Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkodissa ei yhtään työntekijää, jonka äidinkieli on suomi

Vierailija
19.09.2024 |

Kunnallinen päiväkoti eräässä isohkossa kaupungissa. Kiva päiväkoti, ja kaikki työntekijät on hyviä ja mukavia, mitään valittamista ei ole tuosta päiväkodista, henkilöstöäkin siellä näyttää olevan riittävästi. Se vain mietityttää, että yhdenkään työntekijän äidinkieli ei ole suomi. Osaavat kyllä jonkun verran suomea niin että voivat työskennellä suomeksi, mutta kukaan ei kovin sujuvasti, osa sanoista taipuu väärin, lauserakenteet vähän erikoisia, osaa sanoista ei tiedä jne. Huom. muuten olen heihin tyytyväinen. Mutta miten lapset oppii puhumaan paremmin ja monipuolisemman sanaston ja kieliopin, kun työntekijät ei niitä osaa? Johtaja on tosin äidinkieleltään suomalainen, mutta hän ei ole koskaan lapsiryhmässä paikalla. 

Kommentit (138)

Vierailija
101/138 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos maahanmuuttajalapset laitettaisiin tasaisesti päiväkoteihin, niin vieraskielisiä olisi kussakin päiväkodissa 10%. Maahanmuuttajalapset oppisivat suomea ja suomenkielisten lasten suomen kielen taito ei kärsisi.Myöhemmin peruskoulussa S2 tarkoittaisi, että lapsen äidinkieli on jokin muu kuin suomi, mutta lapsella olisi kaksi vahvaa kieltä eikä voimavaroja menisi suomen kielen opettamiseen. 

Suomi toisena kielenä opetuksen voisi lopettaa  peruskoulussa kokonaan. Lapset oppivat kielen nopeasti ja kirivät kyllä suomea äidinkielenään puhuvat kiinni. Turha laittaa rimaa liian alas valmiiksi. Lapsilta voi vähän vaatia ja tukemalla niitä, jotka tukea tarvitsevat saisivat kaikki samaa suomenkielen opetusta. Tällä hetkellä kotikielenään muita kieliä puhuvat ja S2-ryhmään sijoitetut lapset eivät saa kunnollista kielenopetusta millään kielellä ja tämä jos mikä on epäreil

Otan nyt ensin selvää, että mitä se S2-opetus tarkoittaa. Ei ole olemassa mitään S2-ryhmiä, mutta joissain kouluissa on S2-opettajia, jotka opettavat S2-oppilaita tunnin tai pari viikossa. S2-oppimäärää ei myöskään ole olemassa missään muussa oppiaineessa kuin suomen kielessä. Valmistava luokka on asia erikseen, mutta senkin kesto on maksimissaan vuosi. 

Vierailija
102/138 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Omassa päiväkodissani Itä-Helsingissä on tuskin yhtään lasta, jonka äidinkieli olisi suomi tai ruotsi. Ei siinä auta, vaikka kaikki työntekijät olisivat kantiksia.

Kyllä se nimenomaan auttaisi. Just nyt puhutaan psljon kotouttamisesta ja lapsille paras tapa kotouttaa olisi hyvää suomenkieltä puhuvat työntekijät päivähoidossa. Lapset oppii uuden kielen nopeasti, kun sitä vaan heille puhutaan. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/138 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuunnelkaapa joskus nykynuoria. Kieli on omituista sekametelisoppaa. Toivottavasti, kouluissa aletaan lukemaan enempi suomenkielistä kirjallisuutta, jotta oppivat kunnon suomea. 

Miksei kotona voi jo pienestä pitäen lukea lapsille ja saada kiinnostumaan kirjoista? Miksi sen pitäisi olla koulun tehtävä?

