Miksi elareiden varastaminen lapselta ei ole rikos?
Kun ne elarit lasketaan lapsen elatustarpeen mukaan, ja ne maksetaan lähivanhemman tilille, niin miksi mikään taho ei valvo sitä, että elatusapu menee lapselle täysimääräisenä. Nyt väärinkäytökset ovat huomattavan yleisiä. Monesti vielä kuulee sitä, että elarit ei riitä lähivanhemman omiin menoihin. Vaikka etävanhemmalla ei ole mitään velvollisuutta elättää lähivanhempaa, niin silti se on Suomessa täysin yleinen käytäntö.
Kommentit (137)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt ihan samaa: miksi ei ole rikos, jos etävanhempi ei maksa elareita?
Kyllä ne elarit saa kelasta. Sen sijaan lähivanhempi saa tehdä mitä huvittaa ja sekös näkyy Suomessa lasten kasvavana pahoinvointina.
No miksi helvetissä sinä et sitten ryhdy lähivanhemmaksi? Eiköhän se ole etävanhempi joka saa tehdä mitä huvittaa: kieltäytyä maksamasta, kieltäytyä huolehtimasta, kieltäytyä tapaamasta omia lapsiaan. Ja se näkyy Suomessa lasten kasvavana pahoinvointina.
Olet niin uskomattoman tyhmä, etten jaksa vastata muuta.
Ap, jo pelkkään koiraan menee satanen kuussa eikä siinä ole vaatteita, urheiluvälineitä, leluja, koulutarvikkeita, asumiskuluja, autoa/matkalippuja jne.
Sinä taidat olla niitä miehiä, jotka avioliiton aikana jättävät vaimon maksamaan kaikki lasten kulut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Jos lapsen hankkii, niin kyllä se pitää hoitaa ja elättää aikuiseksi asti
Niinpä. Harmi että Suomessa se ei koske lähivanhempaa, vaan lähivanhempi saa pitää lasta mummolassa viikkotolkulla ja matkustella työttömänä. Siihen ne elarit menee.
Elävätkö lapset mummolassa pyhällä hengellä? Meinaat, että elatusvelvollisuutesi koskee vain niitä hetkiä, jolloin äiti hoitaa heitä. Kasvata ja huolla itse lapsesi niin saat verrattua, onko se helpompaa kuin elareiden maksu.
Oletko yksi niistä naisista, jotka pitävät lapsiaan mummolassa, ettei isä saisi nähdä heitä?
Onko mummo niin pelottava, ettei lapsia voi sinne mennä moikkaamaan?
Vierailija kirjoitti:
Arvasin, et tiedä. Etkä viitsi edes ottaa selvää. Mutta tässä hieman avausta: Meillä saan elareita 180€. Minulla on pienempi palkka kuin etällä. Pelkästään lapsen harrastuksiin menee keskimäärin 370-420 euroa kuukaudessa: musiikkiopisto, liikuntaharrastus (ei kalliimmasta päästä), partio ( Välineet jo on, retket, leirit, purjehdukset), teatteri.
Eli elarit ja lapsilisä eivät riitä edes halvahkoihin harrastuksiin. Lapsen laskennallinen osuus asumiskuluista oli 25%, mutta käytännössä asuisin miniasunnossa yksin. Eli mulla ainakin lapsen osuus on käytännössä 50-60% asumiskuluista.
Ruokaa, vaatteita, terveyskuluja, palkattomia vapaita töistä lapsen sairastamisten vuoksi ei ole edes mainittu. Kun lapsi sairastaa, niin se 2-3 palkallista päivää ei riitä. Kuinka monta päivää olet sp ollut palkattomasti hoitamassa lastasi lapsesi sairauden aikana?
Olet niin tyhmä, että ihmettelen sitä miten voit olla vanhempi. Ainiin, lapsen isän avulla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Niinpä. Harmi että Suomessa se ei koske lähivanhempaa, vaan lähivanhempi saa pitää lasta mummolassa viikkotolkulla ja matkustella työttömänä. Siihen ne elarit menee.
