Miten pieneksi ihminen voikaan tuntea itsensä asioidessaan KELA :n kanssa
Olen joutunut turvautumaan KELA :n apuun, koska joudun työttömäksi, enkä ole onnistunut työllistymään. Kaikenlainen asioiden hoitaminen on tehty vaikeaksi. Suhtautuminen tuntuu minusta oletusarvoiesti olevan aina vihamielinen ja uhkaava. Olen hyvin tiukilla rahallisesti ja pelkään koko ajan jotakin karenssia, takaisinperintää tai hylkäävää päätöstä. Eipä minulla muuta. Onko muita kohtalotovereita?
Kommentit (60)
Punaista mattoako pitäisi levittää kun menet hakemaan ilmaista rahaa? Oletko "erityisherkkä". Siinä voi olla syy työttömyyteen.
Minulle riittäisi ihan peruskohteliaisuus, jonka saan vaikkapa kaupan kassalta. Juuri tuollaiseen hyökkäävään asenteeseen ja syyllistämiseen törmään KELA :ssa. Olen ollut töissä 33v. Maksanut hemmetisti veroja ja nyt siis irtisanottu. En tarvitse punaista mattoa, mutta ihmismäinen kohtelukin tuntuu olevan liikaa toivottu.
Vierailija kirjoitti:
Minulle riittäisi ihan peruskohteliaisuus, jonka saan vaikkapa kaupan kassalta. Juuri tuollaiseen hyökkäävään asenteeseen ja syyllistämiseen törmään KELA :ssa. Olen ollut töissä 33v. Maksanut hemmetisti veroja ja nyt siis irtisanottu. En tarvitse punaista mattoa, mutta ihmismäinen kohtelukin tuntuu olevan liikaa toivottu.
Nykysysteemi lähtee siitä, että työtön on itse syyllinen työttömyyteensä ja epätoivottu elementti yhteiskunnassa. Vaikka kaikkien pitäisi tietää ja tunnustaa, että kaikki eivät voi enää nykysysteemissä työllistyä. Mutta asenne on tosiaan työtöntä syyllistävä ja holhoava.
Jos olet ollut 33 vuotta töissä, miksi et asioi kassan kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Jos olet ollut 33 vuotta töissä, miksi et asioi kassan kanssa?
Jos tarkoitat työttömyyskassaa, niin se aika on jo käytetty.
AP :lle terkkuja, että meitä on paljon! Entisiä "Avainhenkilöitä ja tähtipelaajia", jotka viisikymmentä täytettyään potkitaan pois firmoista. Itsemurha on varteenotettava vaihtoehto, kunhan on vakuutukset kunnossa ja se näyttää onnettomuudelta. Lapset saavat edes jotakin perintöä elämänsä alkutaipaleelle.
Miten ihmeessä muuhunmaattajat voivat hoitaa asiansa Kelassa, kun asioiden hoitaminen on niin vaikeaa kalevalaisillekin? Todistusta todistuksen, perään, paperia siitä tästä ja tuosta ja kaikki yksitellen, tietysti. Muuhunmaattajilla lähtötilanne Kelaan mennessä on että puuttuu asunto, käyttöraha ja kulkupelit, sekä kaikki mahdolliset todistukset.
Vierailija kirjoitti:
Miten ihmeessä muuhunmaattajat voivat hoitaa asiansa Kelassa, kun asioiden hoitaminen on niin vaikeaa kalevalaisillekin? Todistusta todistuksen, perään, paperia siitä tästä ja tuosta ja kaikki yksitellen, tietysti. Muuhunmaattajilla lähtötilanne Kelaan mennessä on että puuttuu asunto, käyttöraha ja kulkupelit, sekä kaikki mahdolliset todistukset.
Niillä on tulkit ja kaikki apu kaiken maailman järjestöiltä. Suomalaisille ei sellaista ole automaattisesti.
Kannattaa tehdä ohjeiden mukaan, ilmoittaa työnhaut ym. tehtävät työvoimatoimistoon. Virkailijoillakin on samat säännöt mitä noudattavat.
Jos on joku ikävä tyyppi alkaa päällepäsmäröimään tai sanoo ilkeästi, niin hänelle voi sanoa, että olet toiminut asianmukaisesti. Minulle tuli tälläinen henkilö vastaan kun ilmoittauduin työnhaun tukeen johonkin rekrytoimintifirman työnhaunneuvontaan. Minua huomattavasti nuorempi nainen alkoi ohjeidensa jälkeen kyselmään miten paljon olen hakenut töitä. Kun kerroin että kahta paikkaa kuluvalla viikolla hän alkoi melkein huutamaan että niin vähän, "Työnhaku on nyt sinun työtäsi!" En jäänyt sanattomaksi, sanoin että noihin tein paljon taustatyötä ja tein haut niihin mahdollisimman hyviksi ja kohdistuviksi. En hae periaatteessa työpaikkoja, mihin en sovi. Kävin kyllä muissa hyvissä tukiryhmissä cv:n ym. kirjoittamisen tuissa ym. Niistä on ollut paljon apua.
Kela ei päätä katenssista, vaan työvoimatoimisto. Se antaa lausunnon Kelalle tai AY kassalle saako maksaa vai ei.
Mulla on sama tilanne. Aiemmin vastasin rehellisesti, kun kysyttiin mitä kuuluu. Silloin minulle vastattiin, että älä kerjää sääliä tms. Nyt vastaan vain, että "Ihan ok". Siksi varmaan ihmisille tulee yllätyksenä, miksi joku ajoi suoralla tiellä päin rekkaa. Eihän se koskaan tuntunut murheelliselta.
Itse olen saanut aina ihan ystävällistä palvelua.
Tuonne puljuun tuntuu hakeutuvan töihin ihmisiä, jotka saavat jotakin nautintoa siitä, että kokevat olevansa apua tarvitsevien ihmisten yläpuolella.
Ihan ymmärrettävää, jos olet ekaa kertaa järjestelmän kanssa tekemisissä. Virkamiehet kuitenkin pyrkivät pääsääntöisesti noudattamaan lakia, eivätkä järjestä mitään takaisinperintäkampanjoita kiukuspäissään. Jos et ole tehnyt mitään väärää, niin ole huoletta. Sosiaaliturva on perustuslaillinen kansalaisoikeus!
Vierailija kirjoitti:
Mulla on sama tilanne. Aiemmin vastasin rehellisesti, kun kysyttiin mitä kuuluu. Silloin minulle vastattiin, että älä kerjää sääliä tms. Nyt vastaan vain, että "Ihan ok". Siksi varmaan ihmisille tulee yllätyksenä, miksi joku ajoi suoralla tiellä päin rekkaa. Eihän se koskaan tuntunut murheelliselta.
Et kaipaa sääliä, mutta haluat samalla tuhota jonkun muun elämän ja toimeentulon ajamalla rekkaa päin? Voi sinua raukkaa.
Tuntuvat suhtautuvan nuoriin ihan ymmärtäväisesti. Tällainen kuva jäänyt itselle.
Häpeä on se hinta, jonka köyhä maksaa leivästä.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen saanut aina ihan ystävällistä palvelua.
Niin minäkin. Ei ongelmia.
Vierailija kirjoitti:
33 vuoden aikana et luonut minkäänlaista verkostoa ja pidit hyviä aikoja ikuiseksi ajoiksi ansaituiksi?
Kyllä minä saan hyvää kohtelua siellä aina. Odotustilassa on aina tarjolla kuoharia ja pientä naposteltavaa. Ei nyt mitään hummeria, mutta usein katkarapuja tai jotain pikkusuolaista.