Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Isovanhempien hyväksikäyttö

Vierailija
21.09.2024 |

Saattaapi mennä poistoon, mutta ei mahda mitään. Olen nyt sellaisessa tilanteessa, että joudun seuraamaan syrjästä, kun omia vanhempiani 70+ käytetään hyväksi nelikymppisen sisarukseni taholta. Mikään järkipuhe ei tehoa kumpaankaan osapuoleen, että syöpäsairaita vanhuksia ei käytetä ilmaisena hoitoapuna melkein 24/7.

Mitä voin enää tehdä? Kaikki *aska kaatuu lopulta aina niskaani ja olen itse Saatana, kun puutun asioihin jotka eivät minulle kuulemma kuulu. Annanko vain hyväksikäyttävän sisarukseni ajaa vanhempani hautaan? Taaperoita en syytä mistään. Mietin vain onko mitään tehtävissä.

Kommentit (288)

Vierailija
121/288 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko ap tullut ajatelleeksi että ne pienet lapset tuottavat iloa isovanhemmille? Tuovat muuta ajateltavaa kuin vain se syöpä. 

Vierailija
122/288 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mulla olisi syöpä niin haluaisin hoitaa pieniä lapsia niin paljon kuin jaksan

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/288 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Katsos AP ihan rauhassa vaan isovanhemmat tietävät itse, milloin kykenevät ja jaksavat hoitaa lapsenlapsiaan. Heillä on kokemusta, jota sinulta neiti-ihmisenä puuttuu. Pitkäjänteistä kokemusta. 

Suurin osa isovanhemmista ei pysty itse välttämättä arvioimaan jaksamistaan, sillä tuossa iässä jaksaminen vaihtelee suuresti, jopa tunnin kahden jaksoina. Ja se kokemus ei korvaa voimavaroja tai reagointikyky, jos ne iän myötä ovat alentuneet. 

Tästä tilastot kertovat omaa kieltä, kun tarkastellaan lasten tapaturma ja kuolemaan johtavia onnettomuuksia, jotka tapahtuvat vapaa-ajalla ja suhteessa niistä paljon tapahtuu iäkkäämmän henkilön seurassa, ei oman vanhemman. 

Mikä teitä vaivaa ? 70+ ikäinen ei ole vielä ikäloppu, monet on vielä työelämässä, minun setä lähti 72 vuotiaana ajamaan kuorma-autoa kun oli kuljettajista pulaa. Minun äitini on kiireinen eläkeläinen vaikka on 84 vuotias. Eli ei se ikä tee ihmisestä vanhusta 

Vierailija
124/288 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tekisin lastensuojeluilmoituksen jos lapsia jätetään vakavasti sairaalle tai muuten heikko vointiselle.

Tätä olen valitettavasti miettinyt. Kynnys lähteä näin rajuun toimenpiteeseen on valtava ja tiedän, että se tulisi rikkomaan suhteeni perheeseeni kokonaan. Nytkin kaikki on jo hiuskarvan varassa. Järkipuhe ei vain tehoa.

Esimerkkinä tässä yksi viikko. Alle kaksi vuotias taapero oli ensi 2 vuorokautta putkeen isovanhemmillaan, yön kotonaan, sitten kaksi yötä isovanhemmillaan ja tämän jälkeen isovanhemmat olivat päivän siellä lapsenvahtina tälle taaperolle ja alle vuodenikäiselle. Tämä ei minusta ole tervettä, varsinkin koska vanhempani ovat syöpäsairaita ja jaksavat aamusta iltaan lääkkeiden voimin. Ja kun puutun tähän saan valtavat haukut. Ei auta puhe sisaruk

Kaikki eivät osaa näin viestiä asiaa. Eivätkä kaikki todellakaan lapsista niin paljon pidä että haluaisivat viimeisillä voimillaan ottaa vastuuta pienistä taaperoista. Ihanaa että sinä jaksat ja haluat. Mukavia puuhapäiviä pienten kanssa. 

Vierailija
125/288 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Tästä tilastot kertovat omaa kieltä, kun tarkastellaan lasten tapaturma ja kuolemaan johtavia onnettomuuksia, jotka tapahtuvat vapaa-ajalla ja suhteessa niistä paljon tapahtuu iäkkäämmän henkilön seurassa, ei oman vanhemman". 

