Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkodissa ei yhtään työntekijää, jonka äidinkieli on suomi

Vierailija
19.09.2024 |

Kunnallinen päiväkoti eräässä isohkossa kaupungissa. Kiva päiväkoti, ja kaikki työntekijät on hyviä ja mukavia, mitään valittamista ei ole tuosta päiväkodista, henkilöstöäkin siellä näyttää olevan riittävästi. Se vain mietityttää, että yhdenkään työntekijän äidinkieli ei ole suomi. Osaavat kyllä jonkun verran suomea niin että voivat työskennellä suomeksi, mutta kukaan ei kovin sujuvasti, osa sanoista taipuu väärin, lauserakenteet vähän erikoisia, osaa sanoista ei tiedä jne. Huom. muuten olen heihin tyytyväinen. Mutta miten lapset oppii puhumaan paremmin ja monipuolisemman sanaston ja kieliopin, kun työntekijät ei niitä osaa? Johtaja on tosin äidinkieleltään suomalainen, mutta hän ei ole koskaan lapsiryhmässä paikalla. 

Kommentit (138)

Vierailija
61/138 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hämmentävää tosiaan jos opetkaan eivät osaa kunnolla suomea, lukio pohjalla ja koulutus kai kuitenkin vain suomeksi tai ruotsiksi. Oletan, etteivät ole ruotsinkielisiä?

Eivät ole ruotsinkielisiä. Muualta muuttaneita, en osaa sanoa minkä ikäisenä.

Olen maahanmuuttaja ja Suomessa koulutettu äidinkielenopettaja (suomi).  Ehkä olisi syytä tarkastella omia ennakkoluuloja ja antaa ammattilaisten tehdä työnsä. Varhaiskasvatuksessa kaivataan lisäkäsiä, joten siitä vaan uudelleenkoulutuksen kautta päiväkotiin töihin, jos tuntuu siltä, että itse hoitaisit homman paremmin. 

Ei kannata loukkaantua kommenteistani, en ole niissä ketään väheksynyt, vaan päinvastoin kehunut hyviksi työntekijöiksi ja mukaviksi myös. Silti fakta on, että heidän suomi ei ole kovin hyvää, vaan sanavarasto on puutteellinen, osan sanoista lausuvat erikoisesti ja on paljon kielioppivirheitä. Sinä luultavasti et ole sellainen henkilö. Eikä moni muukaan maahanmuuttanut. Minä kirjoitin vain näistä tietyistä henkilöistä, en yleistänyt. En ymmärrä tätä että miksi asiasta loukkaantuu joku, joka ei ole edes osallinen asiaan. Ap

Vierailija
62/138 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En veisi lastani tuollaiseen päiväkotiin. Kielen kehityksen tärkeimmät ikävuodet.

Mihin sitten hänet veisit, jos muuta ei ole tarjolla, lapsi on täyttänyt kolme ja äidin (ja isän) on pakko jo mennä takaisin töihin? Ap

No ei kai kukaan töihin pakota. Voitte ihan yhtälailla valita toisin ja päättää, että teidän perheen hyvinvoinnin kannalta paras ratkaisu on se, että toinen tuo leivän pöytään ja toinen hoitaa lapset. 

Edellyttää, että toisella on erittäin hyvä palkka. Harvalla Suomessa on. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/138 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos laitan lapseni suomenkieliseen päiväkotiin, niin kyllä siellä on oltava käytössä hyvä suomen kieli.

Vierailija
64/138 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos laitan lapseni suomenkieliseen päiväkotiin, niin kyllä siellä on oltava käytössä hyvä suomen kieli.

Taitaa realiteetit pian lyödä sinua kasvoille, jos noin kuvittelet.

Vierailija
65/138 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hämmentävää tosiaan jos opetkaan eivät osaa kunnolla suomea, lukio pohjalla ja koulutus kai kuitenkin vain suomeksi tai ruotsiksi. Oletan, etteivät ole ruotsinkielisiä?

Olen maahanmuuttaja ja Suomessa koulutettu äidinkielenopettaja (suomi).  Ehkä olisi syytä tarkastella omia ennakkoluuloja ja antaa ammattilaisten tehdä työnsä. Varhaiskasvatuksessa kaivataan lisäkäsiä, joten siitä vaan uudelleenkoulutuksen kautta päiväkotiin töihin, jos tuntuu siltä, että itse hoitaisit homman paremmin. 

Ei kannata loukkaantua kommenteistani, en ole niissä ketään väheksynyt, vaan päinvastoin kehunut hyviksi työntekijöiksi ja mukaviksi myös. Silti fakta

Ehkä siksi, että tämä sinun aloituksesi haiskahtaa provolta. Minusta kielioppivirheisiin tarttuminen on haljua, teemmehän mekin niitä tässä. Ja aivan varmasti tekevät myös suomenkieliset työntekijät. Jos henkilökunta on muuten pätevää, en ymmärrä aloituksesi pointtia. Harva voi sanoa, että lapsen päiväkodissa on muuten asiat hyvin.

