Isovanhempien hyväksikäyttö
Saattaapi mennä poistoon, mutta ei mahda mitään. Olen nyt sellaisessa tilanteessa, että joudun seuraamaan syrjästä, kun omia vanhempiani 70+ käytetään hyväksi nelikymppisen sisarukseni taholta. Mikään järkipuhe ei tehoa kumpaankaan osapuoleen, että syöpäsairaita vanhuksia ei käytetä ilmaisena hoitoapuna melkein 24/7.
Mitä voin enää tehdä? Kaikki *aska kaatuu lopulta aina niskaani ja olen itse Saatana, kun puutun asioihin jotka eivät minulle kuulemma kuulu. Annanko vain hyväksikäyttävän sisarukseni ajaa vanhempani hautaan? Taaperoita en syytä mistään. Mietin vain onko mitään tehtävissä.
Kommentit (288)
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa asia ei sinulle kuulu. Jos vanhempasi haluavat viettää aikaa lastenlasten kanssa niin miksi puuttua ? Jospa juuri siksi viettävät aikaa lastenlasten kanssa kun tietävät jo etteivät täällä ikuisesti ole. Oli ihminen sairas tai ei, niin elää niin kuin haluaa eikä niin kuin sinä haluat
Luulisi, ettei nyt yksikään vastuullinen vanhempi antaisi puolustuskyvytöntä taaperoikäistä lasta pitempi aikaisesti hoitoon yli 70v, kun se on lapsen turvallisuusriski ja heitteellejättö. Ja lasun paikka.
Isovanhempiin lapsi voi tutustua vanhempiensa seurassa tai muiden aikuisten.
Katsos AP ihan rauhassa vaan isovanhemmat tietävät itse, milloin kykenevät ja jaksavat hoitaa lapsenlapsiaan. Heillä on kokemusta, jota sinulta neiti-ihmisenä puuttuu. Pitkäjänteistä kokemusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Periaatteessa asia ei sinulle kuulu. Jos vanhempasi haluavat viettää aikaa lastenlasten kanssa niin miksi puuttua ? Jospa juuri siksi viettävät aikaa lastenlasten kanssa kun tietävät jo etteivät täällä ikuisesti ole. Oli ihminen sairas tai ei, niin elää niin kuin haluaa eikä niin kuin sinä haluat
Luulisi, ettei nyt yksikään vastuullinen vanhempi antaisi puolustuskyvytöntä taaperoikäistä lasta pitempi aikaisesti hoitoon yli 70v, kun se on lapsen turvallisuusriski ja heitteellejättö. Ja lasun paikka.
Täällä lto äiti. Jätän lapseni mielelläni 75 vuotiaiden isovanhempien hoitoon! Parasta laatuaikaa lapsilleni!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekisin lastensuojeluilmoituksen jos lapsia jätetään vakavasti sairaalle tai muuten heikko vointiselle.
Tätä olen valitettavasti miettinyt. Kynnys lähteä näin rajuun toimenpiteeseen on valtava ja tiedän, että se tulisi rikkomaan suhteeni perheeseeni kokonaan. Nytkin kaikki on jo hiuskarvan varassa. Järkipuhe ei vain tehoa.
Esimerkkinä tässä yksi viikko. Alle kaksi vuotias taapero oli ensi 2 vuorokautta putkeen isovanhemmillaan, yön kotonaan, sitten kaksi yötä isovanhemmillaan ja tämän jälkeen isovanhemmat olivat päivän siellä lapsenvahtina tälle taaperolle ja alle vuodenikäiselle. Tämä ei minusta ole tervettä, varsinkin koska vanhempani ovat syöpäsairaita ja jaksavat aamusta iltaan lääkkeiden voimin. Ja kun puutun tähän saan valtavat haukut. Ei auta puhe sisarukselleni tai tämän puolisolleen, koska eivät vastaa mitään eivätkä ota vastuuta.