Vierailija
104/138 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos maahanmuuttajalapset laitettaisiin tasaisesti päiväkoteihin, niin vieraskielisiä olisi kussakin päiväkodissa 10%. Maahanmuuttajalapset oppisivat suomea ja suomenkielisten lasten suomen kielen taito ei kärsisi.Myöhemmin peruskoulussa S2 tarkoittaisi, että lapsen äidinkieli on jokin muu kuin suomi, mutta lapsella olisi kaksi vahvaa kieltä eikä voimavaroja menisi suomen kielen opettamiseen. 

Suomi toisena kielenä opetuksen voisi lopettaa  peruskoulussa kokonaan. Lapset oppivat kielen nopeasti ja kirivät kyllä suomea äidinkielenään puhuvat kiinni. Turha laittaa rimaa liian alas valmiiksi. Lapsilta voi vähän vaatia ja tukemalla niitä, jotka tukea tarvitsevat saisivat kaikki samaa suomenkielen opetusta. Tällä hetkellä kotikielenään muita kieliä puhuvat ja S2-ryhmään sijoitetut lapset eivät saa kunnollista kielenopetusta

Vähän nyt oikaisit mutkia. S2 on eri oppimateriaalit ja sisältö ja arvostellaan omalla asteikollaan. Monet nuoret naureskelevat, että pärjäisivät hyvin kyllä äidinkielenopetuksessakin (ja niin pärjäusivätkin) mutta eivät halua vaihtaa S2 äidinkieleen koska se on niin helppoo. Valmistavat luokat ovat sitten jo ihan eri juttu. 

Vierailija
105/138 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

sellaista se on nykypäivänä. Joskus 10 v kuluttua sairaaloissa ja hoivakodeissa voi olla työvuoroja, joissa ei ole yhtään suomea äidinkielenä puhuvaa henkilöä.

Vierailija
106/138 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on kyllä ihan oikea ongelma, että ma mu perheiden Suomessa syntyneet lapset ei edes päiväkodissa ja eskarissa opi suomea, kun työntekijät niissä osaa kunnolla suomea. Sitten menevät kuitenkin tavalliselle luokalle kouluun. On siinä luokanope sitten helisemässä, että mitä tehdä.

Onneksi per sut vähentävät kotouttamistahoja, niin loppuu tämä taivastelu. Ei ilmeisesti ole poliittista tahtoakaan kotouttaa ihmisiä ja opettaa kieltä. 

Vierailija
107/138 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

sellaista se on nykypäivänä. Joskus 10 v kuluttua sairaaloissa ja hoivakodeissa voi olla työvuoroja, joissa ei ole yhtään suomea äidinkielenä puhuvaa henkilöä.

No mihin ne suomea osaavat ihmiset täältä Suomesta häviävät. Ihan höpöhöpö juttua puhelet. 

Vierailija
108/138 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No mihin ne suomea osaavat ihmiset täältä Suomesta häviävät. Ihan höpöhöpö juttua puhelet. 

Olin viime viikolla itse yliopistosairaalan osaston iltavuorossa ainoa suomea äidinkielenä puhuva.

Vierailija
109/138 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin viime viikolla itse yliopistosairaalan osaston iltavuorossa ainoa suomea äidinkielenä puhuva.

Ja mitä väliä sillä on puhuuko sitä suomea äidinkielenä vaiko ihan sujuvasti äidinkielen ohessa?

Vierailija
110/138 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mitä väliä sillä on puhuuko sitä suomea äidinkielenä vaiko ihan sujuvasti äidinkielen ohessa?

Ei mitään, mutta olit itse niin vahvasti sitä mieltä että tuo ei ole mahdollinen tilanne, joten korjasin käsityksesi.

Vierailija
111/138 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No menepä itse sinne töihin kun osaat suomea niin erinomaisesti. 

Upea kommentti,jos tämä on ongelmista ainoa.

Vierailija
112/138 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Potilaatkaan tuskin olivat kaikki äidinkielenään suomea puhuvia. Saattoi jopa jollakin olla etua siitä, että osaa sellaisia kieli, jota sinä et osaa. 