Mikäli lapsesi kielellinen osaaminen huolestuttaa, voit esimerkiksi lukea hänelle enemmän kotona. Maailma on täynnä monikielisiä lapsia, ja lapsia joilla on eri kieltä puhuva hoitaja. 

Vierailija
66/138 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En veisi lastani tuollaiseen päiväkotiin. Kielen kehityksen tärkeimmät ikävuodet.

Juuri tuossa iässä kielten (ja musiikin) harjoitteleminen on tehokkainta ja muokkaa aivoja positiivisella tavalla. Se, että jotkut lapset mongertavat nykyään ties mitä finglishiä, ei johdu usealle eri kielelle altistumisesta, vaan siitä ettei yhtäkään niistä ole opittu kunnolla. 

Varmaan totta. Ystäväperheemme äiti on venäjän ja suomenkielten taitoinen, isä Irakin kurdi. Kaikki kolme lasta puhuvat kunnon suomea, kurdia ja venäjää, ei mitään sekamongerrusta. Esimerkki on myös suomalais- taikkuperheestä jossa vanhemmat puhuu jotain sekakiletä, lapset sentään puhtaasti kumpaakin kieltä.

Vierailija
67/138 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tilanne on nyt Suomessa tämä. Sama koskee myös vanhustenhoitoa, pitkäaikaissairaaloita ym. Sori siitä. Kannattaa panostaa kotona siihen, että puhuu itse hyvää kieltä ja lukee lapselle paljon kirjoja. 

Vierailija
68/138 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri tuossa iässä kielten (ja musiikin) harjoitteleminen on tehokkainta ja muokkaa aivoja positiivisella tavalla. Se, että jotkut lapset mongertavat nykyään ties mitä finglishiä, ei johdu usealle eri kielelle altistumisesta, vaan siitä ettei yhtäkään niistä ole opittu kunnolla. 

Varmaan totta. Ystäväperheemme äiti on venäjän ja suomenkielten taitoinen, isä Irakin kurdi. Kaikki kolme lasta puhuvat kunnon suomea, kurdia ja venäjää, ei mitään sekamongerrusta. Esimerkki on myös suomalais- taikkuperheestä jossa vanhemmat puhuu jotain sekakiletä, lapset sentään puhtaasti kumpaakin kieltä.

Juuri näin. Toistaiseksi en ole juuri törmännyt lapsiin, jotka olisivat muuten edistyneet kielellisesti hyvin, mutta sitten sekoaisivat toisesta tai kolmannesta kielestä. Päinvastoin, säännöllinen altistuminen eri kielille voi kantaa yllättävän pitkälle. Tästä on niin paljon tutkimuksia, että oikeastaan ihmetyttää palstalaisten negatiivinen asenne. Olen ajatellut hakea omalle lapselleni paikkaa kielieskarista. Minusta se on arvokas lahja hänelle. 

Vierailija
69/138 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turha vetää hernettä nenään, tottahan aloittaja puhuu. Suomessa suomalaiset lapset tarvitsevat suomenkielisiä hoitajia ja maahanmuuttajalapset niitä suo

Mikä olisi se riittävä suomenkielen taso, jolla kelpuuttaisit maahanmuuttajan opettajaksi? Ei ole olemassa mitään äidinkielen standarditasoa. Sanavaraston laajuus ja kieliopin osaamisen taso vaihtelee reilusti myös äidinkielisillä kielen käyttäjillä. Kyky käyttää rikasta kieltä kehittyy vain lukemalla ja kieltä käyttämällä. Suomessa peruskoulun suorittanut ja jatko-opinnoista valmistunut on todistanut kotimaisen kielen (suomi tai ruotsi) riittävän osaamisen, oli hän sitten taustaltaan mistä päin maailmaa tahansa. 

Vierailija
70/138 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tuttavapiirissä paljon muualta muuttaneita, suomea vähän huonosti osaavia ihmisiä. Jossain heidän on kuitenkin töissä oltava, kun täällä kerran asuvat. No yksi heistä on lääkäri, yksi sairaanhoitaja, pari heistä kaupallisella alalla osa sitten muilta aloilta. Töissä ovat. Sillä huonolla suomellaan. Suomi on vaikea kieli oppia hyvin. 

71/138 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omassa päiväkodissani Itä-Helsingissä on tuskin yhtään lasta, jonka äidinkieli olisi suomi tai ruotsi. Ei siinä auta, vaikka kaikki työntekijät olisivat kantiksia.

Kotoutumisessa auttaisi paljon kielen oppiminen ennen kouluun menoa.

Vierailija
72/138 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos maahanmuuttajalapset laitettaisiin tasaisesti päiväkoteihin, niin vieraskielisiä olisi kussakin päiväkodissa 10%. Maahanmuuttajalapset oppisivat suomea ja suomenkielisten lasten suomen kielen taito ei kärsisi.Myöhemmin peruskoulussa S2 tarkoittaisi, että lapsen äidinkieli on jokin muu kuin suomi, mutta lapsella olisi kaksi vahvaa kieltä eikä voimavaroja menisi suomen kielen opettamiseen. 