Pane linkki tuohon väittämään, kiitos!

Vierailija
126/288 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kateellinen ja katkera isosisko. AP.

Vierailija
127/288 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi sinä et auta sisarustasi? Jonkunhan heitä on pakko auttaa jos perhe tarvitsee apua. Tuskin huvikseen hoidattavat noin paljon.

monesti nuoremmat sisarukset jäävät siihen käsi ojossa asemaan eli olettavat että kaikki muut aina auttavat heitä vaikka se aikuisikä tulisikin numeraalisesti täyteen. Jos on jo 1 haastava taapero niin miksi ihmeessä siihen on tekaistu heti toinen perään, nyt on toki hyvä mahis uhrautua ja muiden pitää auttaa.

Vierailija
128/288 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lokkivanhemmat täällä paheksuvat aloittajaa. Mekin melkein asuttiin lapsena isovanhempien luona. Nuorin oli alle vuoden. Nyt aikuisena mummoni kertoi olevansa iloinen, että me ollaan olemassa ja meillä on läheiset välit, mutta ei hän oikeasti olisi silloin jaksanut. Ei vain uskaltanut sanoa ei, koska pelkäsi meidän jäävän sitten kotona heitteille.

Vierailija
129/288 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei se nyt ihan noinkaan ole. Haluaisin myös kuulla näiltä lokkivanhemmilta, miksi dumppaavat lapsensa jatkuvasti isovanhempien hoitoon. Olen monenkin isovanhemman ikätoveri ja ystävä, ja kyllä aika monelta kuuluu huokailua ja valitusta kun lapsia (useita) dumpataan hoitoon liian usein. Moni kokee että ainoa tapa välttyä (kun ovat huonoja sanomaan  ei) on olla mahdollisimman paljon matkoilla ja tavoittamattomissa. Kyllä näitä hyväksikäyttäjä nuoria on ihan runsaasti ja nimenomaan se vastavuoroisuus puuttuu. Ja joku kysyi , että mitenkä ne dumpataan sinne, no ihan siten että soitetaan puolituntia aikaisemmin että mun on ihan pakko saada nyt lapset hoitoon ja sitten jo auto kaartaa pihaan ja sieltä juoksevat lapset ja koirat mummulaan. Siinä sitten isovanhemmat peruvat illan konserttiin tai kylään menonsa, koska , joo  , koska lapsella oli joku "pakollinen" yhtäkkinen meno. Taas kerran.

Tuodaanko ne lapset ovelle siitä huolimatta, että mummo on sanonut puhelimessa ei? 

Vierailija
130/288 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

78 tuli juuri mummoksi ja taatusti hoitaa lastenlastaan. Menevät yhdessä Leville laskettelemaan. Mummon lempiharras on.

Vierailija
131/288 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä näitten pikkulasten vanhemmat ovat? Mitä tekevät? Ovatko jo palanneet perhevapaiden jälkeen töihin? Miksi eivät ole hankkineet lasilleen hoitopaikkaa päiväkodista tai perhepäivähoitajalta? Ovatko isovanhemmat tarjoutuneet itse lasten hoitajiksi? Oudolta tuntuu, jos isovanhemmat ovat molemmat syöpäsairaita. Joku sanoi, että kyllä isovanhemmat osaavat kieltäytyä, jos eivät jaksa hoitaa lapsia, mutta monet isovanhemmat ovat niin arkoja, että eivät uskalla kieltäytyä, koska pelkäävät, että aikuiset lapset katkaisevat välit heihin eivätkä he sitten saa tarvitessaan apua. Ovatko nämä lastenhoitoa vaatineet pikkulasten vanhemmat auttaneet vanhempiaan, kun nämä ovat tarvinneet apua?

Vierailija
132/288 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos mulla olisi syöpä niin haluaisin hoitaa pieniä lapsia niin paljon kuin jaksan

Samoin.

Ja niin teki äitinikin. Saattohoidossa vielä halusi lapsenlapset ympärilleen sänkynsä viereen, muut eivät kelvanneet.

