Työttömiä on enemmän kuin avoimia työpaikkoja
Työttömiä on noin 11 kertaa avointen työpaikkojen määrä. Työttömät eivät voi mennä töihin, koska sellaista työtä ei ole. Olen koulutukseltani filosofian maisteri, valmistunut pääaineenani matematiikka, ja olen lähettänyt (kyllä, olen laskenut) 1211 työhakemusta. Olen työtön.
Kommentit (73)
Työnhaku vaatii sinnikkyyttä.
Olin 3 v työtön ja sitten hain lopulta töitä. Huilasin meinaan ansaitullla anssilla sen 2 v ensin.
Pääsin inssinä inssin hommiin...ahkeruudellani.
Eli oma asenne ratkaisee paljon.
Laitoshuoltaja voi saada sairaalassa 2700 euroa kuussa. Siivoojaksikaan ei kaikkia oteta, eiväkä kaikki pysty huonon terveyden vuoksi, mutta suosittelen. Tärkeintähän on saada palkka, jolla elää ja tuolla elää jo tosi hyvin. Sihteeri joissain kunnissa saa korkeakoulututkinnolla 2200 e. Siivoojan työ on aliarvostettua. Paikoittain heistä ja ruokatyöntekijöistä on todella kova pula.
Vierailija kirjoitti:
Onko suomessa koskaan ollut työvoimapulaa eli avoimia työpaikkoja on enemmän kuin työttömiä?
Kasarilla.
Vierailija kirjoitti:
Laitoshuoltaja voi saada sairaalassa 2700 euroa kuussa. Siivoojaksikaan ei kaikkia oteta, eiväkä kaikki pysty huonon terveyden vuoksi, mutta suosittelen. Tärkeintähän on saada palkka, jolla elää ja tuolla elää jo tosi hyvin. Sihteeri joissain kunnissa saa korkeakoulututkinnolla 2200 e. Siivoojan työ on aliarvostettua. Paikoittain heistä ja ruokatyöntekijöistä on todella kova pula.
Mutta miten sinne pääsee? Hyvähän se on suositella, mutta todellisuus työnhaussa ei ihan noin ruusuinen ole.
Vierailija kirjoitti:
Työtön voi mennä koska tahansa töihin. Töitä on monella alalla kuten vaikka roskakuskina jonne pääsee helposti vakituiseksi töihin. Koulutusta vastaavaa työtä jos ei saa niin sitten mennään toiselle alalle töihin niin minäkin olen tehnyt.
Ensinnäkin pitää olla C-kortti ja ammattiajolupa että kuskiksi pääsee. Että ei sinne niin helposti mennä kuin kuvittelet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta miten sinne pääsee? Hyvähän se on suositella, mutta todellisuus työnhaussa ei ihan noin ruusuinen ole.
1. Kysy avoinna olevista työpaikoista
2. Hae avoinna oleviin paikkoihin ja sano, että haluat suorittaa tutkinnon työtehtävissä
3. Lähetä avoimia hakemuksia ja kysy oppisopimuksia
4. Ilmoittaudu opintoihin. Joissain voi aloittaa opinnot (jopa verkkona) ennen kuin on saanut työpaikan. Ehdit tekemään yhteiset aineet jne. valmiiksi, kun odottelet työpaikoista vastauksia.
Nytkin on muutama oppisopimuspaikka avoimessa haussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle te- toimiston virkailija sanoi suoraan, että tilanne on toivoton. Puhelu kesti minuutin ja hän vain toivotti voimia. Olen 61 v työtön.
Minulle ei enään edes soiteta. T.saman ikäinen
T''äällä kolmas tosin pari vuotta nuorempi. Hyvä tietää että hakuvelvoite kestää enää reilun vuoden. Mieluiten menisin tosiaan töihin mutta ei tämän ikäinen kelpaa minnekään.
Terkuin nimimerkki kaksi korkeakoulututkintoa suoritettuna.
Ei ne ota ku huippuja.... etenki jos uran alussa tai lopussa ni turha toivo
Mitä on nämä "lukuisat ehdotetut työpaikat" mihin pääsee kuka tahansa ilman koulutusta?
Varmaan aika moni työtön löytäisi työtä tai perustaisi firman mutta kun tuo sosiaaltuki tai ennen kaikkeea ansiosidonnainen ei kannusta muuuhun kun lomailuun. Olisiko aika että se poistetaan jotta työtön ei ajaudu pitkäaikaistyöttömäksi ja muutu yhteiskunnan kannalta syrjäytyneeksi elätiksi, Leikkauksia tarvitaan jotta työtä vieroksuvat saataisiin aktivoitumaan edes vähän.
Vttu noita työttömiä luusereita. Eikö teitä edes hävetä elää toisten rahoilla?
Vierailija kirjoitti:
Sitten vain reippaasti hakemaan vaihtoehtoiselta alalta. Aina voi mennä mäkkäriin tai tehdä siivouskeikkaa pimeästi parempituloisten perheiden kodeissa.
Siinäkö sitten omaksuu valtiovarainministerin fiskaali kompetenssit?
Tekoäly alkaa nyt viemään työpaikkoja it alalla. Osaajille ei siellä ole enään kysyntää, tekoälyeksperttejä lukuunottamatta.