Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mitä läheisen kuoleman jälkeen ihmiset yleensä tekee?

Vierailija
22.09.2024 |

Tiedän että varmaan ihmiset tekee erilaisia asioita, mutta mitä olet esimerkiksi itse tehnyt? Minä olen ulkoillut, mennyt kouluun, ollut kaverien ja muiden läheisteni kanssa jne. En vaan ole kotona yksin olevaa tyyppiä.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Järjestää hautajaiset ja perunkirjoitus asiat 

Vierailija
2/23 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sitä voi tehdä mitä vaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Makasin kaiket päivät sängyssä itkemässä. Olin etätöissä ja yritin hoitaa työt normaalisti, mutta ei se kovin hyvin sujunut.

Vierailija
4/23 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näitä voi toki alkaa järjestää vaikka heti jo vainaja on esimerkiksi vanhus jonka kuolema ollut odotettavissa. Mutta jos vainaja on kuollut äkillisesti, joutuu usein odottamaan että selviää milloin hautajaisten järjestäminen olisi edes mahdollista.

Vierailija
5/23 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venäjällä ihmiset eivät tee mitään, koska niitä on liikaa. Siellä ihminen on ihan kuin karjaa ja ei haittaa vaikka sieltä täältä joku aina lähtisikin.

Vierailija
6/23 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näitä voi toki alkaa järjestää vaikka heti jo vainaja on esimerkiksi vanhus jonka kuolema ollut odotettavissa. Mutta jos vainaja on kuollut äkillisesti, joutuu usein odottamaan että selviää milloin hautajaisten järjestäminen olisi edes mahdollista.

Oho, perunkirjoituksenkinko voi järjestää jo ennen kuin ihminen on kuollut! Sinä tietenkin odotat kieli pitkällä perintöä.

Vierailija
7/23 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä oikeasti harrastin kumppanini kanssa kokoajan seksiä seuraavat 2kk. Seksi oli ainoa hetki, jolloin pystyin olemaan ajattelematta läheisen itsemurhaa.

Jokaisella omat coping-keinonsa, itse en osannut oikein käsitellä tunteita ja siksi meni vähän tuollai riman ali tuo oma selviytymistyyli.

Vierailija
8/23 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varaa ajan hautaustoimistoon, alkaa tyhjentää vainajan asuntoa ja järjestellä hänen asioitaan. Yrittää jatkaa omia töitään surussa.

Vierailija
9/23 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

en tiedä, mitä ihmiset yleensä tekevät.

Minä yritin kuumeisesti järjestää kaikkia asioita. Jotenkin tuntui,että jos tarpeeksi järjestän, voin järjestää tämänkin (takaisin) kuntoon  - vaikka tietysti järjellä tajusin, ettei se siitä enää koskaan kuntoon tule.

Vierailija
10/23 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suree.

Vierailija
11/23 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä oikeasti harrastin kumppanini kanssa kokoajan seksiä seuraavat 2kk. Seksi oli ainoa hetki, jolloin pystyin olemaan ajattelematta läheisen itsemurhaa.

Jokaisella omat coping-keinonsa, itse en osannut oikein käsitellä tunteita ja siksi meni vähän tuollai riman ali tuo oma selviytymistyyli.

Selviydyitkö? Vai kostiko surematon suru myöhemmin? Ja miksi sinun piti olla ajattelematta läheisesi itsemurhaa?

Vierailija
12/23 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Join puoli pulloa viskiä ja menin seuraavana päivänä töihin.

Vierailija
13/23 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itselläni alkoi hautajaisten järjestäminen ja papereiden kasaaminen perunkirjoitusta varten. Tein molempia vuorotellen. Hautajaisten jälkeen tein kuolinsiivousta. Ensimmäisinä viikkoina ei edes ehtinyt surua miettiä. Suru tuli myöhemmin.

Vierailija
14/23 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Selviydyitkö? Vai kostiko surematon suru myöhemmin? Ja miksi sinun piti olla ajattelematta läheisesi itsemurhaa?

Kyllähän sitä voi silti surra vaikka ei ajattelisin koko ajan asiaa 24/7.

Vierailija
15/23 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puoli vuotta meni "sumussa". Sain suoritettua opintoja, mutta itkin tosi paljon. Esim. pääsiäisenä itkin. Ketään ei kiinnostanut. Tunsin oloni todella lohduttomalta. Sitten kahtena kertana menin baariin ja join. Ei siitä ollut mitään apua. Oli hirvittävän surullinen olo. Sitten hain apua. Suru on vaihtunut välinpitämättömyydeksi ja uupumukseksi. Olen myös ärtynyt, etten kestä yhtään, jos joku esim. kuormittaa ylimääräisillä ongelmilla tai joku huutaa jossain, niin en kestä kiljuntaa tai riitelyä. 

Vierailija
16/23 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se riippuu ihan ihmisestä. Kaikkea täyslamaannuksesta normaalin elämän jatkamiseen.

Vierailija
17/23 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itkin vartin, vietin rennon koti-illan, tein iltatoimet, menin nukkumaan ja lähdin aamulla töihin.

Ennen siunausta ja tuhkausta puhuin muutaman kerran puhelimessa käytännön järjestelyistä niistä tietävän kanssa. Tuhkauksen jälkeen odotin vain tietoa, milloin tuhkat saapuvat, ja osallistuin tuhkien lopullisen sijoittamispäivän valintaan, vaikka en ollut menossa paikalle. Olin sen kauniin päivän vapaalla kotona ja sain päivityksiä viimeiseltä matkalta. Auringon laskun aikaan kävin pitkällä kävelyllä nauttimassa luonnosta. 

Vierailija
18/23 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllähän sitä voi silti surra vaikka ei ajattelisin koko ajan asiaa 24/7.

Suruseksi kuulostaa kieltämättä hyvältä.

Vierailija
19/23 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suree. Ja alkaa järjestellä kuolleen tavaroita. Sekin voi olla eheyttävää surutyötä, luopumista.

Vierailija
20/23 |
22.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoitat? Perheetön sisareni kuoli aika yllättäen lauantaina. Aloitin hautajaisjärjestelyt maanantaina.