Miksi elareiden varastaminen lapselta ei ole rikos?
Kun ne elarit lasketaan lapsen elatustarpeen mukaan, ja ne maksetaan lähivanhemman tilille, niin miksi mikään taho ei valvo sitä, että elatusapu menee lapselle täysimääräisenä. Nyt väärinkäytökset ovat huomattavan yleisiä. Monesti vielä kuulee sitä, että elarit ei riitä lähivanhemman omiin menoihin. Vaikka etävanhemmalla ei ole mitään velvollisuutta elättää lähivanhempaa, niin silti se on Suomessa täysin yleinen käytäntö.
Kommentit (137)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Muistutat isääni, hän jätti maksamatta tai maksatti elatusmaksumme vanhemmillaan, vaikka tienasi KOLME kertaa enemmän, kuin äiti.
Näin nälkää lapsena.
Sitten isäsi oli hyvä mies. Äitisi vain tuhlsi ne rahat ja valehteli sinulle. Siitähän tämä avaus juuri kertookin.
Mistä ostit kristallipallosi? Minäkin haluan.
Christiiina kirjoitti:
Jos lapsen hankkii, niin kyllä se pitää hoitaa ja elättää aikuiseksi asti
Niinpä. Harmi että Suomessa se ei koske lähivanhempaa, vaan lähivanhempi saa pitää lasta mummolassa viikkotolkulla ja matkustella työttömänä. Siihen ne elarit menee.
Vierailija kirjoitti:
"Olen mies."
Et sä mikään mies ole, jos sulla ei ole lapsia. Pelkkä itsekäs vässykkä.
Aika heikkoa. Itsekäs vässykkä on se, joka kiukuttelee siitä että joutuu kustantamaan omien lapsiensa jälkikasvua.
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Niinpä. Harmi että Suomessa se ei koske lähivanhempaa, vaan lähivanhempi saa pitää lasta mummolassa viikkotolkulla ja matkustella työttömänä. Siihen ne elarit menee.
MIKSI et vaatinut vuoroviikovanhemmuutta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Olen mies."
Aika heikkoa. Itsekäs vässykkä on se, joka kiukuttelee siitä että joutuu kustantamaan omien lapsiensa jälkikasvua.
En mä sentään vielä isoisä ole. Mitäpä jos himmaat niiden sienten kanssa ja menet aamulla etsimään työpaikkaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa keskittyä vain siihen omaan rooliin. Jos lapsen elämä huolestuttaa niin lähin kanssa kannattaa ottaa asia puheeksi. Liian usein kuvitellaan vain omia asioita, kyllä se elämä vain maksaa aika paljon.
Tiedän tasan tarkkaan mitä mikäkin maksaa. Kumma että selityksiä aina löytyy, mutta kuitteja ei.
Ootko sä taas se lapseton vinkupetteri, joka on siskon imetystä katsoessa teki laskelmat paljonko lapset kuluttaa? Ja laski, että 150€ elareilla etä-äiti maksaa asuntolainansa, käy joka toinen viikonloppu baareissa ryyppäämässä ja vielä 2 kertaa vuodessa etelänlomilla.
Harmittaako, kun menit tekemään lapsen jännämiehen kanssa, jolla ei ollutkaan rahaa, vaikka niin antoi ymmärtää?
Juu, tuo mun mies on tosiaan siitä jännä, että se on aina hoitanu lapsensa hyvin. Tosi jännä mies, kun ei natise elatusvastuustaan. No, ollaanhan me toki joskus yhdessä vähän laskettu ja naureskeltu, että paljonko oltas säästetty jos olis jätetty lapset tekemättä ja asuttu kaksistaan. Olis jääny aika moni kauppareissu tekemättä ja kauppakassi kotiin raahaamatta. Tai vaatekaupassa vierailu. Voin nimittäin sanoa, että kolme teinipoikaa syö melko paljon. Onneks nykyään sentään lähtevät aina välillä kantoavuksi kauppareissuille. Ei tarvi kahden väsyneen keski-ikäisen kaikkea yksin kotiin kantaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Olen mies."
En mä sentään vielä isoisä ole. Mitäpä jos himmaat niiden sienten kanssa ja menet aamulla etsimään työpaikkaa?
Et tietenkään ole. Etkä ole isäkään. Se vaatisi, että seisoisi, mutta sinullahan ei seiso kuin karitsojen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsella on katto pään päällä, ruokaa pöydässä ja vaatteita yllään, voit olla varma että ne rahat menee lapsen tarpeisiin.
Tilastokeskuksen laskelmien mukaan lapsen elättäminen täysi-ikäiseksi maksaa vanhemmilleen 180 tuhatta euroa. Se tekee 833 euroa kuussa.
Eli suurin piirtein saman verran kuin ne elarit.
Sulla ei taida olla mitään käsitystä elareitten määristä.
Minimi on 196,02 €/kk
Sen lähivanhemman elintason nousu johtuu ihan siitä, että kun se lusmu etä on vihdoin maksanut oman osansa elatuksesta, lähivanhemmalle jää enemmän itse tienattua rahaa, mitä voi käyttää itseensä. Hän ei suinkaan käytä niitä elareita omiin menoihin. Kyllä ne menevät ihan täysimääräisesti lapsen osaan asumisesta, vaatteisiin, ruokaan, päivähoitomaksuihin jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Ainahan sitä vaatia saa, mutta Suomessa kun ei noudateta lakia, lapsen oikeuksien sopimusta tai ihmisoikeuksia, niin etua saa se vanhempi, joka jaksaa haukkua toista vanhempaa, ja alakynteen jää se vanhempi, joka keskittyy lapseen. Yllättyisitkö siitä tiedosta että Suomessa on yli 100 000 isätöntä lasta. Moni näistä iseistä on lain mukaan kyvykäs tienaamaan ja maksamaan satoja euroja nettona lähivanhemmalle siitä huolimatta, että ovat lähivanhemman mukaan mielisairaita juoppoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen miettinyt ihan samaa: miksi ei ole rikos, jos etävanhempi ei maksa elareita?
