Onko totta, että määräaikaisesta työsopimuksesta ei voi irtisanoutua?
Eikö koeajan jälkeen ole voimassa irtisanomisaika? Allekirjoitin työsopimuksen, mutta nyt alkoi mietityttää.
Kommentit (85)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Määräaika on määräaika, sitoo molempia osapuolia. Jos irtisanomisehtoa ei ole sopimuksessa, niin sitä ei ole. Koeajasta on sovittava erikseen.
Itse olen irtisanoutunut määräaikaisesta sopimuksesta, terveyden pettäessä. Työnantajan kanssa sovimme yhteisesti ettei ole järkeä jatkaa töissä.
Mutta yleisellä tasolla, määräaikaisuus sitoo sekä työntekijää että työnantajaa.
Esimerkiksi kaupungin tai valtion hommissa työsopimus on voitu tehdä vuoden 2024 loppuun asti ja sitten voidaan katsoa puolin tai toisin miltä tilanne vaikuttaa. Toisin sanoen kiinnostaako työntekijää jatkamaan ja onko kaupungin budjetissa mahdollisesti rahaa hänen palkkaamiseensa samoilla ehdoilla.
Valtiolla on näitä 5 vuoden määräaikaisuuksia. Työpaikkahan voi olla miten rikollinen vaan, maanpetosta, paritusta, aseita, sotaa, kiristystä . En luottaisi ollenkaan enkä allekirjoittaisi.
Työsuhde loppuu sopimukseen merkittynä päivänä. Et voi irtisanoutua. Käytännössä työnantaja kuitenkin päästää sinut menemään erikseen sopimalla, koska ei työnantajalle ole mitään hyötyä pitää työntekjää joka vaikka saikuttaa määräaikaisuuden loppuun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Määräaika on määräaika, sitoo molempia osapuolia. Jos irtisanomisehtoa ei ole sopimuksessa, niin sitä ei ole. Koeajasta on sovittava erikseen.
Itse olen irtisanoutunut määräaikaisesta sopimuksesta, terveyden pettäessä. Työnantajan kanssa sovimme yhteisesti ettei ole järkeä jatkaa töissä.
Mutta yleisellä tasolla, määräaikaisuus sitoo sekä työntekijää että työnantajaa.
Esimerkiksi kaupungin tai valtion hommissa työsopimus on voitu tehdä vuoden 2024 loppuun asti ja sitten voidaan katsoa puolin tai toisin miltä tilanne vaikuttaa. Toisin sanoen kiinnostaako työntekijää jatkamaan ja onko kaupungin budjetissa mahdollisesti rahaa hänen palkkaamiseensa samoilla ehdoilla.
Valtiolla on näitä 5 vuoden määräaikaisuuksia. Työpaikkahan voi olla miten rikollinen vaan, maanpetosta, paritus
Eiköhän nykyaikana olisi aika ylellistä saada 5 vuoden yhtämittainen määräaikainen työsopimus valtiolta, sillä sehän tuntuisi melkein vakituiselta viralta etenkin jos siitä maksettaisiin kohtuullisen hyvää palkkaa ja noudatettaisiin ma-pe klo 8-16 virka-aikaa. Tuskinpa Suomen valtion hommissa joutuu tekemään mitään rikollista jollei sitten koe olevansa joku suuri "järjestelmän vastustaja" ja täysipäiväinen anarkisti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jo on heikko luonne, jos ei kestä määräaikaista loppuun. Itse siivosin lähes viisi vuotta ja aina vitutti olla töissä, mutta rahaa asunnon maksamiseen ja muihin elämän menoihin oli saatava. Määräaikainen tuskin on, hyvä jos yhtä vuottakaan.
Onko työsuhteet sulle kestämistä? Pakko kestää, miksi? Taidat itse pelätä irtisanoutumista eli sinulla on heikko luonne.
Luetun ymmärtämisessäsi lienee vikaa. Johan totesin, että rahaa oli saatava elämisen eri menoihin, kuten asunnon maksamiseen. Se on silloin tehtävä paskaakin työtä, jos muuta ei ole. Kaikki ei saa yhteiskunnalta tukia, saati että haluaa niillä elää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jo on heikko luonne, jos ei kestä määräaikaista loppuun. Itse siivosin lähes viisi vuotta ja aina vitutti olla töissä, mutta rahaa asunnon maksamiseen ja muihin elämän menoihin oli saatava. Määräaikainen tuskin on, hyvä jos yhtä vuottakaan.
Onko työsuhteet sulle kestämistä? Pakko kestää, miksi? Taidat itse pelätä irtisanoutumista eli sinulla on heikko luonne.
Luetun ymmärtämisessäsi lienee vikaa. Johan totesin, että rahaa oli saatava elämisen eri menoihin, kuten asunnon maksamiseen. Se on silloin tehtävä paskaakin työtä, jos muuta ei ole. Kaikki ei saa yhteiskunnalta tukia, saati että haluaa niillä elää.
Miksi olisi tehtävä paskaa työtä elämisen rahoittamiseen. Ei ainakaan minun tarvitse. Otan sen tarvittavan rahan sitten vaikka pääomatuloista, eikö teidän muidenkin kannattaisi niin ei tarttis tehdä paskaa duunia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi toki, jos työnantaja sen hyväksyy. Yleensä hyväksyy, koska ei ole juuri järkeä pitää ketään vastentahtoisesti työssä.