Vierailija
133/288 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olisin syöpäsairas vanhus, valitsisin todellakin olla mahdollisimman paljon lastenlasten kanssa.

Tuskinpa jaksaisit syöpäsairaana ikäihmisenä alle vuoden ikäistä ja 2-vuotiasta hoitaa noin paljon. Kun lasten vanhemmillekin näyttää olevan ylivoimasta.

Vierailija
134/288 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onko ap tullut ajatelleeksi että ne pienet lapset tuottavat iloa isovanhemmille? Tuovat muuta ajateltavaa kuin vain se syöpä. 

Tämä on aivan totta, mutta fiksu pikkulasten vanhempi menisi itse näiden pikkulasten kanssa sinne kylään ja samalla vaikka keittäisi kahvit, auttelisi kotitöissä yms.

Vierailija
135/288 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitäisi kyllä kuulla niiden muidenkin osapuolten versiot. 24/7 -hoitoapu ei jotenkin ihan kuulosta realistiselta... 

Ihan vaan sillä, että itsekin muka lapsuudessani sain taloudellisesti merkittävää hoitoapua isovanhemmiltani, tämä siis yhden vanhemman sisaruksen väittämänä. Tämä oli sitten peruste vaatia taloudellista "hyvitystä" itselleen. Merkillinen juttu, nimittäin todellisuudessa olin lapsuusaikani ihan kokoaikaisessa perhepäivähoidossa. Isovanhempien luona kyläiltiin puolin ja toisin ihan normaaleissa merkeissä.

Vierailija
136/288 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samoin.

Ja niin teki äitinikin. Saattohoidossa vielä halusi lapsenlapset ympärilleen sänkynsä viereen, muut eivät kelvanneet.

Vai että saattohoidossa ollessaan vielä haluaisi hoitaa taaperoa ja vauvaa. Joopajoo.

Vierailija
137/288 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Missä näitten pikkulasten vanhemmat ovat? Mitä tekevät? Ovatko jo palanneet perhevapaiden jälkeen töihin? Miksi eivät ole hankkineet lasilleen hoitopaikkaa päiväkodista tai perhepäivähoitajalta? Ovatko isovanhemmat tarjoutuneet itse lasten hoitajiksi? Oudolta tuntuu, jos isovanhemmat ovat molemmat syöpäsairaita. Joku sanoi, että kyllä isovanhemmat osaavat kieltäytyä, jos eivät jaksa hoitaa lapsia, mutta monet isovanhemmat ovat niin arkoja, että eivät uskalla kieltäytyä, koska pelkäävät, että aikuiset lapset katkaisevat välit heihin eivätkä he sitten saa tarvitessaan apua. Ovatko nämä lastenhoitoa vaatineet pikkulasten vanhemmat auttaneet vanhempiaan, kun nämä ovat tarvinneet apua?

Avaatko tähän syöpien laatua, niin olisi rehellisempää.

Kaikkien kannalta.

Ovatko siis saattohoidossa jo sun vanhempasi?

Niin kauan kun eivät ole vuodepotilaina,  saattohoidossa, morfiini pumpussa kiinni, voivat mielestäni hoitaa.

Vierailija
138/288 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

joo, ne hoidot ja lääkkeethän onkin ihan piece of cake. Mitä lähipiiriin on osunut, niin kylkiäisenä tulee ihan jäätävä väsymys eli todellakin tarve normaalia suuremmalle levolle. Siihen yhtälöön vielä holtiton taapero, niin varmaan jaksaminen kasvaa kohisten.

Vierailija
139/288 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkeläisten kotihoito maksaa. Ei tule ilmaissiivoojaa valtiolta.

Hoidin omat lapset itse enkä aio hoitaa enkä auttaa eläkkeellä olevia vanhempia enkä puolison vanhempia, joka on ainoa lapsi.

Ostakoot kodin siivouksen siivousyritykseltä. Itse ovat päättäneet asua isoissa asunnoissa.

Vierailija
140/288 |
21.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne pikkulapset tuovat enemmän iloa kuin sinä mt-potilas päihdeongelmainen.