Elävätkö lapset mummolassa pyhällä hengellä? Meinaat, että elatusvelvollisuutesi koskee vain niitä hetkiä, jolloin äiti hoitaa heitä. Kasvata ja huolla itse lapsesi niin saat verrattua, onko se helpompaa kuin elareiden maksu.
Oletko yksi niistä naisista, jotka pitävät lapsiaan mummolassa, ettei isä saisi nähdä heitä?
Onko mummo niin pelottava, ettei lapsia voi sinne mennä moikkaamaan?
Kestääkö mummon moikkailu aina 2 viikkoa?
Vierailija kirjoitti:
Ap, jo pelkkään koiraan menee satanen kuussa eikä siinä ole vaatteita, urheiluvälineitä, leluja, koulutarvikkeita, asumiskuluja, autoa/matkalippuja jne.
Sinä taidat olla niitä miehiä, jotka avioliiton aikana jättävät vaimon maksamaan kaikki lasten kulut.
Työnnä se koira omaan p*rseeseesi. Koiralla ei ole ihmisoikeuksia. Lapsella on oikeus elatukseen. Elari ei kuulu lähivanhemmalle, vaan lapselle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
En. Olen yksi lapseton nainen, jonka isä lusmusi elareista ja äiti kantoi yksin kaiken vastuun. Onneksi minulla oli edes kunnollinen äiti, jokaettä välitti.
Itse en ole elatuavun maksaja enkä saaja, enkä ole ollut mutta niin oli raskaista väitteitä elatusavun saajia kohtaan Ap:lta, että ihan uteliaisuudesta olisin kiinnostunut, että mihin hän perustaa väitteensä -yksinkertaisaen- lähivanhempien suorittamsita elatuapujen väärinkäytöksistä?
Olen vahvasti siinä käsityksessä, että paljon yleisempää on se,että etävanhempi ei maksa "riittävän suurta" elatusapua. Tai hänelle on täysin toisenlainen käsitys kuin lähivanhemmalla siitä miten paljon (tai vähn) hänen tulisi maksaa elatusapuja.
Uskovainen mies
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Arvasin, et tiedä. Etkä viitsi edes ottaa selvää. Mutta tässä hieman avausta: Meillä saan elareita 180€. Minulla on pienempi palkka kuin etällä. Pelkästään lapsen harrastuksiin menee keskimäärin 370-420 euroa kuukaudessa: musiikkiopisto, liikuntaharrastus (ei kalliimmasta päästä), partio ( Välineet jo on, retket, leirit, purjehdukset), teatteri.
Eli elarit ja lapsilisä eivät riitä edes halvahkoihin harrastuksiin. Lapsen laskennallinen osuus asumiskuluista oli 25%, mutta käytännössä asuisin miniasunnossa yksin. Eli mulla ainakin lapsen osuus on käytännössä 50-60% asumiskuluista.
Ruokaa, vaatteita, terveyskuluja, palkattomia vapaita töistä lapsen sairastamisten vuoksi ei ole edes mainittu. Kun lapsi sairastaa, niin se 2-3 palkallista päivää ei riitä. Kuinka monta päivää olet sp ollut palkattomasti hoitamassa lastasi lapsesi sairauden aikana?
Ol
Sitä tuntee toisen samanlaisen. Eikös niin sanota? Tyhmä siis tuntee tyhmän. Toki suurin tyhmyyden merkki on se, ettei pysty argumentoimaan, vaan haukkuu toista tyhmäksi. Ole kuitenkin ylpeä itsestäsi, olet normaalin 2-vuotiaan tasolla. Noin 2-vuotiaana, lapsi uhmassaan alkaa kutsua toisia tyhmiksi, kun asiat rivät suju tai ole hänen mieleisiään.
