Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miten te muutte annatte anteeksi itsellenne menneisyydessä tekemänne virheet?

Vierailija
06.01.2024 |

Elämä on todella hyvää ja onnellista nyt. Joskus mielessä kuitenkin pyörivät itsesoimaukset siitä, miten olen omilla teoillani aiemmin sotkenut ja vaikeuttanut elämääni. Käy mielessä, että jos olisin vain ollut hieman järkevämpi, niin elämä olisi voinut olla näin hyvää koko ajan ja suren menetettyjä vuosia sekä muille ihmisille aiheuttamaani surua ja vahinkoa.

Tuskin olen ainoa, jolla tällaisia ajatuksia joskus pyörii mielessä. Miten te muutte annatte anteeksi itsellenne ja nautitte nykyhetkestä surematta menneisyyden mokia?

Kommentit (38)

Vierailija
1/38 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En anna anteeksi. Teoilla pitää olla seuraukset. Sen verran itsekuria pitää olla että on ankara itselleen. 

2/38 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en osaa antaa anteeksi itselleni. On paljon ihmisiä joita en yksinkertaisesti kehtaa tavata. Ja paljon mokia joita ei pysty unohtamaan vaikka kuinka haluaisi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/38 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En anna anteeksi. Teoilla pitää olla seuraukset. Sen verran itsekuria pitää olla että on ankara itselleen. 

En tiedä, oliko kommenttisi provo mutta olettaen että ei. Niin mitä hyötyä asenteestasi on? Pahiten olen itseäni satuttanut (läheisiä olen satuttanut sitä kautta, että he ovat olleet surullisia puolestani, mitään pahaa suoraan heille en ole tehnyt) joten seuraukset on tullut kärsittyä ihan väistämättä. En siis ole tehnyt mitään rikollista tms. vaan yksinkertaisesti hölmöjä päätöksiä joista olen kärsinyt oman hyvinvointini, terveyteni ja työ/raha-elämäni saroilla. Helpommallakin olisi päässyt jos olisi tehnyt järkevämpiä päätöksiä.

Mutta tätä hetkeä jatkuva sureminen ja katuminen ei auta mitenkään, ja eniten ilahdutan myös läheisiäni sillä, että olen iloinen, hyvinvoiva ja hoidan asiani hyvin.

Joten kyllä asioista pitää mennä eteenpäin ja unohtaa, olisinkin kiinnostunut kuulemaan muilta kokemuksia miten ovat tehneet tämän.

Vierailija
4/38 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pakkohan se on! Ei voi jäädä märehtimään vanhoja!

Ota opiksesi ja käytä nykyelämä hyvään ja hyödylliseen. "Kaikki mokaa, toiset vaan peittää sen paremmin".

Jos et olisi töpännyt, niin et voisi vertailla. Mieti, jos elämäsi olisi ollut tasaista aina. Olisit kuitenkin kapinoinut ja miettinyt ruohon vihreyttä aidan takana. Nyt tiedät paremmin. 

Vierailija
5/38 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vain suinkin pystyy. Itselleen kannattaa joskus nauraa.

Vierailija
6/38 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat mokat/virheet on helpompi ohittaa/unohtaa kuin ne mitä on joutunut pakosta kokemaan 

Vierailija
7/38 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katseeni on tulevaisuuteen, en piehtaroi menneessä

Vierailija
8/38 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein ne valinnat sillä järjellä joka oli. Tottakai nyt tiedän ettei olisi kannattanut. Silloin en tiennyt. Jossittelu on aivan turhaa.

Vierailija
9/38 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko siihen aihetta, mitä vahinkoa olet tuottanut? kyllä joskus ois aihetta tuntea katumusta, esim oot vuosien ajan koulukiusannut jotain ihmistä joka siitä on täydellisesti menettänyt elämänhallinnan.. Katumus on askel kohti omaa muutosta, en halua toimia samalla tavalla, miten minun pitäisi alkaa elää..  

Mutta jos katumus on vaan turhaan opittu tapa "en ole koskaan riittävän hyvä", niin silloin pitäisi alkaa olemaan vaan itsekkäämpi, "yritin parhaani, se riittää" .

Vierailija
10/38 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelen että pahan karman voi tavallaan "pysäyttää" kaikilla on sitä. Mutta hyvien asioiden eteen voi ajatuksissa ja muuten työskennellä. Ne eivät tapahdu itsestään välttämättä maapallolla. Ainakin on keskustelu apuna.

