Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Päiväkodissa ei yhtään työntekijää, jonka äidinkieli on suomi

Vierailija
19.09.2024 |

Kunnallinen päiväkoti eräässä isohkossa kaupungissa. Kiva päiväkoti, ja kaikki työntekijät on hyviä ja mukavia, mitään valittamista ei ole tuosta päiväkodista, henkilöstöäkin siellä näyttää olevan riittävästi. Se vain mietityttää, että yhdenkään työntekijän äidinkieli ei ole suomi. Osaavat kyllä jonkun verran suomea niin että voivat työskennellä suomeksi, mutta kukaan ei kovin sujuvasti, osa sanoista taipuu väärin, lauserakenteet vähän erikoisia, osaa sanoista ei tiedä jne. Huom. muuten olen heihin tyytyväinen. Mutta miten lapset oppii puhumaan paremmin ja monipuolisemman sanaston ja kieliopin, kun työntekijät ei niitä osaa? Johtaja on tosin äidinkieleltään suomalainen, mutta hän ei ole koskaan lapsiryhmässä paikalla. 

Kommentit (138)

Vierailija
41/138 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ongelma oli??? Älkää viekö lasta sellaiseen päiväkotiin. Yksinkertainen ratkaisu??? 

Ratkaisu ei ole sikäli kovin yksinkertainen, että kunta osoittaa lapselle paikan siitä päiväkodista missä on tilaa. Ei voi itse valita. Täällä moni ei saa lastaan mihinkään kolmesta toiveestaan, vaan paikan saa jostain kauempaa. Yksityisen voi toki valita, mutta ainakin meilläpäin ne on huonompia paikkoja kuin kunnalliset. Ap

Vierailija
42/138 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä en viennyt lapsiani sellaiseen päiväkotiin, jossa suurin osa lapsista vieraskielisiä äidinkieltään.

Lapseni ei olisi oppinut siellä suomea kunnolla ja mielestämme lapsemme kielellinen kehitys olisi kärsinyt siellä.

Hankittiin parempi, yksityinen päiväkoti.

Mutta jokainen vanhempi tekee itse omat valintansa, mihin lapsensa pistää päiväsäilöön.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/138 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En veisi lastani tuollaiseen päiväkotiin. Kielen kehityksen tärkeimmät ikävuodet.

Mihin sitten hänet veisit, jos muuta ei ole tarjolla, lapsi on täyttänyt kolme ja äidin (ja isän) on pakko jo mennä takaisin töihin? Ap

Vierailija
44/138 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Otin omani pois tämmösestä paikasta kun satuin näkemään miten nää huivipäät kohtelee kantislapsia...aina kun muunmaalainen löi kantislasta niin vika olin jotenkin kantiksen ..

Vierailija
45/138 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuunnelkaapa joskus nykynuoria. Kieli on omituista sekametelisoppaa. Toivottavasti, kouluissa aletaan lukemaan enempi suomenkielistä kirjallisuutta, jotta oppivat kunnon suomea. 

Tää just. Harvoin saan kunnolla selvää mitä siskon 17v poika puhuu kun sellasta ihmeellistä mongellusta.

Vierailija
46/138 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä en viennyt lapsiani sellaiseen päiväkotiin, jossa suurin osa lapsista vieraskielisiä äidinkieltään.

Lapseni ei olisi oppinut siellä suomea kunnolla ja mielestämme lapsemme kielellinen kehitys olisi kärsinyt siellä.

Mutta jokainen vanhempi tekee itse omat valintansa, mihin lapsensa pistää päiväsäilöön.

Tiedätkö, nuo yksityiset ei usein ole parempia. Näistä ketjupäiväkodeista, joiden ketjujen nimiä en tähän nyt viitsi luetella, niin moni on aika huono paikka. Ap

Vierailija
47/138 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsemme ei ole myöskään koekaniini, eikä esimerkkilapsi muille tai muiden opettaja.

Lapsellemme takasimme kasvurauhan suomenkielissä päiväkoti ympäristössä.

Vaikka se maksoi ja vaati pitkät matkat.

Vierailija
48/138 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En veisi lastani tuollaiseen päiväkotiin. Kielen kehityksen tärkeimmät ikävuodet.

Mihin sitten hänet veisit, jos muuta ei ole tarjolla, lapsi on täyttänyt kolme ja äidin (ja isän) on pakko jo mennä takaisin töihin? Ap

Vie 100% Suomen kieliseen päiväkotiin. 

Vierailija
49/138 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä ole sellaisia täällä näkynyt. Ap

Vierailija
50/138 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

eikös amerikassakin teinit tee noita lapsenvahtihommia. miksei suomalaisiin päiväkoteihin oteta teinejä töihin. voisivat vahtia siellä hetken lapsia, kun vanhemmat ovat töissä ja saisivat siitä muutaman kympin palkaksi.