En vain
Mitä mieltä vanhempasi ovat? Haluavatko hoitaa lasta omasta tahdostaan? Vai säälivätkö sisartasi ja uhrautuvat? Onko lapsenhoito viimeinen oljenkorsi normaaliin elämään tai elämään ylipäätään ennen kuin syöpä vie voiton? Ovatko valtavan uupuneita sen jälkeen vai tyytyväisen väsyneitä? Syöpää on niin monenlaista ja monioireista. Jotkut näyttävät selviävän pitkään hyväkuntoisina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsisti sinkkuneiti esikoistytär on katkera pikkusiskolleen, joka on saannut lapsia ja jonka lapsenlapset vievät nyt isovanhempien ajan.
Uhkailee lasulla ja vanhempiensa viemällä terapiaan.
Voi luoja! Hyi mikä luonne!
Vierailija kirjoitti:
Jos olisin syöpäsairas vanhus, valitsisin todellakin olla mahdollisimman paljon lastenlasten kanssa.
JOS OLISIT ? Sitten et tiedä syöpäsairaan kunnosta hevonpaskaa😡
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tällaista myös seurannut vieressä. Sairaille isovanhemmille roudataan lapsia lähes jokainen viikonloppu. Syynä festarit, kavereiden synttärit, kavereiden häät jne. Myös matkoille pitää päästä, ilman lapsia tietenkin ja jos lapsenlapsia on muillakin sisaruksilla , rumbaa riittää. Tuttujen isovanhempien oli jopa peruttava oma matkansa, kun "lasten" piti päästä johonkin pippaloihin taas kerran. Toisen osapuolen isovanhemmat ovat terveempiä, mutta osaavat sanoa jämäkämmin ei, toki joskus hoitavat hekin. Mutta näin sivusta seuranneena mietin , koska nämä lapset saavat viettää aikaansa omien vanhempiensa kanssa, kun päivät menee päivähoidossa/koulussa ja viikonloput/lomat isovanhemmilla. Ja miksi niitä lapsia on ylipäätänsä hankittu. Ja mitenkähän sitten kun he ovat itse isovanhempia, jatkavatko samoin.
Ihanaa että lapsill
Taidat itse olla tuollainen lokkivanhempi..😒
Päinvastoin. Meillä isovanhemmat toisella puolen maata ja jäävät lapselle melko tuntemattomiksi
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Narsisti sinkkuneiti esikoistytär on katkera pikkusiskolleen, joka on saannut lapsia ja jonka lapsenlapset vievät nyt isovanhempien ajan.
Uhkailee lasulla ja vanhempiensa viemä
LOKKI SISARKO siellä huutelee
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tekisin lastensuojeluilmoituksen jos lapsia jätetään vakavasti sairaalle tai muuten heikko vointiselle.
Tätä olen valitettavasti miettinyt. Kynnys lähteä näin rajuun toimenpiteeseen on valtava ja tiedän, että se tulisi rikkomaan suhteeni perheeseeni kokonaan. Nytkin kaikki on jo hiuskarvan varassa. Järkipuhe ei vain tehoa.
Esimerkkinä tässä yksi viikko. Alle kaksi vuotias taapero oli ensi 2 vuorokautta putkeen isovanhemmillaan, yön kotonaan, sitten kaksi yötä isovanhemmillaan ja tämän jälkeen isovanhemmat olivat päivän siellä lapsenvahtina tälle taaperolle ja alle vuodenikäiselle. Tämä ei minusta ole tervettä, varsinkin koska vanhempani ovat syöpäsairaita ja jaksavat aamusta iltaan lääkkeiden voimin. Ja kun puutun tähän saan valtavat haukut. Ei auta puhe sisarukselleni tai tämän puolisolleen, koska eivät vasta
Täällä toinen kuin APn sukulainen vastaa.
Olen mummo ja sairas mummo. Ja uupuneen onnellinen joka kerta kun saan hoitaa laosenlapsia. Ihanin asia maailmassa, pienet sormet varpaat, saada hoitaa häntä. Nähdä vielä kerran sen ihmeen ennen kuolemaa! Mikään ei voi olla ihanampaa! Mikä siunaus! Mikä onni! Olen aina valmis 7/24 h vrk ja olen sanonut sen tyttärelleni ja hän tietää sen.