Vierailija
73/138 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä Itä-Suomessa kaikki päiväkodin työntekijät puhuvat äidinkielenään suomea. Lapsista vain muutama on perheestä, joissa toinen kieli on englanti tai venäjä. 

Vierailija
74/138 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Valkoisia vihaavat heikkolahjaiset ma tu mammat kasvattavat teidän lapsenne. Ainakin he oppivat jo taaperoiässä olevansa kakkoskansalaisia omassa maassaan. Hyvin menee.

Ikävä asenne sinulla. Tiedoksesi, että meidän päiväkodin työntekijöistä suurin osa ei ole A:lla alkavasta isosta maanosasta kotoisin eli voit lopettaa nuo ma tu juttusi kiitos. Ap

Tästä voi päätellä, että työntekijät ovat kotoisin Euroopasta, Pohjoisnavalta tai Etelämantereelta. Napa-alueista tosin käytetään nykyään hienompia nimiä, jotka ovat Arktis ja Antarktis. Siispä työntekijät ovat eurooppalaisia tai ainakin Euroopan alueelta muuttaneita.

Vierailija
75/138 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos valitset multikultti pkn,on omalla vastuullasi opettaa lapsellesi suomea. Typerä kysymys johon vastauksen tietää jokainen kantasuomalainen; vaihda päiväkotia.

76/138 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin sitten hänet veisit, jos muuta ei ole tarjolla, lapsi on täyttänyt kolme ja äidin (ja isän) on pakko jo mennä takaisin töihin? Ap

No ei kai kukaan töihin pakota. Voitte ihan yhtälailla valita toisin ja päättää, että teidän perheen hyvinvoinnin kannalta paras ratkaisu on se, että toinen tuo leivän pöytään ja toinen hoitaa lapset. 

Missähän menneessä maailmassa mahdat elää?

Vierailija
77/138 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selvyyden vuoksi suurimman osan heistä kielitaito on sen verran huono, että he ei aina ymmärrä mitä minä sanon enkä minä mitä he sanoo. Ja huom vastaavaa ongelmaa minulla ei ole sellaisten ihmisten kanssa, jotka osaa hyvin suomea. En ole ennakkoluuloinen, omissa työkavereissanikin on näitä muualta muuttaneita, joilla on huono suomi, silti yhdessä tehdään hyvällä mielellä töitä. Eli itse olen tottunut siihen, että toisen kielitaito on sen verran kehno, että on vaikeuksia ymmärtää mitä toinen sanoo. Minua se ei haittaa. Lähinnä sitä vain mietin, että miten lapset siellä oppii suomea. Ap

Vierailija
78/138 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuunnelkaapa joskus nykynuoria. Kieli on omituista sekametelisoppaa. Toivottavasti, kouluissa aletaan lukemaan enempi suomenkielistä kirjallisuutta, jotta oppivat kunnon suomea. 

Eivät opi. Mongertavat mustilta kopioitua puhetyyliä.

Tää pitää paikkansa. Muutama vuosi sitten vielä olin hieman ajatuksissani, kun lapset käyttivät paljon tulleiden sanontoja, äänsivät sanoja kuten tulleet... No, kaveriporukassa on muutamä värikkäämpi tapaus, että minkäs teet.. mutta huomio kiinnittyi myös siihen, että kotimaisetkaan teinit eivät kiroilleen niin paljon, kun oli tulleita joukossa.

Lukion aikana kieli jälleen alkoi muuttumaan ns. normaalimmaksi. ;D En voi sanoa, että itsekään kasarilla olisin yläasteella niin täydellistä suomea puhunut, kun en nytkään. Mutta suomi äidinkielenä kuitenkin.

Lapset loppujen lopuksi sai hyvää palautetta heidän rikkaasta ja värikkäästä suomen kielestään lukion aikana ja kirjoittivat äikästä L ja M. Mähän pakotin lapset kirjoittamaan ja lukemaan kirjoja. Kuukaudessa piti kirjoittaa aine mulle ja lukea pari kirjaa ja sarjakuvia, koko yläasteen ajan. Viidennellä aloiteltiin. Saivat paremman kuukausirahan niinä kuukausina, kun oikeasti oli duunit tehty kunnolla. Tai merkkitennarit tms. Aika äkkiä oppivat, että turha vikuroida, vaan tehdä se duuni. Palkka odotti.

Henkka
79/138 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muslimit ja vassarit voisi yhtä hyvin häätää suomesta.

Vassareille on tosin jo varattuna autonominen alue Venäjän Siperiasta, kun tuli alkaa liiaksi kuumottamaan persusta.

Kyseessä on autonominen sateenkaari-alue, joka löytyy googlella myös.

Ei kai sinne persujen onnelaan vassareita kaivata. 

Vierailija
80/138 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turha vetää hernettä nenään, tottahan aloittaja puhuu. Suomessa suomalaiset lapset tarvitsevat suomenk

Peruskoulusta pääsee kuulemma läpi, vaikka ei osaisi lukea kunnolla ja sanavarasto olisi vain kolmasosa paljon kirjoja lukevien saman ikäisten sanavarastosta. Ja  nyt  puhun oppilaista, joiden äidinkieli on suomi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kuusi yksi