Näin on. Täytyy olla aika poikkeuksellisen vajaa työnantaja jos ei hyväksy.
Ottaisitko sinä nolla euroa vai 3000 euroa, jos voit valita?
Jos haluat sen isomman summan, niin olet vajaa!
Vierailija kirjoitti:
Tottakai voi.
Älä valehtele. Määräaikainen työsopimus voidaan purkaa, ei irtisanoa.
Harmittaa nämä trollit täällä....
Mitä siinä työsopimuksessa lukee? Jos lukee " irtisanomisaika TES:n mukaan", niin silloin voit irtisanoutua tavalliseen tapaan.
Jos ei ollut irtisanomispykälää, niin sitten sitä ei ollut. Käytännössä on äärimmäisen harvinaista, että ei voisi irtisanoutua määräaikaisesta, hyvässä yhteisymmärryksessä työnantajan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
On totta. Paitsi jos sopimukseen on erikseen kirjattu, että sen voi irtisanoa.
Vai miltä tuntuisi saada 18 kk mittainen määräaikainen työ ja 7 kuukauden kuluttua pomo sanoisi, että heippa, ei me tarvita sua enää. Että irtisanotaan tää sun määräaikainen sopimus, vaikka tää on määräaikainen eikä sitä oikeastaan voisi irtisanoa.
Ajattelepa miltä tuntuu saada 5 vuoden määräaikainen työ, jota ei voi irtisanoa koeajan loputtua tai joutuu rahallisesti korvaamaan kaiken työnantajalle? Varsinkin jos kyseessä työpaikka, jossa et ole koskaan aikaisemmin ollut. Työnantajahan voi osoittautua vaikka miten kaheliksi eikä siitä pääse eroon ei sitten millään.Tällaisilla sopimuksilla myös huijataan ihmisiltä rahaa niin ettei ole tarkoituskaan pitää henkilöä 5 vuotta vaan tarkoitus on vaan rikastua ja kiristää jollakin tämmöisellä pienellä präntillä, keksityllä te
Ei kai kukaan ole niin typerä, että allekirjoittaisi yli puolen vuoden määräaikaisen ilman irtisanomismahdollisuutta. Jos on, niin "tyhmyydestä sakotetaan" pitää paikkansa.
Oikeasti kesken määräaikaisen pois lähtevä joutuu korvauksia maksamaan äärimmäisen harvoin.
MITÄ HELVETTIÄ,EIKÖ DUUNIT MAISTU.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työnantaja voi vaatia korvausta, jos jätät määräaikaisen sopimuksen kesken. Sitoo kumpaakin osapuolta.
No ei voi. Laissa on määritelty irtisanomis- ja irtisanoutumisajat. Niitä kun noudattaa, niin kaikki on ok.
Miten olisi, voisitko yrittää käsittää jotakin. Ihan aikuisten oikeesti ymmärtää mistä puhut.
Riippuu tietysti vähän työpaikastakin. Jos paikka on kauhea mutta ei halua tai voi irtisanoutua, voi hakea sairauslomaa. En ole itse niin tehnyt mutta fiksua jos vaikka ilmapiiri on epäterve.
Kiitos. Vielä nostelen kysymystä.
Ap
Itse vaadin erikseen irtisanominajan määräaikaiseen sopimukseen, kun määräaikaa jatkettiin (ensin vuoden äitiyslomasijaisuus, joka jatkui vielä toisen vuoden). Työnantaja suostui pitkin hampain.
Harvoin kai kukaan työnantaja on vaatinut korvauksia työntekijältä, joka haluaa jättää työn ennen määräajan loppua. Mutta periaatteessa määräaikainen sopimus on molempia osapuolia sitova.
Minulla kaikissa määräaikaisissa töissä on ollut oikeus irtisanoutua. Työsopparissa lukee mihin olet sitoutunut tai mistä saat lisätietoa irtisanomisajoista jne.
Voit olla menemättä töihin. Ei siitä rangaistusta saa kuin hoitsut ja lääkärit.
Voit täysin vapaasti solmia uuden työsopimuksen ja olla menemättä vanhaan työpaikkaan. Kuvittelisin, että entinen työnantaja purkaa työsopimuksen mielellään.
Periaatteessa ei voi irtisanoutua, mutta kuuluu paikallisen sopimisen piiriin. Olen itse ollut töissä yliopistosairaalassa ja kyllä sieltä irtisanouduin, vaikka olin määräaikaisena. Sain muualta vakityön.
Ajattelepa miltä tuntuu saada 5 vuoden määräaikainen työ, jota ei voi irtisanoa koeajan loputtua tai joutuu rahallisesti korvaamaan kaiken työnantajalle? Varsinkin jos kyseessä työpaikka, jossa et ole koskaan aikaisemmin ollut. Työnantajahan voi osoittautua vaikka miten kaheliksi eikä siitä pääse eroon ei sitten millään.Tällaisilla sopimuksilla myös huijataan ihmisiltä rahaa niin ettei ole tarkoituskaan pitää henkilöä 5 vuotta vaan tarkoitus on vaan rikastua ja kiristää jollakin tämmöisellä pienellä präntillä, keksityllä tekosyyllä, että työntekijä joutuu korvaamaan jotain.