Vierailija
11/38 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

En anna anteeksi itselleni. Se on ihan hyvä, että vanhat virheet tulee mieleen, niin muistaa ettei niitä kannata toistaa.

Vierailija
12/38 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastoinkäymisissä on voimaa kun niistä osaa ottaa opiksi. Jos törmää samaan virheeseen uudestaan, ei oppi mennyt kerrasta perille. Nykyhetki ei sisällä eikä luo niitä menneitä mokia vaan omat ajatuksesi. Älä anna aivojesi elää liikaa menneisyydessä koska nyt on nyt eikä elämä tapahdu ajatuksissa vaan nykyhetkessä.

Vierailija
13/38 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen antanut anteeksi itselleni, vaikka tiedän tehneeni virheitä. Virheeni johtuivat pelosta ja epävarmuudesta. Pelko ja epävarmuus taas johtuivat vuosien koulukiusaamisesta, johon ei puututtu vaikka pyysin apua.

Nykyään olen eri ihminen. Osaan arvostaa itseäni, mutta omien kokemusteni vuoksi olen myös empatiakykyinen ja osaan huomioida ja auttaa muita.

Kaikki tekevät virheitä. Ne jotka kuvittelevat tehneensä kaiken oikein, ovat vain niin itsekeskeisiä, että selittävät kaikki tekonsa itselleen edullisiksi, tai eivät edes huomaa vääriä tekojaan.

Vierailija
14/38 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen antanut anteeksi itselleni, vaikka tiedän tehneeni virheitä. Virheeni johtuivat pelosta ja epävarmuudesta. Pelko ja epävarmuus taas johtuivat vuosien koulukiusaamisesta, johon ei puututtu vaikka pyysin apua.

Nykyään olen eri ihminen. Osaan arvostaa itseäni, mutta omien kokemusteni vuoksi olen myös empatiakykyinen ja osaan huomioida ja auttaa muita.

Kaikki tekevät virheitä. Ne jotka kuvittelevat tehneensä kaiken oikein, ovat vain niin itsekeskeisiä, että selittävät kaikki tekonsa itselleen edullisiksi, tai eivät edes huomaa vääriä tekojaan.

Lisää vielä, kuten olen lapsillenikin aina painottanut, että virheitä saa tehdä, mutta virheistä täytyy oppia. Mikään oppi ei jää niin vahvasti mieleen kuin erehdyksen kautta opittu. Täytyy tietysti olla halu oppia. 

Vierailija
15/38 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me teemme kaikki päätökset niillä tiedoilla ja taidoilla, jotka meillä juuri silloin on. 

Vierailija
16/38 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juljus kirjoitti:

Mä en osaa antaa anteeksi itselleni. On paljon ihmisiä joita en yksinkertaisesti kehtaa tavata. Ja paljon mokia joita ei pysty unohtamaan vaikka kuinka haluaisi.

Sun kannattaisi käydä juttelemassa nuo psyyken solmut auki.

Sinulla on niin korkea moraali ja itsekuri ja syyllisyyden tunto.

Ne tulee paljolti luonteesta ja kokemuksistasi lapsuudessa ja nuoruudessa. Tunnistan saman.

Itse olen käynyt juttelemassa. Tiedostan, että olen itse itselleni ihan liian ankara. 

Eikä sun unohtaa. Sä vaan alat ymmärtää itseäsi paremmin. 

Hae apua.

Ole itse itsellesi armollinen.

Vierailija
17/38 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katseeni on tulevaisuuteen, en piehtaroi menneessä

Hienosti ajateltu.

Sulla on varmaan ollut turvallinen lapsuus ja nuoruus.

Vierailija
18/38 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki tekevät virheitä. Todelliset voittajat nousevat niistä, ottavat opiksi eivätkä jää vellomaan ajatustensa vangeiksi.

Vierailija
19/38 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niistä mokistahan me juuri olemme oppineet. Emme syntyneet täydellisen viisaina. Joillakin meistä oli myös kasvuympäristö, joka hämmensi pikemmin kuin opetti. Kiitä mokia eli mahdollisuuksia oppia kokemuksesta, ja elä eteenpäin.

Vierailija
20/38 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikka olisi ollut paska nuoruus ja lapsuus, ei ne kokemukset siltikään ole este elää nykyhetkessä. Mutta helpompi aina syytellä muita kuin ottaa vastuu omasta elämästä. Lapsena et ehkä pystynyt siihen, mutta nyt pystyt. Vai vellotko vieläkin menneisyydessä?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kolme yksi