Ap, sinä sahaat omaa oksaasi todella lahjakkaasti. Jos oikeasti olisi käynyt joku vääryys ja olisit normaali aikuinen mies, osaisit tehdä siitä asiallisen avauksen, millaisen epäkohdan tai vedätyksen uhriksi olet joutunut. Nyt vain luot vaikutelman katkerasta sekopäästä, joka ei edes tiedä lastensa elinkustannuksia ja ilmeisesti on melko vähän lastensa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Ap, sinä sahaat omaa oksaasi todella lahjakkaasti. Jos oikeasti olisi käynyt joku vääryys ja olisit normaali aikuinen mies, osaisit tehdä siitä asiallisen avauksen, millaisen epäkohdan tai vedätyksen uhriksi olet joutunut. Nyt vain luot vaikutelman katkerasta sekopäästä, joka ei edes tiedä lastensa elinkustannuksia ja ilmeisesti on melko vähän lastensa kanssa.
Mikä on tekosyysi vihata lastasi ja käyttää häntä aseena exääsi vastaan?
Meillä säästetään kaikki elatusavut lapselle, eikä niitä käytetä mihinkään. Ovat lapsen omia rahoja ja saa ne lukioon päästyään käyttöön.
Kaffebulla kirjoitti:
Sillä ei ole mitään merkitystä, vaikka lähivanhempi tienaisi miljoonan kuussa.
Elarit määräytyy vain ja ainoastaan etävanhemman. omien tulojen mukaan.
Tämä aiheuttaa sellaisen ongelman että jos vaikkapa miljonäärin perheessä vaimo kyllästyy siihen että mies on pihi ja lähtee sen takia, elatusmaksuja ainakin yritetään laskea niin että mentäisin isän tulojen mukaan vaikka elintaso todellisuudessa olisikin paljon vaatimattomampi kuin mitä tulot antavat olettaa.
Jahas taas. Laitetaan vuokrasta 60 euroa. Sähköstä 10. Kotivakuutus 20. Tapaturmavakuutus 5 pesuaineet 5. Tossa oli jo satasella kk.
Sukkia, alusvaatteita, kenkiä, takkeja, lakkeja, puseroita, housuja, pyörä, sukset, luistimet, lakanoita, pyyhkeitä yms. Laitetaan 1200 minimi vuosi. Eli jo 200 kk yhteensä.
Lääkkeet, terveydenhoito, puhelin, liittymä synttärit harrastukset, leffat. 50 kk.
RUOKA. Kun saatiin kuukausikuluihin jo 250 yhteensä. Pitää sen lapsen syödäkin.
Vierailija kirjoitti:
Itse en ole elatuavun maksaja enkä saaja, enkä ole ollut mutta niin oli raskaista väitteitä elatusavun saajia kohtaan Ap:lta, että ihan uteliaisuudesta olisin kiinnostunut, että mihin hän perustaa väitteensä -yksinkertaisaen- lähivanhempien suorittamsita elatuapujen väärinkäytöksistä?
Olen vahvasti siinä käsityksessä, että paljon yleisempää on se,että etävanhempi ei maksa "riittävän suurta" elatusapua. Tai hänelle on täysin toisenlainen käsitys kuin lähivanhemmalla siitä miten paljon (tai vähn) hänen tulisi maksaa elatusapuja.
Uskovainen mies
Kokemukseen. Omaani ja muiden. Tiedän/tunnen Suomessa kymmeniä miehiä, joilla on sama tilanne, että ei näe lapsiaan tarpeeksi, koska exä pitää yksipuolisesti yllä riitaisia välejä ja syöttää lapsille ja sossuille valheita isästä. Käytännössä siis mies, jolla on uusi perhe, hyvä työ ja moitteeton työhistoria, on kykenevä maksamaan elareita 500-1000€ per lapsi, mutta eivät ole mukamas kykeneviä olemaan lastensa kanssa ensimmäisestä liitosta, koska lasten lähivanhempi jatkaa isän haukkumista ja mustamaalaamista, vaikka erosta ja viimeisestä yhteydestä olisi vuosia. Osa miehistä makselee tonnin elareita ilman että ovat saaneet nähdä lapsiaan vuosikausiin. Jotkut hakevat tapaamisoikeuden käräjiltä, mutta ne ovat pitkiä prosesseja, jotka maksavat helposti 10-30 tuhatta euroa per keissi. Sekään ei takaa vielä mitään, koska ei ole käytännössä mitään pakkokeinoa määrätä lähivanhempaa antamaan lapsen tavata etävanhempaa.
