Suosittelen selvittämään itsellesi erot irtisanomisen ja työsuhteen purkamisen välillä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suosittelen selvittämään itsellesi erot irtisanomisen ja työsuhteen purkamisen välillä.
Mitä selität? Koko homman pointti on siinä, että työnantajan näkökulmasta on vaikea keksiä järkisyytä miksi pitää vastahakoisesta työntekijästä väkisin kiinni. Se on pelkkä riski ilman minkäänlaisia hyötynäkökohtia. Sen sijaan työntekijä voi päinvastaisessa tilanteessa haluta pitää sopimuksesta loppuun asti kiinni, vaikka työnantajan taloudellinen asema olisi heikentynyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja voi vaatia korvausta, jos jätät määräaikaisen sopimuksen kesken. Sitoo kumpaakin osapuolta.
No ei voi. Laissa on määritelty irtisanomis- ja irtisanoutumisajat. Niitä kun noudattaa, niin kaikki on ok.
On määritelty, mutta myös sopimusvapaus. Määräaikainen SOPIMUS sitoo kumpaakin osapuolta. Myös työnantaja on velvollinen maksamaan palkkaa määräajan loppuun vaikka työ loppuisi.
Edelleenkään en ole kiinnostunut tulemaan valtiolle töihin. Tämmöiset nettikirjoitukset ja työpaikkasavustukset ei sitä tosiasiaa millään muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja voi vaatia korvausta, jos jätät määräaikaisen sopimuksen kesken. Sitoo kumpaakin osapuolta.
No ei voi. Laissa on määritelty irtisanomis- ja irtisanoutumisajat. Niitä kun noudattaa, niin kaikki on ok.
On määritelty, mutta myös sopimusvapaus. Määräaikainen SOPIMUS sitoo kumpaakin osapuolta. Myös työnantaja on velvollinen maksamaan palkkaa määräajan loppuun vaikka työ loppuisi.
Työsopimus on kahden kauppa. Ei voi yksinään päättää toisen puolesta, että tuo tulee meille töihin. Kyllä siihen tarvitaan kaksi osapuolta.
Saikuttajalle ei tarvitse maksaa palkkaa.