Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä niissä sähköautoissa niin pelottaa?

Vierailija
22.09.2024 |

Onhan niissä ärhäkästi tehoa joo, mutta sitä pystyy ihan hallitsemaan sillä oikeanpuoleisella pedaalilla. Ja vaikka aina sanotaan, että ilmaisia lounaita ei ole, niin sähköautolla ajaminen on ihan oikeasti halpaa. Ei ole mitään koukkuja tuossa. 

Vai onko siitä tullut jotenkin turvallinen rutiini, että pitää ajaa säässä kuin säässä huoltoasemalle tankkaamaan? Onko se nyt niin kiva räntäsateessa siellä seistä ja pitää jostain likaisesta letkusta kiinni? Voin luvata, että kotona yön aikana "tankkautuva" auto voittaa tuon toiminnan ihan 100 - 0.

Eiköhän siis unohdeta turhat pelot ja ennakkoluulot ja vaihdeta kaikki ne saastuttavat ja ulkomaisia öljy-yhtiöitä rikastuttavat muinaismenopelit moderneihin sähköautoihin. Make Car Driving Great Again!

Kommentit (1573)

Vierailija
961/1573 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä merkitystä on normipäivän ajoilla kun ajoittain on tarve liikkua 100-800km vuorokaudessa?

Tottakai autolle on muitakin kriteereitä. Minulle se ei esim. saa olla liian iso jotta sopii arkipyöritykseen. Mutta pitää silti pystyä ajamaan stadista Oulun seudulle muitta mutkitta, myös talvella.

No jos Helsinki-Oulu kerralla on se ehdoton kriteeri, niin sitten sähköauto ei ole sinun valintasi.

Mutta jos yksi latauspysähdys kesällä, talvella kaksi on hyväksyttävissä, niin tilanne onkin eri, vai mitä? Eli joku toinen voikin ajaa suunnilleen samalla profiililla tyytyväisenä, pitkillä matkoilla vähän hitaammin, muuten halvemmalla ja helpommalla.

Vierailija
962/1573 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mitä merkitystä on normipäivän ajoilla kun ajoittain on tarve liikkua 100-800km vuorokaudessa?"

Sitä merkitystä että yleensä auto hankitaan sitä yleistä käyttötarkoitusta varten eikä sitä yksittäistä harvinaista tapausta.

En itsekään omista pakettiautoa, pikkubussia tai maasturia vaikka aina joskus olisikin tilanteita jossa ne olisivat käteviä.

Minä vuokraan tai lainaan sellaiset kulkuneuvot joita tarvitse kerran vuodessa tai harvemmin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
963/1573 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta. 40 tonnin sähköautolla ei ole mitään palaa 20 tonnin polttiksen rangeen ja latausnopeuteen.

Taas tämä. Paljonko itse ajatkaan normipäivässä? Paljonko on se maksimimatka, jota ajat edes kerran vuodessa?

Ja onko sinulla muita kriteerejä autolle kuin toimintamatka? 20 vuotta vanha diesel jetta olisi unelma-auro kun sillä pääsee 1000 km yhdellä istumalla?

Mitä merkitystä on normipäivän ajoilla kun ajoittain on tarve liikkua 100-800km vuorokaudessa?

Tottakai autolle on muitakin kriteereitä. Minulle se ei esim. saa olla liian iso jotta sopii arkipyöritykseen. Mutta pitää silti pystyä ajamaan stadista Oulun seudulle muitta mutkitta, myös talvella.

Sähköautollakin pääset Helsingistä Ouluun, tosin et yhdellä istumalla, mutta ei se välilataus kulkemista estä. Sen se estää, ettei voi ajaa yhdeltä istumalta, mutta se nyt pitäisi olla iso ongelma, koska kenellekään ei voi suositella noin pitkiä siivuja pelkkää istumista.

Vierailija
964/1573 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei pelota mikään. Ne ei vaan kiinnosta mua.

Vierailija
965/1573 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua pelottaa se, että en pääse mökiltä enää kotiin, kun auto on jätettävä mantereelle ja sähköä ei ole saatavilla kuin siellä mökillä ja mulla ei ole 4 km pituista latauspiuhaa.

Mökkisi on ilmeisesti jossain Antarktisen edustalla jos sillä mantereella ei ole sähköä.

Tai sitten sinä et ole koskaan käynyt mökilllä, joka sijaitsee saaressa. Etkä tiedä minkälaista infraa ne "parkkipaikat" tarjoavat joille mökin omistajan on luvallista autonsa jättää 

Tiedän kyllä. Ja miten pitkä matka siitä rannasta on lähimmälle julkiselle laturille?

35 km ja siellä ole mitään sähköjä saatavilla.

35km lähimmälle julkiselle laturille missä ei ole sähköjä saatavana?

Vierailija
966/1573 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta. 40 tonnin sähköautolla ei ole mitään palaa 20 tonnin polttiksen rangeen ja latausnopeuteen.

Taas tämä. Paljonko itse ajatkaan normipäivässä? Paljonko on se maksimimatka, jota ajat edes kerran vuodessa?

Ja onko sinulla muita kriteerejä autolle kuin toimintamatka? 20 vuotta vanha diesel jetta olisi unelma-auro kun sillä pääsee 1000 km yhdellä istumalla?

Vain 800km vuorokaudessa? Tuohon ei vaadi kesällä kuin yhden välilatauksen.

Vierailija
967/1573 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sähkärillä ei voi tupruttaa mustaa savua taivaalle. Tai no jos laittaa dieselaggregaatin cybertruckin lavalle niin sitten voi.