Kyllä ne elarit saa kelasta. Sen sijaan lähivanhempi saa tehdä mitä huvittaa ja sekös näkyy Suomessa lasten kasvavana pahoinvointina.
No miksi helvetissä sinä et sitten ryhdy lähivanhemmaksi? Eiköhän se ole etävanhempi joka saa tehdä mitä huvittaa: kieltäytyä maksamasta, kieltäytyä huolehtimasta, kieltäytyä tapaamasta omia lapsiaan. Ja se näkyy Suomessa lasten kasvavana pahoinvointina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Ei tollaselle voi antaa lapsia....
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Elävätkö lapset mummolassa pyhällä hengellä? Meinaat, että elatusvelvollisuutesi koskee vain niitä hetkiä, jolloin äiti hoitaa heitä. Kasvata ja huolla itse lapsesi niin saat verrattua, onko se helpompaa kuin elareiden maksu.
Vierailija kirjoitti:
Sen lähivanhemman elintason nousu johtuu ihan siitä, että kun se lusmu etä on vihdoin maksanut oman osansa elatuksesta, lähivanhemmalle jää enemmän itse tienattua rahaa, mitä voi käyttää itseensä. Hän ei suinkaan käytä niitä elareita omiin menoihin. Kyllä ne menevät ihan täysimääräisesti lapsen osaan asumisesta, vaatteisiin, ruokaan, päivähoitomaksuihin jne.
Kyllä se tienaa oman firman kautta tuplat siitä mitä minä, mutta koska ei nosta rahoja, niin saa paperilla oman elatuskyvyn 0% ja elarit tappiin. Alusta asti olen maksanut elarit + ostanut suurimman osan vaatteista, harrastusvälineistä, sekä leluista. Nekin ovat yllättäen kadonneet aina lähivanhemman luona. Lapsen kertoman mukaan myyty tai varastettu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos lapsella on katto pään päällä, ruokaa pöydässä ja vaatteita yllään, voit olla varma että ne rahat menee lapsen tarpeisiin.
Tilastokeskuksen laskelmien mukaan lapsen elättäminen täysi-ikäiseksi maksaa vanhemmilleen 180 tuhatta euroa. Se tekee 833 euroa kuussa.
Minä olen jaksanut ihmetellä, että kun niistä elareista sovitaan lastenvalvojan luona, niin maksajalle on laskettu oma osuus ilman, että lähihuoltaja voi vaikuttaa asiaan eli täten ihan virallisesti lakien ja maksajan elatuskyvyn mukaan ja silti jaksaa maksaja aina itkeä joka paikassa siitä.
Ja toisekseen koskaan ei saa vastausta siihen, että miksi ei elareiden maksaja alkanut itse lähivanhemmaksi. Ihan yhtälailla hän olisi elarit saanut.
Kaffebulla kirjoitti:
Sillä ei ole mitään merkitystä, vaikka lähivanhempi tienaisi miljoonan kuussa.
Elarit määräytyy vain ja ainoastaan etävanhemman omien tulojen mukaan.
Olet vain ja ainoastaan väärässä.
Ensin lasketaan lapsen elatuksen tarve tietyn kaavan ja ehtojen mukaan. Sitten lasketaan kummankin huoltajan maksuvara tietyn kaavan ja ehtojen mukaan. Sen jälkeen yhtälöön huomioidaan luonapitopäivät. Ja lopuksi suhteutetaan lapsen elatuksen tarve prosentteina kummankin vanhemman maksuvaraan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Christiiina kirjoitti:
Elävätkö lapset mummolassa pyhällä hengellä? Meinaat, että elatusvelvollisuutesi koskee vain niitä hetkiä, jolloin äiti hoitaa heitä. Kasvata ja huolla itse lapsesi niin saat verrattua, onko se helpompaa kuin elareiden maksu.
Oletko yksi niistä naisista, jotka pitävät lapsiaan mummolassa, ettei isä saisi nähdä heitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sulla ei taida olla mitään käsitystä elareitten määristä.
Minimi on 196,02 €/kk
Meillä menee tuon verran viikon ruokiin + pesuaineisiin ym. Toki siinä on me vanhemmat mukana. Mut kolmen lapsen osuudeksi tulee n. 120€/vko. Siihen päälle sähköt, vedet ym. Ei jäis elareista etelän matkoihin mitään. Onneks ollaan ydinperhe niin homma hoituu.
Miksi lapsia voi tehdä kuka tahansa? Miksi siihen ei vaadita jotain ajokortin tapaista lupaa? Entä miksi ihmiset tekee lapsia tyhmien ihmisten kanssa? Miksi niin moni muuttuu avuttomaksi narisijaksi lapset saatuaan? Miksi erityisesti miehet valitsevat lastensa äidin ulkonäkö edellä ja sitten itkevät kun äiti ei pysty elättämään yhteisiä lapsia samalla tavalla? Jne.