Outo idea viedä vanhemmat terapiaan, mutta ei kai siitä ikinä kenellekään haittaakaan ole
"Ja sen lisäksi yli 70v eivät voi enää turvallisuussyistä työskennellä esim. päiväkodissa tai terv.hoidossa, koska se katsotaan vaarantavan lasten ja potilas turvallisuutta".
Tämä ei kyllä pidä paikkaansa. Yli 70 vuotiaita on paljon vielä sijaisina töissä sekä sairaaloissa, hoitokodeissa että päiväkodeissa. Ihmisen terveydentilastahan se riippuu; on paljon yli 70 v, jotka ovat vielä täysin terveitä.
Itse ( 70+ )hoidan paljon lastenlapsiani (taaperoita ja leikki-ikäisiä ) ja saan siitä itse paljon iloa.
Vierailija kirjoitti:
Katsos AP ihan rauhassa vaan isovanhemmat tietävät itse, milloin kykenevät ja jaksavat hoitaa lapsenlapsiaan. Heillä on kokemusta, jota sinulta neiti-ihmisenä puuttuu. Pitkäjänteistä kokemusta.
Suurin osa isovanhemmista ei pysty itse välttämättä arvioimaan jaksamistaan, sillä tuossa iässä jaksaminen vaihtelee suuresti, jopa tunnin kahden jaksoina. Ja se kokemus ei korvaa voimavaroja tai reagointikyky, jos ne iän myötä ovat alentuneet.
Tästä tilastot kertovat omaa kieltä, kun tarkastellaan lasten tapaturma ja kuolemaan johtavia onnettomuuksia, jotka tapahtuvat vapaa-ajalla ja suhteessa niistä paljon tapahtuu iäkkäämmän henkilön seurassa, ei oman vanhemman.
Ei se nyt ihan noinkaan ole. Haluaisin myös kuulla näiltä lokkivanhemmilta, miksi dumppaavat lapsensa jatkuvasti isovanhempien hoitoon. Olen monenkin isovanhemman ikätoveri ja ystävä, ja kyllä aika monelta kuuluu huokailua ja valitusta kun lapsia (useita) dumpataan hoitoon liian usein. Moni kokee että ainoa tapa välttyä (kun ovat huonoja sanomaan ei) on olla mahdollisimman paljon matkoilla ja tavoittamattomissa. Kyllä näitä hyväksikäyttäjä nuoria on ihan runsaasti ja nimenomaan se vastavuoroisuus puuttuu. Ja joku kysyi , että mitenkä ne dumpataan sinne, no ihan siten että soitetaan puolituntia aikaisemmin että mun on ihan pakko saada nyt lapset hoitoon ja sitten jo auto kaartaa pihaan ja sieltä juoksevat lapset ja koirat mummulaan. Siinä sitten isovanhemmat peruvat illan konserttiin tai kylään menonsa, koska , joo , koska lapsella oli joku "pakollinen" yhtäkkinen meno. Taas kerran.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yli 70 v. ei automaattisesti tarkoita huonokuntoista. Osa ihmisistä on hyvässä kunnossa 7-kymppisinä. Ap:n tapauksessa toki ei, jos syöpäsairautta. Sivusta
Näitä on paljon. On ihmisiä, jotka silmittömästi käyttävät toisen kiltteyttä hyväksi.
Usein ne hyväksikäytön kohteet ovat isovanhemmat/vanhemmat tai muutoin läheiset. Esim. Käydään töissä ja ostellaan itselle mitä halutaan välittämättä mistään mitään. Sen jälkeen mennään itkemään isovanhemmille/vanhemmille kun elämä on niin kallista ja meidän Pirkko-Petteri nyt tarvii sitä tätä ja tuota eikä ole rahaa. Kauhistuneet isovanhemmat/vanhemmat sitten tietenkin maksavat käytännössä koko Pirkko-Petterin elämisen kustannukset.