Vierailija
113/138 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi meillä ei ole yhtäkään vierasta kieltä puhuvaa. Lapset tykkää, vanhemmat tykkää. 😁🌞

Vierailija
114/138 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Potilaatkaan tuskin olivat kaikki äidinkielenään suomea puhuvia. Saattoi jopa jollakin olla etua siitä, että osaa sellaisia kieli, jota sinä et osaa. 

Olivat kaikki suomenkielisiä. Enkä sanallakaan sanonut että olisi jollain tapaa paha asia, ihania työkavereita ja huippuammattilaisia kaikki, en tiedä miksi teitä niin loukkasi tämä mun kommentti.

Vierailija
115/138 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikös oppilaitokset saa rahaa valtiolta siitä kun opiskelijoita valmistuu? Eli kannattaa antaa tutkintopaperit mahdollisimman monelle, jotta oppilaitos ei joudu vararikkoon.

Tämä kiinnostaisi laajemminkin. Vastatkaahan asioista tietävät, että kuinka paljon oppilaitokset saavat valtiolta rahaa oppilaasta per lukukausi? Maksetaanko oppilaan valmistumisesta oppilaitokselle vielä bonusrahaa? Ja ulkomailta tulleista saa varmaankin lisärahaa, niin paljon heitä "opiskelijoina" näyttäisi olevan.

Vierailija
116/138 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi meillä ei ole yhtäkään vierasta kieltä puhuvaa. Lapset tykkää, vanhemmat tykkää. 😁🌞

Millä tavalla tavalla toteutatte monimuotoisuuskasvatusta? 

Vierailija
117/138 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mitään, mutta olit itse niin vahvasti sitä mieltä että tuo ei ole mahdollinen tilanne, joten korjasin käsityksesi.

Väität että kukaan ei osannut sanaakaan suomea? Enpä ole täällä toisessa yliopistollisessa vastaavaan törmännyt. Jokaisen äidinkielenään jotakin muuta kieltä puhuvan kanssa on sujunut työasioiden hoito suomeksi. Ja kommunikoida voi myös muilla kielillä. Iso osa oppimateriaaleista on englanniksi, joten ainakin sillä on ammattisanasto hallussa. Ja potilaita on niin monenlaisista taustoista nykyään, että osaan arvostaa jokaista, joka osaa jotakin kieltä, mitä minä en. Ihan korvaamaton apu joissakin potilastilanteissa, että työntekijät edustavat laajasti kansan kaikkia kieliryhmiä. 

Vierailija
118/138 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitähän te tilasitte ja sitä nyt saitte. Nauttikaa. 

Vierailija
119/138 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitähän te tilasitte ja sitä nyt saitte. Nauttikaa. 

Maailma muuttuu Eskoseni. Kukaan ei ole mitään tilannut tai saanut. Ja sinäkin olet osa tätä yhteiskuntaa ja vastuussa siitä minkälaista maailmaa ympärillesi luot. Et voi vaan siirtää vastuuta muille. 

Vierailija
120/138 |
20.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sehän on positiivista, toivottavasti lapset oppivat kaikki kielet mitä siellä siellä puhutaan. Tulee valmiiksi sitten nykynuorisoa ymmärtäviä kun pohjalla valmiiksi kielten sekametelisoppa. En ole aikoihin nuorison kuullut puhuvan suomea, vaan kummallisia kirjainyhdistelmiä höystettynä vi..u sanalla useampaan kertaan ja loput englanniksi. Selkeimmät suomenkieliset sanat ovat pelkästään kirosanoja ja vi.un viljelyä. Fuc your ass, sitä myös huudellaan sydämen kyllyydestä joka hiton mutkassa.

Itseasiassa se ei ole tutkimuksien mukaan positiivista vaan  lapsella pitäisi olla pääsy äidinkieleensä, auttaa kehityksessä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän neljä kahdeksan