Mikä niissä sähköautoissa niin pelottaa?
Onhan niissä ärhäkästi tehoa joo, mutta sitä pystyy ihan hallitsemaan sillä oikeanpuoleisella pedaalilla. Ja vaikka aina sanotaan, että ilmaisia lounaita ei ole, niin sähköautolla ajaminen on ihan oikeasti halpaa. Ei ole mitään koukkuja tuossa.
Vai onko siitä tullut jotenkin turvallinen rutiini, että pitää ajaa säässä kuin säässä huoltoasemalle tankkaamaan? Onko se nyt niin kiva räntäsateessa siellä seistä ja pitää jostain likaisesta letkusta kiinni? Voin luvata, että kotona yön aikana "tankkautuva" auto voittaa tuon toiminnan ihan 100 - 0.
Eiköhän siis unohdeta turhat pelot ja ennakkoluulot ja vaihdeta kaikki ne saastuttavat ja ulkomaisia öljy-yhtiöitä rikastuttavat muinaismenopelit moderneihin sähköautoihin. Make Car Driving Great Again!
Kommentit (1573)
Vierailija kirjoitti:
"Mulla ei suurtenkaan ostosten kanssa ole ikinä kunut ruokakauppaan puolta tuntia. "
Tai niin ainakin luulet. Ihmisillä on huvittavat luulot siitä kuinka nopeasti mikäkin asia kestää, tyyliin 2m paskatauko huoltiksella. Yhtään isommalla liikenneasemalla kestää parkkiin laittaminen, kävely huussille ja sieltä takaisin jo sen 2 minuuttia.
Mulla ainakin oma auto aina kertoo milloin lähdin matkaan, kauanko autolla on ajettu ja mitä kello on nyt. Kun lähden isommalle kaupalle näen siis että eestaas matkaan kului 20 min ja kaupassa asiointiin 15 min, eli 35 min yhteensä.
Vierailija kirjoitti:
"Mulla ei suurtenkaan ostosten kanssa ole ikinä kunut ruokakauppaan puolta tuntia. "
Tai niin ainakin luulet. Ihmisillä on huvittavat luulot siitä kuinka nopeasti mikäkin asia kestää, tyyliin 2m paskatauko huoltiksella. Yhtään isommalla liikenneasemalla kestää parkkiin laittaminen, kävely huussille ja sieltä takaisin jo sen 2 minuuttia.
Käyvätkö sähköautoilijat jatkuvasti paskalla? No nyt ymmärrän, miksi ne tässäkin keskustelussa ovat koko ajan möykkäämässä vessatauoistaan
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla ainakin oma auto aina kertoo milloin lähdin matkaan, kauanko autolla on ajettu ja mitä kello on nyt. Kun lähden isommalle kaupalle näen siis että eestaas matkaan kului 20 min ja kaupassa asiointiin 15 min, eli 35 min yhteensä.
Vartissa nykyautoihin lataa jo 150-200km lisää rangea.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Käyvätkö sähköautoilijat jatkuvasti paskalla? No nyt ymmärrän, miksi ne tässäkin keskustelussa ovat koko ajan möykkäämässä vessatauoistaan
Normaali-ihmiset käyvät aina välillä paskalla. Tepot toki matkaa tortut vaipoissa kohti auringonlaskua kunnes taikadieselin tankki on tyhjä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Oletko joku Kiinan lobbari, kun et usko edes asiantuntijoita ja lehtijuttuja kuinka Kiina lisää kivihiilituotantoa "
Oletko joku yksinkertainen kun et tajua että hiilivoimaloistaan huolimatta Kiina panostaa enemmän uusiutuvan energian rakentamiseen kuin koko muu maailma yhteensä.