Ja toinen on tämä hoitoapu.. Jätetään lapsia ties milloin vaikka kuinka huonokuntoisille ihmisille..
Minäkään en vie edes kissaani hoitoon muuta kuin sellaiselle, joka on täysissä sielun ja ruumiin voimissa, ja vain pakottavassa tarpeessa. 8v kissani on ollut elämänsä aikana kolme kertaa hoidossa.
Sekä itse kilttinä ihmisenä olen joutunut polttamaan siltoja, etten tulisi hyväksikäytetyksi.
Vierailija kirjoitti:
Ei se nyt ihan noinkaan ole. Haluaisin myös kuulla näiltä lokkivanhemmilta, miksi dumppaavat lapsensa jatkuvasti isovanhempien hoitoon. Olen monenkin isovanhemman ikätoveri ja ystävä, ja kyllä aika monelta kuuluu huokailua ja valitusta kun lapsia (useita) dumpataan hoitoon liian usein. Moni kokee että ainoa tapa välttyä (kun ovat huonoja sanomaan ei) on olla mahdollisimman paljon matkoilla ja tavoittamattomissa. Kyllä näitä hyväksikäyttäjä nuoria on ihan runsaasti ja nimenomaan se vastavuoroisuus puuttuu. Ja joku kysyi , että mitenkä ne dumpataan sinne, no ihan siten että soitetaan puolituntia aikaisemmin että mun on ihan pakko saada nyt lapset hoitoon ja sitten jo auto kaartaa pihaan ja sieltä juoksevat lapset ja koirat mummulaan. Siinä sitten isovanhemmat peruvat illan konserttiin tai kylään menonsa, koska , joo , koska lapsella oli joku "pakollinen" yhtäkkinen meno. Taas kerran.
Jos ei ole aiemmin kasvattanut lapsiaan niin se on sitten edessä. Ensin kasvattaa itsensä laittamaan omat rajat. Ja pyytää myös apua kun tarvitsee, ei odota telepaattista taitoa keneltäkään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki vanhemmat eivät ole vastuullisia. Eräskin nuori äiti jättää kaksi alle kouluikäistä lasta omalle vakavasti sairaalle äidilleen hoitoon päiväksi tai pariksi, molemmat vaippaikäisiä. Äitinsä saa välillä niin hirvittäviä kipukohtauksia että oksentaa koko päivän. Jättää välillä myös voimakkaan ison koiransa äidilleen hoitoon. Äitinsä ei uskalla sanoa vastaan koska sitten tyttö pistää välit poikki eikä hän näe lapsenlapsiaan moneen kuukauteen. Vanhuksia kiristetään hyvin monilla tavoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raahaat terapiaan? Ketkä kaikki? Siskon, vanhemmat, taaperon?
Vanhemmat sinne ainakin kannattaisi raahata jos he uuvuttaa itsensä jatkuvalla lastenhoitoavun antamisella. Ehkä heille vihdoin tekisi hyvää opetella sanomaan ei.
Vanhempani nyt ensi alkuun vien terapiaa. Heillä on käsittelemättömiä traumoja joiden luulen vaikuttavan taustalla.
Ap
Ovatko vanhempasi motivoituneita menemään terapiaan, vai menettekö perheterapiaan lähinnä koskien sinun asioitasi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täällä lto äiti. Jätän lapseni mielelläni 75 vuotiaiden isovanhempien hoitoon! Parasta laatuaikaa lapsilleni!
Onko vanhemmillesi? Oletko heidän mielipidettään kysynyt vai vain ilmoittanut että nyt lapset tulevat teille hoitoon?
Nykyisin on ihan normia, että vanhemmat voivat olla 45 vuotiaita kun saavat esikoisen. Ja isovanhemmat vaikka 75 vuotiaita kun tulevat vasta isovanhemmilsi. Isovanhemmat ovat aina vanhempien jälkeen parempi vaihtoehto lastenhoitajiksi kuin muut.