Vierailija
51/138 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Otin omani pois tämmösestä paikasta kun satuin näkemään miten nää huivipäät kohtelee kantislapsia...aina kun muunmaalainen löi kantislasta niin vika olin jotenkin kantiksen ..

Meillä vaihdettiin kanssa paikkaa, kun lapsi oppii somaliankielistä voimasanat muilta lapsilta.

Katsoimme, ettei ole sen väärtti että käytämme paikallista päiväkotia.

Vierailija
52/138 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paholaisen apurit, vihervassarit, tahtoo että alkuperäisväestö tuhoutuu.

Vierailija
53/138 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tiedätkö, nuo yksityiset ei usein ole parempia. Näistä ketjupäiväkodeista, joiden ketjujen nimiä en tähän nyt viitsi luetella, niin moni on aika huono paikka. Ap

Ei kai tässä jumalauta mistään ketju päiväkodeista puhutakkaan! Vaan kunnon päiväkodeista.

Et taida olla kulosaarelaisia? 

Vierailija
54/138 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hämmentävää tosiaan jos opetkaan eivät osaa kunnolla suomea, lukio pohjalla ja koulutus kai kuitenkin vain suomeksi tai ruotsiksi. Oletan, etteivät ole ruotsinkielisiä?

Eivät ole ruotsinkielisiä. Muualta muuttaneita, en osaa sanoa minkä ikäisenä.

Olen maahanmuuttaja ja Suomessa koulutettu äidinkielenopettaja (suomi).  Ehkä olisi syytä tarkastella omia ennakkoluuloja ja antaa ammattilaisten tehdä työnsä. Varhaiskasvatuksessa kaivataan lisäkäsiä, joten siitä vaan uudelleenkoulutuksen kautta päiväkotiin töihin, jos tuntuu siltä, että itse hoitaisit homman paremmin. 

Vierailija
55/138 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei kai tässä jumalauta mistään ketju päiväkodeista puhutakkaan! Vaan kunnon päiväkodeista.

Et taida olla kulosaarelaisia? 

En ole kulosaarelaisia. Aika harva meistä on. Ihan hyvällä rauhallisella asuinalueella asumme silti. Ap

Vierailija
56/138 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri tuossa iässä kielten (ja musiikin) harjoitteleminen on tehokkainta ja muokkaa aivoja positiivisella tavalla. Se, että jotkut lapset mongertavat nykyään ties mitä finglishiä, ei johdu usealle eri kielelle altistumisesta, vaan siitä ettei yhtäkään niistä ole opittu kunnolla. 

Vierailija
57/138 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eipä ole sellaisia täällä näkynyt. Ap

AP etsii nyt vain viisi valkoista äitiä ja muodostaa renkaan, johon palkkaa lto ja 1 hoitaja (valkoisia kaikki ja 100 %) suomalaisia ja järjestää asiat kuntoon.

Ootko ihan avuton?

Vierailija
58/138 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harvoin ryhmässä myöskään on koulutettuja lastentarhanopettajia. Hyvä jos kaikki sijaisuudet on saatu täytettyä. 

Vierailija
59/138 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei kai kukaan töihin pakota. Voitte ihan yhtälailla valita toisin ja päättää, että teidän perheen hyvinvoinnin kannalta paras ratkaisu on se, että toinen tuo leivän pöytään ja toinen hoitaa lapset. 

Vierailija
60/138 |
19.09.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hämmentävää tosiaan jos opetkaan eivät osaa kunnolla suomea, lukio pohjalla ja koulutus kai kuitenkin vain suomeksi tai ruotsiksi. Oletan, etteivät ole ruotsinkielisiä?

Eivät ole ruotsinkielisiä. Muualta muuttaneita, en osaa sanoa minkä ikäisenä.

Olen maahanmuuttaja ja Suomessa koulutettu äidinkielenopettaja (suomi).  Ehkä olisi syytä tarkastella omia ennakkoluuloja ja antaa ammattilaisten tehdä työnsä. Varhaiskasvatuksessa kaivataan lisäkäsiä, joten siitä vaan uudelleenkoulutuksen kautta päiväkotiin töihin, jos tuntuu siltä, että itse hoitaisit homman paremmin. 

Turha vetää hernettä nenään, tottahan aloittaja puhuu. Suomessa suomalaiset lapset tarvitsevat suomenkielisiä hoitajia ja maahanmuuttajalapset niitä suomenkielisiä hoitajia vasta tarvitsevatkin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kuusi kolme