Suomi on lakkauttanut kaikki hiilivoimalansa, koska ilmastonmuutos miljardin asukkaan kiina lisää hiilivoimaa joka viikko ja sun mielestäsi jotenkin yksinkertaisesti kaksi aurinkopaneelia kompensoi kaikkien uusien hiilivoimaloiden tuottamat lisä-päästöt? Olet joko hy vin tyhmä tai sitten saat maksun suoraan kiinan kommunistiselta puolueelta
Taistele ihan omia olkiukkojasi vastaan vain rauhassa. Kommentoin väitteeseen etteikö Kiina panostaisi uusituuvaan energiaan, joka on pötyä. Tangentti hiilivoimaloihin
Mikä siinä onkin, että nalla on lupa tehdä mitä tahansa ja puolustelijoita näkyy löytyvän joita eivät edes faktat hetkauta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Akustoilla ne muuttuvat perusvoimaksi.
Ainoastaan hyvin pienessä mittakaavassa, gridin tasolla ei koskaan
Jostain syystä niitä akustoja rakennetaan koko ajan lisää. Miksihän? Ja ei koskaan on melko pitkä aika. Akkujen hinnat laskevat koko ajan, erityisesti natriumioniakkujen arvioidaan halpenevan niin paljon, että sähkön varastoinnista tulee todella halpaa.
Milloin nämä kaikki arvioinnit toteutuvat joita on nyt arvioitu viimeiset kaksikymmentä vuotta mitään todellista kehitystä tapahtumatta. Tesla on edelleen ainoa sähköauto, jolla jotain tekee ja sen akusto painaa pari tuhatta kiloa. Milloin nämä keventyvät ja pienenevät? Milloin niistä poistuvat kaikki harvinaiset kaivannaisteollisuuden tuottamat raaka-aineet??
Kaksikymmentä vuotta? Tesla ei firmana ole ollut edes olemassa noin kauan. Ja monet autovalmistajat tulevat takamatkalta Teslaan nähden - kuitenkin ovat saavuttaneet ja tekevät oikeasti hyviä autoja. Mb, Bmw, Kia, Huyndai ym ym. Tesla ei mitenkään päin ole enää "ainoa" varteenotettava. Siksihän ne tipautti hintojaankin, pakko, kilpailu on kovaa.
Akusto ei paina 2000 kiloa. Tesla S (iso auto) painaa 2108 kg akustoineen kaikkineen. Isot bensa / diesel SUV-malliset autot painaa helposti paljon enemmän, eikä kukaan ole siitä murehtinut? Esim MB 450 SUV 2620kg.
Tuntuu siltä ettet oikeasti ole alaa seurannut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
15 minuutissa saa ladattua talvella kylmiin akkuihinkin n. 10 kWh, kesällä taas oikein ripeällä laturilla saa 30 kWh:kin. Autosta riippuen rangea saa ladattua vartin kauppareissulla 50 - 250 km.
"Mikä siinä onkin, että nalla on lupa tehdä mitä tahansa ja puolustelijoita näkyy löytyvän joita eivät edes faktat hetkauta"
vittuako se ketjun aiheeseen edes kuuluu rakentaako kiina hiilivoimaloita vai ei?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, käydään jatkuvasti. Sinä sen sijaan päästät vain kaiken pa-s-kan suoraan suustasi kokoajan ulos.
Kun katsoo YouTube videoita EV market niin viimeistään oppii että niihin ei pidä sekaantua ..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
15 minuutissa saa ladattua talvella kylmiin akkuihinkin n. 10 kWh, kesällä taas oikein ripeällä laturilla saa 30 kWh:kin. Autosta riippuen rangea saa ladattua vartin kauppareissulla 50 - 250 km.
Tai sitten lataan jo kotona kuten tähänki asti ja mun kaupareissu ei pitene laturille jonotellessa, sovelluksen kanssa tuskaillessa jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotilatauksesta tunnutaan kohkaavan paljon, mutta jostain syystä koko aihe on minulle outo enkä vieläkään, useamman vuoden kokemuksella, koe tarvetta latailla juurikaan kotona.
Ihan valovirrallla 10 ampeerin sulakkeella lataa kymmenessä tunnissa runsaat 20 KW, joka monille riittää päivittäiseen työssä käymiseen ja kauppareissuihin.