Vierailija kirjoitti:
Jahas taas. Laitetaan vuokrasta 60 euroa. Sähköstä 10. Kotivakuutus 20. Tapaturmavakuutus 5 pesuaineet 5. Tossa oli jo satasella kk.
Sukkia, alusvaatteita, kenkiä, takkeja, lakkeja, puseroita, housuja, pyörä, sukset, luistimet, lakanoita, pyyhkeitä yms. Laitetaan 1200 minimi vuosi. Eli jo 200 kk yhteensä.
Lääkkeet, terveydenhoito, puhelin, liittymä synttärit harrastukset, leffat. 50 kk.
Mitä teillä maksaa vuokra? 60 euroo lapsen osuus?
"Olen miettinyt ihan samaa: miksi ei ole rikos, jos etävanhempi ei maksa elareita"
Hyvä kysymys toki. - Jos saan veikata, niin siksi, ettei oikeusjärjestelmää kuormitettaisi lisää. - Jos asianosaiset ovat ymmärtäneet tehdä elatussopimuksen asianmukaisesti joko lastenvalvojan luona tai viime kädessä saaneet oikeuden päätöksen nojalla siitä ratkaisun, niin maksamaton elatusapu voidaan periä elatusvelvollsielta viime kädessä pakkotoimin, tutummin ulosoton kautta korkoineen.
Mutta kannattaa muistaa, että jotta ulosottoviranoaminen lähtisi auttamaan maksamattomien elatusapujen saannissa elatuavun määrästä tulee olla joko lastevalvojan vahvistama tai tuomioistuimen antama ja vahvistama -päätös. Pelkästään elatusvelvollisiten keskenään tekemä sopimus ei saa ulosottoa liikkeelle.
Uskovainen mies
Vierailija kirjoitti:
Kiitos tästä. Maksan tällä hetkellä tuplasti tuon per lapsi. Ostan myös puplet vaatteista ja leluista tietenkin. Osa niistä jää yhden kerran jälkeen lähivanhemman luo ja katoaa, osa tullut takaisin sisaruksille -AP
Vierailija kirjoitti:
"Olen miettinyt ihan samaa: miksi ei ole rikos, jos etävanhempi ei maksa elareita"
Hyvä kysymys toki. - Jos saan veikata, niin siksi, ettei oikeusjärjestelmää kuormitettaisi lisää. - Jos asianosaiset ovat ymmärtäneet tehdä elatussopimuksen asianmukaisesti joko lastenvalvojan luona tai viime kädessä saaneet oikeuden päätöksen nojalla siitä ratkaisun, niin maksamaton elatusapu voidaan periä elatusvelvollsielta viime kädessä pakkotoimin, tutummin ulosoton kautta korkoineen.
Mutta kannattaa muistaa, että jotta ulosottoviranoaminen lähtisi auttamaan maksamattomien elatusapujen saannissa elatuavun määrästä tulee olla joko lastevalvojan vahvistama tai tuomioistuimen antama ja vahvistama -päätös. Pelkästään elatusvelvollisiten keskenään tekemä sopimus ei saa ulosottoa liikkeelle.
Uskovainen mies
On tähän systeemi. Jos on elatussopimus, niin kyllä se lähivanhempi saa sen rahan kelasta ja kela perii sitten etävanhemmalta. Ei kannata uskoa kaikkea mitä tän palstan lapsettomat kissanaiset väittää :)
-AP