Vierailija
968/1573 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomi päästä päähän Hanko-Nuorgam on vedetty reilussa 16 tunnissa Model 3lla.

Vierailija
969/1573 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mutta kun siinä piti olla moottorikelkka katolla ja vene trailerissa. Eikä varmaan ollut koko matkan vastatuuleen, ylämäkeen -40 pakkasessa lumimyrskyssä.

Vierailija
970/1573 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähkärillä ei voi tupruttaa mustaa savua taivaalle. Tai no jos laittaa dieselaggregaatin cybertruckin lavalle niin sitten voi.

Joko cybertruckissa on saatu ikkunalasit kestämään?

Vierailija
971/1573 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liittyy jotenkin käyttövoimaan?

Vierailija
972/1573 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Ei vaan jos kosla alkaa lahota niin osta muutaman vuoden nuoremman koslan. Sitten kun sähkärin saa hinnalla joka on sama tai vähemmän kuin 2000 - 3000€ + noin 5 vuoden ajojen säästö verrattuna bensavehkeeseen niin ostan sähkärin (jos siis akku kunnossa eikä tarvi vaihtaa).  Ajan noin 20 000 km vuodessa eli polttoaineeseen menee noin 15 000€ 5 vuodessa. Joten jos jossain on viaton sähköauto käytettynä alle 18 000€ eikä ole mikään pikkuauto niin voisin harkita."

-21 Nissan Leaf 6 tkm mittarissa Nettiautossa, 17900€

Tossaha luki "eikä ole mikään pikkuauto"

Määrittele sitten "pikkuauto". Leaf on lähempänä farkkua kuin hatchbackia. Käys kattoon. 

Vierailija
973/1573 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ninä olen kuullut huhun, että sähköautolla on jopa tehty matka Ruotsiin. Siitä on kai tehty jännittävä matkakertomus. Kuka tietää mistä löytää?

Vierailija
974/1573 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vain öyhöjä kiinnostaa Muskin pippelinpidennysprojekti.

Vierailija
975/1573 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ninä olen kuullut huhun, että sähköautolla on jopa tehty matka Ruotsiin. Siitä on kai tehty jännittävä matkakertomus. Kuka tietää mistä löytää?

Ihminen laskeutuu Marsin pinnalle ennemmin kuin sähköautolla kyetään tekemään maailmanympärimatka. 

Vierailija
976/1573 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sähköautokusetukseen yleensä. Ajattele kokonaisuutta, älä sebbo nibbelöi.

Vierailija
977/1573 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sähköautossa minua pelottaa, että joudun vararikkoon. Jos ostan käytetyn mersun, akun korjaus voi maksaa  65 000 euroa. 

Tuomio on kuitenkin tyly, sillä merkkiorganisaation mielestä akusta mitattu 5,2 millimetrin painuma edellyttää edelleen uuden akun hankkimista. EQC:n uusi ajoakku maksaa tällä hetkellä noin 65 000 euroa, mikä lähestyy nyt jo tuotannosta poistuneen auton uushankintahintaa muutama vuosi sitten.

https://www.iltalehti.fi/autouutiset/a/ca4317ac-2624-4d06-94ff-3c79b665…

Jos pelkosi on vararikko, niin tuskin EQC:tä katselisit vaikka ne akut olisi ikuisia. On auto siitä kalliimmasta päästä muutenkin. 

Näissä puuttuu aina  se realismi. "En voi ostaa sähköautoa kun mulla ei ole 80 000 laittaa autoon kiinni"  no laita helvetti vähemmän, kuka pakottaa laittamaan tuommosia summia. Minä maksan lähes uudesta sähköautosta 380e / kuukaudessa eli suunnilleen saman, mitä aiemmin maksoin pelkästä polttoaineesta kuukaudesta. Siihen päälle oli polttiksesta vielä osari (noin 200e /kk)

Vierailija
978/1573 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen laskeutuu Marsin pinnalle ennemmin kuin sähköautolla kyetään tekemään maailmanympärimatka. 

Nyt on kyllä mennyt iso uutinen ohi. Koska sinne Marsiin siis laskeuduttiin?

Maailman ympäri kun on jo ajettu, Ford Explorer, 26.4.24 tuli maaliin.

Vierailija
979/1573 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sitten ihminen on jo myöhässä sieltä Marsista kun näitä maailmanympäri sähköautosafareita on jo tehty.

Vierailija
980/1573 |
25.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Homman pihvi tässä just onkin se, että hyvin monet noista mainitsemistasi "päänvaivoista" olisivat/ovat tosiasiassa, suurimmalle osalle suomalaisista, oikeasti täysin kuvitteellisia päänvaivoja, jotka perustuvat pääosin tietämättömyyteen. Osalle sähköautoon siirtyminen varmasti toisi oikeasti päänvaivaa ja heille en suosittelisikaan sähköautoa.

Pointti olikin tuo viimeinen lauseesi. Osa sähköautoilijoista kuvittelee ettei sellaista ryhmää ole.

Melko hiton pieni osa, sanoisin. Eiköhän jokainen sähköauton omistaja tiedä (siis tosiaan tiedä, ei luule) mitä rajoitteita sähkiksessä on.

Minä ainakin sähköauton omistajana tiedän että ei ole kiva tulla tyhjällä akulla kiireessä laturille jossa kaikki paikat on varattuna.

Jenkeissäkin on jo nähty kilometrin pituisia latausjonoja. Ruotsissa latausjonossa syntyy nyrkkitappeluja. 

Sähköauto on ihan kiva kun sitä ei tarvitsisi käyttää mihinkään suorituskeskeiseen tehtävään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän seitsemän