Hienoa. Pääsisin hyvällä kelillä siis sata kilometriä tuolla latauksella, työmatka on 40 kilometriä suunta ja varmaan ei kannata kaupoissa poikkeilla noilla latauksilla. Pakkasella täytyykin sitten jäädä kokonaan kotiin
Newsflash: siellä kaupoilla on laturit myös.
No, paljonko ehdin viiden minuutin aikana ladata, mikä k
Viidessä minuutissa hakee pikkupikkukaupasta maitopurkin. Eikö ostoksesi todellakaan ole koskaan enemmän? Mulla menee korillisen keräämiseen ja maksamiseen noin vartti. Siinä ajassa auto lataa akkuun noin 50-60% lisää. Jos siis on pikalaturi. ....jos ja kun pohjalla on 20-30% jo valmiiksi, en koskaan aja ihan tyhjäksi, niin tuo kyllä minulle riittää.
Aika teoreettista kyllä sillä latailen kotona. Ei sähköautoilu kannata, jos ei kotona tai työssä pysty latailemaan. Pelkkien asiointilatureiden varassa jää kokonaan yksi sähköautoilun hyvistä puolista kokonaan pois.
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/greenpeace-kiina-sallinut-hiilivoim…
Olisi ihan hienoa, jos Suomikin voisi polttaa vapaasti turvetta ja kompensoida sitä rakentamalla yhden aurinkovoimalan. Eipä tarvitsisi ensi talvena jälleen kerran kärvistellä kun sähkön tuotanto ei riitä. Kyllä kiinalaisten kelpaa. Lisäksi saavat vapaasti tulla sotkemaan vielä suomenlahdenkin akkutehtaansa päästöillä. Henkilökunta tietenkin kiinalaista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kotilatauksesta tunnutaan kohkaavan paljon, mutta jostain syystä koko aihe on minulle outo enkä vieläkään, useamman vuoden kokemuksella, koe tarvetta latailla juurikaan kotona.
Ihan valovirrallla 10 ampeerin sulakkeella lataa kymmenessä tunnissa runsaat 20 KW, joka monille riittää päivittäiseen työssä käymiseen ja kauppareissuihin.
Hienoa. Pääsisin hyvällä kelillä siis sata kilometriä tuolla latauksella, työmatka on 40 kilometriä suunta ja varmaan ei kannata kaupoissa poikkeilla noilla latauksilla. Pakkasella täytyykin sitten jäädä kokonaan kotiin.
Heittäydytkö tahallaan typeräksi, vai oletko sellainen ihan luonnostaan?
Taidat itse olla. Jos sadan kilometrin ajoa varten täytyy autoa ladata kymmenen tuntia ja matkaa työmaalle on 40 kilometriä, niin eipä siinä kannata mihinkään poikkeilla, kun akut kärsii jos ne päästää tyhjiin. Pakkkaskelillä range putoaa vielä tuosta. On kyllä aika tyhmää hankkia sähköautoa, jos se elämä muuttuu tuollaiseksi
No jotkut pärjää 10 a sulakkeen takaa lataamisella, jotkut. Aika moni kyllä käyttää voimavirtarasiaa lataamiseen niin ei mene ihan sitä kymmentä tuntia. Meillä laturi asennettiin kolmivaihepistorasiaan (teslan laturi seinässä kiinni siis) ja siitä lataan auton täyteen noin 3 tuntia. Sillä ajelee tällä ilmalla reilun 300km.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, käydään jatkuvasti. Sinä sen sijaan päästät vain kaiken pa-s-kan suoraan suustasi kokoajan ulos.
