Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nuorena vanhempanne menettäneet, milloin alkoi tuntua että olette samalla tasolla muiden ikäistenne kanssa?

Vierailija
22.09.2024 |

Mietin milloin muut samanikäiset alkaa olla samassa elämänvaiheessa missä itse olen. Minulla on oma perhe, lapsikin, mutta vanhempia ei ole ollut teini-iän jälkeen. Olen kolmekymppinen ja edelleen tuntuu että on vuosikymmenien kuilu samaa ikäluokkaa kanssani oleviin. Osalla on perheet, mutta niin on myös vanhemmat, joillain jopa isovanhempia. Milloin tämä tasoittuu?

Kommentit (293)

Vierailija
241/293 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mistä syistä tarkalleen koet olevasi eri tasolla toisten kanssa? Mitkä on ne tilanteet kun ajattelet olevasi eri tasolla ja miksi?

Vierailija
242/293 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todennäköisesti olet ihan samalla tasolla, paitsi että käyttäydyt lapsellisemmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/293 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mistä syistä tarkalleen koet olevasi eri tasolla toisten kanssa? Mitkä on ne tilanteet kun ajattelet olevasi eri tasolla ja miksi?

Toisilla on vanhemmat 

Vierailija
244/293 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ymmärrän ap, eipä muut voi ymmärtääkään meitä kovemman elämän kokeneita. Ne ei ole nähneet oikeaa elämää eikä kokeneet mitään vastoinkäymisiä.

Vierailija
245/293 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiukunkiukun

Vierailija
246/293 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen mt/alko-ongelmaisten vanhempien laiminlyöty aikuinen lapsi. Fyysisesti he olivat läsnä, mutta ei henkisesti. Me lapset elimme lähes täysin tuuliajolla, sivustakatsojina. Mitään tukea, kannustusta, rakkautta emme koskaan saaneet, ja ruokaakin saimme varmasti vain koulussa. Ei ollut isovanhempia auttamassa.

Toivoimme usein äitimme kuolevan. Itse toivoin pääseväni sijaiskotiin. Ei siihen aikaan tehty lasuja, eikä se mitään hyödyttänyt, koska äiti osasi puhua sossujen päät pyörryksiin. 

Miten vanhempien kuolema on pahempi asia, kuin vailla huolenpitoa ja jatkuvassa pelossa elävän lapsen asema? 

Vierailija
247/293 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjoituksestasi päätellen ajattelusi kuulostaa hyvin kateelliselta ja katkeralta. Sinulla tuntuu olevan joku ihan oma itse kehitelty mielikuva siitä millaista elämä olisi jos sinullakin olisi vanhemmat. Kannattaa yrittää ymmärtää, että se mielikuva ei vastaa todellisuutta, eikä toiseenkaan elämä varmastikaan mitään ongelmatonta ole koskaan. Eikä muutenkaan elämää ehkä kannata ajatella vain yksittäisten asioiden kautta. Ne toiset ihmiset ovat vastaavasti voineet kokea sellaisia menetyksiä ja vastoinkäymisiä, mistä taas sinulla ei ole mitään kokemusta.

Vierailija
248/293 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ymmärrän ap, eipä muut voi ymmärtääkään meitä kovemman elämän kokeneita. Ne ei ole nähneet oikeaa elämää eikä kokeneet mitään vastoinkäymisiä.

Te toiset vaan reagoitte kaikkeen herkemmin. 

Vierailija
249/293 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten joku voi ajatella noin negatiivisesti? Sehän on hienoa että kavereilla on vanhemmat ja joillain isovanhemmat, varsinkin jos ovat läsnä heidän elämässä. Ehkä sinäkin voisit huomioida elämässäsi mukana olevat ihmiset?

Vierailija
250/293 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen mt/alko-ongelmaisten vanhempien laiminlyöty aikuinen lapsi. Fyysisesti he olivat läsnä, mutta ei henkisesti. Me lapset elimme lähes täysin tuuliajolla, sivustakatsojina. Mitään tukea, kannustusta, rakkautta emme koskaan saaneet, ja ruokaakin saimme varmasti vain koulussa. Ei ollut isovanhempia auttamassa.

Toivoimme usein äitimme kuolevan. Itse toivoin pääseväni sijaiskotiin. Ei siihen aikaan tehty lasuja, eikä se mitään hyödyttänyt, koska äiti osasi puhua sossujen päät pyörryksiin. 

Miten vanhempien kuolema on pahempi asia, kuin vailla huolenpitoa ja jatkuvassa pelossa elävän lapsen asema? 

Niinhän se on, että olosuhteet ratkaisee.

Vierailija
251/293 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se koskaan tule olemaan tasan. Ei olla samalla viivalla. Ne jotka saavat pitää vanhempansa pidempään ovat etuoikeutettuja.

Vierailija
252/293 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se koskaan tule olemaan tasan. Ei olla samalla viivalla. Ne jotka saavat pitää vanhempansa pidempään ovat etuoikeutettuja.

Eiköhän ne joilla on hyvät vanhemmat ole etuoikeutettuja, riippumatta siitä miten kauan saa pitää vanhempansa.

Vierailija
253/293 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tekee vanhemmalla joka ei ole mitään?

Vierailija
254/293 |
05.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ne joillanon hyvät vanhemmat ovat etuoikeutettuja 

Vierailija
255/293 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan kuin vanhemman elossaolo olisi ainoa kriteeri millä etuoikeutus määritellään.

Vierailija
256/293 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Elämäm kova koulu.

Vierailija
257/293 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

45-50v kohdalla alkaa muillakin olla jo menetyksiä elämässään. Sitä ennen irrallisuuden ja juurettomuuden tunne oli aina läsnä.

Nyt monilla on iäkkäät vanhemmat, jotka tarvitsevat apua. Minulle taas hyvin onnellista ja huoletonta aikaa.

Vierailija
258/293 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

45-50v kohdalla alkaa muillakin olla jo menetyksiä elämässään. Sitä ennen irrallisuuden ja juurettomuuden tunne oli aina läsnä.

Nyt monilla on iäkkäät vanhemmat, jotka tarvitsevat apua. Minulle taas hyvin onnellista ja huoletonta aikaa.

Niillä toisilla ihmisillä voi olla muita menetyksiä kuin vanhempien menetys ihan nuorempanakin. Vastaavasti vanhempansa nuorena menettäneellä ei sitten olekaan näitä muita menetyksiä.

Vierailija
259/293 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tuntenut aina olevani samalla tasolla toisten kanssa, en ole ajatellut olevani mitenkään eri elämänvaiheessa.

Vierailija
260/293 |
06.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaapa yksinkertaistetulta, ihan kuin ihmisen koko elämä olisi riippuvainen siitä onko menettänyt vanhemmat vai ei.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän kahdeksan