Lappiin ajo vaatii tuolla logiikalla sen 13-15 kertaa paskalla käynnin tai sitten muuten van seisoskelun kädet taskussa odottamsssa latausvuoroaan +latautumista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"
Siksi koska sitä tuetaan ja ohjaillaan veroilla, päästökaupalla ja suoralla tuella
Kiina rakentaa joka kuukausi uuden hiilivoimalan, että länsimaihin saadaan myytyä uusia paneeleita. Luulis nyt Suomessa asuvan henkilön tajuavan ilman asiantuntijoiden apua kuinka typerä ajatus aurinkopaneeli Suomessa on talvella, kun sitä sähköä todella tarvitaan "
Et nyt oikein vastannut miksi Kiina ITSE rakentaa valtavasti tuuli- ja aurinkovoimaloita jos ne ovat niin typerä ajatus.
Ei rakenna, vaan hiilivoimaloita. Siellä ei panosteta aurinko- tai tuulivoimaan ollenkaan, koska sille ei yksinkertaisesti ole tarvetta. Kiinalla on oikeus kasvattaa päästöjään vuoteen 35 saakka ja niin se tekee senkun ehtii. Sen jälkeen vähentäminen onkin paljon helpompaa, kuin surkean Suomen joka va
Kaikelle energialle on tarvetta, koska energiankulutus tulee kasvamaan valtavasti tulevaisuudessa. Varmaan jo kymmenen vuoden sisällä maailman suurin sähkönkuluttaja tulee olemaan palvelinkeskukset. AI vaatii jumalattoman määrän energiaa ja kyseessä on geopoliittisesti eksistentiaalinen asia. Se, joka ensimmäisenä pystyy kehittämään supertekoälyn hallitsee maailmaa. Sotilasteknisesti, taloudellisesti ja kaikilla muilla tavoilla. Kyse on kilpajuoksusta erityisesti Yhdysvaltojen ja Kiinan välillä. USAssa on myös kova paine siirtää esimerkiksi sirujen tuotantoa omalle maaperälle samoista syistä ja myös tämä on energiaintensiivistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei mikään. En ole kuitenkaan keksinyt yhtään järkisyytä ostaa sähköautoa. Siksi valitsin bensan. Sähköautossa olisi ollut plussana parempi kiihtyvyys, nykyinen on täysin riittävä joten ei järkisyy. Tankkaus olisi ollut halvempi, ostohinta ja arvon aleneminen ovat niin isoja ettei olisi ollut mitään järkeä.
Me haluttiin maksaa luksuksesta.
Minä taas en halua. Varsinkin kun itselleni se luksus on jotain muuta kuin auto. Ei ole sen rahan arvoinen asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"
Siksi koska sitä tuetaan ja ohjaillaan veroilla, päästökaupalla ja suoralla tuella
Kiina rakentaa joka kuukausi uuden hiilivoimalan, että länsimaihin saadaan myytyä uusia paneeleita. Luulis nyt Suomessa asuvan henkilön tajuavan ilman asiantuntijoiden apua kuinka typerä ajatus aurinkopaneeli Suomessa on talvella, kun sitä sähköä todella tarvitaan "
Et nyt oikein vastannut miksi Kiina ITSE rakentaa valtavasti tuuli- ja aurinkovoimaloita jos ne ovat niin typerä ajatus.
Ei rakenna, vaan hiilivoimaloita. Siellä ei panosteta aurinko- tai tuulivoimaan ollenkaan, koska sille ei yksinkertaisesti ole tarvetta. Kiinalla on oikeus kasvattaa päästöjään vuoteen 35 saakka ja niin se tekee senkun ehtii. Sen jälkeen vähentäminen
Eurooppalaiset, ja erityisesti saksalaiset ja pohjois-eurooppalaiset ovat vihreän propagandad saastuttamia typeriä idealisteja. Siksi.
Vierailija kirjoitti:
Oletko joku Kiinan lobbari, kun et usko edes asiantuntijoita ja lehtijuttuja kuinka Kiina lisää kivihiilituotantoa
Onko mielestäsi mahdotonta lisätä sekä kivihiilituotantoa, että aurinkovoimaa?
Taistele ihan omia olkiukkojasi vastaan vain rauhassa. Kommentoin väitteeseen etteikö Kiina panostaisi uusituuvaan energiaan, joka on pötyä. Tangentti hiilivoimaloihin on ihan omasi.